شنبه 26 مرداد 1387

ثمره هاشمی در مراسم تحليف رييس جمهوری پاراگوئه شرکت کرد، ايرنا

تهران - "مجتبی ثمره هاشمی" مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی ايران امروز شنبه به وقت تهران- جمعه به وقت محلی- در راس هياتی در مراسم سوگند "فرناندو لوگو" رييس جمهوری جديد پاراگوئه در امريکای جنوبی شرکت کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لوگو، ۵۷ ساله، که پيش از اين کشيش بود، يک رييس جمهوری چپگرا و ضدامپرياليست است که با پيروزی در انتخابات آوريل - ارديبهشت- گذشته پاراگوئه، به ۶۱ سال حاکميت حزب محافظه کار "کلرادو" پايان داد.
به گزارش خبرگزاری افه ، در مراسم سوگند لوگو به رياست جمهوری، سران ۹ کشور منطقه از جمله "هوگو چاوز" رييس جمهوری ونزوئلا و "رافائل کورئا" رييس جمهوری اکوادور، ۶ معاون رييس جمهوری، "مجتبی ثمره هاشمی" مشاور ارشد رييس جمهوری ايران ، دههاتن از مقامها و شخصيتهای سياسی و فرهنگی کشورهای مختلف و بيش از ۱۰ هزارتن از مردم پاراگوئه در کاخ رياست جمهوری در شهر آسونسيون - پايتخت- حضور داشتند.
لوگو در اين مراسم، از گسترش روابط پاراگوئه با کشورهای چپگرای منطقه همچون ونزوئلا و بوليوی قاطعانه دفاع کرد و گفت که پاراگوئه با حفظ هويت و پيشرفت خود، روابط خوبی را با همگان خواهد داشت.
لوگو که به "کشيش فقيران" معروف است و "ائتلاف ميهنی برای تغيير" را رهبری می کند، در نخستين سخنرانی خود در مقام رييس جمهوری پاراگوئه، همچنين در عرصه داخلی، برای مبارزه با فساد و رشوه خواری، توجه به فقرا، برخورد با جنايتکاران، حفاظت از منابع طبيعی همچون جنگلها و منابع آب شيرين و احيای استقلال انرژی کشورش تعهد داد.
منابع خبری گزارش دادند: ثمره هاشمی مشاور ارشد رييس جمهوری ايران در يک کنفرانس خبری در حاشيه اين مراسم، رضايت خود را از گسترش روابط ايران با ونزوئلا، اکوادور، بوليوی و پاراگوئه اعلام کرد و اراده تهران را برای گسترش روابط با کشورهای امريکای لاتين مورد تاکيد قرار داد.
وی گفت:"ايران دوست بزرگ ونزوئلا است و امروز دوست ديگری نيز داريم: پاراگوئه".
ثمره هاشمی گفت که در مراسم تحليف لوگو شرکت کرده است تا سلام "محمود احمدی نژاد" رييس جمهوری و دولت و ملت ايران را به رييس جمهوری جديد پاراگوئه ابلاغ کند.
وی افزود:" ما می خواهيم در زمينه های مختلفی که در آن صاحب تجربه هستيم، با دولت پاراگوئه همکاری کنيم."
مشاور رييس جمهوری خاطرنشان کرد:"ايران می خواهد روابط ديپلماتيک و تجاری خوبی با همه کشورها بجز رژيم صهيونيستی داشته باشد."
مشاور ارشد رييس جمهوری در بخش ديگری از سخنانش، از سياستهای امريکا به شدت انتقاد کرد و گفت:"تهاجم امريکا به عراق و افغانستان بيش از يک ميليون قربانی بر جای گذاشته است و فقط در عراق حدود چهار ميليون نفر بر اثر اين تهاجم از خانه های خود آواره شده اند."
وی افزود:"اکنون قدرتهای بزرگ در حال سقوط هستند و بی اعتبار شده اند زيرا ملتها را فريفته اند."
ثمره هاشمی يادآور شد:"امريکا به بهانه کشف سلاحهای کشتار جمعی به عراق حمله کرد اما هرگز چنين چيزی کشف نشد. با اين حال، هنوز هم خاک عراق را ترک نمی کند."
وی اطمينان داد که واشنگتن دير يا زود ناچار است سربازانش را از کشورهای مختلف جهان همچون عراق خارج کند زيرا اقتصادش در حال زوال و نابودی است.
ثمره هاشمی در همين راستا، بر حمايت ايران از دولت و ملت عراق تاکيد کرد و گفت که واشنگتن بايد ۱۶۰ هزار سرباز خود را از آن کشور خارج کند.
مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی ايران پيش از پاراگوئه، روز چهارشنبه وارد لاپاز پايتخت بوليوی شد تا از سوی دولت و ملت ايران، پيروزی "اوو مورالس" رييس جمهوری اين کشور امريکای جنوبی را در همه پرسی روز يکشنبه گذشته برای تداوم قدرت تبريک بگويد.
او در مدت دو روز حضور در لاپاز، با مورالس، "آلوارو گارسيا لينرا" معاون رييس جمهوری و شماری ديگر از مقامهای بلندپايه بوليوی ديدار و در باره گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای و روند اجرای قراردادهای دو کشور تبادل نظر کرد. اين قراردادها سال گذشته در جريان سفر رييس جمهوری اسلامی ايران به لاپاز امضا شده است.
ثمره هاشمی همچنين در گفتگويی با تلويزيون دولتی بوليوی ، آمادگی ايران را برای کمک به اين کشور در زمينه اکتشاف، استخراج و پالايش نفت خام و ساير زمينه های انرژی اعلام کرد.
بوليوی با ده ميليون نفر جمعيت و يک ميليون و ۹۸ هزار کيلومتر مربع مساحت، دارای ۴۴۰ ميليون بشکه ذخيره نفت خام و نزديک به ۱۳ ميليارد مترمکعب گاز است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ثمره هاشمی در مراسم تحليف رييس جمهوری پاراگوئه شرکت کرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016