جمعه 14 تیر 1387

درخواست ايران برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل، فردا

وزير امور خارجه کشورمان اين امر را در جلسه با نمايندگان ۵۷ کشور اسلامی عضو سازمان ملل متحد مطرح کرده است. ايران پس از ژاپن تنها کشوری است که علاقه و تصميم خود جهت کسب کرسی شورای امنيت را که به يک کشور آسيايی اختصاص داشته، اعلام می دارد.ايران قصد دارد تا جانشين اندونزی در شورای امنيت گردد.
وزير امور خارجه کشورمان عزم ايران جهت عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد را اعلام داشت که سريعا با مخالفت زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد مواجه شد!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش «فردا»، بلومبرگ به نقل از ديپلمات های حاضر در اين جلسه خصوصی می نويسد : منوچهر متکی، وزير خارجه کشورمان در ديدار با نمايندگان و وزرای خارجه ۵۷ کشور اسلامی در سازمان ملل متحد اعلام داشته است که ايران به دنبال کسب کرسی شورای امنيت پس از اتمام زمان عضويت دوساله اندونزی در ۳۱ دسامبر است.

ايران پس از ژاپن تنها کشوری است که علاقه و تصميم خود جهت کسب کرسی شورای امنيت را که به يک کشور آسيايی اختصاص داشته،اعلام می دارد.

منير اکرم، سفير پاکستان در سازمان ملل متحد که رياست اين جلسه را برعهده داشته می گويد:« ايران از ۵۰ سال پيش تا کنون عضو شورای امنيت نبوده است. بر اساس انصاف و قاعده عضويت چرخش، اين شانس و حق مشروع آنهاست.»

ايران هيچ گاه پس از ۱۹۵۵ ميلادی موفق نشده است تا يکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنيت، بعنوان اصلی ترين نهاد سياست گذاری سازمان ملل را کسب کند؛ در حالی که ژاپن در سال ۲۰۰۵ اين عنوان را کسب کرده است.

مخالفت ايالات متحده آمريکا نيز در راستای قاعده نانوشته ای که کشورهای تحت تحريم سازمان ملل متحد نمی توانند به عضويت شورای امنيت در بيايند ارزيابی می شود.

گفتنی است شورای امنيت تا کنون سه قطعنامه جهت تحريم ايران در موضوع هسته ای به تصويب رسانده است.

به گزارش «فردا»، خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد می گويد:« برای کشوری که تحت تحريم است و درخواست های جامعه بين المللی را تمکين نمی کند، بسيار شگفت آور است که حتی به عضويت در شورای امنيت فکر بکند. اين امر برای ايران در شرايط فعلی، فوق العاده عجيب و غريب است.»

ويتالی چرکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد که در کنار آمريکا، انگلستان، چين و فرانسه، ۵ عضو دائم شورای امنيت را تشکيل می دهند می گويد که «تحريم ها عليه ايران يک مشکل است.»

انتخاب يک کشور به عضويت در شورای امنيت نيازمند دو سوم آرا ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد است، آرايی که برای انتخاب ۵ کشور در اکتبر سال ميلادی جاری طی جلسه ای مشخص خواهد شد.

بنابر منشور سازمان ملل متحد، عضويت در شورای امنيت بر اساس « همياری کشور عضو سازمان ملل متحد به تامين صلح و امنيت بين المللی و ديگر اهداف سازمان ملل متحد و هم چنين توزيع مساوی جغرافيايی است.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درخواست ايران برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016