یکشنبه 19 خرداد 1387

همايش جهانی رسانه ها با شيرين عبادی، نرگس محمدی و ثريا عزيز پناه، گزارش و عکس اختر قاسمی

شيرين عبادی
اولين همايش جهانی رسانه ها که با شرکت بيش از ۹۰ کشور دنيا به ابتکار راديو آلمان (دويچه وله) از دوم ژوئن در شهر بن با عنوان "نقش رسانه ها در برقراری صلح و جلوگيری از جنگ" شروع به کار کرده بود روز چهارشنبه چهارم ژوئن به کار خود پايان داد. در اين همايش شيرين عبادی، نرگس محمدی و ثريا عزيز پناه از ايران حضور داشتند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اولين همايش جهانی رسانه ها که با شرکت بيش از ۹۰ کشور دنيا به ابتکار راديو آلمان (دويچه وله) از دوم ژوئن در شهر بن با عنوان "نقش رسانه ها در برقراری صلح و جلوگيری از جنگ" شروع به کار کرده بود روز چهارشنبه چهارم ژوئن به کار خود پايان داد.
در اين همايش جهانی شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل با دو همراه خود نرگس محمدی، حقوقدان و عضو کانون بين المللی وکلا و ثريا عزيز پناه، فعال حقوق زنان، کودکان و مدير نشريه کردی زبان راسان که از طرف بخش فارسی راديو دويچه وله دعوت شده بودند؛ شرکت کردند.
شيرين عبادی مهمان برجسته اين همايش بود که در اين سه روز در کنفرانس ها و سخنرانی های متعدد نقش رسانه ها را در پيشبرد صلح و جلوگيری از جنگ مطرح کرد وهمچنين وضعيت روزنامه نگاران و رسانه را در شرايط موجود ايران بررسی نمود. او از رسانه ها و روزنامه نگاران خواست تا از همکاران خود در کشورهايی مثل ايران حمايت کنند.
روز آخر همايش ساعت ۱۱ در موزه هنر شهر بن با حضور همه شرکت کنندگان آغاز شد. ساعت ۱۲ مدير راديو دويچه وله آلمان" اريک بترمان" ضمن تشکر از همه و بخصوص مهمان ويژه همايش خانم شيرين عبادی پايان کار همايش بين المللی رسانه را به همراه موفقيت آن اعلام کرد. سپس شهردار بن، خانم "بربل ديک من" ضمن ايراد سخنانی و تشکر از مهمانان برنامه و خانم عبادی مهمانان را به صرف نهار دعوت کرد.
روزنامه نگاران متفاوت کشورهای مختلف از خانم شيرين عبادی تقاضای عکس يادگاری می کردند که خانم عبادی با وجود خستگی ناشی از کار زياد با روی باز می پذيرفت؛ آنها از اينکه در کنار يک شخصيت برجسته بين المللی مدافع صلح و حقوق بشر عکس می گرفتند؛ شاد بودند.
ميزهای رنگين غذا آماده پذيرايی از مهمانان بودند. در فضای بيرون از سالن موزه هنرشهر بن ميز و صندلی برای صرف غذای مهمان چيده شده بود. بعد از صرف ناهار خانم عبادی به همراه يارانش و دکتر جمشيد فاروقی رييس بخش فارسی راديو دويچه وله، خانم شجاعی از کارکنان دويچه وله که در اين مدت خانم عبادی را همراهی می کرد و آقای علی امينی روزنامه نگار به دفتر دويچه وله آمدند. کارکنان بخش فارسی راديو دويچه وله همه در اين روز جمع شده بودند تا با خانم شيرين عبادی گفتگويی داشته باشند. آنها در محيطی صميمی از خانم شيرين عبادی و يارانش پذيرايی کردند. ابتدا مدير بخش فارسی دويچه وله دکتر جمشيد فاروقی از خانم شيرين عبادی و همراهانش تشکر کرد و تحمل و استقامت خانم عبادی را که بيش از سه ماه در سفرهای پی درپی به سخنرانی می پردازد را ارج گذاشت. دکتر جمشيد فاروقی سپس جلسه را به همکاران خود سپرد تا سوالاتشان را از خانم عبادی مطرح کنند. شيرين عبادی در ابتدا به مبحث خبر رسانی در ايران پرداخت و گفت مردم به رسانه های فرای مرزهای ايران روی آوردند چرا که رسانه ها در ايران آزاد نيستند و اخبار درست و بدور از سمت گيری به مردم داده نمی شود. او نقش خبرنگار را در گسترش صلح و حقوق بشر اساسی خواند. پرسش ها عمدتا در راستای دمکراسی، حقوق بشر، قوانين حکومت اسلامی ايران و اينکه تا چه حد انطباق قوانين اسلام با دمکراسی وجود دارد؛ بود. شيرين عبادی ضمن ارائه نمونه های عينی در جوامع مسيحی، به برداشت ها و تفسيرهای متفاوت از مسيحيت در جوامع غرب، همچون برخورد کليساها با مسئله همجنسگرايی و مسئله سقط جنين به اين نکته اشاره کرد که اسلام هم طبيعتا دچار تفسيرها و برداشت های متفاوت است. او به احکام اوليه و ثانويه در اسلام اشاره کرد و افزود که بعضی از احکام در اسلام اوليه هستند که می توان بر اساس نيازهای جامعه با صدور حکمی آنها را با جامعه امروز تطبيق داد. خانم عبادی در اينجا به تحولات سی ساله گذشته اشاره کرد و اينکه بعضی از قوانين همانند حرام بودن موسيقی که در اوايل انقلاب گفته شد در طی ساليان گذشته براساس نيازهای مردم تغيير کرد و حال قانون ثانويه محسوب می شود. شيرين عبادی اضافه کرد که از طريق احکام ثانويه می توان قوانين اسلام را بر قوانين دمکراسی منطبق کرد.
نرگس محمدی و ثريا عزيز پناه سوالات ديگر شرکت کنندگان در جلسه را پاسخ دادند.
نرگس محمدی سخنگوی کانون وکلا از سخت کوشی مردم بخصوص زنان برای تغيير قوانين اسلامی به تغيير قوانين اجتماعی صحبت کرد. او برای نمونه از تغيير قانون حق حضانت صحبت کرد.
ثريا عزيز پناه مدير نشريه کردی زبان راسان از مبارزات مدنی برای احيای حقوق کودکان و زنان صحبت کرد.

بعد از چند ساعت گفتگوی خودمانی کارکنان دويچه وله با خانم شيرين عبادی و يارانش ساعت خداحافظی فرارسيد. اين لحظه برای برخی از کارکنان دويچه وله که در طی اين سه روز تمام وقت را با آنها گذرانده بودند خيلی سخت بود و با اشک آنها را بدرقه کردند.


شيرين عبادی و جمشيد فاروقی، مدير دويچه وله - بخش فارسی


از راست: ثريا عزيز پناه، بربل ديک من (شهردار بن)، شيرين عبادی و نرگس محمدی


شيرين عبادی و نرگس محمدی


شيرين عبادی و نرگس محمدی


از راست: ثريا عزيز پناه، نرگس محمدی و شيرين عبادی


شهردار بن


روزنامه نگاران دويچه وله - بخش فارسی


روزنامه نگاران دويچه وله - بخش فارسی


شيرين عبادی در کنار گروهی از روزنامه نگاران دويچه وله - بخش فارسی

Copyright: gooya.com 2016