پنجشنبه 13 تیر 1387

منوچهر متکی: شاهد بهبود موضع آمريکا هستيم، پاسخ سولانا به بسته ايران "بسيار سازنده" بود، ايسنا


وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با آسويشتدپرس گفت که آمريکا و رژيم صهيونيستی دست به "ديوانگی" اتخاذ اقدام نظامی عليه ايران و به راه انداختن جنگی ديگر در خاورميانه که می‌تواند قيمت نفت را تا حد سرسام آوری بالا ببرد، نخواهند زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسويشتدپرس در نيويورک گفت که به عقيده وی در حالی که اقتصاد آمريکا در موقعيت بسيار بدی قرار دارد و ارتش اين کشور در جنگ هفت ساله افغانستان و جنگ پنج ساله عراق درگير است واشنگتن دست به حمله به ايران نخواهد زد.

متکی با رد گمانه‌زنی‌های اخير مبنی بر احتمال حمله رژيم صهيونيستی به تاسيسات هسته‌يی ايران گفت: ما در حال حاضر پيش‌بينی چنين احتمالی را نمی‌کنيم. رژيم صهيونيستی در حال‌ حاضر درگير افت اقتصادی است؛ بنابراين فکر نمی‌کنم دست به چنين ديوانگی بزند.

آمريکا نيز در موقعيتی نيست که بتواند ريسک ديگری را در منطقه اتخاذ کند.

وزيرامور خارجه کشورمان در ادامه گفت: البته کسانی در آمريکا هستند که به اين کار علاقه دارند، اما ما فکر می‌کنيم متفکران منطقی در آمريکا جلوی اتخاذ چنين اقدامی را خواهند گرفت و يک اقدام ماجراجويانه ديگر را که بر ماليات‌دهندگان آمريکايی فشار بسياری وارد می‌کند، متوقف خواهند کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جورج بوش، رئيس‌جمهور آمريکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت که همه گزينه‌ها در زمينه برنامه هسته‌يی ايران بر روی ميز قرار دارد، اما ديپلماسی اولين گزينه آمريکا در قبال ايران است.

متکی گفت که اگرچه ايران مسير ديپلماتيک را ترجيح می‌دهد، اما وی احتمال اينکه ايران تلاش کند در صورت مورد تهاجم قرار گرفتن جلوی انتقال نفت از طريق تنگه هرمز را بگيرد منتفی نمی‌داند.

وزير امور خارجه کشورمان گفت: ما در ايران بايد از امنيت ملی، کشور و نظام انقلابی خود دفاع کنيم و به انجام اين کار ادامه خواهيم داد.

متکی علاوه بر آن به طور تلويحی اشاره کرد که باب مذاکره برای حل بن‌بست هسته‌يی ايران باز است و ايران با جديت مشغول بررسی پيشنهاد مذاکرات جديد است.

متکی با اشاره به اين‌که اخيرا بهبودی در لحن آمريکا در قبال ايران ديده شده است گفت: ما شاهد بهبود موضع آمريکا بوده‌ايم.

وزير امور خارجه ايران به طور تلويحی گفت که پيشرفت‌هايی ديپلماتيک در زمينه رفع تنش‌ها با غرب به وجود آمده است.

سفر متکی به نيويورک در حالی انجام می‌گيرد که مجله آمريکايی نيويورکر هفته گذشته در مقاله‌ای به قلم سيمور هرش گزارش داد که آمريکا عمليات‌های پنهانی خود را که هدف از آن ايجاد اختلال در دولت ايران است، افزايش داده است.

متکی اين اقدام آمريکا را يکی از مجموعه اقداماتی که واشنگتن در قبال ايران اتخاذ کرده است دانست و گفت: ما در ۳۰ سال اخير با اين رويکرد آمريکا کاملا آشنا شده‌ايم. آمريکا تقريبا از همه ابزار لازم در اين زمينه استفاده کرده است.

وزير امور خارجه ايران در ادامه اتهامات آمريکا مبنی بر کمک ايران به شبهه نظاميان عراق را رد کرده و گفت: ما خواستار ثبات در عراق در چارچوب يک نظام دموکراتيک هستيم.

متکی در ادامه با اشاره به بسته مشوق‌های پيشنهادی گروه ۱+۵ که ماه گذشته (۲۵ خرداد) توسط خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا به ايران ارائه شد گفت که ايران هنوز در حال بررسی اين بسته است و به زودی پاسخ خود را خواهد داد.

وی علاوه بر آن پاسخ سولانا به بسته پيشنهادی متقابل ايران را "بسيار سازنده" دانست و گفت که در آخرين دور مذاکرات "قابليت‌های چشم‌گيری" را مشاهده کرد که پيش از اين وجود نداشت.

وزير امور خارجه کشورمان در پايان گفت که به عقيده وی کشورهای ديگر درک درستی از ايران ندارند و تصويری نادرست از آن را ارائه می‌کنند.

وی همچنين برخی ادعاها درباره‌ی نظامی بودن برنامه هسته‌يی ايران را رد کرد.

متکی علاوه بر آن از احتمال گفت‌وگو درباره اجازه بازکردن يک دفتر حفاظت از منافع آمريکا در ايران و نيز اجازه پروازهای مستقيم بين ايران و آمريکا صحبت کرد.

Copyright: gooya.com 2016