دوشنبه 31 تیر 1387

بريتانيا عليه برنامه هسته‌ای ايران هشدار داد، بی بی سی

نخست وزير بريتانيا در سخنانی در اسرائيل در مورد ادامه برنامه های اتمی ايران هشدار داده و اظهارات تهديد آميز مقامات جمهوری اسلامی عليه اسرائيل را نکوهش کرده است.

روز دوشنبه، ۲۱ ژوئيه (۳۱ تير)، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا که به خاورميانه سفر کرده است، در يک سخنرانی در جلسه ويژه کنست - پارلمان اسرائيل - بر عزم دولت بريتانيا در جلوگيری از آنچه که تلاش ايران برای دستيابی به تسليحات اتمی می خواند تاکيد نهاد.

اين نخستين بار است که يکی از نخست وزيران بريتانيا در اجلاس ويژه کنست سخنرانی می کند.

آقای براون گفت که "همانگونه که بريتانيا هدايت سه قطعنامه سازمان ملل حاوی تحريم هايی عليه ايران را بر عهده داشته، همراه آمريکا و شرکای خود در اتحاديه اروپا، همچنان مصمم به جلوگيری از فعاليت ايران در زمينه تسليحات اتمی است."

آقای براون اظهار داشت که "ايران در زمينه برنامه های هسته ای با دو گزينه روبروست: تعليق غنی سازی و قبول پيشنهاد ما برای مذاکره، يا انزوای بيشتر و واکنش جمعی نه تنها يک کشور، بلکه کشورهای متعدد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخی منابع به نقل از همراهان آقای براون گزارش کرده اند که اگر ايران مشوق های گروه ۱+۵ برای تعليق غنی سازی اورانيوم را قبول نکند، گام بعدی تشديد تحريم های بين المللی عليه اين کشور خواهد بود.

قبل از اين، نخست وزير بريتانيا به خصوص از تحريم صنايع نفت و گاز ايران، که برای توسعه و بازسازی به سرمايه و فن آوری خارجی نياز دارد، حمايت کرده است که می تواند شامل ايجاد موانعی در راه واردات تجهيزات و وسايل يدکی لازم برای ادامه کار صنايع نفت و گاز و پالايشگاه های ايران شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون يک رشته تحريم های بين المللی را عليه ايران وضع کرده که عمدتا صنايع هسته ای و موشکی اين کشور و شماری از سازمان ها و افراد مرتبط با آنها را هدف قرار داده است.

در عين حال، ايالات متحده و اتحاديه اروپا نيز برخی تحريم های يکجانبه را عليه نهادهای مالی جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته اند که ظاهرا باعث بروز دشواری هايی در انجام معاملات خارجی اين کشور شده است.

تهديد موجوديت اسرائيل

نخست وزير بريتانيا در مصاحبه ای در روز يکشنبه گفت که ايران تعهدات خود در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - را زير پا گذاشته و "جامعه بين المللی را در مورد ابعاد آمادگی تسليحاتی خود گمراه کرده است."

گوردون براون در سخنرانی خود در کنست، اظهارات محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در مورد موجوديت اسرائيل را به شدت محکوم کرد.

آقای احمدی نژاد در مواردی از محو اسرائيل سخن گفته و اين اظهارات به خصوص با توجه به برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی عميق برخی از مقامات اسرائيلی مواجه شده است.

نخست وزير بريتانيا در سخنرانی خود در کنست، اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد محو اسرائيل را تقبيح کرد و گفت "به کسانی که متعقدند که سخنان تهديد آميز آنان مورد بی اعتنايی قرار خواهد گرفت، يکصدا می گوييم که انزجار آور است که رئيس جمهور ايران خواستار محو اسرائيل از نقشه جهان شود."

گوردون براون در حمايت از امنيت اسرائيل اظهار داشت "به کسانی هم که حق موجوديت اسرائيل را زير سئوال می برند و با توسل به تروريسم، زندگی شهروندان اين کشور را تهديد می کنند می گوييم که: مردم اسرائيل حق دارند در اينجا زندگی کنند و از آزادی و امنيت برخوردار باشند."

آقای براون تاکيد ورزيد که اگر صلح، ثبات و موجوديت اسرائيل به مخاطره افتد، بريتانيا در کنار اين کشور خواهد ايستاد.

سفر آقای براون به منطقه روز دوشنبه خاتمه می يابد و وی پيش از اين در کرانه باختری رود اردن با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ديدار و گفتگو کرده است.

اقای براون در سفر به کرانه باختری ساختن شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری را مورد انتقاد قرار داد و گفت که اين اقدام باعث رنج مردم فلسطين می شود و در راه دستيابی به صلح مانع ايجاد می کند.

نخست وزير بريتانيا در عين حال خواستار توقف حملات انتحاری فلسطينيان و پرتاب موشک به سوی خاک اسرائيل شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بريتانيا عليه برنامه هسته‌ای ايران هشدار داد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016