شنبه 25 اسفند 1386

اعلام پيروزی اصولگرايان در انتخابات، بی بی سی

وزارت کشور ايران در حال انتشار تدريجی نتايج شمارش آرايی است که ديروز در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی به صندوق ريخته شد.

مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران اعلام کرده که تاکنون ‪ ۷۱‬درصد نامزدهايی که پيروزی شان در انتخابات مشخص شده، منتسب به اصولگرايانند.

ستاد جبهه متحد اصولگرايان نيز پيشتر اعلام کرده بود که هفتاد درصد نامزدهايی که در انتخابات به پيروزی دست يافته اند به جريان سياسی اصولگرا تعلق دارند و ۶۵ درصد نامزدهای پيروز، افرادی اند که در انتخابات مورد حمايت جبهه متحد اصولگرايان قرار داشته اند.

جبهه متحد اصولگرايان، تشکل انتخاباتی جناح هوادار دولت محمود احمدی نژاد در جريان اصولگرا به شمار می رود.

از سوی ديگر، ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اعلام کرده که از ۱۰۲ کرسی مجلس که نامزدهای اصلاح طلبان بر سر به دست آوردن آنها به رقابت پرداخته بودند، ۳۴ کرسی به طور قطعی به اصلاح طلبان اختصاص يافته و پانزده نامزد مورد حمايت ائتلاف اصلاح طلبان نيز به مرحله دوم انتخابات راه يافته اند.

اين ستاد اعلام کرده که با توجه به ترکيب نامزدهای راه يافته به مرحله دوم در اين حوزه ها، پيروزی نامزدهای اصلاح طلب از هم اکنون قطعی است.

در صورتی که نامزدهای انتخاباتی نتوانند بيش از يک چهارم آرائی را که به صندوق ريخته شده به خود اختصاص دهند، تعيين تکليف انتخابات به دور دوم کشيده می شود که در آن، از ميان همه نامزدها تنها به تعداد دو برابر کرسيهايی که برنده نداشته اند، به رقابت می پردازند و ملاک پيروزی در انتخابات، کسب آرای بيشتر از نامزد رقيب است.

دور دوم انتخابات قرار است در ارديبهشت سال آينده خورشيدی برگزار شود.

ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتمادملی که دو تشکل اصلاح طلب در انتخابات بودند، به دليل ردصلاحيت گسترده نامزدهای مورد حمايتشان، اعلام کردند که امکان رقابت بر سر همه کرسيهای مجلس را ندارند و تنها در حوزه های انتخابيه ای که رقابت را ممکن می بينند وارد کارزار انتخاباتی می شوند.

ستاد انتخابات اعلام کرده که تا پايان امشب نتيجه شمارش آرا در تمام حوزه های انتخابيه، بجز تهران اعلام می شود.

بر خلاف دوره های پيش که در تهران و شهرستانها، نتيجه انتخابات به صورت تدريجی اعلام می شد، اين بار وزارت کشور تصميم گرفته است که تنها نتيجه قطعی و نهائی شمارش آرا را اعلام کند، اين تصميم انتقاد شديد برخی گروههای سياسی از جمله اصلاح طلبان را به همراه داشته است.

برخی گروههای سياسی از جمله اصلاح طلبان از روند برگزاری انتخابات انتقاد کرده و از تخلفهايی در روز انتخابات خبر داده اند.

ستاد انتخابات اعلام کرده که بيش از ۶۵ درصد واجدان شرايط رأی دادن، در انتخابات شرکت کرده اند، اين در حالی است که در دور پيشين انتخابات مجلس، ۵۱ و دودهم درصد از واجدان شرايط رأی خود را به صندوق انداختند.

با وجود اينکه رهبر و مقامات بلندپايه سياسی و مذهبی ايران، مردم را به حضور گسترده در انتخابات فراخوانده بودند، وزيرکشور ايران اذعان کرده که ميزان شرکت مردم در انتخابات بيش از حد انتظار او بوده و پيش بينی می کرده که به دليل همزمان شدن انتخابات با روزهای پايانی سال که مردم بيشتر به مشغوليتهای مربوط به عيد نوروز سرگرم بودند و همچنين محدوديتهای قانونی تازه برای تبليغات نامزدهای انتخاباتی، مشارکت مردم در انتخابات چندان گسترده نباشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پاره ای از آگاهان هم اعتقاد داشتند که به دليل ردصلاحيت گسترده اصلاح طلبان که امکان رقابت آنان در انتخابات را به ميزان زيادی کاهش داد، بخش عمده ای از هواداران جريان سياسی اصلاح طلب، پای صندوقهای رأی حاضر نشوند و بدين ترتيب، آمار شرکت کنندگان در انتخابات چندان چشمگير نباشد.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات بيشتر مربوط به شهرستانها بوده، فرماندار تهران، ميزان مشارکت مردم در اين حوزه انتخابيه را حدود چهل درصد اعلام کرده است.

در تهران، خط مشی سياسی و موضعگيری جناحی نامزدها نقش اصلی را در جهت دادن آرای مردم بسوی آنان دارد، در حالی که در شهرستانها عوامل اجتماعی، گرايشهای قومی و طايفه ای و شعارها و وعده های غيرسياسی نامزدها در تصميم گيری انتخاباتی مردم مؤثرترند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعلام پيروزی اصولگرايان در انتخابات، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016