پنجشنبه 15 فروردین 1387

نامه اتحاديه ناشران به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، همشهري

اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران درنامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از وي خواست براي معطل ماندن كتاب‌هاي ناشران در اداره كتاب چاره جويي كند.

به گزارش همشهري آنلاين، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در تازه‌ترين شماره خبرنامه خود (صنعت نشر شماره 11 و12) متن كامل نامه‌اش به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را منتشر كرده و در آن پيشنهاداتي هم براي برون رفت از معطلي كتاب‌هاي ناشران در اداره كتاب معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي داده است.

در ا بتداي اين نامه كه با امضاي حسن كيائيان، رئيس اتحاديه ارسال شده، با اشاره به نشست هاي مكرر اعضاي هيئت مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با مسئولان معاونت فرهنگي و اداره كتاب درباره چگونگي نظارت بر كتاب، آمده است: متاسفانه در اين فاصله زماني به نظر مي‌رسد كه تحولي در اين حوزه اتقاق نيفتاده يا اين كه اگر تغييراتي صورت گرفته انعكاسي در ميان صنف نداشته است.

در نامه اين اتحاديه يكي از دلايل پي گيري و نامه نگاري به مسئول بالاتر (وزير ارشاد) مراجعات مكرر همكاران ناشر به اين اتحاديه ذكر شده و سپس با اعلام اين نكته كه با طرح مستقيم اين مطلب با شما اميدوار به يافتن راه حلي در كاهش اين مشكلات هستيم اهم مشكلات به هفت دسته تقسيم شده است.

بر اساس اين نامه مشكلات و مسائلي كه در مراحل اجرايي اداره كتاب ، ناشران با آن مواجهند، عبارتند از:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

1- معطل ماندن كتاب هايي كه ماه ها و بلكه بيش از يك و نيم سال پيش براي دريافت مجوز انتشار به اداره كتاب تحويل داده شده است.

2- ابلاغ اصلاحيه هاي گشاده دستانه و چند باره.

3- عدم پاسخ سريع در مواردي به كتاب هايي كه رفع ايراد شده و مجددا از سوي ناشر تحويل اداره مذكور گرديده است. به تجربه انتظار اين است كه ظرف يكي - دو روز با تطبيق موارد اصلاحي مجوز اين كتاب‌ها صادر گردد. امري كه در حال حاضر هيچ ضمانتي براي آن نيست و در اين مرحله نيز ديده شده كتاب‌هايي ماه‌ها بلا جواب مانده‌اند.

4- مواردي از گمشدن كتاب‌هاي تحويلي جهت دريافت مجوز، آن هم پس از هفته‌ها و ماه‌ها انتظار براي دريافت پاسخ.

5- احضار برخي ناشران و پس گرفتن مجوز انتشار كتاب هايي كه تمامي مراحل دريافت مجوز را طي نموده‌اند و حتي يك يا چند نوبت نيز منتشر شده‌اند.

6- عدم اعلام وصول برخي كتاب‌هايي كه مراحل دريافت مجوز كتاب و فرآيند چاپ و صحافي را طي كردند و تنها براي اطلاع اداره مربوطه ارائه شدند.

7- عدم پاسخگويي به مراجعات يا مكاتبات همكاران ناشر ما تا حد بي‌توجهي به منزلت صنفي و كرامت انساني ناشر و پديد آورندگان كتاب‌ها.

در ادامه اين نامه اتحاديه ناشران با اشاره به لطمات مادي ومعنوي وارده از اين مشكلات ارسال چنين نامه و طرح مشكلات ناشران را وظيفه قانوني هيئت مديره دانسته و آورده است: چنانچه آن مقام محترم صلاح بدانند، دستور دهيد تمهيداتي في المثل با تعيين هيئت سه يا پنج نفره با اختيارات تام زير نظر مستقيم جنابعالي ‌،انديشيده شود تا ناشران خسارت ديده و شاكي بتوانند بدون هراس از هيچ گونه تبعات منفي كار مشكلات مشخص و موردي خود را با اين هيئت در ميان نهند و به سرعت به داد آنها رسيدگي و احقاق حق شود.

در پايان اين نامه كه تاريخ ارسال آن سي بهمن است، از وزير ارشاد خواسته شده تا اتحاديه را در جريان امر قرار دهد كه به سهم خود اطلاع رساني شود.

گزارش همشهري آنلاين حاكيست اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران از 12 سال قبل ديدگاهي ثابت درباره مميزي كتاب داشته است كه در اطلاعيه‌هاي قبلي خود بيان كرده كه مضمون اصلي آن اين است كه اگر كتابي از نظر قانوني مشكلي دارد، شاكي حقيقي يا حقوقي به دادگاه شكايت كرده و دادگاه به مسئله رسيدگي كرده و دستور توقيف يا رفع توقيف كتاب را صادر مي‌كند.

اين اتحاديه در مقدمه‌اي كه بر نامه ارسالي به وزير ارشاد نوشته ضمن تاكيد بر ديدگاهش درباره الگوي صحيح نظارت بر كتاب (شكايت به قوه قضاييه) نوشته است: حال كه بناست شيوه متداول در يكي، دو دهه اخير ادامه پيدا كند، لااقل همكاران ناشر مابتوانند در صورتي كه احساس تضييع حقي كرده باشند، از طريق ساز و كار مشكل خود را پي گيري و احقاق حق كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه اتحاديه ناشران به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016