دوشنبه 21 مرداد 1387

لاريجانی با انتقاد از اظهارات معاون احمدی نژاد: با مردم اسرائيل دوست نيستيم، از مردم آمريکا هم نبايد زيادی تعريف کرد، مهر


رئيس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات معاون رئيس جمهور درباره برتری ملت آمريکا نسبت به ساير ملت ها و دوستی ملت ايران با مردم اسرائيل گفت : مردم اسرائيل يا فلسطينی هستند که بايد بگوييد فلسطينی، يا آنها که منطقه ای را غصب کرده اند که ما با آنها دوست نيستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گردهمايی سالانه روسای نمايندگی های جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور که بعد ازظهر امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد، داشتن زبان ديپلماتيک را بسيار مهم ارزيابی کرد و اظهار داشت: وزارت خارجه بايد زبان ديپلماتيک داشته باشد .

وی خطاب به روسای نمايندگی ها کشورمان گفت : حتی اگر افرادی مانند من صحبت اشتباهی می کنيم شما بايد به ما تذکر دهيد که وضعيت ما در فلان منطقه اين گونه است و به اين گونه صحبت کنيد، وقتی می دانيد موضوعی در منطقه شما درک نمی شود به مقامات و مسئولان بگوييد از اين ادبيات خاص استفاده کنيد، بايد بر ادبيات سخن ديپلماتيک ايستادگی کرد.

وی تصريح کرد: در شرايط فعلی ايران وزن خوبی در منطقه دارد و در مسئله فلسطين تنها کشوری هستيم که علمدار يک فکر عميق هستيم اما نبايد افراط و تفريط کنيم.

لاريجانی درادامه با اشاره به اظهارات اخير يکی از مسئولان کشور در خصوص دوستی ايران با مردم اسرائيل و آمريکا تاکيد کرد: اين سخنان ، سخن جمهوری اسلامی ايران نيست. اينکه " ما با مردم اسرائيل دوست هستيم" نادرست است . مردم اسرائيل يا فلسطينی هستند که بايد بگوييد فلسطينی، يا آنها که منطقه ای را غصب کرده اند که ما با آنها دوست نيستيم.

رئيس مجلس ادامه داد : موضع ما نسبت به اين موضوع همان است که مقام معظم رهبری می فرمايد. نبايد دچار افراط و تفريط شويم. آنان به گونه ديگری از اين صحبت ها برداشت می کنند. چرا حرفی بزنيم که ذهنيت غلط آنها را تقويت کنيم. روشن است که جمهوری اسلامی چنين ذهنيتی ندارد.

وی افزود: در مورد مردم آمريکا نيز سخنانی که گفته شد نوعی افراط و تفريط است، آنها مانند باقی مردم دنيا هستند و برتری ندارند همانگونه که نبايد تحقيرشان کنيم و نبايد بيش از اندازه تعريفشان را کنيم. نبايد بگوييم که متمدن ترين مردم هستند. آنها از اين تعريف ها جور ديگری درک می کنند. گمان می کنند برخی فشارهای وارده موثر واقع شده است.آنها خود نيز دنبال برون رفت هستند.

رئيس مجلس تاکيد کرد: هم ترديد در مورد ما مضر است و هم بی حساب عمل کردن. دليل ندارد هزينه کشور را زياد کنيم. می توانيم با روش ها، صحبت هايی ساختاری که درايت و فهم را نشان دهد و از اين مرحله عبور کنيم.

نماينده مردم قم در خانه ملت در خصوص انتظارات مجلس شورای اسلامی از وزارت امورخارجه تاکيد کرد: انتظار ما اين است در وزارت خارجه تئوری پردازی به طور جدی دنبال شود.نيروهای وزرات خارجه نيروهايی ملی هستند و جناحی نيستند. بنا بر اين نگاهشان منافع ملی است و بايد اين را باور کنيم و از اين فکر اعتماد استفاده و تئوری پردازی نماييم.

لاريجانی تاکيد کرد: مطمئن باشيد مجلس و کميسيون امنيت ملی کنار شماست و کمکتان می کند.

وی با بيان اينکه در منطقه حساسی هستيم و در زمانی هستيم که می تواند از طرفی دوران طلايی باشد يا اينکه از طرفی ديگر مشکلاتی را بوجود بياورد تاکيد کرد: همه بايد همفکر عمل کنيم.

رئيس مجلس شورای اسلامی ابراز اميدواری کرد در اين گونه نشست ها ، سفرا و نمايندگان جمهوری اسلامی ايران در ديگر کشورها، با نگاه باز عمل کنند و اين نشست ها جنبه تفنن و تفرج نداشته باشد بلکه از درون اين جلسات فکر و انديشه خارج شود.

لاريجانی در پايان نظرات کارشناسی نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و نيروهای وزارت خارجه را برای پيشبرد امور در کشور بسيار مغتنم دانست.وی بر استفاده از زبان ديپلماتيک درسياست خارجی تاکيد کرد و گفت: بايد بر ادبيات سخن ديپلماتيک ايستادگی کرد.

Copyright: gooya.com 2016