شنبه 25 خرداد 1387

سخنگوی دولت: رويکرد بسته پيشنهادی تعليق نيست، مساله پاليزدار ربطی به دولت ندارد و مشکوک است، ايسنا

- سرنخ‌هايی از برخی عوامل تورم در حال پيگيری اطلاعاتی و قضايی است

سخنگوی دولت صبح روز شنبه در جمع خبرنگاران حضور پيدا کرد و به پرسش‌های آنان که اغلب در مورد سفر سولانا به تهران بود، پاسخ گفت.


ماموريت سولانا فقط تحويل بسته پيشنهادی است


بسته با رويکرد تعليق ارائه نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، غلامحسين الهام در همين ارتباط در پاسخ به پرسشی درباره اين که « گفته می‌شود در بسته پيشنهادی ۱+۵ که سولانا قرار است ارائه دهد، پيش‌شرط‌ هايی از جمله تعليق قرار داده شده، هم‌چنين آيا سولانا قرار است با رييس‌جمهور ديدار کند؟» گفت:‌ ماموريت سولانا فقط تحويل بسته پيشنهادی است و هيچ برنامه ديگری ندارد و قرار هيچ ملاقات ديگری نيز نيست.

وی افزود: پيش شرط برای توقف و يا تعليق در فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران قابل طرح نيست و بسته نيز با اين رويکرد ارسال نشده است، در حال حاضر بسته تحويل شده و بايد با بررسی، نظرات را در مورد بسته داد.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری که از وی پرسيد « شما می‌گوييد بسته با رويکرد تعليق ارائه نمی‌شود؟» گفت: با رويکرد تعليق ارائه نشده است.

همين خبرنگار از الهام پرسيد « اگر چنين رويکردی باشد جمهوری اسلامی ايران چگونه عمل می‌کند؟» که وی در پاسخ گفت: اگر وجود داشته باشد قابل طرح نيست و موضوع را متوقف می‌کند. بارها جمهوری اسلامی ايران موضع خود را در اين ارتباط مطرح کرده و جای توقفی در فعاليت صلح‌آميز هسته‌يی نيست.

وی بار ديگر در پاسخ درخواست خبرنگاران که خواستار توضيح بيشتر درباره سفر سولانا بودند، گفت:‌ در مورد سفر سولانا همين بود که عرض کردم و دستور کاری، جز، ارائه بسته وجود ندارد.

الهام هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که « برخی می‌گويند سولانا در صدد است با لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ملاقاتی انجام دهد، ولی دولتی‌ها مخالف اين امر هستند و سعی می‌کنند تا اين ملاقات صورت نگيرد و از طرف ديگر گفته می‌شود سولانا برای ارائه اولتيماتوم به ايران سفر کرده است» گفت:‌ موضع ما نسبت به مسائل هسته‌يی و بين‌المللی، موضع روشن نظام است و اختلافی بين قوا وجود ندارد و در واقع حرکت بر اساس رويکرد و سياست جامع نظام صورت می‌گيرد و اختلافی نيست. متاسفانه روشی که بدخواهان به دنبال آن هستند اين است که اين گونه القا کنند بين مسوولان شکاف وجود دارد يا اين که شکاف ايجاد کنند و بگويند در مواضع مسوولان جمهوری اسلامی در اين ارتباط اختلاف و تفاوت وجود دارد؛ در صورتی که مواضع مشترک است و همه، سياست‌های قطعی نظام را پيش می‌برند.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش دوم گفت: چنين تلقی‌ای درست نيست و در واقع چنين تلقی‌ای وجود ندارد؛ چرا که آن‌ها در جايگاهی نيستند که بخواهند با چنين ادبياتی صحبت کنند، جمهوری اسلامی ايران نيز در جايگاهی نيست که کشورهايی بخواهند با اين ادبيات با آن صحبت کنند و چنين برداشتی که بسته حاوی چنين پيامی باشد، وجود ندارد.

وی با ابراز اميدواری نسبت به اين که اين کشورها به دنبال قبول واقعيت حرکت کنند و حقوق ملت ايران را بپذيرند، اظهار کرد: آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اين که به اين واقعيت تن بدهند و بايد پيشنهادها و مواضع آن‌ها مبتنی بر درک از اين واقعيت باشد. جمهوری اسلامی ايران کشوری است که از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی برخوردار است و در چارچوب آژانس و قانون حرکت می‌کند، فعاليت‌هايش روشن و شفاف است و بارها مواضع خود را در اين ارتباط به صورت صريح اعلام کرده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که « برخی می‌گويند سولانا درخواست کرده بود در يک برنامه تلويزيونی حضور پيدا کند و پيامی بدهد و از طرف ديگر خواسته بود با خبرنگاران گفت‌وگو کند، اما گويی با اين درخواست‌ها مخالفت و او مجبور شده مصاحبه مطبوعاتی خود را در سفارت آلمان برگزار کند» گفت:‌ با توجه به پی‌گيری‌ای که گروه ۱+۵ برای ارائه بسته توسط سولانا داشت، ما نيز با سفر وی موافقت کرديم و ماموريت وی ارائه بسته بود، چارچوب کاری اين بوده است که بسته را وی تحويل بدهد.


برخی به دنبال ايجاد نگرانی و مشکل در نظام اجرايی هستند


قيمت مسکن در برخی شهرستان‌ها تا ‌۳۰ درصد کاهش پيدا کرده است

به گزارش ايسنا، سخنگوی دولت در اين نشست خبری هم‌چنين با اشاره به گزارشی که هفته قبل در مورد برنامه‌های دولت در زمينه مسکن ارائه کرد، گفت:‌ موضوع مسکن در دستور کار دولت است و گزارشی که از شهرستان‌ها به ما رسيده بيانگر اين است که قيمت مسکن در برخی شهرستان‌ها تا ۳۰ درصد کاهش پيدا کرده است. همان‌طور که گفتم دولت سياست خود را در زمينه ساخت و ساز مسکن در چارچوب گزارشی که اعلام کردم دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته بيش از يک ميليون پروانه ساخت مسکن داديم و اين غير از مسکن مهر است. در مورد مسکن مهر نيز همان‌طور که در گزارش گفتم نزديک به يک ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی آماده واگذاری است و حدود ۴۰۰ هزار واحد زمين آماده‌سازی شده است که ان‌شاءالله ساخت مسکن در آن‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: ‌سهم بانک‌ها در مورد وام مسکن نيز مشخص شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

الهام گفت: زيرساخت‌های مربوط به سامانه اطلاعاتی مربوط به مسکن نيز آماده است و بعد از تکميل اين سامانه اطلاعاتی نقل و انتقال‌ها در زمينه مسکن در اين سامانه ثبت و بر اساس اين برنامه اطلاعات مربوط به مسکن در اين سامانه متمرکز می‌شود. از آذرماه نيز از نقل و انتقال‌هايی که بيش از دو واحد در طول سال باشد ماليات به نرخ واقعی گرفته می‌شود.

وی همچنين با اشاره به اين‌که " لوازم مسکن پيش ساخته و ارزان نيز در حال تهيه است و در اين ارتباط سرمايه‌گذاری شده است" گفت: اميدواريم نتايج اين اقدامات را در آينده نزديک در ارتباط با مسکن شاهد باشيم.

الهام گفت:‌ تورم وارداتی بر روی اقلام و ارزاق عمومی مقداری تاثير گذاشته و با توجه به سياست اتخاذ شده از سوی دولت و لايحه‌ای که دولت در اين ارتباط به مجلس داده است، به زودی اين فشار خارجی و بيرونی تورم از روی کالاها برداشته می‌شود و منحنی تورم به صورت برگشتی عمل می‌کند؛ در واقع اميد است با تصويب اين لايحه اين فشار برگشت پيدا کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: افزايش قيمت نفت در سطح جهانی باعث افزايش تورمی شده و اثراتی را نيز بر زندگی عمومی گذاشته است. معتقديم درآمد ناشی از اين تورم بايد برای مردم هزينه شود و ما در واقع يکی از راه‌هايی که برای جبران يارانه‌ها داريم از اين طريق است. اميدواريم با همکاری مجلس و تصويب هرچه زودتر اين لايحه شاهد بازگشت اين تورم بيرونی باشيم.

وی همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تغيير ده استاندار در هفته آينده خطاب به خبرنگار سوال کننده به شوخی گفت:‌ چرا ده تا ... پس چند تا.

خبرنگار گفت: اين مساله مطرح شده ‌و ما می‌خواهيم تاييد يا تکذيبش را از شما بگيريم.

الهام جواب داد: اين روش بدی است که برخی سايت‌ها اين‌گونه مسائل و گمانه‌زنی‌ها را مطرح می‌کنند و برخی رسانه‌ها نيز آن را دامن می‌زنند؛ گويی برخی به دنبال ايجاد نگرانی و مشکل در نظام اجرايی هستند که اين‌گونه خبرها را با تحليل‌های بی‌پايه و اساس مطرح می‌کنند. بارها اعلام کرده‌ايم که تصميمات خود را با مردم به صورت شفاف در ميان می‌گذاريم.

وی تاکيد کرد: اين‌که برخی سايت‌ها مطلبی را از منابع مبهم مطرح می‌کنند، روش بدی است و توصيه می‌شود چنين اقداماتی صورت نگيرد. مديران بايد کار خود را با قوت انجام دهند. همان‌طور که می‌دانيد دولت نيز ميثاق‌نامه‌ای با مديران خود در راستای خدمت به مردم بسته است و اصل کار کردن و خدمت به مردم است و رسانه‌ها نبايد به مسائل بی‌مبنا و بی‌پايه دامن بزنند.


در بازار جهانی محدوديتی نداريم


مساله پاليزدار ربطی به دولت ندارد و حتی مشکوک است

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی در مورد سخنان عباس پاليزدار پرسيد و اين که گفته می‌شود وی با دولت ارتباط داشته است، گفت: ‌موضوع پاليزدار، هيچ ربطی به دولت و صحبت هايی که آقای احمدی‌نژاد درباره مبارزه ريشه‌ای با مفاسد دارند، ندارد، ما معتقديم اين وسيله‌ای برای لوث کردن مبارزه صحيحی است که رييس‌جمهور دنبال می‌کند، اين روش‌ها مورد تاييد دولت نيست و حتی ما معتقديم مشکوک است و دستگاههای دولتی نيز اين مساله را دنبال می‌کنند.

وی هم‌چنين گفت: دستگاه‌های قضايی نيز طبق قانون به مساله رسيدگی می‌کنند و دستگاه اطلاعاتی نيز آن چه را برای افکار عمومی مناسب تشخيص دهد، اطلاع‌رسانی می‌کند.

الهام ادامه داد: ما معتقديم چنين شيوه‌هايی شيوه درستی نيست، دولت اين روش‌ها را درست نمی‌داند و حتی مخل می‌داند و ممکن است اين موضوع برای لوث‌کردن مبارزه‌ی اصولی و مبنايی صورت گرفته باشد.

وی در ادامه هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی پرسيد « جواب بسته پيشنهادی۱+۵ که توسط سولانا ارائه شده چه موقع داده می‌شود، شما می‌دانيد محتوای اين بسته چيست و گفته می‌شود در بسته بحث تعليق مطرح شده است؟» گفت: اگر می‌دانستيم محتوای بسته چيست که به آن گفته نمی‌شد «بسته»، گفته می‌شد «گشوده». همان‌طور که گفتم بايد بسته پيشنهادی بررسی شود و ما اطلاعی از محتوای بسته نداريم، به خاطر اين بايد اجازه داد بعد از اين که بسته ارائه شد، پيشنهادهای آن بررسی شود. اگر بحث تعليق در بسته مطرح باشد مطمئنا نمی‌تواند در دستور کار باشد، اما برداشت و استنباط اين است که بسته پيشنهادی حاوی يک سری پيشنهادات فراتر از اين موضوع است.

سخنگوی دولت افزود: جمهوری اسلامی ايران فعاليت‌های خود را بر اساس قوانين پيش برده و بر حقوق مسلمش تاکيد می‌کند. جمهوری اسلامی هر پيشنهادی را که در چارچوب قوانين بين‌المللی و منافعش باشد، بررسی می‌کند.

وی هم‌چنين گفت:‌ در حال حاضر نمی‌توانيم بگوييم چه زمانی جواب بسته را می‌دهيم، از طرف ديگر همان‌طور که می‌دانيد جمهوری اسلامی ايران نيز بسته پيشنهادی‌ای مطرح کرده و ما نيز منتظر پاسخ آن‌ها هستيم، از طرف ديگر بسته پيشنهادی آن‌ها را نيز بررسی می‌کنيم.

وی در پاسخ به اين پرسش که « پارلمان اروپا پيشنهاد کرده پرونده هسته‌يی ايران از شورای امنيت به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برگردد» گفت:‌ ما بارها گفته‌ايم جوامع اروپايی بايد به سمت قبول واقعيت حرکت کنند و اين نشانه‌ای است که پارلمان اروپا به اين سمت حرکت می‌کند. ما بارها گفته‌ايم جايگاه موضوع هسته‌يی ايران در آژانس است و کشورها بايد فعاليت‌های هسته‌يی خود را در چارچوب مقررات آژانس پيش ببرند، حتی ما گفته‌ايم کسانی که تحت پوشش آژانس نيستند ولی از زرادخانه اتمی برخوردار هستند، بايد نظارت آژانس را بپذيرند.

وی ادامه داد: ما مساله مطرح شده را يک گام اوليه و مثبت می‌دانيم و از آن استقبال می‌کنيم و اميدواريم ديگر افرادی که فشار می‌آورند و می‌خواهند در مسائل حقوقی تاثيرگذار باشند، اين را بپذيرند که در حل مسائل نظام حقوقی عادلانه می‌تواند کمک کند؛ يک نظام حقوقی عادلانه می‌تواند به رفع نگرانی‌ها کمک و از سوء استفاده برخی قدرت‌ها از ابزارهايی که در اختيار دارند جلوگيری کند.

دکتر الهام هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که با توجه به بحث تحريم‌های مطرح شده به نظر می‌رسد برخی از صنايع بخش خصوصی در بخش واردات و صادرات دچار مشکلاتی شده‌اند اظهار داشت: سياست دولت حمايت از توليد است و ما در وسعت جهانی يک ميدان باز داريم و در معادلات محدوديتی نداريم؛ البته عده‌ای به دنبال آن بوده‌اند که استشهاد بياورند ولی اين جور نيست که دنيا در قبضه آنها باشد .

وی گفت:‌ کشورهايی که اين فشارها را می‌آورند از اين عدم معامله و فشارها، خود بيشترين آسيب‌ها را می‌بينند و صنايع و بخش‌های توليدی آن‌ها نيز از اين وضعيت گريزان هستند.

الهام افزود: ما نگرانی‌ای از اين بابت نداريم و فرصت انتخاب گسترده‌ای را پيش رو داريم، همان‌طور که گفتم دولت از صنايع، دفاع می‌کند و افزايش توليد و اشتغال از سياست‌هايش است .

سخنگوی دولت هم‌چنين اظهار کرد:‌ در حوزه تسهيلات بانکی نيز ما سهم بنگاه‌های زودبازده را مشخص کرديم و بانک‌ها آن را به زودی اجرا می‌کنند، فصل اعطای تسهيلات نيز به زودی آغاز می‌شود و اگر برخی بنگاه‌ها که وارد عرصه شده‌اند از اين بابت نگرانی داشته‌اند نگرانی آن‌ها به زودی رفع می‌شود؛ چرا که پرداخت‌ها به زودی شروع می‌شود.

وی گفت:‌ صنايع ما از نظر تعاملات بانکی و بنگاه‌های زودبازده اقتصادی نيز از نظر تسهيلات نبايد نگرانی داشته باشند.

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره اعلام آمادگی گروه‌های فلسطينی برای انجام مذاکره گفت:‌ ما بر حقوق مردم فلسطين تاکيد داريم و اميدواريم تمام گروه‌های فلسطينی بر اساس حفظ اين حقوق و مبارزه با اشغال و اشغال‌گری با يکديگر به يک تعامل سازنده برسند و وفاقی بين آنها در جهت تامين حقوق مردم ايجاد شود. ما معتقديم مذاکره در راستای تامين حقوق مسلم مردم و صلح و آرامش واقعی يک رويکرد مثبت است، ليکن اساس راهکارها بايد ايجاد دولت مبتنی بر آرای مردم و برگزاری يک رفراندوم با حضور تمام فلسطينی‌ها باشد.


بحث تورم را بايد جامع و واقع‌بينانه ديد


سرنخ‌هايی در دستگاه‌های اطلاعاتی و قضايی در اين ارتباط در حال پی‌گيری است

به گزارش ايسنا الهام در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سخنان تهديدآميز برخی مقامات رژيم صهيونيستی و آمريکا در مورد ايران گفت:‌ در مورد آمريکا من شما را متوجه اين صحبت امام(ره) می‌کنم که می‌فرمايد « اين رژيم يک رژيم تروريست به ذات دولتی است و سياست‌اش تهديد و ارعاب است.»

وی گفت: ‌ماهيت اين رژيم ارعاب و تهديد است و اين که در مجامع بين‌المللی نگرانی ايجاد و با هجوم و غارت مشکل صنايع نظامی خود را حل و کشورها را غارت کند، ولی سياست‌های اين رژيم شکست خورده است و ما نتيجه اين سياست‌ها را در عراق ،‌افغانستان ، لبنان و فلسطين می‌بينيم؛ از اين رو اين گونه تهديدها تاثيری بر فرهنگ مردم ما ندارد، مردم ما به واقعيت‌ها آگاه هستند و در واقع اين تهديدها اثرات معکوس می‌گذارد، جهانيان نيز با واقعيت‌ها آشنا شده‌اند و هر چه آمريکا از اين روش استفاده کند و رژيم اشغالگر قدس نيز چنگ و دندان نشان دهد، بايد بدانند که اثرات معکوس می‌گذارد.

سخنگوی دولت افزود: رژيم آمريکا را سياست کنترل‌شده سرمايه‌داری پنهان هدايت می‌کند و ما اميدواريم هر چه زودتر سردمداران آمريکايی به واقعيت‌ها واقف شوند و بدانند دوران تسلط و زورگويی گذشته است و بايد به فرهنگ کشورها احترام گذاشت و تعامل عادلانه با جهان داشت؛ يعنی به واقعيت‌ها پی ببرند.

وی گفت:‌ مسائلی مانند انتخابات در آمريکا مساله ما نيست، آن‌چه برای ما مساله است اصلاح روش‌ها ،‌ رويکردها و تغيير افکار سردآمداران آمريکايی است؛ آن‌ها در واقع با تفکرات نادرست خود می‌خواهند جهان را مديريت کنند، در حالی که در مديريت کشور خود نيز مشکل دارند.

الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که « تورم و مشکل در کشور وجود دارد ولی گويی دولت اين تورم را به دشمنان نسبت می‌دهد، در حالی که مردم به واقع دچار تورم هستند و از اين مساله در فشارند» گفت:‌ بحث تورم را بايد جامع و واقع‌بينانه ديد، دولت هيچ وقت با اين نگرش با مسائل برخورد نکرده، اين فضای تبليغاتی منفی است که برخی دامن می‌زنند و شايد به دنبال آن هستند که واقعيت‌ها مکتوم بماند.

وی با بيان اين‌که دولت سعی کرده در تمام تصميم‌گيری‌ها منافع مردم را در اولويت قرار دهد، گفت: ‌بخشی از تورم ناشی از تورم جهانی است که قابل انکار نيست و ما آن را در کشورهای همسايه نيز می‌بينيم و همه کارشناسان قبول دارند، البته بخش فتنه و فساد را نيز نمی‌توان انکار کرد، در اين مورد سرنخ‌هايی وجود دارد و پرونده‌هايی در دستگاه‌های اطلاعاتی و قضايی در حال پی‌گيری است، عده‌ای از منابع بانکی سوءاستفاده و سعی کردند بر بازار تاثير بگذارند. عده‌ای نيز با تبليغات بيگانگان و جنگ نرم آمريکايی‌ها به دنبال اين هستند که برای رسيدن به اهداف نامشروع خود از اين موضوع بهره بگيرند که البته اين تجربه‌ای شکست‌خورده است، ولی گويا آن‌ها علاقه‌مند هستند اين تجربه را بارها تکرار کنند.

الهام گفت:‌ سياست دولت تاکيد بر مهار تورم و هدايت منابع بانکی بوده است.

وی افزود: از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات موجود، شش هزار ميليارد تومان آن برای بنگاه‌های زودباده اقتصادی اختصاص داده شده و روی اين مساله نيز کنترل دقيق می‌شود؛ چنان‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد اين بنگاه‌ها به سمت توليد و اشتغاال حرکت کرده‌اند، ولی می‌بينيم برخی تمرکز خود را روی اين شش هزار ميليارد تومان گذاشته‌اند و می‌گويند اين مساله باعث ايجاد تورم است؛ در حالی که همان‌طور که گفتم اين بنگاه‌های زودبازده به سمت توليد و اشتغال حرکت کرده‌اند.

وی افزود: شايد يک جريان نمی‌خواهد مشکلات اصلی کشور حل شود .

الهام هم‌چنين گفت:‌ دولت تمام توان خود را برای حل مشکلات به کار می‌برد و از راه حل‌های مناسب از جمله مراقبت‌های نرم افزاری و تقويت يارانه‌ها در اين ارتباط استفاده می‌کند.

الهام در ادامه گفت‌وگوی با خبرنگاران هم‌چنين در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که « آقای لاريجانی پيشنهاد کرده کميته مشترک دولت و مجلس برای حل مسائل تشکيل شود» گفت: همکاری يک اصل در ارتباط بين قواست و سياستی است که دولت دنبال می‌کند، رهبری نظام نيز در اين مورد تمام قوا را ارشاد کرده و قوا برای پيشبرد اهداف نيازمند اين تعاملات هستند؛ البته اين تعاملات بايد با حفظ استقلال و اختيار باشد، هم‌چنين همان‌طور که مقام معظم رهبری در پيام خود مطرح کردند در مسائل داخلی و بين‌المللی دولت محور است، چرا که عمده کار کارشناسی در دولت انجام می‌شود و کاری که از دولت به مجلس ارائه می‌شود، جنبه کارشناسی قوی دارد و اين عقبه کارشناسی می‌تواند در اختيار مجلس نيز باشد؛ البته اين دو نهاد می‌توانند اين عقبه کارشناسی را به يکديگر متصل کنند و با رعايت قوانين تعامل سازنده‌ای با يکديگر داشته باشد.

سخنگوی دولت در پايان گفت: ما از اين امر استقبال می‌کنيم و چشم‌انداز خوبی را در اين ارتباط برای تسريع در امور و حل مشکلات مردم می‌بينيم و اميدواريم قوا با همگرايی قدم‌های محکم‌تری برای حل مشکلات بردارند.

Copyright: gooya.com 2016