شنبه 25 خرداد 1387

تحويل بسته ۱+۵ به ايران، سولانا: در بسته پيشنهادی ايران نقاط مشترک مناسبی را يافته‌ايم، ايسنا

متکی: انتظار می‌رود بسته‌های پيشنهادی متقابلا با رهيافتی منطقی و سازنده بررسی شوند


خاوير سولانا، نماينده عالی سياسی - امنيتی اتحاديه اروپا به همراه مديران کل کشورهای ۱+۵ با منوچهر متکی درباره مسائل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار و نتايج بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران اظهار داشت: بسته جمهوری اسلامی ايران متضمن مسائل متنوع و گسترده‌ای در عرصه‌های سياسی، امنيتی، اقتصادی، هسته‌يی، همکاری‌های منطقه‌يی و بين المللی بوده که می‌تواند با نگرش واقع بينانه نسبت به آن، زمينه‌ساز مذاکراتی سازنده‌ و آغازگر فرايندهای مثبتی در تمامی زمينه‌ها باشد.

وزير امور خارجه کشورمان با نحوه نگرش کشورها به بسته جمهوری اسلامی ايران تصريح کرد: بسته جمهوری اسلامی ايران از سوی بسياری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته و آن را به عنوان رويکرد فراگير و منطقی توصيف کرده که می تواند گشايش‌گر مذاکرات و فضای مناسب برای چشم اندازهای آتی باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکی با تشريح موضوعات و زمينه های مختلف بسته پيشنهادی خاطر نشان کرد: ايران در بسته پيشنهادی خود به موضوعات مورد علاقه طرفين به شکلی جامع و فراگير نگريسته است؛ در اين بسته مسائل – امنيتی، تروريسم ، مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و مهاجرت های غيرقانونی از موضوعاتی هستند که برای تمامی ما تهديد کننده بود و بايد به دنبال راه‌های مبارزه با آن به صورت مشترک باشيم.

وی افزود: در بخش اقتصادی، همکاری در زمينه انرژی و امنيت آن به ويژه با توجه به تحولات بازارهای بين المللی و تلاش برای رفع فقر و تنظيم مناسبات به نفع هر دو طرف می‌باشد.

متکی گفت: در بخش هسته‌يی نيز موضوعات مورد علاقه بر مبنای تعهدات دسته جمعی تمامی کشورها مطرح شده است. حصول اطمينان از عدم انحراف فعاليت‌های صلح آميز همه کشورها ايجاد کنسرسيوم در تمامی کشورها از جمله ايران، تقويت نظارت‌های آژانس بر فعاليت‌های هسته‌يی تمامی کشورها گسترش استفاده از فناوری های صلح آميز برای همه تحقق خلع سلاح هسته‌يی و تشکيل کميته پيگيری و نظارت آژانس بر فعاليت های هسته‌يی تمامی کشورها مواردی هستند که در اين بخش مورد اشاره قرار گرفته اند.

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان ساخت: شما امروز با بسته‌يی از پيشنهادها به ايران آمده‌ايد؛ انتظار می‌رود بسته‌های پيشنهادی به طور متقابل با رهيافتی منطقی و سازنده مورد بررسی قرار گيرد. اين بررسی بايد براساس احترام متقابل، عدالت، حق حاکميت و تعهدات دسته جمعی صورت پذيرد تا راه برای مذاکرات نتيجه بخش و حل و فصل چالش ها و معضلات عمده منطقه‌يی و فرامنطقه‌يی هموار گردد.

سولانا بسته پيشنهادی شش کشور به همراه نامه وزرای خارجه آنان را به وزير امور خارجه کشورمان تحويل داد.

متکی پس از دريافت بسته شش کشور اظهار داشت: ما منتظر دريافت نظرات مشخص ۱+۵ در مورد بسته ايران هستيم. طبيعی است پاسخ ايران به بسته ۱+۵ با نظر داشتن پاسخ منطقی و سازنده ۱+۵ به بسته ايران خواهد بود.

وی در ادامه گفت: دولت و ملت ايران ضمن دفاع از حقوق حقه و مسلم خود همواره اعلام داشته است که آمادگی لازم را برای مذاکره در زمينه‌های مختلف دارد.

خاوير سولانا نيز در اين ديدار با اشاره به اين که ما درخواست داريم که جمهوری اسلامی ايران بسته ارايه شده را به طور جامع بررسی کرده و ما به تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران احترام خاصی قائليم، تاکيد کرد: حق جمهوری اسلامی ايران را در استفاده از فن آوری صلح آميز هسته‌يی به طور کامل شناسايی می‌کنيم.

نماينده عالی سياسی امنيتی اروپا گفت: ما در بسته جمهوری اسلامی ايران نقاط مشترک مناسبی را يافته‌ايم که اين نکات می تواند زمينه مشترک شروع مذاکرات را فراهم سازد.

هم‌چنين کاظم قريب آبادی، مديرکل حقوقی وزارت امور خارجه که در جلسه اين مذاکرات حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به ديدار صبح امروز خاوير سولانا و منوچهر متکی که به مدت بيش از دو ساعت به طول انجاميد اظهار داشت: در اين ديدار که مديران ۱+۵ به غير از آمريکا نيز حضور داشتند پس از بحث و مذاکره بسته پيشنهادی ۱+۵ به وزير امور خارجه کشورمان تحويل داده شد.

سخنگوی دولت نيز صبح امروز در اين باره گفت که بسته‌ی پيشنهادی که سولانا به تهران آورده با رويکرد تعليق ارايه نشده است.

غلامحسين الهام در جلسه‌ی هفتگی خود با خبرنگاران افزود: ماموريت سولانا فقط تحويل بسته‌ی پيشنهادی است.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا سولانا با رييس‌جمهور ديدار می‌کند يا نه نيز گفت: همان‌طور که گفتم ماموريت سولانا فقط تحويل بسته‌ی پيشنهادی است و هيچ قرار ملاقات ديگری نيست.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت که پيش‌شرط توقف يا تعليق در فعاليت هسته‌يی قابل طرح نيست و بسته با اين رويکرد ارسال نشد.

وی افزود: اين بسته تحويل شده و پس از بررسی آن نظرات خود را ارايه می‌کنيم.

اما بسته پيشنهادی ۱+۵ در حالی به ايران ارايه شد که جمهوری اسلامی ايران پيشتر بسته پيشنهادی جامعی را برای حل مشکلات منطقه‌يی و بين المللی ارايه کرده بود که شامل موارد زير است:

ايران آمادگی دارد مذاکرات همه جانبه و فراگيری را بر مبنای موضوعات سياسی و امنيتی، موضوعات اقتصادی، موضوع هسته‌يی آغاز کند.

در موضوعات سياسی و امنيتی، دفاع از حقوق و کرامت انسانها و احترام به فرهنگ ملتها از مهمترين دغدغه‌های جامعه بشری است که گفت‌وگو برای تحقق شايسته آن ضرورت دارد؛ گفت‌وگو درباره تقويت،‌ ثبات و تحکيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاری در جهان و منطقه بر مبنای: احترام به حقوق ملت‌ها و منافع ملی آنها، کمک به حاکميت ملی کشورها بر مبنای روشهای مردم سالارانه، جلوگيری از خشونت و نظامی‌گری، جلوگيری از تروريسم و عوامل ايجاد کننده و تقويت کننده آن.

بر اين مبنا،‌ جمهوری اسلامی ايران آماده گفت‌وگو برای همکاری در جهت تقويت ثبات و تحکيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاری در مناطقی است که از بی ثباتی، نظامی‌گری، خشونت و تروريسم رنج می برند. اين همکاری می‌تواند، در نقاطی از جهان به خصوص خاورميانه، بالکان، آفريقا و آمريکای جنوبی شکل گيرد و همکاری برای کمک به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحی جامع، پايدار، دموکراتيک و عادلانه برای حل موضوع ۶۰ ساله فلسطين می‌تواند نمونه‌ای از اين همکاری‌ها باشد؛ مبارزه با تهديدهای مشترک امنيتی و گفت‌وگو برای تحقق همکاری دسته جمعی جهت مبارزه با عوامل ايجاد کننده و تقويت کننده تهديدهای امنيتی تروريسم، مواد مخدر، مهاجرتهای غيرقانونی، جرائم سازمان يافته.

در زمينه‌ی موضوعات اقتصادی، همکاری در زمينه انرژی و امنيت آن در عرصه های توليد، ‌عرضه و انتقال و مصرف. همکاری در زمينه تجارت و سرمايه گذاری. کمک عمومی به رفع فقر از کشورهای ضعيف و تلاش برای کاهش فقر و فاصله طبقاتی. کاهش آسيب‌های ناشی از نوسانات شديد قيمتها و باز تنظيم مناسبات پولی و مالی جهان برای حمايت از کشورهای جهان.

در زمينه‌ی موضوع هسته‌يی، ايران آماده است در يک نگرش جامع و به عنوان عضوی فعال و موثر از ان.پی.تی و آژانس، موضوعات ذيل، را در دستور کار قرار دهد:

حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هسته‌يی کشورها؛

ايجاد کنسرسيوم غنی‌سازی و توليد سوخت هسته‌يی در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران، همکاری مشترک برای دستيابی و بهره گيری از فناوری صلح آميز هسته‌يی و تسهيل بهره مندی عموم کشورها از آن؛ تحقق خلع سلاح هسته‌يی و تعيين کميته‌ای برای پيگيری اين موضوع؛ تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته‌يی کشورها.

در زمينه همکاری‌های مشترک در ايمنی و حفاظت فيزيکی هسته‌يی، تلاش در تشويق کشورها در اعمال کنترل صادرات تجهيزات و مواد هسته‌يی؛ جمهوری اسلامی ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاکراتی جدی و هدفمند برای نيل به نتيجه‌ای مشخص باشد. اين مذاکرات می‌تواند پس از دوره‌ای مشخص (حداکثر ۶ ماه ) مورد ارزيابی قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميم‌گيری شود.

Copyright: gooya.com 2016