شنبه 18 خرداد 1387

سهميه بنزين خودروها در سه ماهه دوم سال جاری اعلام شد، ايرنا

تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا): سرپرست وزارت کشور با بيان اينکه سهميه بنزين خودروهای شخصی و موتور سيکلت ها در سه ماهه دوم سال جاری ثابت مانده است، از اعمال تغييراتی در سهيمه برخی خودروها خبر داد.
"سيدمهدی هاشمی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: سهميه بنزين خودروهای شخصی ۱۲۰ ليتر در ماه ثابت مانده است و موتورسيکلت ها نيز ماهانه ۳۶ ليتر بنزين دريافت خواهند کرد.
هاشمی تصريح کرد: از ابتدای تيرماه امکان دريافت بنزين سوپر از طريق کارت سوخت وجود ندارد و کسانی که می خواهند از اين نوع بنزين استفاده کنند، می بايست آن را به صورت آزاد از جايگاههای عرضه بنزين دريافت کنند.
وی، نرخ هر ليتر بنزين سوپر آزاد را ۵۴۰تومان اعلام کرد.
رييس ستاد تبصره ۱۳ همچنين تاکيد کرد: از ابتدای تيرماه برای خودروهای توليد داخل که حجم موتور آنها بيش از دوهزار سی سی می باشد، بنزين سهميه ای تعلق نخواهد گرفت و دارندگان اين خودروها می بايست بنزين مورد نياز خود را به صورت آزاد تهيه کنند.
هاشمی درباره علت حذف بنزين سهميه ای برای اين دسته از خودروها گفت: اين دسته از خودروها درصد پايينی از خودروهای موجود را به خود اختصاص داده اند و بيشتر اين خودروها از جمله خودروهای گرانقميت هستند که افراد متمکن آن را خريداری می کنند.
رييس ستاد تبصره ۱۳ تصريح کرد: خودروهای وارداتی نيز که حجم موتور آنها ۱۳۰۰ سی سی به پايين باشد، می توانند از سهميه سوخت استفاده کنند و به خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها ۱۳۰۰ سی سی به بالا باشد، سهميه بنزين تعلق نمی گيرد.
** خودروهای دوگانه سوز
هاشمی درباره سهميه خودروهای عمومی دوگانه سوز نيز گفت: سهميه خودروهای عمومی دوگانه سوز ۲۰۰ ليتر در ماه تعيين شده است.
به گفته وی، خودروهای دوگانه سوز مسافربر شخصی ۴۰۰ ليتر، خودروهای آژانس ها که دوگانه سوز هستند ۳۰۰ ليتر ، خودروهای آموزش رانندگی دوگانه سوز ۳۰۰ ليتر، وانت های پر مصرف دوگانه سوز ۳۰۰ ليتر بنزين در ماه دريافت خواهند کرد.
وی تصريح کرد: دارندگان وانت های پر مصرف که تاکنون برای دوگانه سوز شدن خود اقدام نکرده اند تا پايان تابستان امسال فرصت دارند که نسبت به اين مساله اقدام کنند و در غير اين صورت سهميه اين دسته از خودروها در سه ماهه سوم سال با خودروهای دو گانه سوز برابر در نظر گرفته خواهد شد.
هاشمی درباره وانت های دوگانه سوز کم مصرف نيز گفت که برای اين دسته از خودروها ۲۵۰ ليتر بنزين در ماه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: خودروهای مسافربر شخصی بين شهری که دوگانه سوز می باشند، نيز ماهانه ۸۰۰ ليتر بنزين دريافت خواهند کرد.
** خودروهای تک سوز
رييس ستاد تبصره ۱۳ همچنين درباره سهميه خودروهای تک سوز گفت: برای خودروهای شخصی که حجم موتور آنها دوهزار سی سی به پايين باشد، ماهانه ۱۲۰ ليتر بنزين در نظر گرفته شده است.
به گفته هاشمی، سهميه تاکسی ها ۶۵۰ ليتر، مسافربر های شخصی ۵۵۰ ليتر، آژانس ها ۴۰۰ ليتر، خودروهای آموزش رانندگی ۴۰۰ ليتر و وانت های کم مصرف ۳۰۰ ليتر در ماه تعيين شده است که سهميه آنها از ابتدای تيرماه در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد.
وی همچنين گفت که از سه ماهه دوم سال جاری سهميه خودروی جانبازان در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد و کوپن های سوخت توزيع شده نيز تا ابتدای تيرماه امکان استفاده دارند و پس از اين تاريخ ابطال خواهند شد.
هاشمی در باره کارت سوخت خودروهای ديزلی نيز گفت: دارندگان اين دسته از خودروها می توانند از ابتدای تير ماه بدون اعمال محدوديت سهميه ای و تنها با ارايه کارهای سوخت ، گازوئيل دريافت کنند.
رييس ستاد تبصره ۱۳ به دارندگان خودروهای ديزلی که تاکنون برای دريافت کارت سوخت اقدام نکرده اند، توصيه کرد که در فرصت باقيمانده برای دريافت کارتهای خود اقدام کنند زيرا از ابتدای تير ماه نفت گاز تنها با ارايه اين کارتها عرضه خواهد شد.
سرپرست وزارت کشور اظهار داشت که سهميه خودروهای شخصی و موتورسيلکت ها به صورت سه ماهه در کارت سوخت آنان شارژ خواهد شد و سهميه بقيه خودروها به صورت ماهيانه شارژ می شود.
وی درباره افزايش کرايه اتوبوس های غير يارانه ای نيز گفت که اين نرخ از سوی شورای اسلامی شهر تهران تعيين شده است.
از سرپرست وزارت کشور درباره اختلافات موجود بين اين وزارتخانه و شهرداری تهران سوال شد که وی در پاسخ گفت: قرار است در جلسه ای که طی دو هفته آينده و با حضور بنده و شهردار تهران برگزار خواهد شد، اين موارد بررسی و به آن رسيدگی شود.
هاشمی افزود: سهميه خودروهای دولتی نيز در سه ماهه دوم سال ثابت مانده است و قيمت هر ليتر آن ۴۰۰ تومان تعيين شده است.
وی درباره سهميه معلولانی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند نيز گفت: با مشارکت سازمان بهزيستی مقرر شده است آمار اين دسته از معلولان جمع آوری و سپس بنزين مورد نياز آنان تامين شود.
وی با بيان اينکه تعداد معلولينی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند از جانبازان کمتر است، ابراز اميدواری کرد که در صورت ارايه آمار از سوی سازمان بهزيستی، سهميه مورد نياز آنان ظرف يک ماه آينده تامين شود.
هاشمی درباره سهميه بنزين برای خبرنگاران نيز گفت که به دليل وجود محدوديت های شديد برای تامين بنزين مورد نياز خودروها، امکان تفکيک آنان از ساير دارندگان خودروها وجود نداشته است.
رييس ستاد تبصره ۱۳ با بيان اينکه بخش عمده از خبرنگاران از خودروهای دولتی استفاده می کنند، گفت: مساله اختصاص سهميه به خبرنگاران هنوز تصويب نشده اما از دستور کار ستاد نيز خارج نشده است.
وی درباره علت قطع سهميه بنزين يارانه ای برای خودروهايی که حجم موتور آنان بيش از ۱۳۰۰ سی سی است ، گفت: سهميه ای که به اين دسته از خودروها در گذشته اختصاص يافته بود، درصد پايينی از نياز اين خودروها را تامين می کرد و دارندگان اين دسته از خودروها از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند و می توانند بنزين مورد نياز خود را تامين کنند.
وی با اشاره به افزايش قيمت جهانی سوخت ماههای اخير اظهار داشت: در ستاد تبصره ۱۳ تلاش شد تا فشار ناشی از اين افزايش قيمت، به کمترين ميزان بر جامعه تحميل شود و به همين خاطر سياست تعديل سهميه خودروها در پيش گرفته شد.
سرپرست وزارت کشور در پاسخ به اين سوال که با توجه به تعديل سهميه خودروها چه تمهيداتی برای بهبود وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومی انديشيده شده است، گفت: تسهيلات و خدماتی که در دولت نهم به اين بخش اختصاص يافته، چندين برابر دوره های گذشته بود.
وی در عين حال تاکيد کرد: نمی توان همه مسايل را به اعتبارات محدود کرد گرچه اعتبارات اين بخش نيز در دولت نهم چند برابر افزايش داشته است.
وی به افزايش اعتبارات اختصاص يافته از سوی مجلس برای توسعه خطوط مترو به صورت ارزی و ريالی اشاره کرد و گفت: در اين دوره کمک های فوق العاده ای به بخش های حمل و نقل عمومی بخصوص تاکسی ها و ون صورت گرفت که ادامه خواهد يافت.
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش تعداد اتوبوسهای يارانه ای در سطح شهر نيز اظهار داشت: شکاياتی در اين زمينه به ستاد تبصره ۱۳ واصل شده است که به شهرداری منتقل شد تا بين تعداد اتوبوسهای يارانه ای و خصوصی تعادلی وجود داشته باشد و تمامی اتوبوس های واگذاری به شهرداری در بخش غير يارانه ای استفاده نشود.
رييس ستاد تبصره ۱۳ با بيان اينکه مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی تنها به تامين اتوبوس باز نمی گردد، گفت: در سه سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد شده است.
هاشمی افزود: در حالی که پيش از افزايش ظرفيت ناوگان اتوبوسرانی سه ميليون و ۵۰۰ هزار نفر جا بجايی در اين بخش داشتيم، به رغم افزايش ظرفيت آن اين جابه جايی به رقم سه ميليون و ۱۵۰ هزار نفر در روز کاهش يافته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی درباره افزايش کرايه اتوبوس های غير يارانه ای نيز گفت که اين نرخ از سوی شورای اسلامی شهر تهران تعيين شده است.
از سرپرست وزارت کشور درباره اختلافات موجود بين اين وزارتخانه و شهرداری تهران سوال شد که هاشمی در پاسخ گفت: قرار است در جلسه ای که طی دو هفته آينده و با حضور بنده و شهردار تهران برگزار خواهد شد، اين موارد بررسی و به آن رسيدگی شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سهميه بنزين خودروها در سه ماهه دوم سال جاری اعلام شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016