سه شنبه 21 خرداد 1387

مدافعان حقوق بشر ايران در مقر سازمان ملل در ژنو

شيرين عبادی، نرگس محمدی، عبدالکريم لاهيجی و هادی قائمی روز دوشنبه بيستم خرداد ماه ۱۳۸۷، همزمان با نشست شورای حقوق بشر در ژنو، با حضور در اين سازمان به تشريح وضعيت حقوق بشر در ايران پرداختند. نشست شورای حقوق بشر که از روز دوشنبه ۱۳ خرداد ماه شروع به کار کرده است، محلی جهت حضور نمايندگان دولتها و از سويی فعالان حقوق بشر است.
در دسامبر ۲۰۰۷ قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل به تصويب رسيد که نگرانی عميق اين مجمع نسبت به نقض حقوق بشر در ايران را بيان می کرد. از همين رو دبير کل سازمان ملل موظف به تهيه گزارشی جهت پيگيری وضعيت حقوق بشر در ايران شد که در چند ماه آينده به مجمع ارائه خواهد شد. اما در سالهای اخير، کشور ايران در کنار کشورهای برمه، کره شمالی، کوبا، ترکمنستان و سوريه قرار گرفته و مانع ورود گزارشگران سازمانهای مستقل حقوق بشری شده است، بنابراين امکان تحقيقات لازم بر اساس مستندات واقعی از داخل جامعه ايران فراهم نيامده است. شايد از همين رو بود که چهار گروه کاری روز دوشنبه بيستم خرداد ماه ۱۳۸۷ ميزبان مدافعان حقوق بشر ايران بودند. گروههای کاری مربوط به گزارشگران ويژه، خشونت عليه زنان، بازداشتهای خودسرانه، اقليتهای قومی و مذهبی و اعدام، صبح روز دوشنبه گزارش‌های مدافعان حقوق بشر و همچنين فعاليتهای خود در اين زمينه را به بحث و گفتگو گذاشتند. به اين ترتيب عبادی، محمدی، لاهيجی و قائمی با شرکت در يک کنفرانس به تشريح وضعيت حقوق بشر و فعاليتهای مدافعان در اين زمينه پرداختند. در اين نشست نمايندگان برخی کشورها از جمله فرانسه، کانادا وايران وهمچنين نمانيدگان برخی نهادهای حقوق بشری حضور داشتند.
از جمله موضوع‌های مطرح شده در اين سخنرانی‌ها، اشاره به نقص قوانين در زمينه تأمين حقوق بشر و عملکرد بخشی از حکومت در سرپيچی از قانون جهت تضييع حقوق بشر و مسئله اعدام بويژه اعدام کودکان زير ۱۸ سال، وضعيت فعالان سياسی - اجتماعی، وضعيت اقليت‌های مذهبی، بهائيان، دراويش گنابادی و آيت الله کاظمی بروجردی و وضعيت زندانيان سياسی – عقيدتی از جمله عمادالدين باقی، عدنان حسن پور، محمد صديق کبودوند، احمد قصابان، احسان منصوری، محيد توکلی، منصور اسالو، فرزاد کمانگر، يعقوب مهرنهاد، وضعيت مرگ مشکوک زندانيان در زندانها از جمله زهرا بنی يعقوب و ابراهيم لطف الهی، وضعيت زنان و احکام صادر شده عليه فعالان زن، وضعيت مطبوعات و رسانه ها، وضعيت احزاب و ان جی او های مستقل، وضعيت دانشگاه‌ها و فعالان دانشجويی، همچنين وضعيت اقتصادی ايران و وضعيت معلمان و کارگران و اعتراض‌های صنفی اين دو قشر زحمتکش جامعه ايران پرداختند.
در انتهای جلسه ضمن پرسش و پاسخ در مورد چالش بر سر راه مدافعان حقوق بشر در ايران و وضعيت داخلی و بين المللی اين کشور، عبادی گفت: ما با حمله به ايران و تهديد به حمله نظامی مخالفيم چون می دانيم دموکراسی و حقوق بشر فقط در صلح و آرامش است که بهبود پيدا می کند و تا آن روز مردم ايران دست از فعاليت نخواهند کشيد. می دانم که موفق خواهيم شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدی نيز ضمن اشاره به فراخوان ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ توسط عبادی و تشکيل کميته موقت صلح، گفت که مدافعان حقوق بشر نسبت به نقض حقوق بشر در ايران معترضند و اين اعتراض را ادامه خواهند داد و در راستای تثبيت و تحقق صلح و جلوگيری از خشونت و جنگ نيز فعاليت خواهند کرد.
به اين ترتيب در انتهای روز دوشنبه، نشست مطبوعاتی با رسانه های حاضر در سازمان ملل با حضور مدافعان حقوق بشر ايران برگزار شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مدافعان حقوق بشر ايران در مقر سازمان ملل در ژنو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016