سه شنبه 4 تیر 1387

عبدالله رمضان زاده: به جای ژاپن اسلامی، به کره شمالی اسلامی تبدیل شده ایم، پایگاه خبری یاران باران

سخنگوی دولت اصلاحات در مراسم بزرگداشت شهادت دو اسوه مجاهدت و روشنگری، شریعتی و چمران که به دعوت انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان برگزار شد، گفت: تمام تلاش مرحوم شریعتی انتقال تعهد نسبت به سرنوشت اجتماع به نسل بعد خود بود.

برداشت قدرتمندانه از اخلاق و دین در حال جایگزین شدن به جای فهم واقعی از مکتب است

به نقل از پایگاه خبری یاران باران، دکتر عبدالله رمضان زاده با اشاره به غفلت های فرهنگی نسل امروز گفت:

در واقعیت جامعه ایرانی امروزمی بینیم که دروغ و تزویر می رود که بر همه ارکان اخلاقی جامعه مسلط شود و برداشت قدرتمندانه از اخلاق و دین در حال جایگزین شدن به جای فهم واقعی از مکتب است. مرحوم مطهری معتقد بود باید شرع را با اخلاق سنجید ولی امروز می گویند همه چیز را با قدرت بسنجید و کم کاری ما در پذیرش این واقعیت های تلخ غیر قابل پذیرش است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: متاسفانه امروزه همه به فرافکنی عادت کرده ایم و به جایی رسیده ایم که اگر در جامعه جوانی معتاد شود، ما معلمان خود را بی تقصیر دانسته و همه تقصیر را متوجه نظام سیاسی کشور می دانیم.
در حالی که معلمی جایی معنا پیدا می کند که بتواند سیر انحرافی جامعه را تشخیص دهد و در جهت ازبین بردن و ایستادگی در برابر انحرافات فرهنگی تلاش کند.


بازسازی انحرافات فرهنگی روندی طولانی مدت است

سخنگوی دولت اصلاحات با بیان اینکه "بازسازی انحرافات فرهنگی روندی طولانی مدت است" گفت:این که انتظار داشته باشیم هر کاری انجام می دهیم به زودی نتیجه بگیریم انتظاری غیرفرهنگی است.

وی افزود: امروز در جامعه به تلاش نکردن و صرفآ منتظر اتفاقات مطلوب ماندن عادت کرده ایم. متاسفانه جامعه در بی اعتمادی به سر می برد و برای اصلاح امور منتظر دیگران و یک منجی است و برای بهبود این وضعیت بخشی از بار مسئولیت بر عهده ما معلمان است.

جامعه ایرانی از عدم اطمینان به یکدیگر رنج می برد

دکتر رمضان زاده با اشاره به نتایج تحقیق جمعی از جامعه شناسان پیرامون مسائل اجتماعی در سال 82 گفت: جمعی از جامعه شناسان در یک نظرسنجی از سی هزار ایرانی در سی استان کشور سوالاتی پیرامون مسائل اجتماعی، اخلاق، مذهب و... پرسیده اند که نتایج آن در سی جزوه به نام " نگرش سنجی ایرانیان" منتشر شده است. طبق نتایج این تحقیق و نظرسنجی %75 ایرانیان همدیگر را دروغگو می دانند، بیش از %80 همدیگر را بی انصاف می دانند و %90 معتقد بوده اند که هیچ کاری بدون داشتن پارتی و آشنا قابل حل شدن نیست.وی تصریح کرد : در این شرایط اولین اتفاقی که می افتد این است که به دلیل عدم اطمینان به همدیگر نمی توانیم با همدیگر کار جمعی بکنیم. وی افزود: دومین اتفاقی که رخ خواهد مشکلی است که در زمان انتخاب بوجود می آید و مردم افرادی را انتخاب می کنند که وعده های فوری بدهند. ممکن است فردی حل مشکلات کشور را در طی دوره ای بیست ساله ممکن بداند و فرد دیگر مشکلات را شش ماهه حل شدنی بیابد. مردم معتقدند هر دو نفر دروغ می گویند ولی نفر دوم را انتخاب می کنند چون معتقدند پس از شش ماه عملکرد او مشخص می شود.

مهمترین شاخص سرمایه های اجتماعی، اعتماد مردم به یکدیگر است

این استاد دانشگاه با اشاره به مبانی توسعه و نظریات مطرح شده در جامعه شناسی توسعه گفت:

در اولین نظرات مطرح شده در زمینه توسعه معتقد بودند جامعه ای که پول داشته باشد به توسعه می رسد. در سال 1975 دریافتند کشورهایی ثروتمند مانند کویت، عربستان، ونزوئلا و ایران از منابع مالی مناسب برخوردارند ولی به توسعه نرسیده اند پس به این نتیجه رسیدند که در کنار پول، مدیرانی عالی و کارآمد که بتوانند از منابع مالی به بهترین شکل استفاده کنند نیز موردنیاز است که البته تا حدودی پاسخگو بود ولی در بعضی کشورها این مساله نیز به جواب نرسید. تا اینکه تحقیقاتی دیگر پیرامون این که چرا در ایتالیا شمال کشور از جنوب آن پیشرفته تر است و یا شرق آمریکا از غرب آن پیشرفته تر است انجام شد و نتیجه تحقیقات نشان داد دلیل این پیشرفت، وجود سرمایه های اجتماعی در مناطق پیشرفته تر است.

رمضان زاده با بیان اینکه "مهمترین شاخص سرمایه های اجتماعی، اعتماد مردم به یکدیگر است" گفت:

به دنبال اعتماد مردم به یکدیگر، اعتماد به حاکمیت نیز بدست می آید و شاخص های آن در تشکیل نهادهای مردم نهاد که کارهای عام المنفعه انجام می دهند پدیدار میشود. وی با بیان اینکه "اعتماد اجتماعی در اصفهان بیش از سایر نقاط کشور است" گفت: در شهر اصفهان 500 نهاد خیریه بزرگ قابل شمارش است در حالی که این تعداد در بعضی استان ها یک عدد است. پس پیشرفت شهری مانند اصفهان فقط از لحاظ اختصاص منابع بیشتر مالی نیست و سرمایه های اجتماعی در پیشرفت بیشتر این شهر موثر بوده است.

وظیفه امروز ما بازگرداندن اعتماد به جامعه است

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود:

امروز وظیفه ما بازگرداندن اعتماد به جامعه است که کاری سخت، زمان بر و طولانی مدت است و برای تحقق آن باید همه ما هدفی دراز مدت داشته باشیم و جامعه ایرانی باید به اعتماد به یکدیگر برسد.

رمضان زاده بازگرداندن اعتماد به جامعه را اصلی تاریخی دانست و گفت:

دروغ، نفاق و عدم اطمینان به یکدیگر دغدغه تاریخی جامعه ما است و برای رسیدن اعتماد، باید از اجتماعات کوچک شروع کنیم و به دنبال کار جمعی باشیم. همچنین باید حاکمان جامعه را از اعتماد سوزی و دروغ پراکنی منع کنیم و با حضور در میان مردم و حرف زدن با مردم، در جهت همفکر کردن مردم با خود حرکت کنیم.

وی در ادامه افزود: اصلاح طلبان در انتخابات گذشته به هیچ چیز، جز تفرقه و عدم تلاش در همراه کردن دیگران با خود نباختند. با مطالعات در برخی شهرها که آقای معین رای خوبی کسب کرده بودند دریافتیم دلیل آن، حضور روسای ستاد انتخابات بسیار فعال که فعالیت شخصی زیادی در انتخابات کردند بود.

رمضان زاده تصریح کرد:

راهی نداریم جز اینکه خواسته های خود از طریق کار جمعی قانونی و از طریق صندوق های رایپیش ببریم.البته قطعآ این کار هزینه های برای ما ایجاد می کند و هیچ کاری بدون هزینه انجام نمی شود و ما به خاطر رسیدن به این اهداف پذیرفته ایم که هزینه های آن را بدهیم. پس باید بخواهیم، خواسته هایمان را به صورت جمعی انجام دهیم، در جامعه اعتماد سازی کنیم و در آخر در کنار اراده، تلاش برای رسیدن به هدف را نیز داشته باشیم.

سوء تدبیر در سیاست، کشور را در معرض سقوط قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری یاران باران، سخنگوی دولت اصلاحات، سوء تدبیر در سیاست را عامل مشکلات کنونی کشور دانست و گفت:

ناامنی، بحران اقتصادی و فشارهای خارجی بیش از پیش، پیش روی ما است و همه این مشکلات ناشی از سو تدبیر و پشت پا زدن به معیارهای علمی در اداره کشور است.

وی افزود: متاسفانه امروز تنها آنچه به ذهن خود می رسد را علم می دانند و اقتصاد، سیاست و هیچ چیز دیگری را علمی نمی دانند و متاسفانه نشانه های این سو تدبیر امروز مشخص شده است و خاموشی های برق، گرانی مفرط و دیرپرداخت حقوق ها مشکلات زیادی بوجود آورده است.

امروز برای رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله کشور، به 35 سال زمان نیاز داریم

رمضان زاده به سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور اشاره کرد و گفت:

در این سند برآورد شده بود اگر بیست سال رشد اقتصادی 4/8 درصدی داشته باشیم با ثابت ماندن رشد کشورهای مثل ترکیه و مالزی به این کشورها نزدیک می شویم و این نرخ رشد در سال 81 و 82 تجربه شد و دورنمایی خوبی از این برنامه تجسم می شد ولی با روی کار آمدن دولت نهم و اعتقادی که این دولت در رسیدن به اهداف برنامه بیست ساله طی دو یا سه سال داشت امروز به جایی رسیده ایم که وقتی از چند متخصص اقتصادی پرسیدم اگر امروز بخواهیم همان سند بیست ساله را تنظیم کنیم به چند سال زمان برای رسیدن به اهداف احتیاج داریم گفتند با توجه به رشد ترکیه و مالزی قطعآ به 35 سال زمان نیاز داریم و با گذشت یک سال دیگر از این مدت زمان موردنیاز به 40 سال می رسد.

وی افزود: بعد از سال 90-89 بیش از 4.5 میلیون جوان بیکار خواهیم داشت و با این آمار بیکاری چگونه می توان مشکل فقر و فحشا را در کشور حل کرد.؟ پس امروز باید جلوی سو تدبیر ها در سیاست را بگیریم.

کار جمعی کارشناسی شده قطعآ جواب می دهد

استاندار اسبق کردستان افزود: زمانی که به عنوان استاندار کردستان مشغول فعالیت بودم وزیر بازرگانی با من تماس گرفتند و گفتند فقط به اندازه مصرف سه روز در کشور گندم داریم و از من خواستند از کردستان عراق گندم بخرم و این مساله بدون اینکه یک نفر در کشور بفهمد که فقط به اندازه سه روز در کشور گندم وجود دارد حل شد.

وی افزود: در آن شرایط سخت اقتصادی با قیمت پایین نفت، کشوربه چنین جایی رسیده بود ولی اداره شد و این کار کارشناسی جمعی بود که کشور را در آن شرایط بحرانی اداره کرد و آن قدر کارشناس در کشور داریم که در شرایط سخت بتوان کشور را اداره کرد ولی متاسفانه امروز که درآمد نفت حدود هفت برابر سال 78 شده است وضعیت کشور اینگونه است و در حالی که وعده داده بودند کشور به ژاپن اسلامی تبدیل شود، امروز به کره شمالی اسلامی تبدیل شده ایم.

متاسفانه امروز به جای حفظ عزت ملی، تحقیر ملی می شویم.

سخنگوی دولت اصلاحات به احترام و عزت ایران در تمام دنیا در زمان تصدی دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت:بعد از پذیرش قطعنامه سازمان ملل برای پایان جنگ ایران و عراق، امام خمینی در پیامی وعده دادند که اسلام سنگرهای کلیدی دنیا را فتح خواهد کرد. این همیشه برای من دغدغه بود که این سنگرهای کلیدی که امام وعده دادند کجاست و به راستی روزی که در سازمان ملل و در برابر خواست همه کشورها به پیشنهاد ایران یک سال به عنوان سال گفتگوی تمدن ها نامگذاری شد و ریاست جمهوری ایران با احترام کامل به کشورهای مختلف سفر کرد، این فتح سنگرهای کلیدی که امام وعده داده بودند دیده شد ولی متاسفانه امروز به جای حفظ عزت ملی، تحقیر ملی می شویم.


مهم اداره کشور بر مدار عقل و علم است.

رمضان زاده با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت:
مهم این است که کشور بر مدار عقل و علم اداره شود و بیش از این چیزی نمی خواهیم و امیدوارم هرکس با هر نوع تفکر وارد میدان انتخابات می شود به دنبال رسیدن به این هدف باشد. اگر اینگونه عمل کردیم به وظیفه مان عمل کرده ایم.

وی افزود: اوضاع کشور به گونه ای است که تلاش همه ایرانیان بدون در نظر گرفتن افکار سیاسی و جناحی بسیار ضروری است و امیدوارم بتوانیم این گام را جمعی و محکم برداریم.

از نظر جبهه مشارکت ائتلاف اصل است

دکتر رمضان زاده در پایان به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری پیش روی و کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان گفت:

ما در انتخابات دوره قبل اگر متفرق نمی شدیم شکست نمی خوردیم و این یک واقعیت است. در انتخابات های پس از ریاست جمهوری نیز افراد پیرامون آقای خاتمی تمام تلاش خود را برای رسیدن به ائتلاف صئرت دادند تا به هر قیمت ممکن این ائتلاف صورت گیرد .

وی افزود: ما در حزب مشارکت اعلام کردیم حاضریم اوتلاف شکل بگیرد و ما حتی یک نفر در لیست نداشته باشیم و این در حالی بود که بدنه اجرایی انتخابات را نیز حزب مشارکت تشکیل می داد. چون از نظر ما ائتلاف اصل است و باید تمرین کار جمعی برای اعتماد سازی انجام دهیم.

رمضان زاده افزود: همه تلاش های دوستان در این جهت بوده است که آقای خاتمی در انتخابات شرکت کنند و در صورت حضور ایشان اجماع شکل می گیرد. در صورتی که آقای خاتمی وارد صحنه انتخابات نشوند که فشارها برای جلوگیری از آمدن ایشان هم زیاد است، بازخوشبختانه افرادی که تا به امروز خود را برای شرکت در انتخابات مطرح کرده اند گرایش به اجماع دارند.

ولی اگر اینگونه نباشد و اجماعی شکل نگیرد مردم حق دارند سران اصلاح طلبرا سرزنش کنند که بخشی از وضعیت امروز کشور ناشی از خودخواهی آنان است.

رمضان زاده در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات عباس پالیزدار گفت:

نکته جالبی که در خصوص اظهارات آقای پالیزدار وجود دارد این است که با افتخار اعلام می کنیم حتی یک نفر از افرادی که ایشان نام برده اند منتسب به اصلاح طلبان نیستند و این افتخار جریان اصلاحات است که در حالی که همه امکانات خود را برای پرونده سازی علیه اصلاح طلبان به کار بسته اند، مشکلی مالی وجود نداشته است.

Copyright: gooya.com 2016