شنبه 17 فروردین 1387

سخنگوی دولت: رد تغييرات در کابينه، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

اولين مصاحبه‌ی مطبوعاتی سخنگوی دولت در سال ۸۷ صبح روز شنبه هفدهم فروردين ماه در ساختمان کوثر با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر «غلامحسين الهام» در ابتدای اين مصاحبه‌ی مطبوعاتی با تبريک سال نو به خبرنگاران گفت: اميدوارم سال بسيار خوبی را آغاز کرده باشيد و موفقيت‌های خوبی کسب کنيد و توفيق و برکات و موفقيت‌هايی که در اين سال کسب می‌کنيد، بيش از گذشته باشد.

بنابراين گزارش، الهام پس از سخنان مقدماتی به تشريح برخی از مهم‌ترين مصوبات دولت پرداخت و سپس به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با مهم‌ترين موضوعات از جمله مبحث تغيير در کابينه پاسخ داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اين‌که « صحبت‌هايی درباره‌ی برکناری وزرا مطرح شده و اين خبر امروز نيز مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفته و آيا اين‌که با توجه به اصل ۱۳۶ قانون اساسی دولت در اين راستا محدوديتی دارد يا نه؟ » گفت: گويی خاصيت تعطيلات طولانی‌مدت، پيدا کردن سوژه‌های داغ بعد از تعطيلات است. رسانه‌ها استراحت خوبی در اين تعطيلات داشتند و بعد از سکوت طولانی، گويی دنبال سوژه‌ مناسب می‌گردند و گويی سناريوی ۱۳ که تعطيل بود، در روز هفدهم منتشر شده است.

وی با بيان اين‌که « من نيز از پوشش رسانه‌ای اين خبر در آغاز کار دولت در سال جديد تعجب کردم» افزود: البته دولت در طول تعطيلات فعال بود و دو جلسه‌ی هيات دولت و يک جلسه‌ی مشترک دولت و استانداران برگزار شد و برنامه‌ريزی‌های لازم برای سال جديد صورت گرفت، هم‌چنين مصوبات خوبی برای حل امور با توجه به افق خوبی که در سال نوآوری و شکوفايی داريم، تدوين شد.

الهام هم‌چنين گفت: در جلسه‌ی مشترک دولت و استانداران، وزير اقتصاد و دارايی، گزارشی از جذب سرمايه‌گذاری در کشور ارايه کرد و قرار شد هماهنگی‌های لازم در استان‌ها برای پی‌گيری و جذب سرمايه‌گذاری‌ صورت بگيرد و جلسات دقيق‌تر و منظم‌تری در اين ارتباط برگزار شود.

وی با بيان اين‌که سياست‌های دولت در شورای راهبردی تقريبا نهايی شده و به زودی در جلسات مطرح می‌شود، گفت: در اين برنامه‌ريزی، برنامه‌ها و سياست‌های جديد مشخص شده و ان‌شاءالله اجرايی و عملياتی می‌شوند، هم‌چنين بخش عمده‌ی کار برنامه‌های اقتصادی بر عهده‌ی شورای راهبردی و وزارت اقتصاد و دارايی بوده و در کل، مجموعه‌ی اقتصادی دولت در تدوين اين سياست‌ها مشارکت و نگاه مشترک و واحدی نيز دارد.

الهام ادامه داد: ما اميدواريم با اين مجموعه اقدامات، يک حرکت جهشی در راستای ايجاد تحول در اين امر صورت بگيرد و نهايی شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: همان‌طور که گفتم بسته‌ی سياست‌های پولی و مالی نيز تنظيم شده و ان‌شاءالله در چند روز آينده نهايی می‌شود.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ريزی‌های اقتصادی دولت، اعلام يکباره‌ی خبر تغييرات با اين شدت در حوزه‌ی اقتصادی، به نظر ما يک سناريو برای تحت تاثير قرار دادن سياست‌های اقتصادی دولت در سال جديد است.

الهام درباره تغيير وزير اقتصاد نيز گفت: دولت به‌ويژه، وزارت اقتصاد و دارايی در جهت عملياتی کردن برنامه‌های پيش‌بينی شده حرکت می‌کنند و تغييری مطرح نيست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه‌های خارجی مبنی بر افزايش تعداد سانتريفيوژهای ايران و هم‌چنين

درباره احتمال خبر خوش در روز ۲۰ فروردين ـ روز فن‌آوری هسته‌يی به مردم ـ از سوی دولت گفت: همان‌طور که ما بارها گفته‌ايم، برنامه‌های هسته‌يی ايران قانونمند است و در چارچوب مقررات آژانس، ايران موضوع هسته‌يی خود را پيش می‌برد.

به گزارش ايسنا الهام ادامه داد: ما فعاليت‌های خود را تا رسيدن به توليد سوخت هسته‌يی و ايجاد نيروگاه هسته‌يی و توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌يی ادامه می‌دهيم و روز ۲۰ فروردين که روز دستاورد فن‌آوری هسته‌يی ايران است و به‌رغم اين‌که اين روز، روز تهديد آمريکا و قطع ارتباط آمريکا و ايران در سال ۵۹ است، به نقطه‌ شکوفايی کشور ما تبديل شده است و اميدواريم در اين روز و به صورت مستمر در روزهای بعد خبرهای خوبی از دستاوردهای کشور در تمام عرصه‌ها به مردم ارايه دهيم.

وی هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ حضور اميرهوشنگ احمدی در ايران که برخی از رسانه‌ها از وی به عنوان دلال رابطه‌ ايران و آمريکا ياد می‌کنند، و ادعای وی درباره دليل سفر به ايران و احتمال تحولی در رابطه‌ ايران و آمريکا گفت: اين فرد در ايران گفت‌وگو و ديداری با رييس‌جمهور نداشته است. وی در نشستی که نخبگان و چهره‌های مطبوعاتی آمريکا با رييس‌جمهور در نيويورک داشتند، حضور داشت. البته در آن ديدار مجموعه‌ مختلفی از افراد حضور داشتند و نقطه‌نظراتی را مطرح کردند. خبر مجموعه مطالبی که در آن‌جا مطرح شد، توسط دفتر رسانه‌های رييس‌جمهور منتشر شد و رييس‌جمهور سال قبل نيز با اعضای شورای راهبردی سياست خارجی آمريکا نيز ديدار داشتند که خبر آن منتشر شد.

الهام افزود: سياست جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با مسايل جهانی، صلح و عدالت و حقوق ملت‌ها و برخورداری آن‌ها از حقوق مساوی، مشخص است و ديدگاه‌های روشنی در اين ارتباط دارد و چيز مخفی در اين ارتباط وجود ندارد. رفت و آمدها در داخل کشور نيز طبق مقررات و چارچوب‌ها توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مديريت می‌شود. اصل رفت و آمد، سياستی بوده که دولت از آن حمايت کرده و دستگاه‌های اجرايی آن را پی‌گيری می‌کند. ما سياست‌های خود را به مردم اعلام کرده‌ايم و مردم در جريان هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اين شخص به بنده مراجعه و درخواستی را مطرح کرده بودند که گفتم طبق ضوابط درخواست وی پی‌گيری شود. اين شخص مذاکره‌ای با رييس‌جمهور در تهران نداشته است.

وی هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره موضع اجلاس سران کشورهای عربی در سوريه در ارتباط با جزاير سه‌گانه‌ ايران گفت: موضع جمهوری اسلامی ايران در اين ارتباط مشخص است؛ موضع ما مبتنی بر مدارک و اسناد حقوقی و منطقی است که اين اسناد در اختيار شورای امنيت نيز هست و ثبت شده است. ما از پی‌گيری حقوقی و منطقی اين مساله به دليل استحکام ديدگاه‌های‌مان استقبال می‌کنيم.

وی با بيان اين‌که " مالکيت ايران در ارتباط با جزاير سه‌گانه يک مساله‌ واضح است و جايی برای ترديد، تشکيک و مطرح شدن ادعاهای جديد وجود ندارد" گفت: موضع ما در اين ارتباط کاملا روشن و مستحکم است.

الهام هم‌چنين به گسترش ارتباطات جمهوری اسلامی ايران با کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: در اين ارتباط گام‌های خوبی برداشته شده است و امکان خوبی برای تعامل و گفت‌وگو با کشورهای منطقه وجود دارد.

وی گفت: رابطه‌ ايران با کشورهای حاشيه‌ خليج فارس و امارات نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ايران و کشورهای منطقه ظرفيت بسيار خوبی برای تامين امنيت و گسترش صلح پايدار و عدالت محور و رشد و توسعه‌ روابط دارند.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: آمريکا به علت کم آوردن در ادعاها و سياست‌های جنگ‌افروزانه‌ خود تلاش‌های مذبوحانه‌ای را در منطقه برای ايجاد ايران‌هراسی و اسلام‌هراسی انجام می‌دهد که اين تلاش‌ها به نتيجه نمی‌رسد و ما بارها گفته‌ايم که بيگانگان می‌روند و همسايه‌ها می‌مانند.

وی هم‌چنين بار ديگر به تعامل خوب ايران با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم کميسيون مشترک همکاری ايران و امارات در هفته‌ جاری تشکيل می‌شود.

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در ادامه جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ی منتشر شدن فيلم ضد اسلامی «فتنه» و اجرای آيات شيطانی به صورت تئاتر در آلمان، گفت: موج جديدی که آمريکايی‌ها با استفاده از فتنه‌ی فرهنگی برای اسلام‌ستيزی و اسلام‌هراسی در دنيا به راه انداخته‌اند اثر معکوس دارد و اين‌گونه اقدمات محکوم به شکست است.

وی ادامه داد: مخالفت با اسلام و اسلام‌ستيزی بی‌منطق و تحريف شده و غلط با هدف تقويت جريان‌های تروريستی فکری و فرهنگی صورت می‌گيرد و باعث می‌شود معتقدان به اديان الهی منسجم‌تر شوند.

وی افزود: من فکر می‌کنم بعضی از دولتمردان اين کشورها به عمق اين اشتباهات واقف شده‌اند و انتظار اين است که هرچه سريع‌تر و جدی‌تر با اين امور که با آزادی بيان و فکر و انديشه که در آن‌جا مطرح می‌شود، همخوانی ندارد، برخورد و جلو آن‌ها گرفته شود.

سخنگوی دولت گفت: دولت جمهوری اسلامی ايران نيز از ظرفيت‌های فرهنگی و ديپلماتيک و در صورت ضرورت، اقتصادی خود در راستای دفاع از حقوق مسلمين و آزادی عقيده و آزادی دينی که حقی شناخته‌شده است استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: من اميدوارم سران اروپايی هرچه زودتر جلوی اين اقدامات سخيف و بی‌پايه را تاثير منفی که بر منافع اين کشورها می‌گذارد و ثبات و همزيستی و تعامل اديان مختلف الهی را به خطر می‌اندازد، بگيرند.

الهام افزود: چهره‌ی خورشيد هيچ‌گاه غبار گرفته نخواهد شد و اين اقدامات، اسباب رسوايی کسانی است که خاک بر چهره‌ی خورشيد می‌پاشند.

وی در بخش ديگر سخنانش درباره‌ی نرخ بنزين و گازوئيل در سال جديد گفت: تغييری در نرخ اين محصولات صورت نخواهد گرفت و برنامه‌ی ارايه‌ی بنزين آزاد تا پايان فروردين ماه ادامه خواهد داشت؛ اما فعلا برنامه‌ی ديگری ديده نشده است.

سخنگوی دولت با بيان اين که همان‌طور که پيش‌بينی می‌کرديم نياز جدی به استفاده از بنزين آزاد در طول تعطيلات احساس نشد، افزود: ما معتقديم مديريت مصرف توسط مردم جوابگوی نياز آنها خواهد بود.

الهام هم‌چنين گفت: از سال جاری، استفاده از کارت هوشمند برای گازوئيل اجباری خواهد شد و استفاده از اين سوخت از طريق اين کارت صورت می‌گيرد ولی تغييری در قيمت آن ايجاد نشده است.

وی در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که يکی از مقامات مجلس اعلای عراق در گفت‌وگو با يکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده ايران نقش مهمی در ايجاد امنيت در عراق دارد، گفت: ايران نقش مهمی در صلح و ثبات در جهان دارد. ايران يک نظام موثر و کارآمد در عرصه‌ی بين‌المللی است و از همه‌ی ظرفيت‌های خود برای ثبات و امنيت در عرصه‌ی جهانی استفاده می‌کند.

وی هم‌چنين اظهار کرد: دولت عراق از ايران خواست برای تامين امنيت در اين کشور با اشغالگران مذاکره کند و ايران نيز در اين راستا و با توجه به درخواست دولت عراق، با اشغالگران گفت‌وگو کرد و اين خواست دولت عراق بود.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: اميدوارم اشغالگران به اين نکته پی برده باشند که ايجاد ثبات و امنيت در عراق در گرو تقويت دولت مرکزی اين کشور، خروج از عراق و واگذاری مسووليت‌ها به خود دولت عراق است و با وجود اشغالگران بايد نگران وجود ناامنی در عراق بود، ريشه‌ی ناامنی، اشغالگران هستند.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسشی در ارتباط با پرداخت مطالبات معوقه‌ی فرهنگيان گفت: برخی از مطالبات، مطالبات غيرمستمری است که در دستگاه‌های مختلف بعضا وجود دارد، مثلا مطالبات مربوط به پاداش بازنشستگان، يا حق ماموريت‌هايی که فرهنگيان داشته‌اند. برای نمونه، در بحث انتخابات، در حوزه‌های اجرايی و نظارتی، فرهنگيان حضور قوی داشته‌اند که بايد حق آنها در اين زمينه پرداخت شود.

وی گفت: دولت با متمم‌هايی که تصويب کرده، تلاش کرده مطالبات معوقه را پرداخت کند و در اين ارتباط اقدامات خوبی انجام داده است، در ارتباط با مطالبات باقی‌مانده هم برنامه‌ريزی‌های مناسبی در حال صورت گرفتن است.

الهام با اعتقاد به اين‌که نبايد پرونده‌ی مطالبات معوقه در دستگاه‌ها را هميشه باز نگه داريم، گفت: سياست دولت اين است که با انضباط مالی و برنامه‌ريزی مناسب اين مساله را حل کند؛ چنان‌که ما در سال گذشته شاهد پرداخت مناسب حقوق و به‌موقع حقوق و مزايا بوديم؛ چرا که اين حقوق و مزايا از طريق خزانه تامين می‌شد و اميدواريم در سال جاری نيز بدون مشکل اين روند را طی و با انضباط مالی در اين راستا حرکت کنيم.

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار خارجی که گفت برخی کشورهای خارجی مدعی هستند جمهوری اسلامی ايران با دخالت‌های خود به دنبال ايجاد ناامنی در عراق است، گفت: من اين مسائل را تاييد نمی‌کنم، نيروهای اشغالگر در جهت فرافکنی اين مطالب را مطرح می‌کنند و در واقع خود نيروهای اشغالگر هستند که اسباب ناامنی در عراق را ايجاد کرده‌اند، در واقع نفس وجود اشغالگران در کشوری مثل عراق خود مخل امنيت است. دولت جمهوری اسلامی بيشترين بهره و سود را از وجود امنيت در عراق می‌برد، سود وجود امنيت در عراق، متوجه همسايگان اين کشور به‌ويژه جمهوری اسلامی ايران است.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مذاکرات ايران با کشورهای اروپايی در ارتباط با موضوع هسته‌يی و هم‌چنين اين‌که گفته می‌شود وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ايران به مذاکره با کشورهای اروپايی تمايل دارد ولی دولت مخالف اين امر است، گفت: وزارت خارجه جزئی از دولت است و هيچ دوگانگی‌ای در ارتباط با سياست‌های خارجی وجود ندارد. سياست‌ها از طرف دولت تبيين شده و به وسيله‌ی وزارت خارجه اجرا می‌شود و هيچ دوگانگی در اين ارتباط وجود ندارد.

سخنگوی دولت تاکيد کرد که مجموعه‌ی دولت و کل نظام، يکپارچگی کامل و جامعی برای پيشبرد سياست‌ها در حوزه‌ی بين‌الملل دارند.

الهام هم‌چنين با اشاره به اين‌که باب تعامل و مذاکره با کشورهای مختلف جهان به‌جز رژيم اشغالگر قدس که آن را نامشروع می‌دانيم، باز است، گفت: به‌ غير از اين مورد باب گفت‌وگو و مذاکره در مورد مسائل دوجانبه و بين‌المللی از جمله ايجاد صلح و ثبات در عرصه‌ی جهانی، خلع سلاح‌ هسته‌يی و منع اشاعه‌ی آن وجود دارد که می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: اما معنای مذاکره اين نيست که ما بياييم نهادهای جديدی را که غيرقانونی و غيرحقوقی هستند جايگزين نهادهای حقوقی کنيم؛ اين مذاکره نيست.

سخنگوی دولت هم‌چنين با بيان اين‌که آژانس، مرکز اصلی بحث درباره‌ی موضوع هسته‌يی است و کشورهايی که عضو آن هستند تعهداتی دارند و آژانس نيز به کشورهای عضو تعهداتی دارد، گفت: ما اين را قبول نداريم که در قالب مذاکره بياييم بخش‌های ديگر يا چند کشور خاص را جايگزين نهادهای حقوقی مثل آژانس کنيم.

وی با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران با ديپلماسی خود، حوزه‌ی اعتبار نهاد بين‌المللی مثل آژانس را بالا برد و جايگاه آنها را احيا کرد، گفت: ما هرگز اين جايگاه را تضعيف نمی‌کنيم و اين‌که بخواهيم به جای مذاکره با آژانس، با برخی کشورها که خود مجهز به کلاهک هسته‌يی هستند، مذاکره کنيم، غير قابل قبول است.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش همين خبرنگار مبنی بر اين‌که نظر جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با مشوق‌هايی که کشورهای اروپايی در ارتباط با موضوع هسته‌يی ارايه داده‌اند، چيست، افزود: ما برای گرفتن حقوق مسلم خود نيازی به اين مسايل نداريم و به دنبال حق مسلم خود هستيم و حقوق خود را با عناوينی چون مشوق معامله نمی‌کنيم.

وی ادامه داد: ملت ما ملت رشيدی است و ما به دنبال حقوق مسلم خود هستيم.

به گزارش ايسنا دکتر الهام در هنگام ورود به جلسه، به خبرنگاران سال نو را تبريک و به شوخی به آنان گفت: بعد از جلسه من عيدی خود را از شما می‌گيرم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی دولت: رد تغييرات در کابينه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016