یکشنبه 23 دی 1386

سارکوزی: خواهان افزايش فشار بر ايران هستيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


رييس جمهور فرانسه خواستار افزايش فشارهای بين‌المللی بر ايران به دليل خودداری تهران از توقف برنامه هسته‌يی‌اش شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه تايمز آو اينديا، نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه الحيات گفت: ايران در عدم پيروی از وظايف و الزامات بين‌المللی‌اش پافشاری می‌کند. ما خواهان تداوم افزايش فشار بين‌المللی در داخل شورای امنيت سازمان ملل و اتحاديه اروپا هستيم تا زمانی که اين کشور همه الزامات بين‌المللی‌اش را انجام دهد؛ يعنی فعاليت‌های حساس هسته‌يی‌اش را متوقف کرده و ضمانت‌های تکميلی را که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواستار آن است به اجرا درآورد.

در ادامه اين گزارش آمده است: ‌محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز شنبه با هدف متقاعد کردن ايران به افزايش همکاری‌ها با آژانس در زمينه برنامه هسته‌يی تهران با مقامات عالی‌رتبه ايرانی در تهران ديدار کرد.

ايران به البرادعی گفت که تسليم درخواست‌های آمريکا در بن‌بست هسته‌يی نخواهد شد.

سارکوزی در پاسخ به اينکه آيا به عقيده وی جورج بوش، رييس جمهور آمريکا قبل از پايان رياست جمهوری خود ممکن است دست به يک اقدام نظامی عليه ايران بزند گفت:‌ هدف ما به دست آوردن راه حلی است که از طريق مذاکرات در چارچوب يک نظام چند جانبه به دست آمده باشد.

رييس جمهور فرانسه تاکيد کرد که دو قطعنامه تحريماتی شورای امنيت سازمان ملل که عليه ايران اعمال شده است تحت ماده ۴۱ منشور سازمان ملل که استفاده از زور را منتفی می‌داند تصويب شده است.

در ادامه اين گزارش می‌خوانيم: بوش که در حال حاضر به خاورميانه سفر کرده و قرار است روز دوشنبه به عربستان سفر کند تلاش کرده است حمايت همسايگان ايران را برای افزايش فشار عليه تهران جلب کند. رييس جمهور آمريکا علاوه بر آن به کشورهای حاشيه خليج‌فارس که نگران وقوع درگيری در همسايگی خود هستند اطمينان داده است که اتخاذ اقدام نظامی عليه ايران را آخرين راه حل می‌داند.

رييس جمهور آمريکا در حال به خاورميانه سفر کرد که بسياری از مفسران منطقه‌يی نسبت به نيات وی ابراز شک و ترديد کرده‌اند.

به گزارش ايسنا، بسياری از کارشناسان و صاحبنظران پيش بينی می‌کنند که بوش در اين سفر به رغم تلاش‌هايی که برای بهبود وجهه جمهوری‌خواهان با حرکت در راستای برقراری صلح انجام می‌دهد به نتيجه‌ای دست نخواهد يافت؛ چرا که وی تا پايان دوره رياست جمهوری‌اش يک سال بيشتر وقت ندارد و کشورهای منطقه مطمئن نيستند که سياست‌های رييس جمهور بعدی آمريکا با مواضع خصمانه بوش هماهنگ باشد.

رييس جمهور آمريکا عصر جمعه در حالی وارد کويت شد که مقامات کويتی از بی‌فايده بودن تلاش‌های وی برای جلب حمايت شيخ صباح الاحمد الجابر الصابر، امير کويت از اتخاذ موضعی سرسختانه در قبال ايران خبر داده بودند.

اين مقامات گفتند که امير کويت اجازه نخواهد داد آمريکا از قلمروش به عنوان يک سکوی پرتاب برای هرگونه اقدامی عليه ايران استفاده کند.

يکی از روزنامه‌های کويتی نيز در سرمقاله‌ی خود نوشت: آقای رييس جمهور، اين منطقه نياز به ابتکارهای هوشمندانه دارد، نه بمب‌های هوشمند.

انتظار می رود که بوش پيامی مشابه پيام کويت را از ساير سران کشورهای عرب حاشيه خليج‌فارس که خواستار حل صلح آميز مساله هسته‌يی ايران هستند دريافت کند.

علی‌رغم انتشار برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمريکا درباره برنامه هسته‌يی ايران که بر غيرنظامی بودن اين برنامه تاکيد دارد رييس جمهور آمريکا از کنار گذاشتن موضع سرسختانه خود خودداری می‌کند.

وی که پيش از سفر به کويت به سرزمين‌های اشغالی سفر کرده بود پس از گفت‌وگو با ايهود المرت، نخست وزير رژيم صهيونيستی در يک کنفرانس خبری ايران را تهديدی برای صلح جهانی خوانده و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌يی ايران گفت که کشورهای جامعه بين‌المللی بايد برای جلوگيری از دستيابی ايران به تسليحات هسته‌يی با يکديگر همکاری کنند.

وی مدعی شد: ايران يک تهديد بوده، هست، و اگر جامعه بين‌المللی گردهم نيامده و اين کشور را از دستيابی به دانش لازم برای ساخت تسليحات هسته‌يی باز ندارد تهديدی برای صلح جهانی خواهد بود.

بوش ايران را به عدم شفافيت در زمينه برنامه هسته‌يی‌اش متهم کرده و با اشاره به فعاليت‌های ايران در زمينه غنی‌سازی اورانيوم مدعی شد: ديدگاه من اين است که کشوری که بدون شفافيت بوده و هنوز نيات خود را کاملا آشکار نکرده است به راحتی می‌تواند يک برنامه تسليحاتی را از سر بگيرد.

وی در عين حال تاکيد کرد که از طريق ديپلماسی با اين مساله برخورد خواهد کرد.

از طرف ديگر مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پس از ديدار و گفت‌وگو با رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان اين گفت‌وگوها را صميمانه و صريح خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البرادعی گفت: صحبت‌های دوستانه و صريحی درباره گسترش همکاری آژانس با سازمان انرژی اتمی ايران داشتيم و درباره فعاليت‌های هسته‌يی گذشته و حال ايران مذاکره کرديم. همانطور که در گزارش آخر درباره ايران ملاحظه کرديد پيشرفت‌های خوبی در اين زمينه به وجود آمده است و در گفت‌وگوهای خود سعی کرديم برای سرعت بخشيدن به همکاری‌های ايران و آژانس در راستای اجرای مداليته توافق کنيم تا شرايط برای گزارش ماه مارس آماده شود.

سعيد جليلی، دبيرشورای عالی امنيت ملی ايران نيز پس از ديدار با البرادعی تاکيد کرد که با همکاری‌های فعالانه و سازنده ايران با آژانس پيشرفت‌های بسيار خوبی در حل مسايل باقی مانده به دست آمد.

وی گفت: ايران معاهده ان.پی.تی و اساسنامه آژانس را بهترين پارادايم مشترک در موضوع فعاليت‌ها و همکاری‌های هسته‌يی می‌داند.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرِژی اتمی نيز در ديدار با جليلی ابراز اميدواری کرد که با ادامه همکاری‌های بين آژانس و ايران تا اجلاس آينده شورای حکام در ماه مارس تمامی مسايل باقی مانده از گذشته و نيز فعاليت‌های جاری هسته‌يی ايران حل و فصل و به صورت عادی درآيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سارکوزی: خواهان افزايش فشار بر ايران هستيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016