دوشنبه 21 مرداد 1387

سيدمحمد خاتمی: دولت‌‏هايی که به مردم متکی نيستند، از آزادی هراس دارند، برای تضمين مردمسالاری و مهار قدرت، بايد آن را نقد کنيم، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان گفت: ما اصولگراييم؛ اما مهم اين است که اصول را چه بدانيم.

به گزارش «ايلنا»،سيد محمد خاتمی در ديدار با خبرنگاران حوزه دولت اصلاحات که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، با بيان اينکه در جامعه‌‏ای که به سادگی در آن تهمت زده می‌‏شود و به نام افشاگری، دروغ رواج می‌‏يابد، سرمايه‌‏ها ازبين می‌‏روند،تاکيد کرد: برخی اوقات هم اصول به خرافه کشيده می‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با طرح اين پرسش که منظور از الگو سازی چيست، خاطر نشان کرد: يک وجه اين موضوع اخلاقی است که متاسفانه خيلی کم مورد توجه قرار گرفته و گاهی بداخلاقی‌‏هايی می‌‏شود که شايد نظام‌‏های غير دينی مرتکب اين چنين بداخلاقی های بزرگ نشوند. امام اينها را می‌‏خواست.
وی، وجه ديگر الگوسازی را آزادی‌‏های مشروع دانست و يادآور شد: ما جمهوری اسلامی را می‌‏خواهيم که مردم در آن حاکم باشند و احساس آزادی‌‏های مشروع کنند. قانون اساسی با رای مردم تعيين شده و برای مردم حقوق اساسی قائل شده است‌‏،قدرت متمرکز محدود شده که اين مساله خيلی مهم است.
رئيس بنياد باران، تفاوت نظام مردمسالار با غير آن را در قدرت متمرکز عنوان کرد و اظهار داشت: نظام مرمسالار تحت نظارت و کنترل مردم است و نقد کردن، نه تنها ممنوع نيست، بلکه تشويق هم می‌‏شود و هر وقت مردم اراده کنند، بدون توسل به زور، قدرت را جابجا می‌‏کنند اما در حکومت‌‏های غير مردمسالار اينگونه نيست و حکومت خود را در قبال مردم مسول نمی‌‏داند و هر صدای نقدی برخيزد، به عنوان برانداز سرکوب می‌‏شود.
سيد محمد خاتمی تصريح کرد: امام در سخنان قبل از انقلاب می‌‏گفتند که شاه مملکت را فروخت و بدبخت کرد، اقتصاد کشور را از بين برد، نفت دادند و کالاهای بی‌‏ارزش گرفتند و ما می‌‏خواهيم جمهوری اسلامی بياوريم که اينها حل شود. بحث امام اين بود که نظامی می‌‏خواستند که الگو باشد.
وی گفت: تفاوت امام با ديگران در اين نيست که مرجع تقليد بود و توصيه به نماز و روزه می‌‏کرده است. تفاوت امام اين است که می‌‏گفت اسلام بايد در زندگی انسان دخالت کند، نظام بسازد و الگو باشد.
رئيس موسسه بين المللی گفت وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها، اصولگرايی را از ديدگاه کسانی که دين را در زندگی موثر می‌‏دانند، اينگونه تشريح کرد: اصولگرايی اين است که می‌‏خواهيم الگويی نشان دهيم که مناسب با وضعيت امروز دنيا باشد، مردم در عين پايبندی به دين و اخلاق، آزادی داشته باشند، زندگی خوب و آبرومندی داشته باشند و گذشته تکرار نشود که حکومت‌‏ها خودشان را ارباب بدانند و انتقادهای مردم را برنتابند.از رای مردم حفاظت شود و بر آنان قيموميت نشود. اينها مسائلی است که ما را ازديگران جدا و اصولگرا می‌‏کند و بزرگترين خدمت به دين، کشور و انقلاب، پايبندی به اين اصول است.
خاتمی با اشاره به اينکه دور دهم انتخابات رياست جمهوری در پيش است،يادآور شد: فکر می‌‏کنم که دعوای سختی وجود داشته باشد که کدام ديدگاه می‌‏خواهد، بر مردم حاکم باشد. بايد با هوشياری به مسايل نگريست و راه و موضع خود را مشخص کرد.
وی افزود:: اکنون در وضعيت خوبی به سر نمی بريم. فاصله با اهداف چشم انداز بيشتر شده است، زيرا ساخت‌‏ها آسيب ديده و نگرانی‌‏ها فراوان است.
رييس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: همه، توسعه می خواهيم اما نمی‌‏توان بدون توليد ، سرمايه گذاری و جذب امکانات و فن آوری‌‏های موجود در جهان و حضور در بازارهای جهانی و بهره گيری از نيروی انسانی کار آمد به توسعه رسيد.
او گفت: با شعار که کارها درست نمی شود؛ نمی‌‏شود روز به روز فشارها به کشور افزايش يابد و انتظار داشت که مشکلی پيش نيايد.
رييس بنياد باران تاکيد کرد: همه مردم می‌‏خواهند وضعشان خوب شود، فشارها کمتر شود اما چنين تحولی يک شبه درست نمی‌‏شود.هر دولتی که روی کار بيايد، نمی‌‏تواند معجزه کند و چه بسا بعد از مدت کوتاهی ولو با اينکه با اشتياق مردم آمده باشد، با توقعات مردم روبرو می شود البته اگر همه شرايط و امکانات با او همراه باشد، می‌‏تواند کار کند اما با وجود موانع ، مشکلات مضاعف می‌‏شود.
خاتمی گفت: با بهانه‌‏های مختلف در برابر دولت قبلی چه موانعی ايجاد می‌‏شد، رسانه ملی در مقابل ما بود و بسياری از نهادها و جريان‌‏ها کارشکنی می‌‏کردند. امروز هم جريان تخريب در نهادهايی که بايد ملی باشند، عليه جريانی که اصلاح طلبی نام گرفته، فعال است.
وی با اشاره به تصميم خود برای شرکت يا عدم شرکت در انتخابات نيز گفت: وضعيت چندان روشن نيست. گرچه همه ما در مقابل ايران و انقلاب مسووليم و بايد وظيفه خود را انجام دهيم.
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: من در مورد خودم از وضعی که دارم، ناراضی نيستم و اعتقاداتی و تشخيص‌‏هايی دارم که نمی‌‏توانم از آنها دست بردارم.
رئيس موسسه بين‌‏المللی گفت‌‏وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها با بيان اينکه امروز هم می‌‏کوشم که در حد توان اندکم از اسلام و انديشه‌‏ای که درست می‌‏دانم، دفاع کنم،خاطرنشان کرد:ممکن است صدای ما خيلی بلند نباشد ولی اينها وظيفه را از دوش ما بر نمی‌‏دارد.
خاتمی اظهار داشت: در دفاع از صلح، اخلاق و نقد افراط و خشونت و نيز دفاع از حرمت و حيثيت ملت بزرگوار ايران، هر چه از دستم برآيد، کوتاهی نخواهم کرد.
رئيس جمهور سابق کشورمان در بخش ديگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه ماه مرداد از لحاظ تاريخی بسيار مهم است،گفت: يکی از اموری که هويت يک ملت را شکل می دهد، خاطرات جمعی مشترک آن است.
رئيس بنياد باران اظهار داشت: در مشروطيت و نهضت ملی مساله ای مطرح بود و آن "حاکميت مردم" است. مشروطيت برای حاکميت مردم بر سرنوشت خودشان تحقق پيدا کرد و نهضت ملی برای دفاع از حقوق ملت و حاکميت ملت بود که آن هم با مشکل مواجه شد. البته مساله "آزادی" به عنوان جان مايه يک نظام مردمسالار در هردو نقش محوری داشت.
خاتمی اظهار داشت: دولت‌‏هايی که به مردم متکی نيستند يا کمتر متکی هستند، از آزادی هراس دارند. البته گاهی هم اين هراس بی‌‏جا نيست، مانند کشور ما که خطرات بيگانه در آن زياد است و جنبه های دموکراسی هنوز در جامعه پايدار نشده است، بيگانگان ممکن است نفوذ کنند و ضربه بزنند.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه آزادی هيچ وقت نمی‌‏تواند محدوديت ايجاد کند،تصريح کرد: اين تصورغلطی است؛ هيچ وقت آزادی خطر ايجاد نمی‌‏کند. محدوديت است که می‌‏تواند بستر برای نفوذ دشمن ايجاد کند.
رئيس موسسه بين‌‏المللی گفت‌‏وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها همچنين گفت: اگر فضايی ايجاد شود که مردم نتوانند حرفشان را بزنند، ذهن آنها عوض نمی‌‏شود. ممکن است به دليل ملاحظات ، ترس يا احترام به حکومت حرف نزنند، آن زمان است که حرف‌‏ها، زيرزمينی می‌‏شود و زمينه برای نفوذ بيگانه ايجاد می‌‏شود و بيگانه به‌‏جای آنکه از فضای آزاد استفاده کند، سوار بر موج نارضايتی می‌‏شود.
سيد محمد خاتمی با تشريح وضعيت آرمانی برای رسانه‌‏های کشور، از حق حاکميت مردم بر سرنوشت خويش، آزادی و آزادی رسانه‌‏ها به عنوان ابزار بيان نظريات و بالابردن اطلاعات و آگاهی نام برد و گفت: برای تضمين مردمسالاری و مهار قدرت، بايد آن را نقد کنيم، و تاکيد من بر آزادی هم به همين دليل است اما متاسفانه دشمنان آزادی اينگونه القاء می‌‏کنند که منظور از آزادی، ولنگاری و از بين بردن ارزش‌‏های فرهنگی و دينی جامعه است که اين‌‏گونه نيست.
به گزارش روابط عمومی بنياد باران، رييس جمهور سابق کشورمان در پايان دين و اخلاق را دارای معيارها و اصول اساسی دانست و تصريح کرد: بزرگترين خدمت به دين، اين است که حکومتی تشکيل دهيم که در آن مردم احساس احترام و بی نيازی و اميد کنند. در اين صورت خود به خود به ارزشهای اسلامی دلبسته می شوند. اگر به ظاهر فشار آورده شود اما برای پيشرفت جامعه تلاشی نشود و به نام اسلام حرمت جامعه شکسته شود ، خود به خود بزرگترين خدمت به بد اخلاقی و گريز از دين شده است . اينکه ظواهر مورد توجه قرار گيرد ولی شالوده‌‏شکنی‌‏ها به نام دين انجام داده شود،اخلاق نيست.

Copyright: gooya.com 2016