پنجشنبه 30 خرداد 1387

منوچهر متکی در مصاحبه با شبکه تلويزيونی فرانسه: نوامبرتکليف مذاکره با اوباما مشخص مي شود، ابتکار

منوچهر متکي وزير امورخارجه ايران در مصاحبه با شبکه هاي تلويزيوني فرانسه در خصوص پيشنهاد مذاکره "باراک اوباما" با ايران، گفت: براي اين منظور بايد منتظر نوامبر بود. متکي در مصاحبه تلويزيوني با شبکه هاي تلويزيوني خبري دائمي Tele-I و 24 France فرانسه، به سئوالات خبرنگاران اين دو شبکه در خصوص سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قبال موضوعاتي نظير افغانستان و تحولات آن، انتخابات رياست جمهوري آمريکا، چگونگي تعامل دولت ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي، حزب الله لبنان و ساير سئوالات پاسخ داد.

وزير امورخارجه ايران در اين مصاحبه تلويزيوني که در فرانسه انجام شد، در اظهار نظر پيرامون پيشنهاد مطرح شده از سوي اوباما مبني بر تشکيل کنفرانسي براي حل مشکلات ميان ايران و آمريکا گفت: معمولا سياستمداران آمريکايي وقتي از قدرت کنار مي روند به اين نتيجه مي رسند که بايد با ايران مذاکره مي کردند ولي اکنون تفاوتي که ميان اوباما با سياستمداران پيشين وجود دارد اينست که وي قبل از رسيدن به حکومت چنين ايده اي دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکي تاکيد کرد: البته ما به افراد و احزاب نگاه نمي کنيم بلکه ما به سياستهاي اجرا شده مي نگريم. بنابراين بايد منتظر بود و ديد که پس از ماه نوامبر چه اتفاقي خواهد افتاد. متکي در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه تلويزيوني 24 France در باره نقش نيروهاي ناتو ازجمله فرانسه در افغانستان جهت برقراري ثبات در اين منطقه گفت: انتظار مي رفت که يک تصميم کلي از سوي سازمان ملل متحد گرفته شود که از حمايت تمامي کشورهاي منطقه برخوردار شود و بتوان کاري کرد که افغانستان به وضعيت عادي برگردد ولي متاسفانه شاهد هستيم که محور هاي اصلي مشکلات در افغانستان، يعني امنيت، مواد مخدر و مسايل اقتصادي کماکان در اين کشور وجود دارد. متکي تصريح کرد: بايد متوجه بود که توليد مواد مخدر طي پنج سال گذشته 30 برابر شده و اين موضوع جامعه بين الملل بويژه نسل هاي جديد را در منطقه و اروپا با خطر روبرو مي کند. وي اظهارداشت: امروز اگر از هر افغاني بپرسيد که آيا در سال 2008 افغانستان نسبت به سال 2007 امن تر بوده يا نه؟ مطمئنا خواهد گفت: 2007 امن تر بود. به همين ترتيب اگر اين سئوال را در مورد سال 2006 بپرسيد او همانگونه به شما پاسخ خواهد داد.

اين نشان مي دهد که متاسفانه در برابر يک مشکل واقعي قرارداريم. در ادامه وزير امورخارجه ايران در پاسخ به سئوالي پيرامون خطر بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، افزود: افراط گرايي امروزه محدود به افغانستان نيست. افراط گرايي در منطقه و در جاي جاي جهان در قالب تروريسم ظاهر شده و چاره انديشي براي آن بايد در دستور کار جامعه بين الملل باشد. وي يادآورشد: آنهايي که سناريوي ايجاد چنين گروه هاي افراطي را تدوين و با پول نفت و آموزش هاي منطقه اي عملي کردند، مسئول چنين رويدادهاي ناخوشايند در جامعه بين الملل هستند. متکي در پاسخ به سئوال ديگري درباره امکان ديدار وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با بوش، به خبرنگار شبکه Tele-I گفت: بوش عامل کشتار ده ها هزار نفر در افغانستان و صدها هزار نفر در عراق و هزاران نفر در فلسطين است. وي تاکيد کرد: من معتقدم که اگر در ساختار بينالمللي سيستم درست و متعادلي وجود داشت، جرج بوش کاخ سفيد را به عنوان کسي که در اجراي سياست هاي تندروانه خود شکست خورده، ترک خواهد کرد.

متکي در پاسخ به پرسش خبرنگار Tele-I درباره موضع گيري دولت جمهوري اسلامي ايران در خصوص عادي شدن روابط فرانسه و سوريه و احتمال به حاشيه رانده شدن ايران پس از توسعه اين روابط پرسيد که متکي در پاسخ گفت: ما در منطقه اي زندگي مي کنيم که هر کدام از کشورها در اتحاديه هاي مختلفي حضور دارند. کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، کشورهاي عضو اکو، کشورهاي حاشيه درياي خزر و کشور همسايه ديگر که عضو ناتو است و... بنابراين تمام کشورهاي منطقه در يک اتحاديه منطقه اي حضور دارند. وزيرامورخارجه ايران افزود: از نقطه نظر ما هر کشوري فعاليت بيشتري در چارچوب منطقه اي و بين المللي داشته باشد به همان اندازه نفوذ بيشتري در منطقه خواهد داشت. سوريه جزو کشورهاي مهم منطقه است. اين سياست درستي است که سوريه از پتانسيل هاي خود در زمينه هاي دوجانبه اي و منطقه اي استفاده کند. متکي در پاسخ به خبرنگار شبکه مذکور درباره امکان خروج ايران از ان. پي. تي گفت: ما اين طور به قضيه نگاه نمي کنيم و تمام تلاش خودمان را بکار مي گيريم تا مذاکرات به نتيجه برسد. به همين خاطر ما يک بسته پيشنهادي ارايه داديم.

بسته پيشنهادي غرب را هم مورد بررسي قرار خواهيم داد شايد بتوان زمينه هاي مشترکي بين دو بسته پيدا کرد، آن وقت مي توانيم مذاکرات واقعي و جدي داشته باشيم. وي اظهارداشت: ما معتقديم که در چارچوب عضويت در ان. پي.تي. مي توانيم از حقوق خود حمايت کنيم. در پايان، وزير امورخارجه ايران درباره تندروي سارکوزي در همسويي و نزديکي با جرج بوش اظهار داشت: در خصوص سياست خارجي جديد فرانسه، ايران و بسياري از دوستان ديگر فرانسه در حال تجزيه و تحليل اين سياست هستند.

Copyright: gooya.com 2016