سه شنبه 11 تیر 1387

ايران گفت وگو با ۱+۵ درباره بسته مشوق ها را پذيرفت، نوروز

مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ هفته آينده آغاز می شود. رئيس سازمان انرژی اتمی روز گذشته با حضور در کميسيون انرژی مجلس با اعلام اين خبر به اعضای کميسيون اعلام کرد اين مذاکرات درباره بسته پيشنهادی ايران به گروه ۱+۵ و مشوق های اقتصادی و سياسی پنج عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان به تهران خواهد بود.

اين مذاکرات سه هفته پس از سفر خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ و تحويل بسته مشوق های آنها به منوچهر متکی وزير خارجه ايران صورت خواهد گرفت.پيش از اين منوچهر متکی وزير خارجه از آمادگی ايران برای گفت وگو با اعضای گروه ۱+۵ خبر داده بود. هرچند پس از آن وزارت خارجه خواستار اصلاح اين خبر شد و سخنگوی وزارت خارجه نيز در کنفرانس خبری هفتگی اش گفت در مورد موضوع فوق اشتباهی صورت گرفته است. سيدمحمدعلی حسينی همچنين در توضيح خبری که از زبان وزير خارجه مطرح شده بود، تصريح کرد؛ «ايران برای مذاکره درباره محورهای مشترک دو بسته متقابل ۱+۵ و ايران آمادگی دارد.» با اين وجود تنها چند روز پس از اين اصلاحيه سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی پس از مدت ها سکوت با بيان اين جمله که «ايران برای مذاکره با ۱+۵ آمادگی دارد» بر خبر اعلام شده از سوی منوچهر متکی وزير خارجه صحه گذاشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حال چند روز پس از اعلام اين اخبار ضد و نقيض از سوی مقامات وزارت خارجه و شورای عالی امنيت ملی، رضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی با حضور در کميسيون انرژی مجلس، آمادگی تهران را برای مذاکره با پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان مورد تاييد قرار داده است. به گفته سيدعماد حسينی عضو کميسيون انرژی مجلس، رضا آقازاده و معاونان وی با حضور در جلسه کميسيون تاکيد کردند؛ «مذاکره با ۱+۵ را پذيرفته اند و اين مذاکرات از هفته آينده شروع خواهد شد.» ظاهراً آنها به يک نکته مهم ديگر در اين جلسه اشاره کرده اند که آن متفاوت بودن مشوق های کنونی ۱+۵ با گذشته است. در همين زمينه حسن غفوری فرد ديگر عضو کميسيون انرژی مجلس نيز با اشاره به جلسه اعضای اين کميسيون با آقازاده به ايسنا گفت؛ «قرار است گزارش ها درباره ادامه کار روی بسته پيشنهادی ۱+۵ و بسته پيشنهادی ما هفته آينده مورد بررسی قرار گيرد.» در اظهارنظری ديگر در اين ارتباط از سوی اعضای حاضر در جلسه کميسيون با رئيس سازمان انرژی اتمی و معاونان وی حسين نجابت نيز اظهار داشت؛ «مسوولان سازمان انرژی اتمی گفتند ما آماده ايم به زودی مذاکرات را با۱+۵ شروع کنيم.»

به گزارش ايسنا اين عضو کميسيون انرژی مجلس زمان شروع اين مذاکرات را به نقل از مسوولان سازمان انرژی هسته يی همين هفته يا اواخر اين هفته يا در شروع هفته آينده ذکر کرد. در همين زمينه سبحانی نايب رئيس اول کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز به جلسه پيشين سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و رضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اشاره کرد و با بيان اينکه جليلی در آن جلسه عنوان کرده بود «ما بسته سياسی خود را تحويل داده ايم و بنا شده در چارچوب مشترکات قابل بحث دو بسته، در آينده يی نزديک مذاکراتی داشته باشيم»، صحبت های ديروز آقازاده در کميسيون انرژی مجلس را در اين راستا ارزيابی کرد و اظهار داشت؛ «با توجه به اينکه ۱+۵ پذيرفته در بسته ايران نکات قابل بررسی وجود دارد و ما هم متقابلاً به اين مساله رسيده ايم که در بسته پيشنهادی آنها مواردی از اين دست وجود دارد، می توان در چارچوب مشترکات مذاکرات را آغاز کرد.» آمادگی تهران برای گفت وگو درباره بسته پيشنهادی پنج عضو دائمی شورای امنيت به همراه آلمان و بيان وجود نکات مثبت در آن در حالی در کميسيون انرژی مجلس اعلام می شود که علی لاريجانی رئيس مجلس هشتم تاکنون بارها از مشوق های اقتصادی و سياسی مذکور به عنوان يک «سراب» ياد کرده است. اما پذيرش آغاز مذاکرات ايران و ۱+۵ از هفته آينده تنها موضوعاتی نبود که روز گذشته در کميسيون انرژی مجلس با حضور رئيس سازمان انرژی اتمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته سيدعماد حسينی عضو اين کميسيون، مسوولان سازمان انرژی هسته يی گزارشی در مورد پژوهشگاه علوم و فنون هسته يی نيز ارائه کرده اند. به گفته او بحث های مربوط به نيروگاه بوشهر از جمله مباحث مطرح در اين جلسه بود و مقرر شد تا تابستان آتی اين نيروگاه حتماً راه اندازی شود چون اگر راه اندازی نيروگاه بوشهر را تا سال آينده نداشته باشيم با مشکل جدی برق در جنوب کشور مواجه خواهيم شد. در تحولی ديگر در اين راستا و همزمان با پذيرش گفت وگو با اعضای گروه ۱+۵ کاندوليزا رايس وزير خارجه امريکا در ديدار با همتای چينی اش درباره برنامه هسته يی ايران گفت وگو و ابراز اميدواری کرد که تهران بسته پيشنهادی غرب را بپذيرد. به گزارش ايسنا رايس در سفر به پکن در ديدار با يانگ جيه چی در کنفرانس مشترک خبری با وی تاکيد کرد؛ ما به همراه شرکايمان در روسيه، آلمان، انگليس و فرانسه پيشنهاداتی تمام عيار را به ايران ارائه کرديم که واقعاً کمک خواهد کرد ايران به جامعه بين المللی ملحق شود. در همين حال گوردون براون نخست وزير انگليس در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت؛ جمهوری اسلامی ايران بايد ثابت کند به دنبال ساخت و توسعه سلاح اتمی نيست. وی با بيان اينکه «ايران با جامعه بين المللی صادق نبوده است»، اظهار داشت؛ «ما نيازمند تعهد کامل و راسخ ايران هستيم، مبنی بر اينکه معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را نقض نخواهد کرد و به دنبال سلاح اتمی نيست.» به گفته او «اين نخستين مرحله است.» اما پذيرش آغاز مذاکرات با گروه ۱+۵ درباره محورهای مثبت هر دو بسته پيشنهادی ايران و اعضای اين گروه در حالی از سوی ايران اعلام می شود که اتحاديه اروپا از هفته گذشته با برگزاری دو نشست در لوکزامبورگ و بروکسل به تحريم های گسترده بانک ملی ايران رای مثبت داده است و اعضای کنگره و سنای امريکا نيز در همراهی با اين اقدام در نظر دارند فشارهای بيشتری را در حوزه انرژی به ايران وارد کنند. شايد اذعان ايران به اين نکته که «بسته پيشنهادی اين بار گروه ۱+۵ با دفعات گذشته متفاوت است» و بررسی آن راه را بر اعمال فشارهای بيشتر به ايران سد کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران گفت وگو با ۱+۵ درباره بسته مشوق ها را پذيرفت، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016