جمعه 7 تیر 1387

نماينده دايمی ايران در اوپک: ايران در خريد بنزين مشکلی ندارد، مهر

نماينده دايمی ايران در اوپک با بيان اينکه در حال حاضر مشکلی در تامين بنزين وارداتی وجود ندارد، اعلام کرد: هم اکنون دولت لايحه متمم بودجه واردات بنزين را تهيه کرده و به زودی اين لايحه به مجلس می رود.
محمد علی خطيبی در گفتگو با مهر با بيان اينکه متمم بودجه واردات بنزين به زودی به مجلس ارايه می شود، اظهار داشت: مراحل واردات بنزين در حال طی شدن است و اصولا وزارت نفت چند ماه قبل از اتمام بودجه بنزين برای دريافت کسری بودجه بنزين اقدام می کند تا در زمان پايان بودجه با مشکل مواجه نشود.

به گزارش مهر، براساس اعلام مسئولان وزارت نفت، حجم اعتباری لايحه متمم بودجه واردات بنزين و گازوئيل احتمالا ۸ ميليارد دلار خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: در حال حاضر بنزين مورد نياز ايران از خارج به قيمت فوب خليج فارس ( ۱۲۰۰ دلار برای هر تن بنزين) خريداری می شود، ضمن اينکه سعی می کنيم بنزين مورد نياز را از شرکتهايی که پايين ترين قيمت را ارايه می دهند، تامين کنيم.

معاون بازاريابی شرکت ملی نفت ايران درسازمان اوپک تاکيد کرد: هم اکنون مشکلی برای تامين بنزين وارداتی وجود ندارد، ضمن اينکه اعلام کرده ايم در چه تاريخی بودجه واردات بنزين به پايان می رسد تا بودجه مورد نياز در تاريخ مورد نظر تخصيص داده شود.

وی مساله واردات بنزين را يک پروسه زمانبر توصيف کرد و افزود:در حال حاضر بنزين مورد نياز خريداری شده و وزارت نفت تا حدودی از برنامه زمانبندی شده پيش است.

پيشنهاد عربستان جدی نبود

خطيبی همچنين در خصوص دلايل افزايش قيمت نفت پس از اعلام عربستان سعودی مبنی بر افزايش سطح توليد اين کشور ياد آور شد: افزايش سطح توليد عربستان بی قيد و شرط نبود و اين کشور اعلام کرده بود اگر بازار به نفت نياز داشته باشد توليد نفت خود را افزايش خواهد داد، اين در حالی است که بازار در حال حاضر با مازاد عرضه روبرو است و به نظر می رسد پيشنهاد عربستان مبنی بر افزايش توليد نفت جدی گرفته نشده است.

نماينده دايمی ايران در اوپک درباره دستاوردهای نشست جده با تاکيد بر اينکه قيمت نفت را بازار تعيين می کند و نمی توان به صورت دستوری چيزی را به بازار ديکته کرد ، تصريح کرد: توليد کنندگان و مصرف کنندگان در نشست عربستان ديدگاه های مورد نظر خود را مطرح کردند اما با توجه به کمبود وقت فرصت واکنش به مباحث مطرح شده وجود نداشت؛ بنابراين ديدگاه های مطرح شده بايد در نشستهای آينده مورد ارزيابی قرار گيرد.

به گفته وی، مصرف کنندگان نفت به طور کلی درباره افزايش ظرفيتهای توليد نفت اجماع داشتند و معتقد بودند در گذشته سرمايه گذاری کافی در صنعت نفت نفت کشورهای توليد کننده صورت نگرفته است ،اين در حالی است که در اين نشست بر تسريع توسعه در بخش بالا دستی نفت تاکيد شد تا نياز آينده بازار نفت تامين شود.

خطيبی تاکيد کرد: سرمايه گذاری و افزايش توليد از جمله مباحثی بودند که در تمامی اظهار نظرها مطرح شد و کسی با آن مخالف نبود.

رييس هيئت عامل ايران در اوپک نشست جده را در مجموع مثبت ارزيابی کرد و افزود: اين نشستها در سطح گسترده و فراگير بايد ادامه پيدا کند تا مناسب ترين راه برای رفع مشکلات بازار نفت پيدا شود .

به گفته وی دستيابی به اين هدف به اراده جمعی در سطح توليد کنندگان، مصرف کنندگان ، موسسات مالی وشرکتهای نفتی نياز دارد و رفع مشکلات بازار نفت از دست توليد کنندگان خارج است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نماينده دايمی ايران در اوپک: ايران در خريد بنزين مشکلی ندارد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016