جمعه 23 فروردین 1387

چراغ سبز وزارت نفت برای تداوم عرضه بنزين آزاد، مهر

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: وزارت نفت برای تداوم عرضه بنزين آزاد در سال جاری چراغ سبز نشان داده ولی تصميم گيری نهايی در اين خصوص به پايان ماه جاری موکول شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، اوايل تير ماه سال گذشته بود که دولت بنا به درخواست مجلس در يک اقدام ناگهانی خبر سهميه بندی شدن بنزين را اعلام کرد و متعاقب آن کاظم وزيری هامانه وزير نفت وقت دولت نهم به همراه محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس در برنامه ويژه خبری حاضر شدند تا به مردم اطمينان دهند در صورت مصرف بهينه، هيچ مشکلی در تامين سوخت به وجود نمی آيد. اما عليرغم دلگرميهای وزير نفت، مردم که با شنيدن خبر سهميه بندی شوکه شده بودند مقابل جايگاههای عرضه بنزين صف کشيدند تا با پر کردن باک خودروهايشان خيال خود را تا حدودی راحت کنند.

پس از سهميه بندی بنزين، ماهها طول کشيد تا مردم با شيوه جديد خو بگيرند، به نحوی که پس از فروکش کردن تب اوليه که ناشی از عدم برنامه ريزی مناسب و اجرای شتاب زده طرح بود شرکت ملی پالايش و پخش فرآوده های نفتی فرصت يابد برای حل مشکلات اين طرح اقدام کند.

مدتی بعد دولت با مشکلات تازه ای مواجه شد. اين در حالی است که فروش بنزين مازاد از سوی تاکسيها و وانت بارها که ظاهرا به آن نيازی نداشتند، ايجاد صفهای طويل در جايگاههای عرضه بنزين، شکل گيری بازار سياه و آمار چشمگير گم شدن کارتهای سوخت از جمله مشکلات پيش روی دولت بود که البته با اقدامات مناسب اين مشکلات تا حدود زيادی مرتفع شد.

در حاليکه هدف از اجرای طرح سهميه بندی کنترل مصرف خيره کننده اين فرآورده در کشور ذکر شده بود و دولت همچنان در مقابل عرضه بنزين آزاد با نرخ بين المللی ايستادگی می کرد عرضه بنزين اضافی تحت عناوينی چون بنزين سفر و بنزين مهر اقدام شجاعانه دولت در اجرای اين طرح را تا حدودی کمرنگ کرد.

مخالفان اين موضوع معتقد بودند با اعطای بنزين به مناسبتهای مختلف، نفس سهميه بندی زير سوال می رود و دولت اگر می خواهد نياز مردم را تمام و کمال برطرف کند راهی جز عرضه بنزين آزاد ندارد، اما در حاليکه طی ماههای پايانی سال گذشته معاون بين الملل شرکت ملی نفت ايران خبر از ثابت بودن ميزان واردات بنزين تا يک سال آينده داده بود، ستاد تبصره ۱۳ اعلام کرد که به منظور رفاه حال هموطنان و تامين نياز مربوط به تعطيلات پايان سال يکصد ليتر بنزين ويژه نوروز را از ابتدای اسفندماه به سهميه کارت سوخت خودروهای سواری شخصی افزوده خواهد کرد.

اما در فاصله ای کوتاه از اين اعلام، ستاد تبصره ۱۳ يکبار ديگر خيال کسانی که قصد سفر نوروزی را داشتند را راحت و اعلام کرد موضوع بنزين با نرخ آزاد برای تعطيلات نوروزی در حال بررسی است؛ اما هنوز قيمت دقيق آن مشخص نشده است.

سيد مهدی هاشمی رئيس ستاد تبصره ۱۳ نيز اعلام کرد که در صورت تصويب اين موضوع در هيئت دولت، اين طرح در ايام نوروز اجرايی می شود، با اين سخن و پس از آنکه موضوع قيمت بنزين آزاد به موضوع روز محافل خبری تبديل شد، ستاد تبصره ۱۳ با خودداری از اعلام قيمت بنزين آزاد، اين موضوع را به واپسين روزهای سال ۸۶ موکول کرد تا اعلام خبرتصميم گيری درباره موضوعات مهم باز هم به دقيقه ۹۰ واگذار شود.

اين در حالی بود که ابهامات و اخبار ضد و نقيض در مورد چگونگی عرضه بنزين آزاد ادامه داشت. در حاليکه مسئولان شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی از آمادگی برای عرضه بنزين آزاد سخن می گفتند،جايگاه داران عرضه بنزين از چگونگی اجرای اين طرح ابراز بی اطلاعی می کردند.

اين ابهامات ادامه داشت تا اينکه بيژن حاج محمد رضا رئيس جايگاهداران بنزين سراسر کشور از جلسه مسئولان شرکت پالايش و پخش با جايگاه داران خبر داد و گفت : طی نامه ای از سوی اين شرکت قيمت بنزين معمولی ۵۰۰ تومان و قيمت بنزين سوپر ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. اعلام اين خبر از سوی حاج محمدرضا سبب شد تا بالاخره مسئولان وزارت نفت قفل سکوت را بشکنند و وزير نفت از تعيين نرخ نهايی ۴۰۰ تومان برای هر ليتر بنزين آزاد خبر دهد.

نوذری در اين باره به خبرنگاران گفت : به دليل جلوگيری از برخی مشکلات احتمالی مانند گم شدن کارتهای سوخت و ونياز برخی از مردم به بنزين بيشتر بحث عرضه بنزين آزاد برای يک ماه مطرح شد که در نهايت پس از بررسی قيمتهای مختلف، کارگروه ويژه تصميم گرفت که قيمت بنزين آزاد را ۴۰۰ تومان تعيين کند.

بدين ترتيب مسافران نوروزی با خيال آسوده به استقبال بهار رفتند، اما پس از پايان تعطيلات نوروزی آمار و ارقام حکايت از آن داشت که از بنزين آزاد استقبال نشده است. رئيس جايگاه داران سراسر کشور عدم استقبال مردم را با توجه به ارايه سهميه های ارديبهشت و خرداد قابل پيش بينی ذکر و تصريح کرد : به احتمال فراوان عرضه بنزين آزاد در ايام نوروز طرحی آزمايشی از سوی دولت برای اجرای دايمی آن و حذف سهميه بندی بنزين بوده است.

متعاقب اين گفته ها سيد نورالدين شهنازی زاده، مديرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی نيز تداوم عرضه بنزين آزاد را در سال جاری منوط به تصميم ستاد تبصره ۱۳ دانست و اظهار داشت : در صورت تداوم اين طرح، قيمت بنزين آزاد بستگی به سياستها و تصميم گيريهای دولت دارد، اما آنچه مسلم است اين است که نرخ بين المللی بنزين بيش از قيمت عرضه آن در کشور است.

به اين ترتيب، اظهارات مرد اول شرکت پالايش و پخش فراورده های نفتی حکايت از تمايل مسئولان به ادامه تداوم عرضه بنزين آزاد داشت. در اين راستا محمدرضا نعمت زاده نيز همانند ديگر مديران شرکت پالايش و پخش، تصميم در مورد چگونگی اجرای اين طرح را منوط به ستاد تبصره ۱۳ دانست ولی در عين حال از تمايل خود برای ادامه اين روند خبر داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حالی که به نظر می رسد با پايان يافتن سهميه های پيش خور شده در ماههای آينده نياز به بنزين آزاد محسوس تر شود، مسئولان در ستاد تبصره ۱۳ و وزارت نفت تعيين تکليف نهايی بنزين آزاد را به واپسين روزهای ماه جاری موکول کرده اند.

اين در حالی است که پس از فروکش کردن تب سهميه بندی و حل برخی از مشکلات اين طرح، نياز به اتخاذ تصميم اساسی برای ريشه کن کردن اين درد کهنه ضروری به نظر می رسد. با توجه به وضعيت پالايشگاه های موجود کشور و ظرفيت توليد بنزين و افزايش مصرف لجام گسيخته اين فرآورده، شايد واقعی کردن قيمت بنزين به مرور مناسبترين راهکار پيش روی دولت باشد.

بايد به اين نکته واقف بود که بالاخره يک روز بايد با بنزين جيره بندی خداحافظی کرد؛ بنابراين برای جلوگيری از اجرای يک طرح شتاب زده بهتر است از هم اکنون زيرساختهای آن را آماده کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چراغ سبز وزارت نفت برای تداوم عرضه بنزين آزاد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016