شنبه 14 اردیبهشت 1387

توافق گروه ۱+۵ برای ارائه‌ی مشوق‌های تازه به ايران، دويچه وله

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و آلمان در نشست خود در لندن بر سر ارائه مشوق‌های جديد به ايران به توافق رسيدند. هدف آن است که ايران با دريافت اين مشوق‌ها از غنی‌سازی اورانيوم دست بردارد.

ديويد ميليبند، وزيرخارجه بريتانيا، بعد از ظهر روز جمعه ۲ مه در پايان نشست وزيران خارجه‌ی گروه ۵+۱ در لندن به خبرنگاران گفت، «خوشحالم از اينکه که اعلام کنم که ما برسر ارائه‌ی يک بسته پيشنهادی جديد به ايران توافق کرديم».

وزير امور خارجه بريتانيا گفت: «پيشنهادها به ايران منتقل شده است. اما درباره‌ی جزئيات آن فعلاً نمی‌توان چيزی گفت.» ديويد ميليبند افزود: «در درجه‌ی نخست اين مربوط به ايران است که اين بسته‌ی قابل‌اعتماد را مورد ارزيابی قرار دهد.»

ديپلمات‌ها می‌گويند بسته‌ی پيشنهادی جديد، تکميل‌شده‌ی بسته‌ی پيشنهادی ژوئن سال ۲۰۰۶ گروه ۵+۱ به ايران است. در آن بسته به ايران پيشنهاد شده بود در ازای چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانيوم می‌تواند کمک‌های اقتصادی و فنی از غرب دريافت کند. ايران اين مشوق‌ها را رد کرد. اکنون بسته‌ی جديد، به گفته‌ی ديپلمات‌ها، با "عناصر سياسی، اقتصادی، فنی و فرهنگی" تکميل شده است.

ديپلمات‌ها می‌گويند، در مذاکرات روز جمعه‌ی وزيران خارجه گروه ۵+۱ دشواری‌های معمول و قابل‌انتظاری پديد آمد. از جمله چين و روسيه بارديگر در جهت تعامل بيشتر با تهران اعمال نفوذ می‌کردند، در حالی که ايالات متحده‌ی آمريکا بنا را بر تهديد از طريق تحريم‌های تازه‌ی شورای امنيت گذاشته بود.

فرانک‌والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ی آلمان نيز برآن بود که ترکيبی از فشار و آمادگی برای مذاکره، تنها مسير درست برای حل و فصل مناقشه‌ی اتمی با ايران است. با اين‌حال وی تاکيد کرد "ما از رفتار مسئولان تهران راضی نيستيم." از اين‌رو اشتاين ماير معتقد بود که فشار جامعه جهانی بر تهران بايد همچنان ادامه يابد.


ترديد آمريکا به اثربخشی‌ها مشوق‌ها

کاندوليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده‌ی آمريکا در آستانه‌ی نشست لندن در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت اثربخشی بسته‌ی پيشنهادی جديد ابراز ترديد کرد و خواستار فشار بر ايران شد.

وزير خارجه آمريکا گفت، شواهدی در دست نيست که نشان دهد ايرانی‌ها به اين مسير علاقمند هستند. به اعتقاد وزير خارجه آمريکا، «مشکل اصلی بسته پيشنهادی نيست، بلکه اراده ايران است.»

رايس افزود، ما بايد به تلاش‌های خود در شورای امنيت شدت بخشيم. اگر قطعنامه‌های شورای امنيت به طور کامل به اجرا درآيند می‌توانند فشار بر ايران را افزايش دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقام‌های رسمی ايران پيشتر گفته‌اند: «هر بسته، طرح و ايده‌ای که به نوعی متضمن تعليق فعاليت‌های هسته‌ای ايران باشد، مورد قبول نيست و ايران آن را رد می‌کند.»

جامعه‌ی بين‌المللی نگران آن است که ايران از غنی‌سازی اورانيوم برای توليد سلاح هسته‌ای استفاده کند و به همين‌دليل نيز حاضر نيست از غنی‌سازی اورانيوم دست بردارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توافق گروه ۱+۵ برای ارائه‌ی مشوق‌های تازه به ايران، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016