سه شنبه 18 تیر 1387

احمدی نژاد در مالزی: آماده گفت‌وگو در شرايط عادلانه و پيرامون موضوعات مشترک هستيم، ايسنا

رييس جمهور با تاکيد بر اينکه نظام ناعادلانه موجود بين‌المللی به خاطر دوری از ارزشهای الهی و انسانی در عرصه های مختلف سياسی ، اقتصادی و فرهنگی به بن بست رسيده است، گفت: در شرايط موجود توسعه همکاری‌های چندجانبه و مشترک گروه دی هشت می‌تواند برای مواجه با مشکلات و چالش‌های جهانی راهگشا باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در ششمين اجلاس سران گروه دی هشت همچنين با ارايه پيشنهاداتی برای تقويت فعاليت‌های دی هشت خاطر نشان کرد : گروه دی هشت می تواند پرچمدار عدالت ، دوستی و صلح در جهان باشد و الگويی از فعاليت های عادلانه و صلح آميز را به جهان عرضه کند.

به گزارش سايت اطلاع رسانی رياست جمهوری، متن کامل سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران در اجلاس سران گروه دی ۸ به اين شرح است :


«اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه

جناب آقای عبدالله احمد بداوی، نخست وزير محترم مالزی، دبيرکل محترم،

روسای محترم و هيات‌های بلندپايه

خانم ها و آقايان

خداوند را حمد و سپاس که توفيق حضور مجدد در اين جمع را به اينجانب عنايت فرمود.

در آغاز از مساعی ارزشمند و ميهمان نوازی گرم و صميمانه برادرم جناب آقای عبدالله احمد بداوی و مردم عزيز مالزی ،تشکر و قدردانی می کنم و همچنين از تلاش های برادرم جناب آقای يودهويونو در مدت رياست شان بر دی ۸ سپاسگزارم .

همکاران گرامی، حضار محترم

حقيقت اين است که نظام ناعادلانه موجود بين المللی به طور کامل کارايی خود را از دست داده و نتوانسته به حل مشکلات و چالشها و به تحکيم صلح و امنيت جهانی و رفاه ملتها کمک موثری بکند بلکه در بسياری موارد خود مسبب اين مشکلات بوده است .مشکل ۶۰ساله فلسطين ، حکايت تلخ کشتار زنان و کودکان ، آوارگی ميليونها نفر و اشغالگری به وقت خود باقی است .سرزمين اسلامی عراق کماکان در اشغال متجاوزان است و صدها هزار نفر کشته ، ميليونها نفر آواره و عقب افتادن کشور عراق از قافله پيشرفت و تعالی از آثار تجاوز اشغالگران است .

نا امنی های چند ساله افغانستان ، افزايش شديد کشت مواد مخدر ، بی توجهی به حقوق مردم لبنان ،ادامه رقابت های تسليحاتی تکثير سلاحهای کشتار جمعی ، گسترش سايه تهديد سلاحهای اتمی ، اعمال فشارهای سياسی توسط قدرتهای زورگو به دولتها به منظور تحميل اراده خود ، حفظ پايگاههای نظامی و توسعه اين پايگاهها در کشورهای مختلف ، نقض حقوق و سلب ازادی های شناخته شده انسانی با اعمال کنترل های ويژه و تاسيس زندانهای محفی و غيره از نشانه های ناکارآمدی سازو کارها ، مناسبات و نظام موجود بين المللی است .

همچنين پرواضح است که نظام اقتصاد بين المللی نيز به بن بست رسيده است .

افزايش بی سابقه قيمت غذا و کالاهای اساسی ، کاهش شديد ارزش دلار و به تبع آن کاهش شديد ارزش ذخاير ارزی ، بالا رفتن قيمت نفت و گاز برغم عرضه بيش از مصرف آن به بازار ، ايراد ضربه اساسی به توليدات کشاورزی بومی در بسياری از کشورها به خاطر مکانيزم تعرفه‌ها ، بروز خشک سالی های ناشی از عدم رعايت ضوابط زيست محيطی و گسترش فقر در جهان ، همه اين مشکلات علائم روشنی از ناکارآمدی نظام اقتصاد بين الملل است . در بخش فرهنگ هم ملتها با چالشهای بزرگی از قبيل به مخاطره افتادن ارزشهای فرهنگی و بومی ، تهديد بنيان خانواده به عنوان اصلی ترين واحد قوام جوامع و تهديد هويت ملی مواجه هستند.

عاليجنابان

تمام و يا اکثر چالشها و گرفتاری های مذکور ناشی از فاصله گرفتن قدرتهای سلطه گر از عدالت و حق مداری و دوستی و برادری است . از آنجا که اکثر سازمانها و نظام های بين المللی بر پايه سکولاريسم و دوری از ارزشهای الهی و انسانی استوار شده است و برخی قدرتهای مسلط ،بيشترين نفع را از اين وضعيت برای تحميل اراده خود می برند لذا نمی توان انتظار داشت نظامات و سازمانهای مزبور بر پايه عدالت و حق مداری و عشق به انسانها به حل مشکلات اقدام کنند .

عاليجنابان، حضار محترم

در چنين شرايطی توسعه همکاری های چند جانبه و مشترک می تواند راه حلی برای مواجهه با مشکلات و چالشها باشد .

گروه دی ۸ براساس فلسفه وجودی و اهداف اصلی تاسيس آن بايد نقش سازنده و موثری در هم افزايی توان و امکانات کشورهای عضو و حل مشکلات و چالشها در تحولات منطقه ای و بين المللی ايفا نمايد، در حالی که تاکنون برغم تلاش های گشترده اعضا و اقدامات مفيد انجام شده از اين ظرفيت عظيم استفاده مورد انتظار اعضای محترم به عمل نيامده است .

ظرفيت طبيعی ،انسانی ،علمی ،اقتصادی ،سياسی و فرهنگی دی ۸ بسيار بالاست و بايد در خدمت اصلاح نظامات حاکم بر جهان و پيشرفت اقتصادی علمی وفنی کشورهای عضو جهان اسلام و ساير ملتها قرار گيرد.

همکاری های همه جانبه ونزديک و فعاليت های گسترده تر اقتصادی کشورهای عضو در قالب گروه می تواند نقش مهمی در گسترش ثبات اقتصادی و کاهش تاثير شوک های ناشی از بحران های اقتصادی و مالی بين المللی و ايمنی از حوزه تاثير نظامات ناعادلانه سلطه ايفا کند و اثر گذاری اعضا را در اقتصاد و بازارهای جهانی افزايش دهد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همکاران عزيز حضار محترم

براساس سنت الهی ، قدرتهای سلطه گر رو به زوال هستند و نشانه های آن کاملا آشکار شده است . آنان در بن بست کامل قرار دارند و راهی برای برون رفت از آن در برابرشان نيست . بايد برای آينده فارغ از سلطه گران ، از هم اکنون برنامه ريزی کرد .

اعضای گروه دی ۸ با رايزنی و همکاری کامل خواهند تواست نقشه عبور از بحران های پيش رو را تهيه کنند و برادرانه و صميمانه بر پايه اصول مشترک ،گامهای بلندی در تحکيم صلح و برادری در جهان بردارند .

گروه در ۸ می تواند پرچمدار عدالت و دوستی و صلح در جهان باشد والگويی از فعاليت های عادلانه و صلح آميز را به جهان عرضه کند.

جمهوری اسلامی ايران در اين مسير آماده هر نوع همکاری است . همچنين برای همکاری در زمينه های مختلف اقتصادی ، مالی و پروژه های مربوط به موضوعات زيست محيطی ، گردشگری ،فناوری های نوين و برتر توليد انرژی ،مبادله نيروهای متخصص و تنظيم بازارهای مالی در قالب گروه دی ۸ آمادگی کامل دارد .

جمهوری اسلامی ايران با حمايت از تهيه و تصويب چشم انداز طرح و برنامه ده ساله آينده سازمان دی هشت و تقويت دبيرخانه ،پيشنهادات زير را ارائه می کند :

۱ - ايجاد و گسترش نهادهای سرمايه گذاری مشترک نظير تاسيس صندوق مالی برای اجرای پروژه های مشترک در زمينه های مختلف صنعتی ، فناوری های نوين و کشاورزی

۲- ايجاد موسسه همکاری های انرژی به منظور استفاده از ظرفيت های متقابل کشورهای عضو در اين زمينه

۳- بسط همکاری در زمينه بانکداری اسلامی به منظور کمک به رشد و پيشرفت پايدار کشورهای عضو و تاسيس نظام مالی بانکی جديد در کنار نظامات کنونی.

۴- استفاده متقابل از ظرفيت های خدمات فنی مهندسی از طريق تشکيل گروه کاری برای شناخت و تدوين اطلس توانائيهاو نيازهای کشورهای عضو و معرفی مکانيزم های مالی و حقوقی در جهت بهره برداری از اين توانائيها .

در پايان ضمن تشکر مجدد از برادرم آقای يودهويونو رييس محترم جمهوری اندونزی به خاطر مساعی ارزنده ای که در دوران رياست خود در دی ۸ داشته اند به جناب آثای عبدالله احمد بداوی که رياست جديد دی ۸ را عهده دار شده اند ،تبريک می گويم و موفقيت ايشان را در پيشبرد اهداف والای گروه، همچنين توفيق و بهروزی همه دولتها و ملتهای عضو را از خداوند متعال مسالت می‌نمايم.

والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته»

در همين حال رييس جمهور با ارائه مقاله‌ای به روزنامه يوميوری ژاپن تحت عنوان «معنويت، عدالت و عشق، ارکان شکل دهنده دوران جديد حيات بشری هستند» تصريح کرد: در حالی که انسان و روابط اجتماعی او فقط و فقط بر پايه عشق، محبت، کرامت، خداپرستی و عدالت قوام می يابد، متاسفانه در اين دوران، اين واژه‌های قدسی به تمسخر گرفته شدند و دروغ، فريب کاری و زياده طلبی تقديس شدند.

رييس جمهور اسلامی ايران همچنين به پرسش روزنامه يوميوری ژاپن پيرامون بسته پيشنهادی ايران به کشورهای ۱+۵ و مسايل هسته‌يی پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رسانی رياست جمهوری، متن کامل مقاله دکتر محمود احمدی نژاد که در روزنامه يوميوری ژاپن به چاپ رسيده است، به اين شرح است:


«بسم الله الرحمن الرحيم

"معنويت ، عدالت و عشق، ارکان شکل دهنده دوران جديد حيات بشری هستند "

امروز کند ذهن ترين عناصر سياسی نيز دريافته اند که نه تنها دوران مناسبات برآمده از جنگ دوم جهانی و اخيرا نظام تک قطبی ، بلکه دوران قدرتهای بزرگ سلطه گر نيز به سر آمده است . به نظرم اين نه يک تغيير صوری و يا جابجايی و توزيع مجدد در قدرت، بلکه يک تحول اساسی و عبور بشريت از يک دوران به دورانی جديد است . اين يک اصل است که تحولات اساسی اجتماعی و سياسی همواره برآمده از تحولات مبنايی در انديشه وذهنيت بشری است و مقدمه هر تغيير بيرونی ، تغيير در انديشه ونوع نگاه مردم است .

بيش از دويست سال ، طرد اخلاق و ارزش های الهی و معنوی و انسانی از مناسبات سياسی و اجتماعی و تفسير مادی از مناسبات انسانی، توسط قدرت طلبان و زراندوزان ، جز تباهی نسل ها، توسعه ناامنی ها و جنگ ها و کينه ها ، صدها ميليون کشته و مجروح و آواره و بی اعتمادی گسترده، گسترش فقر و فاصله طبقاتی و نابودی کرامت نوع بشر و هدر شدن جان و مال و ناموس و تحقير ملتها و تعميق ياس ، حاصلی نداشته است . در حالی که انسان و روابط اجتماعی او فقط و فقط بر پايه عشق ، محبت ، کرامت، عزت، خداپرستی و عدالت قوام می يابد و زمينه بروز استعدادهای الهی او وبرپايی زندگی سعادتمند را فراهم می نمايد، متاسفانه در اين دوران، اين واژه های قدسی به تمسخر گرفته شدند و دروغ و فريبکاری و زياده طلبی تقديس شدند و هوشمندی لقب گرفتند. ليکن به لطف خدا، امروز بازگشت مجدد به معنويت و اخلاق به آرمان اصلی جامعه بشری تبديل شده است و موج معنويت، فراگير شده و يکی از سياه ترين دورانهای تاريخ بشر به پايان راه خود رسيده است . هر نوع تحليل مادی از اين تحولات پرشتاب و يا تلاش برای بازسازی قدرتهای افسانه ای در شکل و هيبتی جديد، نه تنها خدمت به بشريت نيست و برای صاحبان آن دستاوردی ندارد، بلکه از پيش شکست خورده است .دلسوزان بشريت و ديگران نيز به اجبار ، بايد تن به اين حقيقت تحولی بدهند و خود را با معيارها و مسير روشن آن وفق دهند. روابط عادلانه ، صداقت و عشق به انسانها که ناشی از پرستش خدای يگانه است و تلاش برای حاکميت انسانهای صالح، تنها راه است .سازماندهی مجدد ساختارهای سياسی، اقتصادی و فرهنگی بين المللی بر پايه عدالت حقيقی و احترام به کرامت ملت ها و انسانها يک ضرورت است .

نگاه سلطه گر و زياده خواه بايد به نگاه انسانی و عشق محور تبديل شود و در اين صورت است که مسابقه بی پايان تسليحاتی و رقابت بنيان شکن در تخريب محيط اجتماعی و محيط زيست به رقابت برای دوستی و خدمت به همنوع، بدل شده ومنابع سنگين صرف شده در راه بسط دشمنی به رفاه و امنيت اجتماعی و کاهش فاصله برخورداری ها اختصاص خواهد يافت .

ممکن است کسانی وقتی دور هم جمع می شوند - به خصوص وقتی از واقعيات زندگی مردم بی اطلاع باشند و يا تحولات را به اشتباه تفسير کنند- تصور کنند که می توانند مناسبات فعلی را ادامه دهند و يا بدون لحاظ منافع و کرامت ساير انسانها و ملتها، به رفع مشکلات خود بپردازند، بديهی است که اين رويکرد، تکرار اشتباه و افزودن شتاب در جاده منتهی به پرتگاه عميق است .

سياستمداران هوشمند ، همچون دريانوردان با تجربه که از ميان نسيم ملايم دريا، طوفان را می شناسند، با امواج اقيانوس ملتها همراه می شوند».

دکتر محمود احمدی نژاد همچنين در پاسخ به سوال روزنامه يوميوری ژاپن درباره بسته پيشنهادی ايران و مسايل هسته ای، تعامل سازنده و رعايت حقوق هسته ای ايران را بر پايه قانون وعدالت را بهترين راه برای حل مسايل دانست. »

به گزارش ايسـنا، متن کامل پاسخ دکتر محمود احمدی نژاد به سوالهای روزنامه يوميوری به اين شرح است:

«بسته پيشنهادی ايران ، يک برنامه جامع، ناظر بر چالش های مهم امروز جهان و آمادگی برای گفتگو در جهت رفع عادلانه آنان و همکاری همه جانبه برای پيشبرد امور بين المللی است. ما همواره آماده گفتگو در شرايط عادلانه و پيرامون موضوعات مشترک بوده و هستيم و راه حل های مناسب انسانی را، ارائه خواهيم داد.

ملت ما در طول تاريخ، منادی صلح و برادری بوده و طی سی سال اخير همواره قربانی تروريسم و يک تجاوز نظامی سنگين بوده است که متاسفانه هم تروريست ها و هم متجاوزين نظامی، مورد حمايت کسانی بوده اند که امروز در مقابل ايران قرار دارند و اين يکی از ريشه های بی اعتمادی مردم ماست.

بهترين راه، تعامل سازنده با شناخت حقوق ملت ايران و ساير ملت ها و حرکت بر پايه قانون و عدالت است.

ما هيچ چيزی فراتر از حق قانونی از ديگران نمی خواهيم و امتيازی را طلب نمی کنيم، خواسته ما اجرای عادلانه قانون و به صورت يکسان برای همه است.

کسانی که با بمباران اتمی، صدها هزار نفر بيگناه را در ژاپن به قتل رسانيده اند و همين امروز هم انبارهای خود را از بمب های اتمی نسل سوم و چهارم پرکرده اند، نمی توانند و نبايد که در موضع مدعی قرار گيرند.

ما تقابلی با هيچ کس و هيچ گروه و هيچ منطقه ای از عالم نداريم وليکن تحميلات غيرقانونی را نيز نمی پذيريم.

اما علاقه منديم که با گفتگو و منطق و بر پايه عدالت همه مسايل بين المللی حل شود. اين همان حقيقتی است که جهان به شدت به آن نياز دارد.

ما با سلاح اتمی مخالفيم و آن را خلاف اصول انسانی می دانيم و به لحاظ سياسی هم آن را فاقد کارآمدی در معادلات دانسته و توليد و انباشت آنرا احمقانه و بيهوده می شماريم.

به نظر می رسد تمکين برخی قدرتها در برابر قانون و تشکيل يک کميته مستقل برای خلع سلاح آن دسته از قدرتهای اتمی که سابقه شرارت دارند و کنترل توليد آن، می تواند آرامش و اعتماد را به فضای جهانی بازگرداند.»

رييس‌جمهور هم‌چنين در جمع ايرانيان مقيم مالزی گفت: ملت ايران هر روز يک گام بلند به سمت قله پيشرفت و عظمت بر می‌دارد و تمام توطئه‌های دشمنان را با وحدت و اقتدار درهم می‌شکند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد دوشنبه شب به وقت محلی تاکيد کرد: برغم همه جنايت‌ها و فسادهايی که قدرت‌های زورگو در تاريخ برای بابرپا داشتن پايه‌های قدرت خود انجام داده‌اند، امروز دوران زورگويی قدرت‌های فاسد رو به پايان است.

وی خاطرنشان کرد: ايران با لطف خدا و ايستادگی ملت، اکنون يک قدرت نافذ و تاثيرگذار در معادلات جهانی است که بر خلاف چند کشور فاسد که قدرت را برای تسلط بر ملت‌ها می‌خواهند از قدرت خود برای صلح، برادری و رفاه ملت‌ها استفاده می‌کند.

وی ايرانيان را پرچمداران صلح، صفا،دوستی و خدمت به همنوع در جهان توصيف کرد و وجه شاخص ملت ايران را وجه فرهنگی آنان دانست.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آن‌چه از ايران و ايرانی در طول تاريخ به دنيا مخابره شده است فرهنگ متعالی، انسانی و خداپرستانه و عشق به همنوع و خدمت به ديگران است و آثار فرهنگی سازنده و متعالی، وجه ممتاز ملت ايران است.

رييس‌جمهور در ادامه افزود: ملت ايران که سال‌ها عقب نگاه داشته شده بود با يک خيزش عظيم در انقلاب اسلامی، حرکت خود را به سمت پيشرفت آغاز کرد و تصميم گرفت که روی پای خود بايستد.

وی اظهار کرد: دشمنان ملت ايران که نمی‌توانستند توسعه و پيشرفت ما را ببينند و اين‌که ايران الگوی ملت‌های منطقه باشد را نمی‌توانستند تحمل کنند از همان ابتدا در مقابل موفقيت‌های ملت ايران مانع ايجاد کردند.

وی مخالفت دشمنان با فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران را از جمله اين مانع تراشی‌ها دانست و گفت: دشمنان توسعه و پيشرفت ملت ايران، با بمب مخالف نيستند زيرا خودشان انواع آن را دارند و نوکران آن‌ها نيز از بمب‌های هسته‌يی و شيميايی استفاده می‌کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آن‌ها از هدفمند بودن، زنده بودن و مصمم بودن ملت ايران هراس دارند و از اين می‌ترسند که ملت ايران با دستيابی به قله‌های افتخار و توسعه و پيشرفت به الگوی ملت‌های منطقه تبديل شود.

رييس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمنان برای تحريم ايران گفت: آن‌ها به تصور خودشان ملت ما را تحريم کردند، اما بدانند که اين تحريم‌ها هديه‌ای به ملت ايران برای رسيدن به خودباوری بوده و امروز ملت ايران با تلاش فراوان محکم ايستاده و از هيچ قدرتی نمی‌ترسد.

وی ادامه داد: با تلاش دانشمندان جوان ايرانی و برغم وجود تحريم‌های مختلف به زودی و به فضل الهی ماهوارهايی که صد در صد در داخل کشور ساخته شده با پرتابگر ايرانی به فضا پرتاب خواهد شد و در ديگر فناوری‌های نوين و علوم مختلف نيز ايران در دنيا جزو کشورهای مطرح است.

وی با تاکيد بر اين‌که " موفقيت در عرصه فناوری هسته‌يی فقط گوشه‌ای از موفقيت‌های علمی ملت ايران است" گفت: ملت ايران در صحنه پيشرفت هيچ‌گاه خسته نخواهد شد، البته دستيابی به موفقيت و پيروزی بدون سختی نخواهد بود.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: دشمنان تصور می‌کنند که می‌توانند با تهديد و فشار در مقابل ملت ايران بايستند اما بايد بدانند که ملت ايران به اين تهديدها و فشارها اهميتی نخواهد داد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اين‌که " ملت ايران اهل گفت‌وگو و مذاکره است" گفت: امروز دشمنان ملت ايران، به دنبال اجرای يک سناريوی تکراری هستند، از يک طرف صحبت از مذاکره و گفت‌وگو می‌کنند اما از طرف ديگر تهديد به حمله نظامی می‌کنند.

وی با اشاره به اين‌که " ملت ايران نه اهل زور گفتن به کسی است و نه زير بار ظلم و زور می‌رود" گفت: کسی که فکر کند می‌تواند ما را با تهديد وادار به عقب‌نشينی کند سخت در اشتباه است و ديگر کسی در جهان يافت نمی‌شود که جسارت آن را داشته باشد که بتواند به خاک مقدس ايران حمله کند.

وی با تاکيد بر اين‌که " آن‌ها خودشان به لحاظ سياسی، اقتصادی و نظامی‌شان می‌دانند که امکان چنين اقدامی برای آن‌ها وجود ندارد" گفت: در آمريکا به اندازه کافی انسان عاقل وجود دارد که در مقابل افکار غلط برخی سردمداران اين کشور بايستد.

وی تاکيد کرد: دشمنان بايد بدانند که ملت ايران دست کسی را که بخواهد به ايران تجاوز کند قبل از تجاوز قطع خواهد کرد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش درجمع ايرانيان مقيم مالزی که بخشی از آنان را دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در دانشگاه‌های مالزی تشکيل می‌دادند با اشاره به ديدگاه‌ها، مشکلات و درخواست‌های برخی از نمايندگان دانشجويان برای رفع مشکلات‌شان، بر حل مشکلات آنان تاکيد کرد.

وی همچنين راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجويی، تخفيف بليت هواپيما به دانشجويان و فراهم کردن زمينه مناسب برای همکاری دانشجويان با بخش‌های صنعتی در پروژه‌های دانشگاهی را مورد تاکيد قرار داد.

Copyright: gooya.com 2016