شنبه 29 تیر 1387

سولانا: هنوز از ايران پاسخی نگرفتيم، بی بی سی

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به دنبال مذاکره با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در ژنو گفت که جامعه جهانی کماکان منتظر پاسخ ايران به بسته پيشنهادی است.
به دنبال اين ديدار که برای اولين بار با حضور ديپلماتی از آمريکا برگزار شد، آقای سولانا، نشست امروز را سازنده خواند و ابراز اميدواری کرد که طی هفته های آينده، ايران به بسته پيشنهادی پنج بعلاوه يک پاسخ دهد.

آقای جليلی نيز گفت که جمهوری اسلامی پيشنهادهای خود را به طرف مقابل ارائه داده است.

او افزود که ايران با يک رويکرد مثبت وارد اين مذاکرات شده و بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی به نگرانی های مشترک اشاره می کند.

دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: "بسته پيشنهادی ايران شامل فرصت های جديدی است که نبايد از دست بروند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای جليلی همچنين به دنبال اين مذاکرات به خبرگزاری رويتر گفت که کشورش در دور آينده گفتگوها درباره تعليق مذاکره نمی کند. او افزود که تنها درباره ديدگاه های مشترک مذاکره خواهد شد.

طرفين توافق کرده اند که طی دو هفته آينده يا از طريق تماس تلفنی در ارتباط باشند و يا حضورا ملاقات کنند.

ايران هنوز نه اين بسته پيشنهادی را رد کرده و نه آن را پذيرفته است. اگرچه مقام های ايرانی گفته اند که تعليق غنی سازی را نمی پذيرند.

مذاکرات ايران و کشورهای موسوم به پنج بعلاوه يک امروز در ژنو سوئيس در حالی برگزار شد که برای اولين بار آمريکا نيز ديپلماتی به اين مذاکرات اعزام کرده بود.

گفتگوهای سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با حضور ديپلمات هايی از آمريکا، بريتانيا، آلمان، فرانسه، چين و روسيه صورت گرفت.

ساعتی پس از آغاز مذاکرات طرفين، يک عضو هيات اعزامی ايران بار ديگر موضع اين کشور مبنی بر قابل قبول نبودن درخواست تعليق غنی سازی را تکرار کرد.

تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم، خواسته اصلی اين کشورها از ايران است که در ازای آن مشوق های امنيتی، اقتصادی و سياسی به اين کشور داده می شود اما ايران غنی سازی را از جمله حقوق هسته ای خود دانسته و توقف و تعليق آن را رد کرده است.

حضور ويليام برنز، سومين ديپلمات ارشد آمريکا در اين گفتگوها، به گمان بسياری از کارشناسان، تغيير در سياست آمريکا در برابر ايران به شمار می رود.

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ و گروگان گيری در سفارت آمريکا در تهران، دو کشور روابط ديپلماتيک را قطع کردند و از آن پس چنين رابطه ای برقرار نشده است.

تماس ميان مقام های دو کشور طی اين سال ها بسيار محدود بوده است. سال پيش سفرای دو کشور در آمريکا درباره مسايل امنيتی عراق به گفتگوهای مستقيم روی آوردند.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا از حضور آقای برنز در مذاکرات ژنو ابراز خشنودی کرده و گفته است که اين حضور نشان می دهد که غرب به دنبال يک راه حل از طريق مذاکره است.

در مذاکرات ژنو، پاسخ ايران به بسته پيشنهادی مورد بررسی قرار می گيرد.

بتانی بل، خبرنگار بی بی سی که در ژنو است، می گويد ايرانی ها ممکن است در مورد افزايش روند غنی سازی تجديدنطر کنند.

ديپلمات ها به دنبال راه حل "تعليق در برابر تعليق" هستند. طبق اين روش، ايران فعاليت های غنی سازی خود را گسترش نمی دهد و غرب نيز تحريم ها عليه ايران را شديدتر نمی کند.

مقام های ايرانی ابراز اميدواری کرده اند که اين مذاکرات به نتيجه مثبتی منجر شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا: هنوز از ايران پاسخی نگرفتيم، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016