چهارشنبه 22 اسفند 1386

محسن ميردامادی: مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنيم، برنامه آينده ما گسترش کمی حزب مشارکت است، ايسنا

- حرف‌های جدی با دولت و مردم داريم


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

دبيرکل جبهه مشارکت ايران اسلامی بر حفظ اسلاميت و جمهوريت نظام در مسير برگزاری انتخابات تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن ميردامادی طی سخنانی در نشست مطبوعاتی با موضوع مواضع حزب مشارکت ايران اسلامی در انتخابات مجلس هشتم به بيان مقايسه‌ای از روند انتخابات مجلس چهارم با مجالس پنجم و ششم و هم‌چنين انتخابات مجلس هفتم پرداخت و با اشاره به مسير طی شده در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به

رد صلاحيت‌های صورت گرفته در اين دوره انتقاد کرد.

وی با تاکيد بر اين که " رای مردم را نبايد تزئينی دانست" ادامه داد: ما در بيش از يک سوم کرسی‌ها امکان رقابت نداريم.

وی با بيان اين‌که " جمهوريت و اسلاميت دو مقوله به هم پيوسته هستند" خاطرنشان کرد: اگر جمهوريت از ميان برود اسلاميت نيز از بين می‌رود.

ميردامادی با بيان اين‌که " با اين وجود در انتخابات شرکت می‌کنيم" تاکيد کرد: ضرر شرکت نکردن بيشتر از شرکت کردن در اين شرايط است. ما در حوزه‌هايی که امکان رقابت داريم شرکت کرده و از کانديداهای‌مان حمايت می‌کنيم.

وی ادامه داد: نگرانی ديگر ما از روند انتخابات و نتيجه آرايی‌ است که امانتداری خواهد شد يا خير. چون اين اولين باری است که مجموعه هيات‌های اجرايی و نظارت يکدست هستند. در انتخابات گذشته اين‌گونه نبود و هيات‌های اجرا و نظارت هر يک از طيف‌های مختلف بودند، اما امروز که اين يکدستی وجود دارد اميدواريم امانتداری نيز از آرای مردم صورت بگيرد.

ميردامادی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور کمرنگ جبهه مشارکت در فعاليت‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: ما در ائتلافی شرکت کرديم که بنا نداشتيم در طول راه از آن جدا شويم و زمانی که در ائتلاف حضور پيدا می‌کنيم بايد از نظرات‌مان بگذريم تا راهمان تداوم پيدا کند.

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر موضع‌گيری رييس‌جمهور آمريکا در حمايت از اصلاح‌طلبان گفت: در مورد اين موضع‌گيری احزاب اصلاح‌طلب نيز متقابلا موضع‌گيری کردند اما به تصور من نيت رييس‌جمهور آمريکا تقويت جريان راديکال حاکم در کشور است و در واقع دو فرض را می‌توان در نظر گرفت؛ يکی آن‌که آمريکا با داشتن سيستم‌های اطلاعاتی مختلف در حدی مطلع است که می‌داند با اين موضع‌گيری‌ها می‌تواند چه اثری بر جناح مقابل گذاشته و با حمايت از اصلاح‌طلبان به نفع رقبای اصلاح‌طلبان عمل کند و يا اين‌که آن‌قدر کودن و بی‌اطلاع است و نمی‌فهمد که چه می‌گويد که اين نيز موضوعيتی برای بحث ندارد. اما به نظر من خطی که آمريکا در پيش می‌گيرد کاهش مشارکت است؛ بنابراين توصيه ما به مردم اين است که علی‌رغم نارضايتی‌ها در انتخابات شرکت کنند تا روند اصلاحات به مسير خود بازگردد، هرچند که ما نيز به روند انتخابات انتقاد داريم، اما دعوت می‌کنيم که مردم شرکت کنند.

دبيرکل جبهه مشارکت ايران اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر رابطه تشکل متبوعش با حزب کارگزاران اظهار کرد: حزب کارگزاران نيز مانند ما و نيز ساير احزاب اصلاح‌طلب محوريت آقای خاتمی را پذيرفته و ما در کنار هم در يک ائتلاف فعاليت می‌کنيم.

وی هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگری خاطرنشان کرد: ما اين انتخابات را انتخاباتی که شرايط عادلانه را داشته باشد، نمی‌دانيم اما شرکت می‌کنيم.

وی اظهار کرد: ما تلاش خودمان را انجام می‌دهيم تا اين‌بار مشارکت مردم در انتخابات بيشتر باشد و آقای خاتمی نيز اين روزها از مردم دعوت کرده است که در انتخابات شرکت ‌کنند.

ميردامادی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر صحت شکاف بين جبهه مشارکت و حزب اعتماد ملی نيز گفت: ما هنوز به اعتماد ملی انتقاد نکرده‌ايم، اما دوستان در مواردی به ما انتقاداتی را مطرح کردند. ما تصميم نداريم به آن پاسخ دهيم؛ فکر می‌کنيم زمان مناسبی نيست، زيرا سوءاستفاده‌هايی که از آن صورت خواهد گرفت. آن‌چه درباره اصلاح‌طلبان تندرو و کندرو مطرح می‌شود را نيز قبول نداريم و فکر می‌کنيم که اصلاح‌طلبان بايد با تعامل با هم مشی کلی اصلاح‌طلبی را حفظ کنند.عده‌ای می‌خواهند ميان اصلاح‌طلبان با اين دسته‌بندی‌ها تفرقه ايجاد کنند. بايد بگويم که حتی بخشی از حضور ما در ائتلاف برای خنثی کردن اين امر بود.

وی ادامه داد: در همه احزاب چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرايان تفاوت ديدگاه وجود دارد و آن‌چه امروز با آن مواجه هستيم، اين است که تفکراتی پشت پرده، اين جريان را مديريت می‌کنند و می‌خواهند اصلاح‌طلبان را با اين حربه‌ها از هم جدا و دسته‌بندی کنند.

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری با تاکيد بر ضرورت حضور کانديداها ـ چه اصلاح‌طلب و چه در اصولگرا ـ در عرصه انتخابات اظهار کرد: در چنين انتخاباتی بايد اجازه داد مردم قضاوت کنند و در اين صورت به دليل برخی عملکردها اصلاح‌طلبان می‌توانند رای بيشتری داشته باشند.

دبيرکل جبهه مشارکت ايران اسلامی با بيان اين‌که " در يک انتخابات رقابتی اگر مردم رقيب را انتخاب کردند ما هم کنار می‌کشيم" گفت: در يک ميدان بدون رقيب، جشن گرفتن پيروزی، حداقل در سياست کار عادلانه‌ای نيست.

وی در پاسخ به پرسش ديگری اظهار کرد: فکر نمی‌کنم شرايط جامعه به نحوی باشد که امکان حذف احزاب اصلاح‌طلب وجود داشته باشد، مگر اين‌که خود احزاب به اين نتيجه برسند که کنار بکشند. همچنين برنامه آينده ما نيز گسترش کمی حزب مشارکت و فعاليت‌های بيشتر درون‌حزبی و آموزش‌ است و تصميم داريم بر گسترش حزب کار کنيم و اميدوارم به کميت قابل قبولی برسيم.

ميردامادی درباره احتمال يارگيری اصلاح‌طلبان از گروه‌های مستقل و يا معتدل جناح اصولگرا در مجلس پاسخ داد: گمان می‌کنم اين کار به طور طبيعی در همه مجالس صورت گرفته است. به هر حال ما گروه‌هايی داريم که مستقل هستند و به نوعی در ميانه دو تفکر موجود هستند. همه جناح‌ها می‌توانند با اين افراد تعامل داشته باشند. البته هميشگی نيست و حتی دولتی که تشکيل می‌شود و يا رياست جمهوری آينده می‌تواند بر اين گروه که اتفاقا کم هم نيستند اثر بگذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين نماينده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهاراتی درباره اين که برخی می‌گويند در دوران مجلس ششم پيچ راديو را که می‌پيچانديم تن‌مان می‌لرزيد، گفت: معتقدم بر اساس قانون اساسی و نيز براساس فرمايش امام(ره) که مجلس بايد در راس امور باشد، مجلسی بايد داشته باشيم که مسوولان از آن حساب ببرند و در برابر مجلس پاسخگو باشند.

اين که گفته می‌شود با باز کردن پيچ مجلس ششم تن‌مان می‌لرزيد يعنی اين مجلس، مجلسی تاثير گذار بود و در عرصه سياسی مسوولان را مجبور به پاسخگويی می‌کرد.

دبيرکل جبهه مشارکت درباره احتمال تشکيل حزب فراگير به خبرنگاران پاسخ داد: هنوز بحثی در اين زمينه صورت نگرفته اما اين ديدگاه وجود داشته که جبهه متحد تشکيل دهيم و تنها مربوط به زمان انتخابات نشود، البته نظر ديگری نيز مطرح شد که قابل مطالعه است و آن تشکيل جبهه دفاع از آرمان‌ها و انديشه‌های امام خمينی(ره) است. آرمان‌های انقلاب اسلامی يعنی آن‌چه که تا حدی به آن عمل شد و سپس مورد غفلت قرار گرفت اما به هر حال هنوز درباره هيچ يک از ايده‌ها تصميم‌گيری قطعی صورت نگرفته است.

ور درباره اختلاف نظرهای جبهه مشارکت با دولت نيز پاسخ داد: ما طبيعتا با دولت آقای احمدی‌نژاد اختلاف نظرهای جدی ـ هم در سياست داخلی و هم در سياست خارجی ـ داريم. در سياست خارجی ما معتقديم که نبايد سياست تقابلی را در پيش گرفت ضمن حفظ اصول و منافع کشورمان بايد رابطه خوبی با ساير کشورهای دنيا داشته باشيم. در سياست داخلی نيز به برخورد‌هايی که با دانشگاهيان، مطبوعات، فرهنگيان و زنان صورت گرفته، انتقاد داريم و حرف‌های جدی با دولت و مردم داريم.

Copyright: gooya.com 2016