سه شنبه 15 مرداد 1387

حاشيه های نشست رای اعتماد به وزرای پيشنهادی، ايرنا

تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا): حاشيه های نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به سه وزير پيشنهادی رييس جمهوری برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارايی، کشور و راه و ترابری ديدنی و جذاب بود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ايرنا، نشست رای اعتماد به سيد شمس الدين حسينی، حميد بهبهانی و علی کردان با حال و هوای سوم شعبان ميلاد با سعادت سيد الشهدا (ع) صبح سه شنبه ساعت هشت و ۲۵ دقيقه با تلاوت آياتی از قرآن کريم و با حضور ۲۳۱ تن از نمايندگان مجلس آغاز شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** در آغاز نشست امروز مجلس شورای اسلامی، علی لاريجانی رييس مجلس سوم شعبان روز پاسدار را به ملت ايران و به ويژه پاسداران انقلاب اسلامی تبريک گفت.
** ۵۰ خبرنگار داخی و خارجی در نشست صبح امروز مجلس برای رای اعتماد حضور داشتند.
** دکتر محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران ساعت هشت و ۴۰ دقيقه به همراه پرويز داودی معاون اول رييس جمهوری و محمد رضا رحيمی معاون امور حقوقی و پارلمانی رييس جمهوری و محمد حسن ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر نواب رييس اول و دوم برای دفاع از وزرای پيشنهادی خود وارد صحن علنی مجلس شد.
در اين هنگام بسياری از نمايندگان مجلس مشغول روبوسی با رييس جمهوری شدند.
علی لاريجانی رييس مجلس در اين لحظه مشغول قرائت تذکرهای کتبی نمايندگان به مسئولان اجرايی کشور بود که احمدی نژاد وارد صحن علنی مجلس شد.
**‌ لاريجانی نيز پس از قرائت اين تذاکرات کتبی، به رييس جمهوری خوش آمد گفت و پس از سخنان لاريجانی، نشست رای اعتماد آغاز شد.
**‌ حميد رضا حاجی بابايی عضو هيات رييسه محلس به تشريح روند نشست رای اعتماد به وزيران پيشنهادی پرداخت.
وی گفت که رسيدگی به رای اعتماد وزيران براساس حروف الفباس وزارتخانه هاست.
** حضور رييس جمهوری در نشست علنی مجلس موجب رفت و آمدهای بسياری از نمايندگان در رديف جلوی صحن علنی شد که تذکرات پی در پی لاريجانی را به همراه داشت تا نظم جلسه را حفظ کنند.
**‌ سخنان رييس جمهوری ساعت هشت و ۵۵ دقيقه آغاز شد و احمدی نژاد در سخنان ده دقيقه ای خود به دفاع از وزيران پيشنهادی پرداخت.
**‌ در آغاز ورود به جلسه رای اعتماد اعلام شد که حسينی وزير پيشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارايی هيچ سخنران مخالفی ندارد و موافقان می توانند نطق کنند، اما برخی نمايندگان اعتراض داشتند که وقتی يک وزير پيشنهادی سخنران مخالف ندارد، سخنران موافق نيز نبايد صحبت کند.
لاريجانی نيز در پاسخ گفت که منع قانونی در اين زمينه وجود ندارد و سپس کاظم دلخوش نماينده صومعه سرا و عضو کميسيون اقتصادی مجلس به عنوان نخستين موافق با وزير پيشنهادی امور اقتصادی و دارايی صحبت کرد.
**‌ هنگام سخنان دلخوش، بسياری از نمايندگان در جايگاه هيات رييسه به دور جهانبخش محبی نيا جمع شدند، آنان معترض به روند نام نويسی و انتخاب سخنرانان مخالف و موافق بودند.
**‌ بی نظمی در نشست علنی مجلس به حدی بود که لاريجانی چندين نوبت به نمايندگان تذکر داد.
**‌ تذکر های پی در پی نمايندگان درباره وجود بی نظمی در جلسه مجلس و عدم رعايت نوبت در انتخاب سخنرانان موجب شد که حسينی وزير پيشنهادی امور اقتصادی و دارايی هنگام آغاز سخنان خود، در جايگاه ده دقيقه بايستد تا تذکرهای نمايندگان پايان يابد و پس از آن حسينی به تشريح برنامه های خود پرداخت.
** سخنان حسينی ده دقيقه طول کشيد و وی بر اصلاح نظام بانکی، مهار تورم، بيمه، گمرک، توسعه روابط اقتصادی بين المللی و سرمايه گذاری خارجی در کشور تاکيد کرد.برنامه های وی در ده محور بود.
**‌ رسيدگی به صلاحيت بهبهانی وزير پيشنهادی راه و ترابری پس از حسينی وزير پيشنهادی امور اقتصادی و دارايی آغاز شد.
علی مطهری نخستين مخالف اين وزير پيشنهای بود که معتقد بود وی صلاحيت حضور در دولت نهم را ندارد.
**‌ در زمان سخنان موافقان و مخالفان بهبهانی، ابوترابی فرد نايب رييس اول مجلس ساعت ده و پانزده دقيقه رياست جلسه را بر عهده گرفت و بر صندلی رييس مجلس نشست و لاريجانی نيز جلسه را ترک کرد.
**‌ احمدی نژاد رييس جمهوری نيز ساعت ده و ۲۵ دقيقه جلسه علنی را ترک کرد و پس از دقايقی ساعت ده و ۳۰ دقيقه لاريجانی بار ديگر در جايگاه حضور يافت و بر صندلی خود نشست.
** بهبهانی وزير پيشنهادی راه و ترابری نيز حدود ده دقيقه به تشريح برنامه ها و دفاع از خود پرداخت.
** هنگام سخنان موافقان و مخالفان، بی نظمی در جلسه علنی تا حدی بود که تعدادی از نمايندگان در تذکراتی رسيدگی هيات رييسه به آن را خواستار شدند.
سيدکاظم موسوی نماينده اردبيل گفت: جلوی صحن علنی مجلس مانند "دوشنبه بازار" اصفهان شده است.
** همچنين برخی نمايندگان نسبت به پخش شبنامه هايی عليه وزيران پيشنهادی در جانامه های نمايندگان اعتراض کردند.
** تعداد ديگری از نمايندگان نيز در تذکراتی اعلام کردند که برخی از نمايندگان هنگام جلسه علنی امروز به صورت شفاهی مطالبی را عليه وزيران پيشنهادی مطرح می کنندکه هيات رييسه بايد اين اقدام غير قانونی را پی گيری کند.
** احمد توکلی نماينده تهران نيز در تذکری اعلام کرد که برخی از نمايندگان خواستار تشکيل جلسه غير علنی برای بيان برخی موضوعات بدون حضور خبرنگاران هستند.
اين تذکر توکلی نيز اعتراض هايی را به دنبال داشت که لاريجانی اعلام کرد، تنها در شرايط اضطراری می توان درخواست تشکيل جلسه غير علنی کرد و اکنون وضعيت عادی است.
اين پاسخ لاريجانی نيز تذکرهای بسياری را از جمله از سوی باهنر و اديانی راد به همراه داشت.
** سپس کواکبيان نماينده سمنان و عضو فراکسيون اقليت مجلس نيز به دفاع از سخنان لاريجانی پرداخت که رييس مجلس نيز گفت: خوشحال هستيم که يکی از ملائک مقرب از ما حمايت کرد.
** آغاز بررسی صلاحيت علی کردان وزير پيشنهادی کشور نيز با سخنان مخالف علی مطهری همراه بود.
سخنان مطهری از ديگر موضوعات پر سر و صدا در مجلس بود که اعتراض و فريادهای برخی از نمايندگان را به همراه داشت.
** سپس دو تن از نمايندگان در موافقت با علی کردان سخن گفتند
و جلسه علنی تا بعد از ظهر (ساعت ۱۴) پايان يافت.
امروز خبرنگاران پارلمانی اجازه ورود به راهروهای صحن علنی مجلس در طبقه همکف را برای مصاحبه و گفت و گو با خبرنگاران تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه ندارند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاشيه های نشست رای اعتماد به وزرای پيشنهادی، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016