دوشنبه 15 بهمن 1386

مکارم شيرازی: بر کسانی که منافع حزبی را مد نظر دارند ورود به انتخابات حرام است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - قم
سرويس: فقه و حقوق - فقه

آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی در ديدار مسوول ستاد انتخابات کشور و هيات همراه، انتخابات را آبروی نظام دانست و گفت: اگر انتخابات خوب انجام شود آبروی نظام حفظ و در غير اين صورت لطمه به آبرو و حيثيت نظام خواهد زد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مرجع تقليد ادامه داد: از بد برگزار شدن انتخابات، دشمنان شاد و دستمايه‌ای برای تبليغات زيانبار خود پيدا می‌کنند. هم‌چنين از برگزاری خوب انتخابات نيز دوستان ما شاد خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به حساسيت اين انتخابات، از تدوين منشور اخلاقی انتخابات ابراز خرسندی کرد و گفت: انتخابات دارای چهار رکن مردم، کانديداها، مجريان انتخابات و رسانه‌هاست که اگر اين چهار رکن به وظايف خود به خوبی عمل کنند، انتخابات خوبی خواهيم داشت.

مکارم شيرازی هم‌چنين خطاب به مردم گفت: مردم بايد دو چيز را هميشه مدنظر داشته باشند؛ اول اين‌که خواهان حضور حداکثری در انتخابات باشند به اين صورت که هم خود در انتخابات شرکت کنند و هم ديگران را تشويق و ترغيب به شرکت در انتخابات کنند زيرا شرکت حداکثری و پرشور در انتخابات مهم‌ترين مساله است. وظيفه‌ی مردم اين است که با تحقيق و تجسس کافی نسبت به انتخاب اصلح اقدام کرده و ملاحظات شخصی و جناحی را کنار گذارند و آن‌که اصلح است را انتخاب کنند، وگرنه در پيشگاه خدا مسوول هستند.

اين مرجع تقليد هم‌چنين خطاب به انتخاب شوندگان گفت: کانديداها بايد حساب خود را با خدا روشن کرده و به اين نکته توجه کنند که در صورتی وارد صحنه و کارزار انتخابات شوند که بتوانند مسووليت اداره‌ی کشور را بر دوش کشند؛ هم‌چنين بدانند که اگر کسی کاری را بر عهده بگيرد و بعد انجام دهد مسوول است.

وی با بيان اين‌که هدف از شرکت در انتخابات بايد مخلصانه و تنها خدمت به مردم باشد، گفت: آن‌چه که در اروپا در انتخابات تحت عنوان کسب منفعت برای حزب و گروه رايج است خلاف شرع است.

مکارم شيرازی ادامه داد: مردم بايد هر آن‌چه که بيان کننده‌ی نبود اخلاص در فرد کانديدا از قبيل اطعام افراد و تبليغات بر روی لباس است را در نظر گرفته و به اين‌گونه افراد رای ندهند.

وی با بيان اين‌که اخلاص نقش مهمی در رعايت قوانين و مقررات انتخاباتی دارد، گفت: اگر اخلاص باشد آن‌چه که در منشور اخلاقی انتخابات نوشته شده است رعايت می‌شود.

اين مرجع تقليد در ادامه، حضور در صحنه‌ی انتخابات را برای برخی از کانديداها واجب عينی يا کفايی دانست و گفت: کسی که می‌داند اصلح است و اگر به ميدان نيايد نااهلان به صحنه‌ی کارزار وارد می‌شوند، واجب است که در انتخابات شرکت کند. علاوه بر آن بر کسانی که منافع شخصی و احزاب را مدنظر دارند ورود به عرصه‌ی انتخابات حرام است.

مکارم شيرازی، الگوبرداری از انتخابات غربی‌ها را مشکل انتخابات دانست و گفت: مسوولان انتخاباتی بايد با دقت نظر به بررسی صلاحيت‌ها پرداخته و دقت کنند که در جريان انتخابات يک رای ضايع نشود.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از تصويب آيين‌نامه‌ی تبليغات انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی گفت: تصويب اين آيين‌نامه سبب کاهش سوء ظن‌ها در جامعه شد که اين امر می‌تواند به بهتر شدن نتيجه‌ی انتخابات کمک شايانی کند.

وی خطاب به کسانی که در جريان انتخابات رای لازم را کسب نمی‌کنند، گفت: بايد همه‌ی گروه‌ها و احزاب و کسانی که انتخاب نمی‌شوند به نتيجه‌ی انتخابات احترام گذارده و بعد از اتمام آن روی نتيجه‌ی انتخابات پافشاری کرده و مجلس منتخب را تقويت کنند.

اين مرجع تقليد هم‌چنين در رابطه با وظيفه‌ی رسانه‌ها در جريان انتخابات گفت: رسانه‌ها بايد کاملا بی‌نظر و بی‌طرف بوده و کسانی که در مسير نظام هستند و از فيلترهای انتخاباتی گذشته‌اند را با چشم واحدی نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشخيص اصلح و غيراصلح وظيفه‌ی رسانه‌ها نيست؛ بلکه وظيفه‌ی آن‌ها کمک به هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات است.

مکارم شيرازی افزود: اگر انتخابات به خوبی برگزار شود واقعا عبادت بزرگی از سوی اين چهار رکن اساسی صورت گرفته است. ما اميدوار به حسن نتيجه‌ی انتخابات هستيم و ثابت خواهيم کرد که نظام دينی و اسلامی می‌تواند سالم‌ترين انتخابات را برگزار کند.

اين مرجع تقليد در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام مرتضوی کياسری در رابطه با تفاوت احزاب در ايران و کشورهای غربی گفت: احزاب ما متفاوت از احزاب در آمريکاست. احزاب ما بايد تنها دنبال ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و دينی باشند.

در ابتدای اين ديدار نيز عليرضا افشار ـ رييس ستاد انتخابات کشور ـ با اشاره به اهميت انتخابات هشتمين دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در کشور، آن را نماد مردم‌سالاری دينی دانست و ادامه داد: قواعد و مقررات زيادی پيرامون انتخابات وجود دارد اما در مورد اخلاق انتخاباتی، کم‌تر کار شده است. هرچند توصيه‌های عمومی از سوی مقام معظم رهبری خطاب به احزاب و گروه‌ها و اقشار مختلف مردم صورت گرفته اما در زمينه‌ی مصاديق آن تخلفات تا کنون منشور و يا قانونی نبوده که افراد با مشاهده‌ی آن مصاديق، نسبت به وجود آن احساس تنفر داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر بتوانيم در فرهنگ‌سازی امور اخلاقی انتخابات توفيق پيدا کنيم، ضمانت اجرايی آن مردم خواهند بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس ستاد انتخابات کشور هم‌چنين درباره کار مجريان انتخاباتی گفت: مجريان بايد تنها به فکر اجرای قانون بوده و جانبداری از مسايل قومی و قبيله‌يی را کنار بگذارند.

افشار خواستار حضور گسترده و باشکوه مردم در پای صندوق‌های رای شد و گفت: مردم نيز با حضور خود در پای صندوق‌های رای بايد به وظيفه‌ی قانونی و تکليف دينی خود عمل کنند.

او در ادامه از تهيه و تدوين منشور اخلاقی انتخابات خبر داد و گفت: بايد بند بند اين منشور بررسی و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

رييس ستاد انتخابات کشور تبليغ محورهای اخلاقی را مهم‌تر از تدوين منشور اخلاقی دانست و بر فرهنگ‌سازی آن در فضای کشور توسط احزاب و گروه‌ها تاکيد کرد.

در پايان حجت‌الاسلام مرتضوی کياسری ـ نماينده‌ی خانه احزاب و ميز احزاب در ستاد انتخابات کشور ـ با اشاره به عضويت ۳۶۸ حزب در خانه احزاب گفت: از ۲۳۰ حزب موجود در کشور، قريب ۱۷۰ حزب عضو خانه احزاب هستند.

Copyright: gooya.com 2016