سه شنبه 30 بهمن 1386

محمدباقر قاليباف: قانون انتخابات شفافيت لازم را ندارد، ليست فعلی اصول‌گرايان بايد اصلاح شود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: سياسی

شهردار تهران گفت: ليست فعلی اصول‌گرايان که در تهران ارائه شده ليست قابل دفاعی نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه آذربايجان شرقی، محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم گراميداشت سی‌امين سالگرد قيام ۲۹ بهمن مردم تبريز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که آيا اصول‌گرايان ليست مجزايی خواهند داد؟ گفت : « ما قصد دادن ليست مستقلی نداريم ولی اين بدان معنا نيست که از ليست اصول‌گرايان در تهران دفاع کنيم؛ اين ليست قابل خدشه و قابل بحث است و اميدوارم تا رسيدن به فرصت نهايی حتما اين ليست اصلاح شود».

وی افزود:« اگر آن ليست بر اساس مبانی اصولی تصحيح و تنظيم شود حتما مورد قبول همه اصول‌گرايان است ولی ليست فعلی ليست قابل دفاعی نيست».

قاليباف هم‌چنين درباره رد صلاحيت اصول‌گرايان اصلاح‌طلب گفت : « ما در انتخابات ليست مستقلی نداده‌ايم تا در جايی اقدام کنيم؛ اما درباره بعضی از دوستان که موردی داشته‌اند پی‌گيری کرده‌ايم که عمدتا حل شده و مشکل خاصی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: «در ليست تاييد صلاحيت‌های مجدد که چند روز پيش اعلام شد شماری از اصول‌گرايان اصلاح‌طلب نيز بوده‌اند».

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره چگونگی اعلام ليست اصولگرايان اصلاح‌طلب در استان‌ها و شهرهای کشور نيز اظهار داشت: « ما معتقد نيستيم در تهران باشيم و از تهران برای شهرستان‌ها و استان‌ها تعيين تکليف کنيم؛ بلکه درهر استان و شهرستان، دوستانی هستند که کارها را انجام می‌دهند».

قاليباف هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اين‌که آيا احتمال دارد برخی گروهها در انتخابات شرکت نکنند، تصريح کرد: « به نظرم گروه‌هايی که در چارچوب انقلاب و نظام فعاليت می‌کنند می‌آيند، ولی ممکن است اعتراضی داشته باشند و اعتراض خود را نيز اعلام کنند».


***

شهردار تهران با اشاره به تاريخ معاصر آذربايجان ، اين خطه را سرزمين حماسه و عرفان و دياری تاريخ‌ساز دانست و با يادآوری رشادت‌های شهيدانی همچون باکری، تجلايی ، شفيع زاده و ياغچيان در دوران جنگ تحميلی و هشت سال دفاع مقدس، گفت: آذربايجان برای هر يک از مقاطع تاريخی پرافتخار خود ، اسناد زنده‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران ( ايسنا) ، منطقه آذربايجان شرقی، محمدباقر قاليباف که در آيين گراميداشت سی‌امين سالگرد قيام ۲۹ بهمن تبريز در جمع خانواده‌های شهدای اين قيام و شمار ديگری از اقشار مختلف مردم سخنرانی می کرد، با بيان اين مطلب افزود : انقلاب اسلامی ، به برکت خون شهيدان و با رهبری داهيانه حضرت امام خمينی ( ره) به ثمر نشست که نقش‌آفرينی مردم آذربايجان و تبريز در اين پيروزی عظيم ، غير قابل انکار است.

وی " کلمه توحيد" ، " وحدت کلمه " و " اتکا به نهضت حسينی و فرهنگ عاشورا " را سه عامل بزرگ تاثيرگذار در پيروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد و با تاکيد بر اين که هرگز نبايد از اين اصول جدا شويم، افزود: اگر می‌خواهيم آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق کنيم ، بايد اين سه اصل را در تمام شئون زندگی اعم از بعد حقيقی و بعد حقوقی آن به کار گيريم.

قاليباف با اشاره به تبليغات مسموم‌کننده دشمنان عليه جمهوری اسلامی ايران ، کشورمان را موزاييک اقوام مختلف خواند و اظهار داشت : تاريخ آذربايجان نشان داده است اين مردم ،همواره در تمام صحنه‌ها مسائل ملی ، دينی و مذهبی را بر مسائل قومی ترجيح داده‌اند که از افتخارات اين خطه است.

شهردار تهران در ادامه با تحليل تاريخ انقلاب اسلامی در ۳۰ سال گذشته ، اين برهه را به سه دوران " استقرار نظام اسلامی " ، دوران " تثبيت انقلاب " و دوران " تحکيم بعد از انقلاب " تقسيم‌بندی کرد و با تصريح اين که در تمام دوران يادشده ، نقاط ضعف و قوت وجود داشته است، افزود: هيچ يک از دوران به ويژه دوران تثبيت نظام و جنگ تحميلی فراموش‌شدنی نيست.

وی زمان حاضر را " دوران کمال‌يابی و کارآمدی نظام " دانست و گفت: امروز مهم‌ترين دغدغه دل‌سوختگان نظام و طرفداران انقلاب و پيروان ولايت و رهبری آن است که کارآمدی دين در اداره جامعه را رواج دهند.

وی اضافه کرد : هدف بنيان‌گذار انقلاب هم ، هدفی جز اين نبوده است و اتفاقا مخالفان امام خمينی (ره) نيز به خاطر همين نکته ، با ايشان دشمنی می‌کردند.

قاليباف با تاکيد بر اين که امروز بايد مردم احساس کنند درسايه دين ، نيازهای مادی و معنوی آنان تامين می‌شود تصريح کرد: امروز دورانی نيست که حرف زد و شعار داد بلکه دوران تحقق‌بخشی شعارهاست.

وی خاطرنشان کرد: همه دوستداران انقلاب و رهبری ، بايد در اين راستا گام بردارند و با تمام توان در اين مسير حرکت کنند.

شهردار تهران هم‌چنين گفت : امروز در عصر کارآمدی و در دوران دانش‌محوری و عقلانيت ، بايد کارشناسانه به موضوعات نگاه کرد و عميق به مسائل پرداخت.

وی با تاکيد بر اين که امروز نيازمند اقدام جهادی و عملی در راستای عينيت بخشيدن به برنامه‌ها هستيم اظهار داشت: برای تحقق اين امر نيازمند اتحاد ، همدلی و وفاق در تمام عرصه‌ها هستيم اما با تقابل و نزاع کاری پيش نمی‌رود.

وی با اظهار تاسف از فعاليت برخی افراد در اصالت‌بخشی به نزاع‌های سياسی و ترويج بداخلاقی و بی‌تدبيری ، به اقدام موهن عده‌ای در جسارت به بيت امام خمينی( ره) اشاره و تاکيد کرد :هيچ کس نمی‌تواند به عنوان دلسوزی برای اسلام ، به شخص ديگری متعرض شود.

وی عنوان کرد: بستر پياده سازی احکام اسلام و جاری کردن شريعت در جامعه اسلامی ، مستقر کردن عدالت است.

قاليباف در ادامه ، فرهنگ بسيجی را فرهنگ کارشناسانه معرفی کرد و گفت: امروز نمی‌توان مانند ۳۰ سال قبل حرکت کرد و مقايسه امروز با آن زمان ، قياس مع‌الفارق است.

وی مقايسه با کشورهای پيشرفته را نياز کنونی ايران دانست و اضافه کرد: اگر در اين زمينه دغدغه داريم ، بايد شاخص‌ها را پيش رو بگذاريم و در جهت بهبودبخشی به زندگی، حرکت کنيم.

شهردار تهران در بخش پايانی سخنرانی خود گفت : تصميمات ما در روح و روان جامعه تاثير می‌گذارد و نبايد با تصميمات نادرست ، با روح و روان مردم بازی کنيم.

به گزارش ايسنا، قاليباف در ادامه اين مراسم به سوالات برخی از حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسش يکی از حاضران مبنی بر اين‌که چه تحليلی از وضعيت اقتصادی و سياسی کشور داريد ؟ گفت: آن چه می‌فهمم اين است که با توجه به موقعيت ايران در عرصه اقتصادی و سياسی چه در داخل و چه در صحنه بين‌الملل، در نقطه ای قرار داريم که هم در اوج فرصت و هم در اوج تهديد هستيم.

قاليباف افزود: اگر با درايت ، پختگی ، عقلانيت ، اعتدال و کاملا بر اساس رويکردهای ارزشی گام برداريم می‌توانيم از فرصت‌های ايجادشده مخصوصا در عرصه بين‌اللملی ، به نحو شايسته‌ای استفاده کنيم.

وی افزود: در هيچ مقطعی از تاريخ ، کشورمان چنين درآمدی را از بابت فروش نفت تجربه نکرده است و اين خود فرصت بزرگی است که اگر به اين فرصت، توجه نکنيم به تهديد تبديل خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگری در زمينه ارزيابی از اختلاف طبقاتی اظهار داشت: اگر اصل ۴۴ قانون اساسی توسط قوه مجريه و مقننه به درستی اجرا شود حتما" بايد بخشی از اختلاف طبقاتی موجود حل شود.

دبير ادواری مجمع کلان‌شهرهای کشور همچنين در ارتباط با تصميمات مهم اتخاذ شده برای کلانشهرها به ويژه کلان شهر تبريز گفت: پيگيری و اجرای چهار پيشنهاد " غير متمرکز کردن بودجه مترو" ، " اجازه برداشت و استفاده از صندوق ذخيره ارزی برای شهرداری ها" ، " پرداخت ديون معوقه دولت به شهرداری‌ها " و " تامين بار مالی لوايحی که درآمدهای شهرداری را کاهش می‌دهد" ، می‌تواند باعث تحول در اداره امور کلان‌شهرها شود.

قاليباف همچنين درباره ميزان رقابتی بودن انتخابات آتی ، تصريح کرد: نبايد به گونه‌ای رفتار کرد که حقی از کسی ضايع شود و افکار عمومی احساس کند فقط طيف خاصی تاييد صلاحيت شده که اين مساله باعث کاستن از شکوه نظام و انقلاب می‌شود.

وی در عين حال افزود: قانون انتخابات شفافيت لازم را ندارد و بايد شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در راستای شفاف‌سازی آن اقدام کنند تا از اعمال سلايق شخصی در موضوع مهم تعيين صلاحيت‌ها جلوگيری شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهردار تهران از اقدام شورای نگهبان در تاييد مجدد صلاحيت برخی از نامزدهای انتخاباتی قدردانی کرد و گفت: شور انتخاباتی در جامعه وجود دارد و مهم اين است که آبروی کسی خدشه‌دار نشود.

به گزارش خبرنگار ايسنا ، قاليباف در ادامه درباره گروه موسوم به اصولگرايان اصلاح‌طلب اظهار داشت: در زمان انتخابات رياست جمهوری هم در اين باره از من سوال شد و من آن زمان گفتم اساسا" اين تقسيم بندی رايج را قبوال ندارم و من به اردوگاه اصولگرايان مورد تاييد مقام معظم رهبری متعلق هستم.

وی در عين حال افزود: معتقدم هيچ اصولگرايی نمی‌تواند اصلاح‌طلب نباشد و هيچ اصلاح‌طلب واقعی هم نمی‌تواند اصول‌گرا نباشد.

وی افزود: در آن زمان اعتراض‌های زيادی از هر دو طيف به خاطر اين گفته‌ها به من شد؛ ولی گفتم ما متعلق به انقلاب و نظام هستيم و انقلاب و نظام هم اصولگرای اصلاح‌طلب می‌خواهد.

قاليباف تاکيد کرد: متاسفانه بداخلاقی‌ها در سياست چنان رواج يافته که اين عرصه به عرصه‌ای زشت تبديل شده است.

شهردار گفت: معتقدم بايد با تعريف ارائه‌شده از سوی مقام معظم رهبری در اين مورد ، کار را به پيش ببريم تا به گونه‌ای باشد که در فردای قيامت نسبت به شهدا و امام توانسته باشيم دين خود را ادا کنيم.

در پايان اين مراسم با اهدای لوح های يادبودی از خانواده‌های شهدای قيام ۲۹ بهمن تبريز تجليل شد.

Copyright: gooya.com 2016