سه شنبه 7 خرداد 1387

اوباما می گويد منتظر نتيجه انتخابات ايران است، بی بی سی

باراک اوباما سناتور دموکرات و از داوطلبان نامزدی اين حزب در انتخابات رياست جمهوری آمريکا بار ديگر بر آمادگی خود برای گفتگو بدون شرط با رهبران کشورهای متخاصم تاکيد کرده است ولی می گويد اين موضع ضرورتا به معنی ديدار با محمود احمدی نژاد نيست.

آقای اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی خود بارها از آمادگی برای گفتگو با سران دولت هايی مانند ايران، سوريه، کوبا ونزوئلا خبر داده است و به همين علت با انتقاد شديد سناتور جان مک کين، نامزد بالقوه جمهوری خواهان روبرو شده است.

آقای مک کين می گويد گفتگو با محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران جايگاه او را تقويت می کند و پيغام نادرستی را به متحدان آمريکا مانند اسرائيل ارسال خواهد کرد.

اما سناتور اوباما در روز دوشنبه در يک سخنرانی انتخاباتی در ايالت نيومکزيکو با رد سخنان آقای مک کين، از دو عامل برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۲۰۰۹ و مشخص کردن کسی که قدرت اصلی را در اين کشور در اختيار دارد به عنوان فاکتورهای اصلی در زمانبندی ديدار احتمالی با سران اين کشور نام برد.

آقای اوباما گفت: " هيچ دليلی وجود ندارد تا زمانی که ندانيم چه کسی قدرت را در ايران در اختيار دارد، بخواهيم با احمدی نژاد ديدار کنيم. او قدرتمندترين فرد در ايران نيست."

باراک اوباما در اين سخنان به نقش رهبر جمهوری اسلامی به عنوان تصميم گيرنده نهايی در زمينه سياست خارجی اشاره می کرد ولی نگفت آيا در پی ديدار با آيت اله علی خامنه ای است يا منتظر نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال آينده ايران.

اين در حالی است که جمهوری خواهان در آمريکا، باراک اوباما را به بی ثباتی در موضع گيری در برابر ايران متهم کرده اند. آنها با اشاره به سخنان آقای اوباما درباره آمادگی برای گفتگو بدون شرط با ايران و همچنين نياز به فراهم شدن مقدمات چنين ديداری پيش از انجام آن، می گويند سخنان آقای اوباما متناقض است.

سناتور اوباما منظور خود از فراهم کردن مقدمات ديدار با رهبران ايران را پيش تر اين گونه توضيح داده بود: " مقدمات اين ديدار در اين است که گفتگوهايی در رده های پايين تر انجام شود تا ما نگرانی خود را از برنامه اتمی نظامی آنها را مطرح کنيم و حرف های آنها را گوش کنيم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او ادامه داد: "آنها ادعا می کنند در پی توليد تسلحيات هسته ای نيستند و تلاش هايشان صلح آميز است. من آنها را باور نمی کنم. فکر می کنم در پی به دست آوردن تسليحات اتمی هستند و اين موضوع مذاکره ما خواهد بود. من شواهدی را به آنها ارائه می کنم و به آنها گوشزد می کنم برای به دست آوردن توانايی هسته ای صلح آميز راه های ديگری وجود دارد."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اوباما می گويد منتظر نتيجه انتخابات ايران است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016