دوشنبه 27 خرداد 1387

کمک های مردمی برای نجات جان اکرم مهدوی به مرز ۱۵ ميليون رسيد، کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر

کمک های مردمی برای جمع آوری ديه جهت نجات جان اکرم مهدوی، زن ۳۲ ساله ای که به جرم همسرکشی محکوم به اعدام است، به بيش از ۱۴ ميليون و ۸۵۰ هزارتومان رسيد و جمع آوری کمکها همچنان ادامه دارد.

وکيل اکرم مهدوی با اعلام اين خبر گفت: پرونده اکرم همچنان در بخش اجرای احکام دادسرای جنايی تهران، منتظر ارسال برای استيذان از رئيس قوه قضائيه است و ما اميدواريم که بتوانيم با پرداخت ديه به خانواده مقتول، از آنها رضايت بگيريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مينا جعفری با تشريح کمکهای مالی جمع آوری شده از سوی مردم نيکوکاری که برای نجات جان اين مادر از مجازات اعدام و گرفتن رضايت از صاحبان خون، به درخواست کمک وی و جمعی از فعالان جنبش زنان پاسخ مثبت داده بودند، اعلام کرد که برای پاسخ شفاف و دقيق به افکار عمومی و بودن نظارت مردمی بر روند حمايت مالی از اين زن محکوم به اعدام، از دو تن از فعالان جنبش زنان که سابقه فعاليتهای مشابه در حمايت از زنان و کودکان اعدامی داشته اند، دعوت کرد تا در روند اجرايی اين حمايت، مسووليت نظارت و پی گيری را به عهده بگيرند.

مينا جعفری در ادامه اين خبر افزود: خانمها خديجه مقدم و آسيه امينی که در اطلاع رسانی و جمع آوری کمکهای مالی نيز وی را ياری نموده اند، سرنوشت کمکهای مالی جمع آوری شده را دنبال می کنند.

آسيه امينی، در مورد اين کمکها می گويد: بعد از درخواست کمک از سوی وکيل پرونده اکرم، با افرادی زيادی تماس گرفته و با مشاوران مالی و حقوقی مشورت کرديم و به اين نتيجه رسيديم که اين کمکها در يک حساب سه امضايی با امضای خانم خديجه مقدم، وکيل پرونده و بنده قابل برداشت باشد.

خديجه مقدم نيز در اين باره می گويد: سوال های زيادی از سوی مردم در مورد کمکهای مالی مطرح می شود . آنها می خواهند و البته حق دارند که بدانند در صورت نرسيدن پول، به مبلغ خواسته شده، يا در صورتی که به هردليل، اکرم، امکان استفاده از اين پول برای نجات جانش را نيافت، اين پولها چگونه هزينه می شود.

وی با اشاره به اينکه بحث و گفت و گوهای زيادی را در اين باره با کارشناسان و مشاوران انجام دادند ادامه می دهد: اين کميته سه نفره به اين نتيجه رسيد که اولا در تمام مراحل حمايت از اکرم مهدوی، گزارش مالی به اطلاع مردم برسد و اگر به هر دليلی (مثلا بخشش صاحبان خون يا هر دليل ديگری، اين پول برای نجات اکرم صرف نشد) برای موارد مشابه يعنی زنان در معرض اعدامی که امکان بازگشت به زندگی دارند و بخشی از آن نيز برای تنها دختر اين زن که ۱۶ سال سن دارد، هزينه شود.

آسيه امينی با تاکيد بر اينکه اين تصميم، با پيشنهادهای برخی از کمک کنندگان مالی اين حرکت و در پی پرسشهايی که در اين باره مطرح بود، گرفته شد می گويد: حق مردم است که از آغاز بدانند سرنوشت اين پولها چه خواهد شد. ما اميدواريم و همه تلاشها هم بر اين است که بتوانيم با کمکهای جمع آوری شده که هنوز به يک سوم مبلغ درخواست شده نيز نرسيده، رضايت افراد صاحب خون را جلب کنيم. اما به هرحال جمع آوری کمکهای مالی همواره افراد حامی را در برابر افکار عمومی مسوول و پاسخگو می کند. بنابراين سعی بر اين است که تصميمها، از پيشنهادات مطرح شده، گرفته و درباره آنها اطلاع رسانی شود.

وی همچنين از نشريه آوای زن و جمعی از فعالان مستقل زن در کشور سوئد که داوطلبانه در جمع آوری کمک برای نجات جان يک مادر کمک کردند تشکر کرد.

Copyright: gooya.com 2016