چهارشنبه 2 مرداد 1387

حمايت اتحاديه‌ اروپا از حل ديپلماتيک مناقشه هسته‌ای ايران، دويچه وله

وزرای خارجه اتحاديه‌ی اروپا بار ديگر حمايت خود را از يافتن يک راه حل ديپلماتيک برای مناقشه هسته‌ای اعلام کردند. آنها تأکيد کرده‌اند که اينک نوبت ايران است که مواضع خود را در باره‌ی مذاکرات ژنو روشن کند.

وزرای خارجه اتحاديه‌ی اروپا بار ديگر حمايت خود را از يافتن يک راه حل ديپلماتيک برای مناقشه هسته‌ای اعلام کردند. به گفته‌ی ديويد ميلی‌بند، وی و همتايان ديگرش از ۲۷ کشور عضو اتحاديه‌ی اروپا، به طور "صد در صد" به دنبال چنين راه‌حلی هستند. ميلی‌بند که در حاشيه اجلاس وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اورپا در بروکسل سخن می‌گفت، افزود که اينک نوبت تهران است که مواضع خود را در باره‌ی نشست روز شنبه (۱۹ ژوئيه) در ژنو اعلام کند.

در نشست ژنو که به بحث در باره‌ی بسته‌ی پيشنهادی کشورهای ۵+۱ ( اعضای دائم شورای امنيت به علاوه آلمان) اختصاص داشت، علاوه بر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و خاوير سولانا، هماهنگ کننده‌ی سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا، معاونان وزارت خارجه‌ی کشورهای ۵+۱ نيز حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ويليام برنز، معاون وزارت خارجه‌ی آمريکا نيز در مذاکرات ژنو حضور داشت. اين برای اولين بار بود که واشنگتن مقامی در اين سطح را به مذاکرات هسته‌ای ايران اعزام کرده بود. در باره‌ی اين اقدام بی‌سابقه‌ی آمريکا ارزيابی‌ها و تحليل‌های متفاوتی ارائه شده است. برخی از تحيل‌گران آن را تأکيدی بر جدی‌بودن آمريکا در حمايت از بسته‌ی پيشنهادی به ايران و نيز نشانه‌ای از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ايران می‌دانند، به شرطی که جمهوری اسلامی به خواست تعليق غنی‌سازی اورانيوم تمکين کند. اين نظر نيز مطرح است که حضور برنز در جلسه‌ی ژنو، زدن دو هدف با يک تير بوده است: اتمام حجت با ايران که از آخرين فرصت استفاده برای حل ديپلماتيک مسئله استفاده کند. در صورتی که ايران از اين فرصت استفاده نکند، واشنگتن بهتر از گذشته قادر خواهد بود نظر مساعد چين و روسيه و نيز متحدان اروپايی خود را در تشديد تحريم‌ها و فشارها بر ايران جلب کند.

مذاکرات روز شنبه در ژنو بدون حصول نتيجه‌ی مشخصی پايان يافت و قرار شد که ايران در ظرف دو هفته نظر نهايی خود را نسبت به بسته‌ی پيشنهادی گروه ۵+۱ اعلام کند. گرچه مقامات آمريکايی و اروپايی می‌گويند که محور مذاکرات يادشده را تاکيد بر لزوم غنی‌سازی اورانيوم از سوی ايران تشکيل می‌داده است، ولی مقامات جمهوری اسلامی چنين مسئله‌ای را تکذيب می‌کنند . به گفته‌ی آنان، در آن جلسه صحبتی از تعليق در ميان نبوده است.


ايران همچنان جزيی از "محور شرارت"

دانا پرينو،سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد که ايران و کره شمالی همچنان بخشی از "محور شرارت" باقی می‌مانند.

اشاره‌ی خانم پرينو به اصطلاحی بود که جرج دبليو بوش در ژانويه‌ی ۲۰۰۲ برای توصيف ايران، عراق و کره‌‌ی شمالی به کار گرفت. بوش در آن زمان، اين سه کشور را متهم کرد که حامی تروريسم هستند و برای دستيابی به سلاح‌های کشتار جمعی تلاش می‌کنند.

سخنگوی کاخ سفيد افزود که به باور وی « تا زمانی که ايران و کره شمالی برنامه‌های هسته‌يی تسليحاتی خود را کنار نگذاشته‌اند»، آأمريکا « آنها را در همان طبقه‌بندی نگاه خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، پرينو با بيان اينکه ديپلماسی آمريکا در قبال کره شمالی در حال نتيجه دادن است گفت که که مسئله ايران موضوع متفاوتی است. او از پاسخ ايران به بسته مشوق‌های اقتصادی و سياسی پيشنهادی قدرت‌های جهانی که خواستار تعليق فعاليت‌های هسته‌يی تهران شده‌اند انتقاد کرد.

سخنگوی کاخ سفيد گفت: موضع گروه ۵+۱ اين است که ايران بايد برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند. او افزود که بسته پيشنهادی به ايران بسيار سخاوتمندانه است و ظاهرا ايرانی‌ها قصد دارند فرصت پذيرش اين بسته را از دست بدهند.

پرينو افزود که کوندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا «با ساير اعضا توافق کرد که ايران دو هفته ديگر نيز فرصت داشته باشد، اما پس از آن فکر می‌کنم که اين کشور بايد در انتظار تحريم‌های بيشتری باشد.»


ديدار رايس با وزرای خارجه‌ی عرب

کونداليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا شامگاه دوشنبه، ۲۱ ژوئيه با وزيران امور خارجه ‪ ۹کشور عربی همپيمان واشنگتن، در ابوظبی پايتخت امارات متحده عربی گفت و گو کرد. ايران و برنامه هسته ای آن مهمترين محور اين گفت‌وگو‌ را تشکيل می‌داد.

رايس پس از ديدار با همتايان عرب خود از کشورهای عربستان،کويت، امارات، قطر، بحرين و عمان، مصر، اردن و عراق، با شيخ محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد امارات نيز ديدار کرد و وی را در جريان نتايج مذاکرات اخير گروه ۵+۱ ‪ درباره پرونده‌ی هسته‌ای ايران قرار داد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمايت اتحاديه‌ اروپا از حل ديپلماتيک مناقشه هسته‌ای ايران، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016