دوشنبه 31 تیر 1387

سعيد جليلی: در ژنو صحبتی از تعليق نشد، مهر

- پاسخ ايران به نامه ۱+۵ و non paper سولانا

دبير شورای عالی امنيت ملی پس از بازگشت از سفر به سوئيس و ترکيه در نخستين ساعات بامداد امروز در فرودگاه امام خمينی(ره) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جريان مذاکرات ژنو هيچ بحثی در خصوص تعليق غنی سازی اورانيوم مطرح نشده است.
دکتر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی که در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر سخن می گفت درباره اينکه آيا در جريان مذاکرات ژنو تعاريف جديد از تعليق غنی سازی اورانيوم يا نفس اين مسئله مورد گفتگو قرار گرفته است؟ تصريح کرد : در اين باره هيچ صحبتی نشد و آنچه که در مذاکرات ژنو مطرح شد به گفتگو پيرامون اولا رويکردهای طرفين در خصوص ادامه مسير مذاکرات و ثانيا ساختار، شکل و زمانبندی نيل به يک تفاهم همه جانبه بود.

جليلی ضمن تشريح ابعاد و دستاوردهای مذاکرات اخيرش با نمايندگان گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ در ژنو، افزود : همانطور که مطلع هستيد جمهوری اسلامی ايران با ابتکارعمل و پيشنهادات مشخص برای ادامه کار و با رويکردی سازنده به جريان مذاکرات شنبه در ژنو وارد شد که اين رويکرد ما مورد استقبال طرف های مقابل نيز قرار گرفت.

دبير شورای عالی امنيت ملی با بيان اينکه در جريان اين مذاکرات در خصوص نحوه ادامه کار نيز مباحث خوبی انجام شده است، ادامه داد: همانطور که می دانيد علاوه بر بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران، گروه کشورهای ۱+۵ نيز متقابلا بسته ای از پيشنهادات شان را به تهران ارائه کرده بودند که در جريان سفر خاوير سولانا به کشورمان علاوه بر آن، نامه وزرای خارجه ۱+۵ نيز به همراه اين بسته به مقامات ايرانی تحويل شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی همچنين با يادآوری مواضع ايران درخصوص پاسخ دهی به بسته پيشنهادی ۱+۵ در سريع ترين زمان ممکن، گفت: بر اساس قولی که به اين کشورها داده بوديم در اولين فرصت مقتضی پاسخ بسته آنها به نمايندگان شان ارائه شد. علاوه بر اين مسئله در خصوص چگونگی ادامه کار نيز با اين کشورها تفاهم شده بود که بر اساس مشترکات دو بسته پيشنهادی می توان گفتگوها را ادامه داد.

جليلی در ادامه اظهار داشت: در جريان سفر سولانا به تهران علاوه بر نامه وزرای خارجه و بسته پيشنهادی ۱+۵ همچنين "نان پيپری" هم در تهران ارائه شده و در آن پيشنهاداتی برای چگونگی تداوم مذاکرات ارائه شده بود. به هر حال ما نيز اعلام نموديم که پس از انجام بررسی های دقيق و مطالعات لازم، پاسخ "نان پيپر"، بسته و نامه ۱+۵ را بر مبنای بسته خودمان و مشترکات هر دو بسته با محوريت چگونگی ادامه کار ارائه خواهيم کرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی با اشاره به هدف اصلی مذاکرات ژنو، افزود: انجام مذاکرات ژنو در اصل برای اين منظور بود که چگونگی، ساختار ادامه مذاکرات و زمان بندی مربوط به آن مورد توافق دو طرف قرار گيرد. به هر ترتيب همانطور که ذکر شد ما در اين اجلاس با ابتکار عمل وارد شديم و در برابر "نان پيپر" آن ها پيشنهادات مان را ارائه کرديم که اين نکته که جمهوری اسلامی ايران علاوه بر پاسخ نامه وزرای خارجه ۱+۵، ايده هايی را نيز در خصوص ساختار، چگونگی مذاکرات و زمانبدی آن در قالب طرحی مشخص و نقشه ای راهنما ارائه کرده، برای طرف های مقابل امری قابل توجه بود.

وی خاطر نشان کرد: طبيعتا به طور منطقی بايد دو ايده تهران و ژنو با يکديگر تلفيق گردد تا بر اساس نکات مشترک آن ها به ايده ای مشترک برای تداوم مذاکرات دست يابيم. در ژنو بر اين نکته به صورت عملی و مشخص توافق شد.

به گزارش مهر، جليلی تاکيد کرد: ما از اينکه فضای مذاکرات در ژنو سازنده و رو به جلو بوده، استقبال می کنيم؛ از آغاز هم با رويکردی مثبت به اين مذاکرات وارد شديم؛ حضور و نگاه جمهوری اسلامی ايران به اين گفتگوها هم راهبردی و دراز مدت است و البته لازمه قطعی چنين مسئله ای، اقدام بر اساس اصول مستحکم و مورد توافق طرفين است که بر مبنای نيل به ايده مشترک بر اساس مشترکات ايده دو طرف استوار گشته است.

دبير شورای عالی امنيت ملی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال يکی از خبرنگاران درباره حضور نماينده آمريکا در مذاکرات ژنو، گفت: ما با رويکردی مثبت و سازنده به اين مذاکرات وارد شده و ديدگاه های مان را نيز برای طرف های مقابل تشريح کرديم؛ متقابلا ۱+۵ نيز به ارائه ديدگاه های خود به طرف ايرانی پرداختند. به اعتقاد ما نوعا نگاه ها در اين مذاکرات سازنده و رو به جلو بوده است اما بايد ديد در ادامه اين مسئله و ساير مباحث چگونه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سئوالی ديگر نسبت به موضع يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا مبنی بر اينکه ايران بايد از دو راه همکاری يا برخورد، يکی را برگزيند، واکنش نشان داد و در اين خصوص اظهار داشت: ما هم در آنجا (ژنو) بيان کرديم که به هر حال اين دو گزينه، مواردی هستند که در برابر همه طرف های درگير قرار دارند. حال بايد ديد طرف ها قصد دارند با چه رويکردی به آينده بنگرند؟ بايد ديد آيا در طراحی رويکردهای آينده تمرکز بر رويکرد سازنده با اتکا به نگرانی های مشترک بر مبنای تعهدات متقابل است يا نگاه های غيرسازنده در اين روند تعيين کننده خواهند بود.

جليلی در خصوص نتيجه ملموس مذاکرات ژنو نيز افزود: در اجلاس ژنو و پس از آن در مصاحبه مطبوعاتی مشترک بنده با خاوير سولانا، اين مسئله مطرح شد که ما در مجموع گفتگوهای مان به اين توافق رسيديم که بر ايده مشترک برای ادامه مذاکرات متمرکز شويم و فکر می کنم در ادامه روند مذاکرات می توانيم با انجام تفاهمات و توافقات لازم، کار را پيش ببريم.

دبير شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به سئوالی ديگر درباره طرح الگوی ۱+۶ به جای ۱-۷ هم که در مواضع اخيرش مورد اشاره قرار گرفته بود، گفت: البته اين مسئله بحثی فراتر از حرف های عادی است؛ به اعتقاد ما امروز برای بسياری از مباحث بين المللی که در طول ساليان دراز به صورت بحران هايی خاص درآمده، بايد بررسی کنند که آيا الگوی ۱-۷ راهگشاست يا ۱+۶.

وی در پايان سخنانش اخبار منتشر شده مبنی بر اينکه کشورهای غربی اولتيماتومی دو هفته ای به ايران داده اند را تائيد نکرد و اظهار داشت: همانطور که گفتم در مذاکرات ژنو توافق ابتدايی صورت گرفت که درباره ادامه مذاکرات و ايده های مربوط به آن کار شود و طرفين ظرف دو هفته آتی بحث های خود را دراين چارچوب ادامه دهند.

سعيد جليلی در جريان سفر دو روزه اش به سوئيس ضمن مذاکره با گروه ۱+۵ به سرپرستی خاوير سولانا، روز يکشنبه در ژنو طی ديدارهای جداگانه با نمايندگان ارشد روسيه و چين آخرين تحولات مربوط به مسئله هسته ای ايران را بررسی کرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در راه بازگشت به تهران، شب گذشته ضمن حضوری چند ساعته در استانبول با وزير امور خارجه ترکيه ملاقات و در خصوص مهم ترين مسائل مورد توجه دو طرف گفتگو و تبادل نظر کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد جليلی: در ژنو صحبتی از تعليق نشد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016