شنبه 25 خرداد 1387

محسن رضايی: ضرورت عدم تضعيف گفت‌وگو با سولانا، ايسنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جلسه امروز(شنبه) اين مجمع گفت: در اين جلسه ايرادات شورای محترم نگهبان و مجمع در ارتباط با چند مصوبه درباره تطبيق سياست‌های کلی از لايحه اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم در اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ مطرح شد.


اتمام بررسی لايحه شورای عالی اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايی پس از جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران افزود: اين لايحه در ۲۱ مورد ايرادات شورای نگهبان را و در پنج مورد با سياست‌های کلی مغايرت داشت.

وی ادامه داد: اين مغايرت‌ها و عدم انطباق‌ها به دو گروه تقسيم می‌شود؛ برخی ايرادات فنی بود که در واژه‌ها با روح قانون اساسی و شرع مغايرت داشت که اصلاح شد. اشکالات ديگر اساسی بود، شورای عالی اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ ـ که در مجلس تصويب شده بود و دولت اصرار داشت اين شورا نباشد و شورای نگهبان نيز آن را مغاير می‌دانست ـ که طبق توضيحات داده شده معلوم شد اکثريت اعضای اين شورا عضو دولت هستند، از جمله خود رييس‌جمهور و يا تعدادی که به انتخاب آقای رييس‌جمهور برگزيده می‌شوند. از سوی ديگر رياست اين شورا با آقای رييس‌جمهور و تصويب آيين‌نامه‌ها در مجموعه‌ای است که وزرا در آن نقش دارند؛ لذا مجمع اصرار کردند که نظر مجلس درست است و آن را تصويب کرد و اين لايحه امروز تمام شد.


ضرورت تغيير نگاه به نفت و درآمد‌های آن

وی خاطرنشان کرد: بحث ديگری که در جلسه مطرح شد، الزامات مربوط به چشم‌انداز و موضوع مربوط به نفت بود که ماده هشتم الزامات است. اين قانون به دليل تغيير اساسی که در اقتصاد کشور ايجاد می‌کند، مدت‌ها‌ست که از کميسيون به مجمع می‌رود و برمی‌گردد و امروز ما به دليل آن‌که بخشی از مسوولان دولت در جلسه حضور نداشتند، نتوانستيم کامل اين طرح را بررسی کنيم و آن‌چه امروز تصويب شد تغيير نگاه به نفت و درآمد‌های آن است که بايد منبع بودجه عمومی به منابع و سرمايه‌های زاينده تغيير پيدا کند؛ يعنی درآمد نفت بخشی مربوط به تامين بودجه دولت و بخشی صرف سرمايه‌های زاينده شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که " لازمه اختصاص درآمد نفت به سرمايه‌های زاينده، شکل‌گيری صندوق توسعه‌ ملی است" اظهار کرد: صندوق توسعه‌ ملی که از درآمدهای نفت حاصل می‌شود فرقش با حساب ذخيره ارزی اين است که اين حساب (حساب ذخيره ارزی) در اختيار دولت قرار دارد و در واقع يک حساب است و سازوکاری که بتوان از آن درسرمايه‌گذاری‌ها استفاده‌ وسيعی کرد، ندارد. البته گام مثبتی بود؛ اما تشکيل صندوق توسعه‌ ملی گام شفاف‌تری است و اکثر کشورهای نفت‌خيز دنيا نيز از اين روش استفاده می‌کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: دراين جلسه همچنين بنا بر اين شد که وجوه حاصل از فروش نفت خام و گاز طبيعی اعم از صادراتی و مصرف داخلی به قيمت صادراتی محسوب شود و پس از آن‌که هزينه‌های توليد نفت کاهش پيدا کرد، کسر کلی اين هزينه‌ها مابقی درآمد دولت محسوب نمی‌شود و تنها درصدی در اختيار دولت قرار می‌گيرد و بخش ديگر به صندوق توسعه ملی می‌رود که اينجا نظر دولت را می‌طلبد تا در جزءسه ماده هشت از آن استفاده کنيم.


استقبال علما از سخنان هاشمی در عربستان

وی با اشاره به اين که "در اين جلسه برخی اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام از آقای هاشمی ارائه گزارشی از سفر اخيرشان را خواستار شدند" گفت: گزارش اين سفر چند بخش دارد؛ بخش اول بحث‌های سياسی بود که آقای هاشمی با توجه به تقاضاهايی که از طرف مسوولين کشور مطرح شده بود، مطرح و آن‌ها قبول کردند و قرار شد همکاری‌های بيشتری بين ايران و عربستان صورت بگيرد و در واقع روح کلی اين مباحث سياسی اين بود که عربستان آمادگی همکاری بيشتری با ايران دارد.

رضايی ادامه داد: بخش دوم گزارش مربوط به حضورآقای هاشمی در کنفرانس گفت‌وگوی بين اسلام و ساير اديان الهی بود که سخنان آقای هاشمی فضای همايش را گرفت و هم علمای اهل سنت و هم تشيع گفتند که بهترين سخنرانی مربوط به آقای هاشمی بود و هم تلويزيون‌های عربستان از چند شبکه همزمان اين سخنرانی را پخش کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخير جوسازی‌های زيادی شده بود که سخنرانی آقای هاشمی توانست بخش زيادی از حساسيت‌های دو طرف را کاهش دهد و چون دولت عربستان از ايشان به خوبی استقبال کرد و ايشان توانستند از تقريب مذاهب و سابقه آن در ايران به خوبی صحبت و نکات مهمی را در زمينه جهان اسلام مطرح کنند؛ اين‌که بدون همکاری کشورهای بزرگ جهان اسلام، مشکلات جهان اسلام قابل حل نيست از جمله موارد مطرح شده از سوی ايشان بود و هيات شرکت‌ کننده در همايش نيز دست‌آوردهای آن را مثبت ارزيابی کردند.

وی با اشاره به بخش سوم دست‌آورد سفر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان گفت: بخش سوم اين گزارش مربوط به دست‌آوردهای عبادی سفر است به خصوص عبادت در بقيع که چهار شب همه‌ ايرانی‌ها چه زن و چه مرد درآن‌جا حضور داشتند و فضای معنوی خوبی بين ايرانی‌ها ايجاد شده بود و علی‌رغم آن‌که همواره ايرانی‌ها از برخورد با زائران ايرانی گله‌مند بودند، اما اين طلسم شکسته شد و بالای ۱۵ هزار نفر در بقيع حضور يافتند و مقامات سعودی نيز مانع‌تراشی نکردند. همچنين دراين سفر محدوده فدک کشف شد و هيچ ايرانی تاکنون به آن‌جا نرفته بود و بوستان حضرت فاطمه(س) و چاه‌ها کاملا مشخص شد به گونه‌ای که آقايانی که مسوول اين کارها و از علمای اهل سنت بودند نقطه به نقطه فدک را توضيح دادند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: بعد عبادی ديگر سفر اين بود که قرار شد دو طرف کنترل کنند که به اختلافات دامن زده نشود و زيارت ايرانی‌ها چه زن و چه مرد با آرامش انجام شود و از پخش برخی جزاوات عليه هم و همچنين از برخوردهای تند ميان دوطرف جلوگيری شود که در مجموع بايد گفت بخش عبادی سفر نيز دست‌آورد مثبتی داشت. همچنين بخش خيبر و قبا را ديديم که مردم آن‌جا هم روحيات مثبتی نسبت به ايرانی‌ها داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه مجمع تشيخص مصلحت نظام مطرح شد که سياست‌های کلی برنامه پنجم از جلسات آينده مورد بحث و بررسی قرار بگيرد.


ضرورت عدم تضعيف گفت‌وگو با سولانا

وی در پاسخ به پرسشی درباره سفر سولانا به ايران گفت: ما در مجمع تشخيص در اين زمينه بحثی نکرديم اما نظر شخصی من اين است که نبايد اجازه دهيم اين گفت‌گوها تضعيف شود در گفت‌وگوها همه چيز قابل حل است. با توجه به اين‌که آمريکايی‌ها حاضر نيستند مذاکره ايران با کشورهای منطقه و نيز کشورهای اروپايی يا آسيايی ادامه پيدا کند؛ لذا بايد از هر سفری استقبال کنيم و به نظر من کار دولت در بسته پيشنهادی بسيار خوب است.


رعايت نشدن سياست‌های کلی نظام عامل نابسامانی‌های اقتصادی

رضايی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره نابسامانی‌های اقتصادی موجود در ايران گفت: نابسامانی‌های اقتصادی در ايران، ناشی از فشارهای بين‌المللی و نيز عدم رعايت سياست‌های کلی نظام است؛ چراکه اين سياست‌ها هرچه بهتر و قوی‌تر اجرا شود، مشکلات ما کمتر خواهد بود.


ملت و دولت عراق زير بار پيشنهاد آمريکا نخواهند رفت

خبرنگار ديگری درباره شرايط عراق و تاثير آن در منطقه پرسيد که رضايی پاسخ داد: دولت و ملت عراق تصميمی که خواهند گرفت منطقی خواهد بود. در پيشنهاد آمريکايی‌ها اشکال جدی وجود داشته است، اما ملت و دولت عراق زير بار آن نخواهند رفت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايی: ضرورت عدم تضعيف گفت‌وگو با سولانا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016