پنجشنبه 27 تیر 1387

منوچهر متکی: حضور آمريکا در نشست ژنو، فرصتی برای اين کشور است، ايرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا): دمشق - وزير امور خارجه ايران ، حضور معاون سياسی وزير خارجه آمريکا در نشست مذاکرات هسته ای ژنو را فرصتی برای اين کشور دانست .
"منوچهر متکی " روز پنجشنبه در گفت وگوی مشترک مطبوعاتی با همتای سوری خود پس از گفت وگو با وليدالمعلم در محل وزارت خارجه سوريه افزود: حضور نماينده آمريکا در ژنو به مقامهای واشنگتن کمک می کند که نماينده آنان مطالب ايران در اين نشست را به طور مستقيم بشنود.
سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا ۲۹ تيرماه در ژنو با يکديگر ديدار و گفت و گو خواهند کرد.
در اين مذاکرات نمايندگان کشورهای ۱+۵ از جمله ويليام برنز معاون سياسی وزير خارجه آمريکا نيز حضور دارند.
آمريکا عليرغم شرطهای قبلی خود مبنی بر اينکه تا پيش از تعليق غنی سازی ايران با تهران مذاکره نخواهد کرد، برای حضور در مذاکرات ژنو ابراز تمايل کرده است .
متکی درباره گشايش دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران گفت : خواست آمريکا پيرامون اين موضوع ، به صورت غيررسمی و رسانه ای مطرح شده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: ما سال گذشته برقراری پرواز مستقيم بين ايران و آمريکا را پيشنهاد داديم و فکر می کنيم برقراری اين خط هوايی و تاسيس دفتر حفاظت منافع برای طرفين قابل بررسی است .
متکی ، مذاکرات هسته ای ژنو را مثبت دانست و گفت : تحولات مثبت دو ماه اخير بحث ۱+ ۵ را روند جديد و دارای نکات مثبت ارزيابی می کنيم .
وی خاطرنشان کرد: دو ماه پيش بسته پيشنهادی را به اين طرفها و برخی ديگر از کشورها ارائه کرديم و ماه گذشته آقای سولانا به تهران آمد و متقابلا بسته پيشنهادی تحويل داد.
وزير امور خارجه يادآور شد: اين روند جديد تفاوتهايی با گذشته دارد ازجمله شش وزير خارجه به من نامه نوشتند و در اين نامه بر حق ايران اذعان کردند و گفتند که ما امکان رسيدن به يک تفاهم را عملی می بنيم .
متکی افزود: بنابراين همانطور که ملاحظه می شود در اين روند از نظر شکلی روبه پيشرفت هستيم و اميدواريم روز شنبه از نظر محتوايی نيز شاهد تحول مثبت باشيم .
به گفته وزير خارجه ، مذاکرات شنبه ژنو با هدف تدوين يک مداليتی برای مذاکره طرفين است .
وی در جمع خبرنگاران سوری و نمايندگان رسانه های خارجی در اين کشور ادامه داد: اين تحولات را به صورت ريز با برادرانمان در سوريه و ديگر دوستان مطرح کرديم .
متکی گفت : آرای دمشق در شورای حکام و مواضع اعلامی سوريه ، منطبق با قوانين و مقررات بين المللی است و مواضع سازنده و مثبت سوريه در بحث هسته ای ايران در سالهای گذشته قابل تقدير است .
وی افزود: سوريه هرگز از بحث هسته ای ايران جدا نبوده و ما همواره در گفت و گوهايمان ، دوستان سوری را در جريان قرار می داديم .
وزير خارجه ايران اظهار داشت : امروز من آخرين تحولات را برای بشار اسد رييس جمهوری سوريه تشريح کردم .
وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران و هيات همراه امروز وارد دمشق شدند و مورد استقبال وليدالمعلم وزير خارجه سوريه قرار گرفتند.
روابط دو جانبه و راهکارهای تقويت آن ، مسائل منطقه و موضوعات بين المللی ، از محورهای مورد بحث ميان متکی و رييس جمهوری ، معاون وی و وزير خارجه سوريه عنوان شد.
سفر وزير امورخارجه کشورمان در راستای سفر دوره ای متکی به کشورهای عمان ، سوريه و ترکيه است که از روز چهارشنبه آغاز شد.
متکی پنجشنبه شب پس از پايان گفت و گوهايش با مقامات سوری ، به حضور خود در اين کشور، پايان خواهد داد.
پيش از اين وزير امور خارجه کشورمان اوايل فروردين ماه ۸۷ برای شرکت در نشست سران اتحاديه عرب به عنوان ميهمان ويژه به دمشق سفر کرده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'منوچهر متکی: حضور آمريکا در نشست ژنو، فرصتی برای اين کشور است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016