دوشنبه 20 اسفند 1386

جواد اطاعت، دبير سياسی اعتماد ملی: حزب مشارکت يک حزب آرمانگرای ناکام است، فارس

خبرگزاری فارس: جواد اطاعت حزب اعتماد ملی را حزب واقع گرای اميدوار می داند و درباره حزب مشارکت می گويد: حزب مشارکت يک حزب آرمانگرای ناکام است.


جواد اطاعت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس در پاسخ به اين سئوال که چرا چهره‌های شاخص حزب اعتماد ملی با شعار مبارزه با افراطيون اصلاح طلب و تندروی در جريان اصلاحات وارد فضای تبليغات حزبی و انتخاباتی شدند؟ گفت: طبيعتاً در جبهه اصلاح طلبان ديدگاه‌های متعدد و مختلفی وجود دارد. به قول حجاريان که از بين العباسين نام برده بود؛ از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی در جريان اصلاحات سلايق متعددی وجود دارد. از طرفی، آقای کروبی با ديد واقع بينانه‌ای به قضايا می‌نگرد بنابراين طبيعی است با دوستانی که ديد آرمانگرايانه دارند اختلاف سليقه‌هايی داشته باشد و به طور طبيعی موضوع گيری‌های هم داشته باشد. اين اختلاف سلايق در جبهه مقابل هم وجود دارد.
وی افراطی‌گری را خروج از چارچوب‌های مشخص و علوم و قانونی که قواعد بازی بر آن استوار است دانست و افزود: افراطی‌گری می‌تواند در هر جناحی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باشد و در هر کشور ديگری هم می‌تواند وجود داشته باشد.
اطاعت در ادامه گفت: افراط و تفريط يا همان کندروی و تندروی مضراتی را در پی دارد که اگر با نگاه واقع بينانه و براساس ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها هدف گذاری بشود راه بر افراط و تفريط بسته می‌شود و زمينه‌های فعاليت بيشتری را خواهيم داشت.
دبير سياسی حزب اعتماد ملی تاکيد بر اجرای قانون، ترويج فرهنگ سياسی مناسب، آموزش و تربيت سياسی و پذيرش اخلاق در عرصه سياست و حکومت را از جمله راهکارهای پيشگيری از افراط و تفريط و مبارزه با اين دو مقوله در عرصه سياست خواند.
وی با اشاره به اين‌که مجلس هشتم تجربه مناسب هفت دوره مجالس گذشته را با خود به همراه دارد، اظهار داشت: سوژه‌هايی مثل تورم، بيکاری، رکود توليد، سياست‌های فعلی و جاری عرصه اقتصاد و ... بايد در اولويت کاری مجلس هشتم باشد.
جواد اطاعت با تأکيد بر اين‌که در شناخت مشکلات و تعيين اولويت‌ها، اصلاح طلبان و اصولگراها تفاوتی با هم ندارند اما روش‌ها و راهکارهای آنان متفاوت از همديگر است، گفن: نمايندگان مجلس هفتم، اقتصاد را با يک ديده ساده انگارانه نگاه می‌کردند و از شيوه‌ها و روش‌های علمی کمتر بهره می بردند.
وی در پاسخ به اين سئوال که برخی معتقدند اصلاح طلب‌ها در برابر تمام اقدامات دولت نهم از موضع تخريب و انتقاد وارد می‌شوند و با منفی جلوه دادن فعاليت‌های دولت نهم، به اصطلاح «سياه نمايی» می‌کنند در حالی که رهبر انقلاب حمايت‌های بسيار ويژه و صميمانه ای از دولت نهم دارد. اين تضاد موضع اصلاح طلب‌ها با ولی فقيه چگونه قابل توجيه و حل است؟ اظهار داشت: مقام معظم رهبری از تمام دولت‌ها حمايت می‌کند. ايشان از دولت خاتمی هم حمايت کرد و دوم خرداد را يک حماسه ناميد؛ ايشان هميشه دولت‌ها را مورد پشتيبانی، الطاف و عنايت خودشان قرار می‌دهند منتهی ممکن است برخی دولت‌ها را بيشتر مورد حمايت و توجه خود قرار دهند برخی را کمتر من فکر می‌کنم زمانی که فضای اجتماعی به نفع دولت نباشد و دولت نتوانسته باشد تا حدودی شعارهايش را محقق کند طبيعتاً مقام معظم رهبری که نقش توازنگر را دارد از موقعيت خودش استفاده می‌کند و با حمايت‌های بی دريغ خودش يک انگيزه مضاعف را به دولت برای ادامه کارش می‌بخشد.
دبير سياسی اعتماد ملی در تعريف اصلاح طلبی گفت: اصلاح طلب يعنی کسی که ساختار موجود را قبول دارد اما معتقد به اصلاح در اين ساختار است. انقلاب به دنبال دگرگونی ساختارها و ارائه طرح‌هايی نو است اما اصلاح طلب کسی است که در چارچوب مرزهای موجود می‌خواهد در رفتارها، منش‌ها، گفتارها، قوانين و مقررات اصلاح صورت گيرد.
اطاعت تصريح کرد: چارچوب اصلاحات، قواعد و قوانين موجود است و اگر فردی از قواعد و قوانين موجود پا را فراتر بگذارد و برای تخريب بنيان‌های نظام سياسی اقدام کند او را انقلابی می‌گويند نه اصلاح طلب.
وی با بيان اين‌که پروژه‌هايی مثل «خروج از حاکميت»، پيشنهادی بود که مثلاً يک نفر به طور مشخص ارائه کرد و نبايد آن را به کل اصلاح طلب‌ها تعميم داد.
جواد اطاعت در پاسخ به اين پرسش که حتی اگر فرض کنيم پروژه خروج از حاکميت را فقط يک نفر از دوم خردادی‌ها ارائه کرد، شما اين يک نفر را اصلاح طلب می‌دانيد يا نه؟ گفت: نه! من اين فرد را اصلاح طلب نمی‌دانم.
وی در جواب سئوالی اظهار داشت: وقتی واژه اصولگرايی را می شنوم، اخلاق و معيارهای اخلاقی که بايد هميشه سرلوحه رفتارهای ما باشد به ذهنم می‌آيد.
اطاعت، حزب اعتماد ملی را حزب واقع گرای اميدوار ناميد و درباره حزب مشارکت گفت: حزب مشارکت يک حزب آرمانگرای ناکام است.
وی در ادامه اين گفت‌وگو اظهار داشت: عمده‌ترين ايرادی که به بحث توسعه سياسی در ايران وارد است اين است که در فضای انتخاباتی مطرح شد يعنی در يک فضای سالم و منطقی به بحث گذاشته نشد بلکه تبديل به يک شعار انتخاباتی شد و عده زيادی در مقابل آن واکنش نشان دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير سياسی اعتماد ملی با تأکيد بر اين‌که اعتقادی ندارد به اين که جريان اصلاحات به‌دست گروهی افراطی افتاد و آن‌ها کنترل امور را به‌دست گرفتند، گفت: کسانی‌ که شعار خروج از حاکميت يا عبور از خاتمی را دادند نه تنها کنترل اصلاحات را در دست نداشتند بلکه اساساً هيچ نقشی نداشتند.
وی در پاسخ به اين سئوال که اگر فرض کنيم اصلاح‌طلب‌ها پيروز انتخابات مجلس هشتم هستند، چه تضمينی وجود دارد که همان جريان افراطی اصلاح‌طلب دوباره کنترل امور را به‌دست نگيرد و ماجراهايی مثل تحصن مجلس ششم پيش نيايد؟ تصريح کرد:کانديداهای اصلاح‌طلب، امتحان خودشان را پس داده‌اند و افرادی که به عنوان اصلاح‌طلب کانديدا شده‌اند تحت تأثير هيجانات زمان و مسائل مختلف قرار نگرفته‌اند.
اطاعت افزود: اين افراد که از مشی منطقی و معتدلی در زندگيشان برخوردار بوده‌اند در يک شب به انسان‌هايی افراطی تبديل بشوند؛ نه سن و سال اين‌ها اجازه می‌دهد که افراطی باشند و نه مشی سياسی گذشته آنها و نه فضای کشور اجازه چنين کاری را به آنها می‌دهد. ما به‌طور قطعی می‌توانيم بگوييم که نگران چنين مباحثی نيستيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جواد اطاعت، دبير سياسی اعتماد ملی: حزب مشارکت يک حزب آرمانگرای ناکام است، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016