چهارشنبه 22 اسفند 1386

گفت‌وگوی تلفنی سايت نوروز با اسانلو از زندان اوين: رای به ياران خاتمی تنها راه نجات کشور است

نوروز: منصور اسانلو فعال کارگری و رئيس سنديکای اتوبوس رانی تهران و حومه در تماسی تلفنی با خبرنگار نوروز حمايت قاطع خود را از ليست ائتلاف اصلاح طلبان اعلام کرد.


اسانلو در اين گفت و گوی تلفنی که وی از زندان اوين تماس گرفته بود گفت: اينجانب کاملا به صورت مستقل و به دور فضا سازی های سياسی در زمينه انتخابات مطالعه و بررسی کرده‌ام و به اين نتيجه رسيده‌ام که تنها راه حفظ دستاوردهای انقلاب عظيم ايران که همان استقلال، آزادی و پيشرفت است در رای به ياران خاتمی به دست خواهد آمد.

اسانلو در خصوص دلايل اين تصميم خود گفت: ائتلاف اصلاح طلبان در برنامه انتخاباتی شان اعلام کرده‌اند که از فعاليت آزادانه سنديکاهای کارگری مستقل حمايت می‌کنند و با انتخاب آنان در مجلس هشتم اين توقع را دارم که به اين وعده خود همانگونه که در دوران اصلاحات نيز دو وزير کار آخر دولت خاتمی به اين وعده جامه عمل پوشاندند عمل کنند.

رئيس سنديکای کارگران اتوبوس رانی تهران گفت: ما در دولت اصلاحات توانستيم براساس توافق وزير کار دولت خاتمی و نمايندگان ILO سنديکای اتوبوس رانان را در سال ۱۳۸۴ به طور کاملا قانونی راه اندازی کنيم و حتی ديدارهای نيز با وزير وقت و مسئولان داشته باشيم، اما امروز اينجانب را در خيابان به صورت غيرقانونی می‌گيرند و ضرب و شتم می‌کنند که آثار آن همچنان موجود است و يک چشمم آسيب ديده است و کسی به شکايتم رسيدگی نمی‌کند.

اسانلو با مقايسه وضعيت در دوران اصلاحات و مجلس ششم با وضعيت فعلی گفت: در مجلس ششم کميسيون اصل نود پناهگاه کسانی بود که به آنها ظلمی شده بود و پيگير حقوق زندانيان سياسی بود و از حقوق آنها تا آخرين لحظه دفاع می‌کرد اما امروز تنها سکوت در قبال اتفاقات اينچنين از مجلس اصولگرا شنيده می‌شود.

اسانلو ادامه داد: در دوران اصلاحات نشريات و روزنامه‌ها به صورت آزادانه در مورد حقوق اساسی مردم و وضعيت زندانيان اطلاع رسانی می‌کردند اما امروز حاکميت يکدست اجازه انتشار چنين مطالبی را از روزنامه ها گرفته است.

رئيس سنديکای اتوبوس رانی افزود: در مجلس ششم قانون حقوق شهروندی تصويب شد و اين مجلس در دفاع از حقوق زندانيان اهتمام ويژه‌ای داشت که امروز با گذشت سه سال از حاکميت دولت جديد، بنده به عنوان کسی که در زندان هستم همچنان شاهد برکات اين قانون هستم و با اينکه کم کم در حال فراموشی است اما اين قانون در زندانها بسيار مفيد به فايده بود.

از ديگر مسائلی که اسانلو بعنوان کارنامه مثبت اصلاح طلبان نام برد، پرونده قتل‌های زنجيره‌ای بود و گفت: دولت اصلاحات و شخص خاتمی در مقابل اين غده سرطانی ايستادند و ريشه آن را در آن دوران در وزارت اطلاعات خشک کردند و اجازه انجام آن اعمال وحشيانه را ديگر ندادند اما امروز شاهد هستيم که من را در خيابان عمومی غيرقانونی بازداشت کرده و کتک می‌زنند و شک برقی به گردنم می‌زنند و تهديد می‌کنند که بار ديگر در زير ماشين خواهی رفت.

اسانلو در مقايسه مجلس ششم و هفتم گفت: در خصوص بودجه در خاطرم هست که در مجلس ششم علی مزروعی تمامی ارقام و آمارهای بودجه سالانه کشور را به صورت علنی در اختيار همه می‌گذاشت و رسما اعلام می‌کرد و مردم در جريان بودند اما امروز هيچ خبری از اين اعلام ها نيست و گويی بودجه در پشت درب‌های بسته تصويب می‌شود.

اسانلو در بخش ديگری از صحبت‌هايش به بحث گرانی اشاره کرد و با مقايسه وضعيت تورم در دوران دولت و مجلس اصلاحات و با وضعيت فعلی، روش اصلاح طلبان را در اداره وضعيت اقتصادی کشور موثرتر و مفيد به فايده تر دانست و از وضعيت گرانی مسکن و اقلام مهم مصرفی مردم در سه سال اخير به شدت انتقاد نمود.

اسانلو به ماده ۱۰۱ سند چشم انداز کشور در خصوص آزادی فعاليت سنديکاها نيز اشاره کرد که اين سند محصول دولت و مجلس اصلاحات بود و امروز دولت نهم کمترين اهميتی برای اين سند و بندهای آمده در آن قائل نيست.

منصور اسانلو در ادامه به وضعيت کارگران اشاره نمود و گفت با توجه به اينکه کارگران در سه سال اخير شاهد کمترين افزايش حقوق بوده‌اند اما خط فقر به حدی رسيده است که بانک مرکزی رسما ۴۹۰ هزار تومان را خط فقر جامعه می‌داند و با اين اوصاف اکثريت کارگران کشور زير اين خط قرار می‌گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس سنديکای اتوبوس رانی شرکت واحد به وضعيت بين المللی کشور نيز اشاره کرد و گفت: در دوران خاتمی ايده گفت و گوی تمدنها برای ايران و ايرانی آبرو و عزت به ارمغان آورده بود و ما سربلند بوديم که نام ايرانی بر ما نهاده شده است، اما امروز شاهد دشمنی دنيا با ايران هستيم و قطعنامه پشت قطعنامه عليه ايران صادر می‌شود و تمام ضررهای اين قطعنامه ها به چشم ملت می‌رود.

اسانلو در پايان با جمع بندی سخنانش گفت: تمام اين نکات را گفتم تا توضيح دهم چرا راه اصلاح طلبان را در شرايط کنونی ترجيح می‌دهم و معتقدم با اينکه اصلاح طلبان شايد در برخی مواقع عملکرد مثبتی نداشتند اما بهترين راه برای حفظ آرمانهای انقلاب ۵۷ حمايت از ياران خاتمی و انديشه خاتمی است.

اسانلو گفت: تحريم و کنار کشيدن زمينه را تنها برای انحصار طلبان فراهم می‌کند و همچنين باعث می‌شود وضعيت کشور بدتر از اين گردد و به همين دليل در شرايط کنونی رای دادن تنها راه نجات کشور می دانم و اصلاح طلبان را بهترين گزينه برای نجات ايران.

اسانلو در پايان گفت به نظرم با توجه به گفته سيدمحمد خاتمی بايد سعی کنيم به هر صورت ممکن بازی آنان را به هم بزنيم و به همين دليل حمايت قاطع خود را از ليست ياران خاتمی اعلام کرده و از مردم می‌خواهم در انتخابات شرکت کرده و به ائتلاف حداکثری اصلاح طلبان رای دهند.

Copyright: gooya.com 2016