شنبه 25 اسفند 1386

سخنگوی دولت: ايجاد شائبه درباره انتخابات خودزنی است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

سخنگوی دولت صبح شنبه در آخرين نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در سال ۸۶ با اشاره به حضور پررنگ مردم در انتخابات گفت: لازم می‌دانم صميمانه از حضور مسوولانه، پرشور و بانشاط مردم، تشکر و قدردانی کنم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا، «غلامحسين الهام» با بيان اين که ايران بار ديگر در اين صحنه عظمتی را خلق کردند و باعث سربلندی و عزت نظام در عرصه بين‌المللی شدند، افزود: اين يک الگوی مشارکت مردمی فراگير و توام با آزادی برای همه کسانی است که نظام اسلامی را الگو قرار داده‌اند.

وی هم‌چنين با بيان اين که انتخابات سالم و بدون مشکل برگزار شد و ان‌شاءالله هر چه زودتر نتايج آن به اطلاع مردم برسد افزود: من پيشاپيش به منتخبان ملت نيز تبريک می‌گويم و اميدوارم مجلس هشتم يک مجلس خدوم در جهت خدمت به مردم ، رفع مشکلات آن‌ها و ارتقای جايگاه ايران عزيز در عرصه جهانی باشد و اگر انتخابات در برخی از حوزه‌ها به مرحله دوم کشيده شود، ان‌شاءالله در زمان قانونی خود و در نهايت شور و نشاط برگزار ‌شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين با تشکر از هيات‌های اجرايی و نظارتی افزود: لازم است از خبرنگاران هم که اين حضور باشکوه را پوشش خبری دادند تشکر کنم.

الهام در ادامه با بيان اين که خوشبختانه سال جاری را با توفيقات خوبی آغاز کرديم و با توفيقات خوبی نيز به پايان می‌رسانيم، افزود: از نظر علمی ، سياسی، خدمت‌رسانی و دستاوردهای حوزه فن‌آوری سال خوبی را داشتيم. آغاز سال ما با فعاليت‌های چرخه سوخت هسته‌ای مصادف بود و اين امر در نطنز آغاز شد و در پايان سال از نظر نرم‌افزاری و سياسی به مطالبی که در آژانس مطرح بود پاسخ گفتيم؛ چنان‌که در عرصه فنی و سياسی موضوع هسته‌ای ايران پايان يافته و فشارهايی که در اين قضيه به جمهوری اسلامی وارد می‌شود، سياسی و غيرحقوقی است.

وی هم‌چنين گفت: ما به فضل الهی در امور علمی و فن‌آوری و صنعت فضايی توفيقات خوبی داشتيم و امسال شاهد پرتاب ماهواره کاوشگر و توليد داروهايی برای مقابله با بيماری مثل ايدز و ديابت و... بوديم در واقع توفيقات خوبی در عرصه جهانی داشتيم.

الهام در ادامه با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه سياست بين‌الملل نيز گفت: سال ۸۶ را با جلوگيری از ورود و تجاوز تفنگداران انگليسی به خاک کشور آغاز کرديم که البته در اين قضيه با رفتاری که جمهوری اسلامی ايران داشت، ما اقتدار بين‌المللی خود را نشان داديم و بدخواهان در انفعال ويژه‌ای قرار گرفتند.

سخنگوی دولت هم‌چنين با بيان اين که ملت ايران ملت بزرگ و مقتدری است گفت: در ارتباط با کشورهای شورای همکاری خليج فارس و ديگر کشورهای همسايه و منطقه توفيقات خوبی داشتيم و نقطه عطفی در سياست بين‌الملل دولت نهم رقم خورد؛ در واقع با اين همکاری‌ها گام بلندی در جهت ايجاد امنيت و آرامش در منطقه برداشته می‌شود.

وی هم‌چنين به برگزاری اجلاس بسيار موفق دريای خزر در ايران اشاره کرد و گفت: اين اجلاس راه خوبی را برای گسترش همکاری‌های اين کشورها فراهم کرد و در ادامه نيز شاهد حضور و سخنرانی رييس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دانشگاه کلمبيا بوديم که اين امر نيز فضای جديدی را برای بيان حقايق جمهوری اسلامی ايران و تعامل با افکار عمومی فراهم کرد و اين موفقيت‌ها با شرکت در کنفرانس اسلامی در پايان سال ادامه داشت. اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی که در سنگال برگزار شد نيز اجلاس موفقی بود که اميدواريم نتيجه پايانی آن به نفع ملل منطقه از جمله مردم مظلوم فلسطين و غزه باشد.

سخنگوی دولت هم‌چنين با تشکر از زحمات خبرنگاران خطاب به آن‌ها گفت: لازم می‌دانم از زحماتی که شما دوستان در طول يک سال متحمل شديد تشکر و قدردانی کنم.

وی با بيان اين که فضای خوبی بين ما بود و ان‌شاءلله ادامه داشته باشد گفت: من از حضور در جمع شما احساس خوبی داشتم و اگر در جايی مشکلی بود صميمانه پوزش می‌خواهم و بدانيد که عمدی نبوده است.

الهام با ابراز اميدواری نسبت به اين که فضای گفت‌وگو ، اطلاع‌رسانی و انتقال پيام شفاف توام با صدق و درستی استمرار پيدا کند خطاب به خبرنگاران گفت: اگر جايی حق و يا نوبتی در پرسش و سوال رعايت نشده پوزش می‌خواهم و بدانيد که تعمدی نبوده است.

وی هم‌چنين از خبرنگارانی که در سفرهای استانی و خارجی رييس‌جمهور را همراهی می‌کنند تشکر کرد.

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پس از تشريح برخی دستاوردهای دولت در حوزه‌های راه ، انرژی ، بازرگانی، اقتصاد و مسکن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

دکتر الهام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که مقامات عراقی از ادعای امارات در مورد جزاير سه‌گانه جمهوری اسلامی حمايت کرده‌اند، در حالی که ايران همواره از استقلال ارضی عراق حمايت کرده، افزود: برخی مواقع اخبار و اطلاعاتی که به نام سياستمداران عراقی منتشر می‌شود با تکذيب آنها مواجه می‌شود، مثل صحبت‌هايی که در مورد قرارداد ۱۹۷۵ مطرح شد؛ بنابراين اظهارنظری که بيانگر ديدگاه رسمی مقامات عراقی در اين ارتباط باشد، نداشته‌ايم.

وی گفت: البته موضع ما در برابر جزاير سه گانه مشخص است، مالکيت اين جزاير قابل بحث نيست و تعلق آن‌ها به جمهوری اسلامی ايران يک مساله روشن است و حرفی غير از اين نادرست است.

الهام هم‌چنين گفت که تماميت ارضی عراق نيز برای ما مورد احترام است و دو کشور منافع مشترک دارند و روابط آن‌ها در حال گسترش است.

سخنگوی دولت ادامه داد: شايد برخی به دنبال اين باشند که شيطنت کنند؛ ولی دولت عراق و ديگر کشورهای منطقه توجه دارند که اين گونه مسائل نبايد بر مساله اصلی عراق يعنی حضور اشغالگران سايه بيندازد؛ چرا که از مسائل اصلی منطقه حضور اشغالگران است و آن‌ها بايد از منطقه خارج شوند.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت حضور‌نيافتن «اسماعيل هنيه» رييس دولت مردمی فلسطين در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی افزود: فلسفه وجودی سازمان کنفرانس اسلامی در جهت حمايت از مردم مظلوم فلسطين بوده است. مردم فلسطين با آرای خود يک دولت را انتخاب کرده‌اند و بايد نماينده اين دولت در سازمان کنفرانس اسلامی حضور پيدا کند، تحقق‌نيافتن اين امر نيز مورد نقد آقای رييس‌جمهور قرار گرفت؛ چرا که ما معتقد هستيم نماينده واقعی مردم فلسطين بايد در اجلاس حضور پيدا می‌کرد و اميدواريم اين موضوع در اجلاس آتی مورد توجه قرار گيرد.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره قيمت مسکن با اشاره به خدمات دولت و اقداماتش در اين حوزه و توليد مصالح ساختمانی و ايجاد شرايط مناسب برای ساخت مسکن گفت: دولت در اين زمينه گام‌های خوبی برداشته و در سال آينده نيز توليد سيمان در کشور رشد بيشتری پيدا می‌کند و نياز عمده داخلی کشور تامين می‌شود، هم‌چنين سرمايه‌گذاری خوبی در حوزه قطعات پيش‌ساخته ساختمانی صورت گرفته که اميدواريم با توجه به اين اقدامات مسکن در سال آينده روال بهتر و خوب‌تری داشته باشد.

سخنگوی دولت در بخش ديگری از سخناشن در پاسخ به خبرنگاری که درباره بودجه و تورم‌زا بودن آن با توجه به تغييراتی که مجلس شورای اسلامی ايجاد کرده پرسيد، اظهار داشت: در مورد بودجه توضيحاتی داده شد و رييس‌جمهور در مصاحبه ای که داشتند در اين ارتباط توضيح دادند، ولی دولت تلاش می‌کند به رغم وجود برخی مسائل در جهت مهار تورم کار کند و تاثير اين مسائل را به حداقل برساند.

وی گفت: برنامه‌هايی که شورای راهبردی در عرصه اقتصاد دارد نيز به سرعت در حال پی‌گيری است و اميدواريم هر چه زودتر به برنامه اجرايی منجر شود و يک اصلاحات بنيادين در عرصه اقتصاد داشته باشيم که البته برای تحقق اين امر نيازمند ارتباط بين دو قوه مجريه و قضاييه هستيم.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش همين خبرنگار در مورد اظهارات روز جمعه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و انتقادات وی از گزارش البرادعی گفت: درباره گزارش بايد بگويم ما براساس طرح مداليته پيش رفتيم و با توجه به برنامه تنظيم شده حرکت‌ها صورت گرفت و کارها با سرعت بيشتری پيش رفت. آنها مطالبی را مطرح کردند و ما نيز جوابشان را داديم و موضوع از نظرما تمام شده است.

الهام با بيان اين که ما در چارچوب مقررات و قوانين بين‌المللی حرکت کرديم و با آژانس همکاری داشتيم گفت: آژانس نيز البته مسير خود را طی کرد و تحت فشارهای سنگينی قرار داشت و برخی از مطالبی که در گزارش آژانس آمده، مطالب تکراری است که در گزارش‌های خود به طور معمول به آن‌ها اشاره می‌کند؛ ولی موضوع و مطلب ويژه‌ای نيست؛ مثل پذيرش الحاقيه NPT.

وی گفت: بخش غالب مساله طبق قراری که مشخص بود به نفع جمهوری اسلامی پيش رفت و تمام شد و بقيه مسائلی که برخی از کشورها مطرح می‌کنند سياسی است نه حقوقی.

الهام ادامه داد: ما بايد از جنبه‌های مثبت گزارش آژانس به نحو احسن در جهت دفاع از حق و حقوقمان استفاده کنيم.

به گزارش ايسنا غلامحسين الهام در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اين که برخی تلاش می‌کنند روند انتخابات را ناسالم جلوه دهند و در مورد فرايند آن مطالبی را مطرح می‌کنند، گفت: در انتخابات يک عادت است که برخی جريان‌ها و گروه‌های سياسی بر اساس نتيجه و خروجی انتخابات، فرآيند آن را تحليل می‌کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به فرآيند انتخابات و اين که تاييدکننده اصلی انتخابات و نظارت بر آن، شورای نگهبان است، گفت: من به اين گروه‌ها توصيه می‌کنم اين‌گونه اظهارنظر و فرآيند انتخابات را تخطئه نکنند؛ چرا که ممکن است نتيجه انتخابات به نفع آنها باشد.

وی ادامه داد: اين گروه‌ها نبايد خودزنی کنند؛ چرا که نتيجه انتخابات مشخص نيست.

الهام تاکيد کرد: در فرآيند انتخابات مشکلی وجود نداشته و تا کنون روند خوبی طی شده، هم‌چنين بر اساس گزارش‌هايی که به ما رسيده انتخابات خوب و سالم برگزار شده؛ البته اشکالات و يا شکايت‌های موردی در جای خود، بررسی می‌شود و ما بايد منتظر گزارش نهايی باشيم.

الهام هم‌چنين در پاسخ به همين خبرنگار که از سخنگوی دولت پرسيد « گفته می‌شود وزير خارجه انگليس قرار است به ايران بيايد و در مورد موضوع هسته‌ای پيشنهادهايی ارايه دهد» اظهار داشت: ما در حوزه تعامل با کشورها به جز رژيم صهيونيستی بر پايه حفظ منافع ملی مشکلی نداريم و آماده گفت‌وگو در مورد مسائل جهانی و دوجانبه با کشورها هستيم.

وی تاکيد کرد: مساله ما در موضوع هسته‌ای از مسير آژانس طی می‌شود و به همکاری‌های خود با آژانس در اين زمينه ادامه می‌دهيم، ما بحث خاصی در ارتباط با اين موضوع با کشورهای خاص نداريم و اين موضوع از طريق آژانس دنبال می‌شود؛ ولی در ديگر زمينه‌ها ما آماده گفت‌وگو با کشورهای مختلف در مورد مسائل دوجانبه، بين‌المللی و جهانی هستيم.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد رييس‌جمهور از افزايش سن رای‌دهندگان، گفت: ما حضور در انتخابات را برای جوانان در قالب يک حق می‌دانيم و جوانان ما علاقه‌مند هستند از اين حق خود استفاده کنند؛ چرا که در جريان اين انتخابات مشاهده کرديم برخی جوانانی که در انتخابات شوراها رای داده بودند، در انتخابات مجلس هشتم با توجه به افزايش سن رای دهندگان نمی‌توانستند رای بدهند؛ در صورتی که به شدت علاقه‌مند بودند در انتخابات مشارکت کنند.

وی هم‌چنين با بيان اين که جوانان ۱۵ ساله (۱۵ سال تمام) ما در يک فضای آزاد رشد می‌کنند و با مسائل اطراف خود از جمله مسائل سياسی آشنا می‌شوند و تحليل و نگاه دارند، گفت: چرا بايد جوانان را از اين حق محروم کنيم، وقتی جوانان وارد عرصه انتخابات می‌شوند فضا با نشاط تر می‌شود و احساس می‌کنند در مسائل کلان کشور مشارکت دارند و در واقع در جامعه تحرک ايجاد می‌کنند.

الهام افزود: ما اميدواريم مجلس هشتم يا مجلس هفتم در مدت باقی‌مانده اين موضوع را اصلاح کند؛ البته دولت در اين راستا چندين بار تلاش کرد ولی مجلس نگاه خاص خود را داشت.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره بنزين، ميزان قيمت آزاد آن در ايام نوروز و اين آيا دولت قصد دارد سهميه‌بندی بنزين را بردارد گفت: بحث برداشتن سهميه‌بندی مطرح نيست. همانطور که خودتان می‌دانيد اين ارايه بنزين آزاد برای ايام نوروز به منظور تسهيل مسافرت‌ها صورت می‌گيرد.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: در مورد قيمت بنزين آزاد در ايام نوروز هنوز تصميم نهايی گرفته نشده و اعلام حدس و گمان ها نيز جز تاثير تورمی نتيجه ديگری ندارد و بايد منتظر بود تا تصميم نهايی گرفته شود.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اين که در ايام نوروز تهران خواهيد ماند يا مسافرت خواهيد کرد گفت: علاقه‌مند هستم چند روزی از تهران خارج شوم ولی با توجه به برنامه انتخابات و مطالب مربوط به آن فکر نکنم بتوانم اين کار را انجام دهم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری که با اشاره به گفت‌وگوی نورالدين پيرموذن با راديو آمريکا و برخی ديگر از شخصيتهای سياسی از گروههای مختلف با برخی ديگر از رسانه‌های خارجی پرسيد آيا مصاحبه با رسانه‌های بيگانه منع قانونی دارد؟ گفت: منع قانونی از حيث قانون مطبوعات در اين ارتباط نداريم؛ البته وزارت ارشاد در اين ارتباط توضيح می‌دهد. بحثی که در اينجا مطرح است بحث محتوايی، سياسی و عرفی است، بحث محتوايی گفت‌وگوست که از چه زاويه‌ای صورت بگيرد و آيا اين گفت‌وگو در جهت منافع و هويت ملی و دفاع از آن بوده است.

وی با اشاره به اهميت هويت رسانه و محتوايی که يک رسانه دنبال می‌کند نيز گفت: مثلا هيچ کس در هيچ سطحی از هويت ملی و اسلامی ما حاضر نيست با يک رسانه صهيونيست مصاحبه کند. کسانی که به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و علاقه‌مند هستند هيچ گاه با رسانه‌ای که در جهت مخالفت با نظام شکل گرفته گفت‌وگو نمی‌کنند؛ البته ممکن است چالش‌هايی صورت بگيرد ولی گفت‌وگو در راستای همکاری صورت نمی‌گيرد.

الهام هم‌چنين به تلاش‌های رسانه‌های غربی در ارتباط با کمرنگ‌کردن حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: آنها در اين ارتباط سنگ تمام گذاشته‌اند و تلاش زيادی کرده‌اند؛ ولی مردم با حضور پررنگ خود جواب آنها را دادند.

دکتر الهام هم‌چنين تاکيد کرد: تعامل با بيگانگان هيچ وقت در اين کشور زيبنده و زيبا نبوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی دولت: ايجاد شائبه درباره انتخابات خودزنی است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016