شنبه 18 اسفند 1386

الهه کولايی: حق خسته‌شدن و مايوس‌شدن نداريم، ايسنا

- بپذيريم راه اصلاح جامعه تنها از طريق حضور مستمر پای صندوق‌های رای است

خبرگزاری دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: سياسی


عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در جمع اصلاح‌طلبان اصفهان گفت: حق خسته‌شدن و مايوس‌شدن نداريم.

به گزارش ايسنا به نقل از کميته اطلاع‌رسانی اصلاح طلبان اصفهان، الهه کولايی هم‌چنين فرصت پيش رو را فرصتی حساس دانست و افزود: با وجود همه محدوديت‌ها و فراهم نبودن امکان حضور برای برخی افرادی که تمايل به خدمت داشتند بايد از فرصت موجود به درستی استفاده کنيم و با يک نگرش واقع‌گرايانه در انتخابات پيش رو همه تلاش خود را به کار گيريم و از تجربه‌های گذشته درست بهره بگيريم.

وی با اشاره به پيشينه صد ساله مشروطه خواهی و انقلاب مشروطه در ايران گفت: ما مردمی هستيم که ۱۰۰ سال پيش زمانی که استبداد سياهی در سراسر خاورميانه حاکم بود انقلاب مشروطه و پس از آن جنبش ملی شدن صنعت نفت را تجربه کرديم و در حدود بيست و پنج سال پس از آن پيروزی انقلاب اسلامی را؛ ولی امروز در شرايطی قرار داريم که احساس می‌کنيم عزمی برای به نابودی کشاندن بخشی از اين تلاش‌ها وجود دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و با ديدگاههای رهبری که معتقد بود ميزان رای ملت است و مردم بايد در سرنوشت خود دخيل باشند، هم‌چنين نهاد پارلمان بايد در راس امور قرار گيرد به پيروزی رسيد و بر خلاف قرن‌های گذشته که نگاه بسيار تحقيرآميزی نسبت به زنان وجود داشت ، امام خمينی تلاش کردند زنان دارای هويت سازنده و بالنده باشند و بيانات خوب ايشان در مورد حقوق زنان مبين اين قضيه است؛ ولی متاسفانه امروز در بعضی موارد شاهديم بسياری از آن تلاش‌ها انکار و تلاش می‌شود بعضی موارد به وضع پيشين بازگردانده شود.

کولايی در ادامه با اشاره به وضعيت مناسب کشور در بعد بين‌المللی در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ گفت: پيشنهاد آقای خاتمی در زمينه گفتگوی تمدن‌ها باعث شده بود کشور به وضعيت ممتازی از لحاظ بين‌المللی برسد و با جذب سرمايه‌های خارجی و... و با توجه به مشکلات حاد توانسته بوديم در سطح خاورميانه به رشد قابل توجهی برسيم.

وی ابراز عقيده کرد: ولی امروز شاهديم با وجود درآمد نفتی زياد و افزايش قيمت نفت ، با تورم و برخی چشم‌اندازهای بد مواجه هستيم.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت هم‌چنين از برخی موارد در سياست خارجی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی شرايط با اهداف، نيات، خواسته‌ها و آرزوهای ملت ايران هيچ ارتباطی ندارد و متاسفانه بعضی بحث‌ها که جای طرح آن در کلاس‌های دانشگاه است بدون توجه به عواقب آن در سياست خارجی کشور مطرح می‌شود. در کشوری که سند چشم‌انداز دارد اين طرح‌ها و هدف‌گذاری‌ها با اتخاذ اين سياست‌ها هيچ ارتباطی ندارد. ما بايد سعی کنيم به عنوان بازيگر فعال در جامعه جهانی ايفای نقش کنيم.

وی افزود: فرصت‌هايی که در دولت اصلاحات داشتيم با رفتن مجلس و دولت از دست ما خارج شد.

کولايی در ادامه اظهار داشت: برای مديريت جامعه نيازمند افرادی هستيم که در کنار صلاحيت و شايستگی، علم لازم را نيز داشته باشند و نسبت به موقعيت کشور در بعد داخلی و بين‌المللی شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند در تطبيق منافع کشور با ساير کشورها اقدام کنند؛ مديران جامعه نيازمند درک محيط هستند.

نماينده مردم تهران در ششمين دوره مجلس شورای اسلامی سرمايه‌گذاری در زيربناها را زمان‌بر دانست و گفت: برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز کشور با نگاهی کوتاه‌مدت و بلندمدت در جهت تامين اهداف رشد توسعه برنامه‌ريزی شده بود . تامين اهداف رشد توسعه به سرعت جواب نمی‌دهد و بسياری از طرح‌هايی که امروز با افتخار افتتاح می‌شود طرح‌هايی است که آغاز آن به ۸ سال پيش می‌رسد.

وی هم‌چنين با اشاره به انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی گفت: بايد سعی کنيم در عرصه سياست حضوری مستمر داشته باشيم و در انتخابات افرادی را انتخاب کنيم که دنيا را می‌شناسند و از ظرفيت‌های کشور به خوبی آگاهی دارند. برای رسيدن به عدالت بايد سياست‌های موثر و کارآمدی را دنبال کنيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين که اقتصاد با بخشنامه اداره نمی‌شود گفت: در آغاز مجلس هفتم چند طرح از جمله طرح تثبيت قيمت‌ها به تصويب مجلس رسيد؛ ولی به واقع چقدر آثار اين مصوبات ديده شد؟ اقتصاد با بخشنامه اداره نمی‌شود و امروز می‌بينيم جامعه با چه مشکلاتی در زمينه‌های مختلف از جمله مسکن روبروست.

نماينده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: اين که مردم فقط رای دهند و بر عملکرد نمايندگان خود نظارت نداشته باشند درست نيست. شخصآ در دوران نمايندگی مجلس منتظر طرح‌ها و برنامه و پيشنهادات مردم بودم ولی متاسفانه تنها چيزی که به دست ما می‌رسيد تقاضای وام و کار بود؛ از اين رو بايد نهادهای ايجاد ارتباط بين مردم و مجلس را تقويت کرد. در کشورهايی پارلمان موفق است که نهادهای مدنی و سياسی و غيرسياسی وجود داشته باشند و مردم را به پارلمان وصل کند.

کولايی در ادامه با اشاره به لايحه حمايت از خانواده که در مجلس هفتم مطرح بوده است ابراز عقيده کرد:

اميدوارم مجلس هشتم با حمايت مردم و زنان مانع از تصويب آن شود. اين لايحه منجر به تزلزل بنيان خانواده می‌شود و اگر بنيان خانواده متزلزل شود ضررش فقط متوجه زنان نمی‌شود، بلکه همه‌جامعه است و آينده کشور دچاز تهديد می‌شوند. اگر حقوق زنان در خانواده استيفا شود حقوق خانواده حفظ می‌شود. اين مجلس بايد نگاهی عميق، دقيق و وسيع داشته باشد و منافع مردم را به خوبی درک کند.

وی هم‌چنين اظهار داشت: نمايندگان مجلس بايد صلاحيت، کفايت و علم لازم برای پرداختن به حوزه‌های مختلف را داشته باشند. من در جلسه‌ای به يکی از آقايان نماينده فعلی مجلس گفتم چرا در قضيه رژيم حقوقی دريای مازندران سکوت کرديد و چرا از وزير امور خارجه درباره قراردادهای بين‌المللی از جمله قرارداد ۱۹۴۰و۱۹۲۱ در بيانيه تهران نپرسيديد. وقتی فردی علم کافی در حوزه‌های مختلف نداشته باشد چه چيزی بپرسد؟ پس بايد نمايندگانی را به مجلس بفرستيم که آگاه به مسائل جامعه باشند.

وی افزود: در محيط بين‌المللی برای دفاع از شرايط کشور بايد قواعد بازی را شناخت ، اگر بخواهيم وارد بازی فوتبال شويم و با دست بازی کنيم ما را از زمين بيرون می‌کنند، در جامعه جهانی قواعدی وجود دارد که وابسته به اراده من و شما نيست، ما بايد بشناسيم که بازيگران کشورها چه نيازها و ويژگی‌هايی دارند؛ ولی متاسفانه بدون شناخت درست و بدون توجه به منافع ملی برخی حرف‌هايی زده می‌شود که همه ملت هزينه‌اش را پرداخت می‌کند.

اين نماينده سابق مجلس با اشاره به برخی موضع‌گيری‌ها و اظهارنظرها در مجلس هفتم گفت: يکی از نمايندگان زن مجلس هفتم در اظهارنظری جالب گفته بود مشکل زنان خيابانی با اعدام ۱۰ نفر حل می‌شود. واقعآ اگر اين مساله به اين شکل قابل حل بود امروز معضل جهانی نبود ، دنيا با اين موارد روبروست و با سعی در پيدا کردن راه های مناسب‌تر، به حل اين مشکلات می پردازد. ما نمی‌توانيم همه چيز را روی واقعيات ببنديم ، يک مجموعه عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اين بيماری‌ها را بوجود می‌آورد و برای حل اين مشکلات بايد به همه اين ريشه‌ها توجه کرد.

کولايی با بيان اين‌که رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز نيازمند سياست‌های اجرايی و نظارتی قوی است، گفت: متاسفانه چيزی که امروز معضل ماست تناقض بين اهداف با سياست‌هايی است که شاهديم که بخش مهم آن به مجلس و اعمال نظارت مجلس بر می گردد، اگر نمايندگان مردم آن طور که امام می‌گفتند و آن شجاعتی که شهيد مدرس داشتند را به کار می‌بردند قطعآ در جهت اين اهداف حرکت می‌شد. جرم ما در مجلس ششم هم پيروی از اين الگوها بود؛ يعنی حق و آن چيزی که فکر می‌کنيم درست است را بگوييم؛ حتی اگر به ضرر ما باشد و پيامدهای ناگواری داشته باشد و نماينده‌ای را بايد به مجلس بفرستيم که منافع ملت ايران را بشناسد.

وی هم‌چنين با اشاره به نياز استفاده از نظرات کارشناسانه و علمی و استفاده از تجربيات در تصميم گيری‌های کشور گفت:

متاسفانه هزينه‌های زيادی را در قبال آموختن‌ها و تمرين‌ها در عالی‌ترين سطوح مديريتی کشور پرداخته‌ايم که بايد ما را متوجه کند تا واقع‌گرايانه‌تر به حوزه سياست نگاه کنيم و بپذيريم راه اصلاح جامعه ما تنها از طريق حضور مستمر پای صندوق‌های رای است و از فرصت‌هايی که برای حضور در حوزه تصميم‌گيری می‌توانيم داشته باشيم بايد استفاده کنيم و با توجه به اينکه جامعه مدنی و بخش خصوصی در کشور ما ضعيف است و همه قدرت در اختيار دولت است وقتی به ما فرصتی داده می شود که بخشی از اين قدرت را بدست آوريم نبايد دريغ کنيم و بايد شناختی آگاهانه و واقع‌بينانه داشته باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کولايی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس هفتم گفت: به دنبال شرايطی که در انتخابات مجلس هفتم ايجاد شد ما منفعل شديم و قهر کرديم، ولی آيا مجلس تعطيل شد؟ شايد اعتقاد آن‌ها اين بود که اين گونه خيلی بهتر است و ما خودمان با خودمان کنار می آيم؛ اما با همه ظلمی که بر ما شد و همه تحميل‌هايی که بر ما رفت حسرت يک آخ را بر دل برخی خواهيم گذاشت!

همه شاهد بوديم چه افرادی ردصلاحيت شدند. رد صلاحيت‌شدگان از افرادی هستند که در انقلاب، دوران بعد از انقلاب، دوران جنگ، سازندگی جمهوری اسلامی و ارتقای جمهوری اسلامی نقشی اساسی داشتند و امروز به جرم عدم التزام عملی به اسلام و قانون اساسی ردصلاحيت شده‌اند.

وی با بيان اينکه جز ماندن و تلاش راهی برای تغييرات در جامعه ما وجود ندارد افزود: با توجه به تجربياتی در کشور و اطرافمان داريم راه و مسيری کم‌هزينه‌تر و پرفايده‌تر و البته دشوارتر جز پيش رفتن در مسير فرآيندهای دموکراتيک با تمام ايراداتی که به آن است نداريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الهه کولايی: حق خسته‌شدن و مايوس‌شدن نداريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016