جمعه 24 خرداد 1387

اعتراض گزارشگران بدون مرز به سرکوب مدافعان حقوق زنان و وب‌نگاران فمينيست

گزارشگران بدون مرز اعمال فشار و سخت‌گيری بر وب‌نگاران فمينيست و مدافعان حقوق زنان را محکوم می کند. ۹ تن از مدافعان حقوق زنان برای شرکت در تجمعی در سالروز ٢٢ خرداد، روز همبستگی زنان به شکل خودسرانه بازداشت شدند. همه ی دستگير شدگان در اولين ساعات جمعه ٢٣ خرداد با قيد ضمانت آزاد شدند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " مقامات امنيتی- قضايی ايران باز هم راه سرکوب عليه مدافعان حقوق زنان و وب‌نگاران فمنيست را برگزيدند، فعالانی که اينترنت به تنها وسيله ی بيان خواست های شان در ايران تبديل شده است. افزايش سخت‌گيری و سرکوب از سوی دولت نشان وحشت آنها از گسترش جنبش برابر خواهی زنان است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

٢٢ خرداد ماه نيروهای انتظامی با بستن درهای ورودی گالری راه ابريشم در تهران مانع برگزاری تجمع مسالمت‌آميز زنان در گراميداشت روز همبستگی زنان شدند. ٢٢ خرداد ١٣٨٥ مدافعان حقوق زن در ميدان هفت تير تجمعی مسالمت آميز برگزار کردندکه از سوی نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد و به بازداشت ده ها نفر انجاميد. در اين تظاهرات مسالمت‌آميز بر روی پلاکارد های زنان نوشته شده بود " ما زنيم، انسانيم، اما حقی نداريم و حقوق زنان حقوق بشر است." روز گذشته ماموران امنيتی با بستن در های ورودی محل برگزاری تجمع ژيلا بنی يعقوب، جلوه جواهری، آيدا سعادت، فريده غائب، سارا لقمانی، نفيسه آزاد، ناهيد ميرحاج و عاليه مطلب زاده روزنامه نگاران و وب‌نگاران سايت های مدافع حقوق زنان : کانون زنان ايران ، مدرسه فمينستی، تغيير برای برابری ، و نسرين ستوده وکيل بسياری از روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق زن را بازداشت کردند. بازداشت شدگان در اولين ساعات روز جمعه ٢٣ خرداد با سپردن ضمانت آزاد شدند.

ماموران امنيتی در همين روز به منازل تعداد ديگری از فعالان و وب نگاران فمنيست از جمله پروين اردلان و سوسن طهماسبی اعضای تحريره سايت تغيير برای برابری مراجعه کرده بودند. منازل برخی از فعالان مدافع حقوق زنان از ماه ها پيش تحت کنترل ماموران امنيتی قرار دارد. پروين اردلان برنده ی جايزه حقوق بشر اولاف پالمه در سال ٢٠٠٧ است. وی در ١٣ ارديبهشت از سوی شعبه سيزده دادگاه انقلاب تهران به " اتهام اجتماع و تبانی غير قانوين و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور " به دو سال زندان محکوم شده است. اين حکم به مدت سه سال تعليق شده است.

در ماه گذشته دست کم ١٤ سايت اينترنتی مدافع حقوق زنان مسدود شده است. اکثريت اين سايت ها متعلق به حاميان کارزار " يک ميلبون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان" در ايران و برخی ديگر سايت ها اطلاع رسانی و وبلاگ های روزنامه نگاران و فعالان مدنی هستند. مسئولان چند شرکت‌های خدمات دهنده اينترنتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، با تائيد خبر دستور برای مسدود سازی سايت های خبر رسانی، به گزارشگران بدون مرز گفتند" اين دستوری تازه نيست ما هر روز ليستی از سايت‌ها برای از دسترس خارج کردن انها دريافت می‌کنيم، اما افزايش ارسال دستورات نشان از گسترش موج تازه‌ای سانسور بر روی اينترنت است."

گزارشگران بدون مرز ياد آور می شود که ايران يکی از سرکوبگر ترين کشورهای خاورميانه در عرصه اينترنت است و در ليست کشورهای "دشمنان اينترنت" در جهان قرار دارد. در اين کشور در طی سال گذشته ده‌ها وبلاگ‌نويس و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. ايران همچنين در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در رده ١٦٦ از ميان١٦۹ کشور قرار دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض گزارشگران بدون مرز به سرکوب مدافعان حقوق زنان و وب‌نگاران فمينيست' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016