پنجشنبه 16 اسفند 1386

ادوار تحکيم: مجلسی که ترکيب آن پيشاپيش تعيين شده است، فاقد اهميت لازم برای موضع گيری است، ادوار نيوز

ادوارنيوز: سازمان دانش اموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) با صدور بيانيه ای در خصوص انتخابات پيش روی مجلس هشتم اعلام موضع کرد. متن بيانيه سازمان دانش اموختگان به شرح زير است:

در حالی که کشورهای جهان يکی پس از ديگری انتخابات آزاد،دموکراتيک و عادلانه را تجربه می‌کنند، متاسفانه در کشور ما هر چه زمان به پيش می‌رود، بر دامنه محدوديت‌هايی که عادلانه وآزاد بودن انتخابات را مخدوش می‌کند، افزوده می‌شود.
تجربه انتخابات پارلمانی در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که فقط انتخابات مجلس اول، کم و بيش به معيارهای يک انتخابات آزاد و عادلانه نزديک بود، اما با گذشت زمان، انتخابات مجلس از اين معيارها به طور فزاينده‌ای فاصله گرفته است.
با اين همه، از انتخابات مجلس دوم به بعد، به رغم فقدان ملاک‌های انتخابات آزاد که ورود منتقدان و مخالفان مسالمت جوی نظام را به عرصه رقابت‌های انتخاباتی ممنوع می‌کرد، حداقلی از رقابت بين گرايش‌ها و سليقه‌های مختلف گروههای درون نظام وجود داشت که اين خود، برخی از طبقات و اقشار اجتماعی را برای حضور در پای صندوق‌های رای و تاثيرگذاری بر نتيجه انتخابات ترغيب می‌کرد.
با توجه به فضای جهانی و اعمال فشارهای روز افزون بين‌المللی عليه ايران، تصور می ‌شد که مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای ارائه چهره‌ای مقبول تر از خود به افکار عمومی جهان، در انتخابات مجلس هشتم از شدت محدوديت‌ها بکاهند و زمينه انتخاباتی رقابتی – هر چند طبق معمول غير آزاد و ناعادلانه وغير موثر – را فراهم کنند..
از طنز روزگار اما، مجريان و ناظران انتخابات مجلس هشتم در اين دوره از انتخابات بر سختگيری‌ برای تاييد صلاحيت داوطلبان نمايندگی مجلس افزودند به گونه‌ای که نه فقط بسياری از مديران بلند پايه دولت‌های پيشين امکان حضور در انتخابات را نيافتند، بلکه در اکثريت قاطع حوزه‌های نمايندگی نيز جای حد اقلی از رقابت بين جناح های درون نظام باقی نمانده است.
بنابراين از نگاه سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی(ادوار تحکيم وحدت) برگزاری انتخابات مجلس هشتم با کيفيت کنونی، ضمن آنکه ميزان تکيه نظام سياسی بر رضايت عمومی را در سطح بين‌المللی به چالش خواهد کشاند و راه را برای اعمال فشارهای جهانی عليه جمهوری اسلامی هموارتر خواهد کرد،علاوه بر اين در حوزه داخلی حتی آن دسته از نيروهای سياسی را که همچنان مبارزات پارلمانتاريستی را بهترين روش برای اصلاح امور می‌دانند، نااميدتر و دلسردتر می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روند متاسفانه هشدارهای سازمان دانش آموختگان و بسياری از نيروهای سياسی روشنفکری در انتخابات های پيشين، مبنی بر عدم امکان اصلاحات مورد نياز جامعه در چارچوبی که اراده آزاد وموثرمردم برای تعيين سرنوشت خود به رسميت شناخته نمی‌شود و تنها به صورت و فرم نهادهای انتخاباتی توجه دارد را قرين حقيقت کرده است.
در واقع مجلسی که ترکيب آن پيشاپيش به نحوی تعيين شده باشد، از آن ميزان از اهميت برخوردار نخواهد بود که نياز به موضع گيری نيروهای سياسی در مورد شرکت يا عدم شرکت مردم در آن باشد.

اسفند ۱۳۸۶
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی

Copyright: gooya.com 2016