چهارشنبه 26 تیر 1387

جزئيات پاسخ ايران به بسته پيشنهادی فاش شد، بی بی سی

ايران در پاسخ ۱۱ روز قبل خود به بسته پيشنهادی قدرت ها گفته است که برای کنار گذاشتن برنامه اتمی اش ديگر وارد مذاکراتی نخواهد شد که در آن از بالا به ايران نگاه می شود، بلکه خواهان مذاکره برای يک معامله جامع تر صلح و امنيت است.

متن نامه روز ۴ ژوئيه منوچهر متکی وزير خارجه ايران را يک نشريه فرانسوی منتشر کرده و منابع ديپلماتيک در گفتگو با خبرگزاری ها آن را تصديق کرده اند.

بسته مشوق های پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان را ماه گذشته خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در تهران تحويل مقام های جمهوری اسلامی داد که هدف آن قانع کردن ايران به تعليق بخش های حساس برنامه اتمی اش در قبال دريافت امتيازات تجاری و غيرتجاری از جمله توسعه راکتورهای اتمی برای مقاصد صلح آميز است.

اما ايران در پاسخ خود درخواست اين کشورها برای تعليق غنی سازی اورانيوم را ناديده می گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در نامه سه صفحه ای آقای متکی که به زبان انگليسی نگاشته شده آمده است: "ما هيچ قصدی برای تغيير اين مسير نداريم."

آقای متکی نوشت "زمان مذاکره از موضع نابرابر و نگاه از بالا به پايان رسيده است" و اشاره کرد که "فقدان اعتماد ما نسبت به رفتار فريبنده برخی قدرت های بزرگ" در ذهنيت استعماری پس از جنگ جهانی دوم ريشه دارد.

اين بينش انعکاس مستقيم نگاه محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، است که بارها از معادلات قدرت پس از جنگ جهانی دوم گله کرده و کشورهايی چون آلمان و ژاپن را قربانيان اين نظام می داند که هنوز مغلوب آمريکا هستند.

آقای متکی نوشت: "جهان تغيير کرده است... مردم ايران بدون درخواست کمک از ديگران طرح هايی را برای پيشرفت کشورشان تدارک ديده اند."

در پيشنهاد ماه گذشته قدرت ها به ايران از اين کشور خواسته شده است برای يک دوره شش هفته ای در جريان گفتگوهای مقدماتی از گسترش برنامه اتمی اش از جمله افزودن سانتريفوژهای تازه خودداری کند و همزمان آنها کار به روی تحريم های بيشتر عليه ايران را متوقف خواهند کرد.

اما در نامه آقای متکی اشاره ای به اين موضوع نيز نشده است.

به هرحال گروه ۱+۵ همچنان بر تعليق غنی سازی اورانيوم پيش از ارائه امتيازات به ايران اصرار دارد.

آقای متکی در نامه خود تنها تاکيد کرد که فشارها بر ايران برای برچيدن چرخه توليد سوخت اتمی "غيرقانونی" است چرا که به گفته وی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ شاهدی از انحراف آن برای توليد بمب اتمی نيافته اند.

آنچه در اين نامه مورد تاکيد قرار گرفته همان چيزی است که مقام های ايرانی در هفته های اخير بيش از هر چيز بر آن پافشاری کرده اند يعنی يافتن وجوه مشترک ميان پيشنهاد قدرت ها و بسته ای پيشنهادی که ايران در ماه مه ارائه داد.

بسته پيشنهادی ايران اشاره ای برنامه هسته ای اين کشور ندارد و عمدتا شامل راهکارهايی درباره حل بحران های منطقه ای و جهانی است.

پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان به خاوير سولانا اجازه داده اند شنبه آينده گفتگوها با سعيد جليلی مسئول مذاکرات اتمی ايران را از سر گيرد به اميد آنکه انعطافی در موضع ايران مشاهده کند.

آقای سولانا پيشتر پاسخ ايران به بسته مشوق های بين المللی را سخت و پيچيده خوانده و گفته بود که اين نامه نتوانسته او را "کاملا خوشبين" کند.

او در عين حال گفت که به نظر می رسد ايران تا حدی آماده گفتگو درباره مسئله اتمی خود است.

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز گفته بود که ايران در پاسخ خود تنها "اميد اندکی" داده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جزئيات پاسخ ايران به بسته پيشنهادی فاش شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016