جمعه 28 دی 1386

جليلی در چين: سياست آمريکا مبنی بر القای وجود يک دشمن فرضی، شکست خورده‌است، ايرنا

پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۰/۲۸‬

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران از برخی طرف‌های ذيربط درمساله هسته‌ای خواست تااشتباهات واتهامات گذشته خود را کنار بگذارند وگامهای مثبتی برای ازسرگيری مذاکرات بردارند.

به گزارش ايرنا، دکتر"سعيد جليلی" اين مطلب را عصر جمعه در يک کنفرانس خبری در پکن در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا که پرسيد، باتوجه به نشست آتی گروه ‪ ۵+۱‬در برلين ، انتظار ايران از کشورهای عضو اين نشست و جامعه جهانی چيست ؟ مطرح کرد.

وی تصريح کرد:امروز راستی‌آزمايی پرونده هسته‌ای ايران به راستی آزمايی رفتار صادقانه برخی کشورها تبديل شده است.

اوگفت:تحولات اخير در مساله هسته‌ای ايران نشان داد که‌بسياری از ادعاهای برخی از کشورها عليه جمهوری اسلامی ، نادرست و بی‌پايه و اساس بوده است.

جليلی افزود: گزارش آقای‌البرادعی مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به شورای حکام نشان داد که آنچه مبنای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت بوده ، غلط و نادرست بوده است.

مسوول پرونده هسته‌ای ايران گفت:حتی جامعه جهانی شاهد بودکه دستگاههای امنيتی آمريکا نيز بر ماهيت صلح آميز هسته‌ای ايران صحه گذاشتند.

وی گفت : هم اکنون فضای مثبتی بوجود آمده است و بهتر است کشورهايی که در روند حل مساله هسته‌ای ايران در جهت منفی حرکت می‌کردند، با کنار گذاشتن اتهامات و اشتباهات خود ، گامهای مثبتی را برای حل اين مساله بردارند.

وی باتاکيد بر اين مطلب که ايران همواره از گفت وگو و مذاکره استقبال کرده است ، گفت : طرف‌های ذيربط با گام‌های مثبت می‌توانند دور جديدی از مذاکرات را با نگاه مثبت و با رويکرد ايجابی فراهم کنند.

جليلی درپاسخ به سووال خبرنگار سی ان ان درباره نتايج مذاکراتش با مقامات چينی گفت : ايران و چين دو کشور مهم و تاثيرگذار درصحنه بين‌المللی هستند و ظرفيت‌های بسيار خوبی برای توسعه وگسترش مناسبات دارند.

وی روابط تهران - پکن را خوب و ديرينه خواند و گفت:درحال حاضر دوکشور ابعاد گسترده‌ای از همکاری‌ها را تجربه می‌کنند.

دبير شورای عالی امنيت ملی،نتايج ديدار و مذاکرات با مقامات بلندپايه چين را خوب و سازنده خواند و گفت: در اين ديدارها آخرين تحولات منطقه‌ای و بين‌المللی از جمله مساله هسته‌ای ايران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرنگار سی ان ان بارديگر پرسيد آيا ايران نگران تحريم‌های اقتصادی نيست؟
دبير شورای عالی امنيت ملی در جواب گفت : مساله تحريم ايران که آمريکاييها آن را دنبال می‌کنند مساله‌ای است که زيان آن بيشتر متوجه شرکت‌های آمريکايی شده است.

" حتی افکار عمومی در آمريکا نسبت به‌اين تحريم‌ها نگران هستند و همگان به خوبی دريافته‌اند که با اين تحريم‌ها ، در واقع منافع شرکت‌های آمريکايی مورد تحريم قرار گرفته است.

جليلی گفت : امروز مباحثی که در جريان مبارزات انتخاباتی در آمريکا مطرح می‌شود ، واکنشی به تصميمات غلط دولت جرج بوش است.

دبير شورای عالی امنيت ملی گفت : اظهارات بوش در سفر منطقه‌ای وی حتی در درون جامعه آمريکا نيز با استقبال مواجه نشد .

به گزارش ايرنا ، " سعيد جليلی " عصر جمعه در ادامه پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در پکن در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا که پرسيد، بوش در سفر به خاورميانه بار ديگر ايران را يک تهديد قلمداد کرد ، گفت : " سخنان بوش در سفر منطقه‌ای او بسيار جالب توجه بود. او مطالبی مطرح کرد که حتی در درون جامعه آمريکا نيز از آن استقبال نشد.

جليلی گفت : " اصولا سياست القای وجود يک دشمن فرضی برای حفظ منافع ، يک سياست شکست خورده است."
دبير شورای عالی امنيت ملی افزود:سياست‌های غلط آمريکاهزينه‌های بسيار سنگينی را به مردم اين کشور تحميل کرده‌است و به وجهه آمريکا به شدت لطمه زده است.

وی گفت : اظهارات بوش به مثابه ناله‌های يک انسان در حال احتضار است و اکنون در نطق‌های انتخاباتی درجامعه آمريکا بر فاصله گرفتن از ديدگاههای بوش تاکيد می‌شود.

مسئول پرونده هسته‌ای ايران در پاسخ به سووال خبرنگار الجزيره درباره ديدگاه‌های ايران و چين در بحث هسته‌ای ، گفت : ايران و چين در بحث خلع سلاح ، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و برخورداری کشورها از انرژی صلح آميز هسته ای ديدگاه‌های مشترکی دارند.

جليلی افزود:جمهوری اسلامی ايران عضو ان پی تی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و همواره‌ايران بر خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه‌آن تاکيد کرده است.

وی اعتمادسازی‌های ايران را يادآور شد و گفت :ايران از نظر اعتمادسازی ، در ميان کشورهای عضو آژانس ، منحصر به فرد است.

خبرنگاری پرسيد، آيا باتوجه به مخالفت‌های چين و روسيه ، پرونده ايران از شورای امنيت به آژانس بازمی گردد؟
مسئول پرونده هسته‌ای ايران جواب داد،مبنای ارجاع پرونده‌ايران به شورای امنيت،ازابتدا غلط بود لذا وقتی تصميمی براساس يک مبنای غلط گرفته می‌شود، اگر آن مبنا فرو بريزد طبيعتا اقدامات بعدی نيز بايد اصلاح گردد.

جليلی گفت: ما به عنوان عضو آژانس بر حقوق مسلم خود اصرار داريم و به همين دليل از ابتدا گفته‌ايم که ايران يک استثنا نيست.

وی افزود : بنای ما همکاری با آژانس برای رفع مسايل باقيمانده است و اميدواريم‌گزارش آتی ( ماه مارس ) آقای البرادعی به شورای حکام راضی‌کننده باشد.

يک خبرنگار خارجی پرسيد، ايران چه مدرکی دارد که نشان دهد در غنی‌سازی بدنبال مصارف نظامی نيست؟
دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت : بازرسان آژانس ، بيش از دو هزار نفر روز از تاسيسات هسته‌ای ايران بازديد کرده‌اند و آقای‌البرادعی به صراحت اعلام کرد که سندی دال بر انحراف ايران پيدا نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

" نهادهای اطلاعاتی آمريکا نيز اعلام کردند که فعاليت‌های ايران کاملا صلح آميز است و از سوی ديگر ما به همه حقوق و تکاليف خود عمل کرده‌ايم." وی گفت : آيا اين مدارک ، برای اثبات حقانيت ايران کافی نيست ؟ جليلی درپايان افزود:به لحاظ حقوقی کسانی که‌ادعايی مطرح می‌کنند بايد برای اثبات ادعای خود دليل و مدرک ارايه کنند.

مسوول پرونده هسته‌ای ايران خطاب به خبرنگاران گفت : کسانيکه ادعا می کنند فعاليت‌های هسته‌ای ايران صلح آميز نيست بايد برای ادعای خود دليل و مدرک بياورند.

دبير شورايعالی امنيت ملی ايران جمعه شب در پايان سفر دو روزه خود به چين ، پکن را ترک می‌کند.

Copyright: gooya.com 2016