دوشنبه 26 فروردین 1387

تازه ترین انتقادهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بی بی سی

پیمان دولت خواه

هنوز چند روز از سخنان جنجال برانگیز محمدحسین صفارهرندی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد که در آن انتقادهای تندی را از هنرمندان ایرانی مطرح کرده بود، نمی گذرد که وی در تازه ترین اظهار نظر خود به ادبیات و سینما پرداخت و گفت که ما متعهد نیستیم سینما رشد کند بلکه متعهدیم سینمای مطلوب رشد کند.

صفارهرندی در سخنان پیشینش گفته بود که بعضی‌ها با ژست فیلسوف‌مآبانه در برابر پیشرفت های ما گفتند که وضع فعلی فرهنگ از وضع قبلی، بدتر است، به نظر من این افراد خودشان را متهم می‌کنند و مشاعرشان درست کار نمی‌کند.

این اولین بار نیست که آقای صفارهرندی به انتقاد از برخی هنرمندان ایرانی می پردازد، اما افزایش انتقادهای او از هنرمندان ایرانی در حالی صورت می گیرد که سال گذشته، هنرمندان ایرانی بیش ترین نقد را از فعالیت های وزارت ارشاد بیان کردند.

منتقدان وزارت ارشاد طیف های مختلفی را شامل می شدند که در میان آن ها حتی برخی هنرمندان نزدیک به حکومت نیز دیده می شوند.

سال گذشته در چند مقطع هنرمندان به نقد فعالیت های وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی پرداختند.

انتقاد از فعالیت های این وزارتخانه سال گذشته با نقد فعالیت های معاونت فرهنگی این وزارتخانه در نحوه اجرای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز شد. ناشران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان که مهم ترین نهاد صنفی در حوزه نشر ایران است، مهم ترین منتقدان وزارت ارشاد در این مرحله بودند.

سپس در نیمه سال پس از این که فیلم مجوز دار "سنتوری" آماده نمایش عمومی در سالن های تهران بود، به دستور صفار هرندی توقیف شد، موجی از انتقادها علیه وزارت ارشاد راه افتاد که تشکل های مهم تهیه کنندگان و کارگردانان ایران با صدور بیاینه هایی به نقد این حرکت وزارت ارشاد پرداختند.

نقدهای سینماگران به این محدود نشد و چندی بعد هنگام برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر، نامه ای با امضای ۴۵ تن از کارگردانان و بازیگران سینمای ایران در اعتراض به حذف سینمای مستقل و جوان ایران منتشر شد که با حمایت گروهی دیگر از بازیگران و کارگردانان ایران همراه شد و تعداد حمایت کنندگان از نامه به ۶۰ نفر رسید. این نامه را افرادی چون عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد، منیژه حکمت، بهرام رادان، کیانوش عیاری، محسن امیر یوسفی، نیکی کریمی، جهانگیر کوثری و فاطمه معتمد آریا امضا کرده بودند، اما علاوه بر این مطبوعات آن روزهای ایران پر از اظهار نظرهای سینماگران در نقد وزارت ارشاد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در روزهای اخیر نیز نقد مجید مجیدی و سیدرضا میرکریمی دو تن از کارگردانان طیف مذهبی از وزارت ارشاد به خاطر توقیف دو مجله هفت و دنیای تصویر نیز بخشی از انتقادهای روزافزون هنرمندان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این در حالی است که در اواخر سال گذشته گروه زیادی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران نیز با امضای بیاینه ای از رقبای دولت کنونی در انتخابات مجلس حمایت کردند که به نظر برخی از کارشناسان واکنشی به محدودیت هایی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سینما اعمال می کند.

بیاینه کانون نویسندگان در اعتراض به محدودیت های مجوز نشر کتاب نیز از نقدهایی است که در اوایل امسال منتشر شده است.

در حالی که انتقادها از فعالیت های وزارت ارشاد اسلامی بالا می گیرد، آقای صفارهرندی در جلسه ای در استان خراسان رضوی گفته است: "ما متعهد نیستیم سینما رشد کند بلکه متعهدیم سینمای مطلوب رشد کند. در بقیه حوزه های فرهنگ و هنر هم همین طور است. چون اگر دنبال کیفیت نباشیم زیان خواهیم دید؛ به عنوان مثال در همین ادبیات می توان خرابکاری کرد همان طور که خرابکاری کرده اند و برای ما به یادگار گذاشته اند."


وی افزوده است: "تاکید و خواسته ما مطرح کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی است که نقطه اوج و بلوغ آن در جامعه امام زمانی است. ما مامور هستیم تا به سمت جامعه امام زمانی حرکت کنیم و فعالیتهایی که انجام می دهیم در سمت و سویی باشد که در آن انسان صالح پرورش یابد."

صفارهرندی در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قول داده است که امسال کارهای فرهنگی و هنری با گرایش انقلاب روی پیشخوان برنامه های ارشاد باشد.

وی در سخنرانی اخیر خود در جمع کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال را به عنوان سالی که فرهنگ در آن شکوفا خواهد شد عنوان کرد و گفت: "بذری را که در این سال‌ها کاشته‌ایم درو خواهیم کرد."

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چنین گفت: "کارشناسان و ناظران وزارت ارشاد باید مراقب باشند تا در حوزه‌های مختلف یک سر سوزن مسامحه در مقابل خرابکاری‌ها صورت نگیرد. نباید اجازه دهید از زیر دست شما سندهای پلید صادر و منتشر شود."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تازه ترین انتقادهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016