سه شنبه 14 خرداد 1387

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا: نمايندگان ۱+۵ اواسط ژوئن به ايران می روند، مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ( ۱+۵ ) اواسط ماه جاری به همراه بسته پيشنهادی اين کشورها درباره برنامه هسته ای ايران به تهران سفر می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رويترز، "شون مک کورمک" با اعلام اين مطلب افزود : "خاوير سولانا" مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با مقامات ايرانی درباره زمان ارائه اين بسته به توافق رسيده است. اين بسته پيشنهادی طرح تقويت شده پيشنهادات سال ۲۰۰۶ است که توسط ايران رد شده بود.

قرار است اين بسته توسط "خاوير سولانا" مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و نمايندگان بلند پايه کشورهای ۱+۵ به غير از آمريکا در سفر به تهران به مقامات ايرانی ارائه شود. کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و انگليس به اضافه آلمان کشورهای ۱+۵ را تشکيل می دهند. رياست هيئت اعزامی به ايران را سولانا بر عهده خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در ادامه گفت : هر چند هنوز تاريخ دقيق ارائه اين بسته به ايران مشخص نيست، اما فکر می کنم که در اواسط ماه ژوئن اين بسته به دست مقامات ايرانی برسد.

مک کورمک در مورد بسته پيشنهادی ايران نيز اعلام کرد : آمريکا در حال مطالعه اين بسته است. اين بسته شامل همکاری برای برقراری ثبات در خاورميانه است اما اين موضوع نيز مشخص است که تهران فعاليت هسته ای خود را متوقف نمی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هر چند هنوز مفاد بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ به ايران به طور رسمی اعلام نشده، اما ديپلماتهای غربی اعلام کرده اند که اين بسته شباهت زيادی به بسته پيشنهادی سال ۲۰۰۶ دارد، با اين تفاوت که پيشنهادهای جديد از عمق بيشتری برخوردار هستند که يکی از مهمترين آنها همکاری در زمينه استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.

بسته پيشنهادی سال ۲۰۰۶ شامل همکاری در زمينه تجارت در بخش هواپيماهای غير نظامی، انرژی، کشاورزی و تکنولوژی برتر در صورت توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران و آغاز مذاکرات با ۱+۵ بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی وزارت خارجه آمريکا: نمايندگان ۱+۵ اواسط ژوئن به ايران می روند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016