پنجشنبه 31 مرداد 1387

علی لاريجانی: اداره جهان با حرف های سست و حقير امکان‌پذير نيست، مسجد توپخانه و جولانگاه احزاب نيست، آفتاب

- کارکرد مساجد کارکرد حزب نيست بلکه مسجد تراز رهبری فکری جامعه به شمار می‌رود.


آفتاب: رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر پرهيز از کشاندن دعواهای سياسی به مساجد گفت: «مسجد توپخانه و جولانگاه احزاب نيست».

به گزارش خبرنگار سرويس سياسی آفتاب، دکتر علی لاريجانی که در ششمين همايش هفته جهانی مساجد و در جمع ائمه جماعات سخن می‌گفت با اشاره به کارويژه‌های مساجد گفت : «دولت‌ها می‌آيند و می‌روند اما تفکر اسلامی پايدار است و مساجد می‌مانند و اگر کسی دعواهای سياسی را به مساجد الحاق کند قطعا دوستدار مساجد نيست».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با بيان اينکه مسئوليت مساجد عميق تر کردن مبانی نظری افراد است اظهار داشت : «اگر کسی به مبانی نظری فکری و اسلامی مسلح شود در امواج، راه درست را از دست نمی‌دهد و مسجد جای تربيت انسانهای بصير است».

رئيس قوه مقننه با تاکيد بر اينکه برای تربيت انسانهای بصير در مساجد دو شرط لازم است خاطرنشان کرد : «در مرحله اول بايد به جذب جوانان توجه شود که در اين رابطه به‌کارگيری جاذبه های اخلاقی و نوع رفتار امام جماعت اهميت دارد و گام بعدی رسوخ فکر دينی در اذهان جوانان به شمار می رود و در صورت رسوخ انديشه دينی در اذهان جوانان مجال برای حرفهای بی مقدار و بی وزن فراهم نخواهد شد».

لاريجانی خطاب به ائمه جماعات حاضر در اجلاس با تاکيد بر اينکه شما سربازان رهبری و مراجع تقليد هستيد يادآور شد: «البته بايد بدانيد که سرباز مجلس و دولت نيستيد هر چند که دولت و مجلس بايد به شما کمک کنند اما با توجه به اينکه راهبری فکری جامعه بر عهده مساجد است بايد استقلال مساجد و حوزه های علميه همواره حفظ شود».


وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه پاسخگويی به مسائل اجرايی کشور وظيفه مساجد نيست تاکيد کرد: «هر چند مسجد محل رجوع مردم است و مردم برای حل مشکلات زندگی و تورم به سراغ ائمه جماعات می‌روند اما مسجد مسئول اين کار نيست و دولت بايد پاسخگو باشد و اين را هم بايد در نظر داشته باشيد که ميزان ارزيابی عملکرد دولتمردان به نظريه پردازی نيست بلکه به عرضه آنان در انجام امور اجرايی کشوراست و دولت بايد پاسخگو باشد که چرا وضعيت برق اينگونه است و چرا تورم به اين شکل است».

رئيس مجلس افزود : «اداره جهان با حرفهای سست و حقير و روبنايی امکانپذير نيست و عمارتی که در طول اين ساليان در غرب ايجاد شده مبتنی بر انديشه های غربی است و اگر کسی می خواهد به نقد غرب بپردازد بايد مبانی فلسفی غرب را بشناسد تا بتواند از اين مبانی عبور کند و اگر کسی مدعی است که در دنيا حرف نويی دارد بايد مدرنيته‌ای که از اساس فلسفه غربی است را به خوبی بشناسد».

لاريجانی طراز کار مساجد را طراز کار فکری خواند و بيان داشت: «نمی توانيد بگوييد که جوانان امروز در معرض مسائل دينی نيستند بلکه بايد مساجد به تربيت ذهنی و عقلانی مسلح باشند چرا که موج گسترده ليبراليسم، سکولاريسم و ماديگرايی به شدت در حال افزايش است و مساجد مسئوليت فکری و هدايت انديشه در جامعه را بر عهده دارند».

وی اضافه کرد : «تفاوت تفکر اسلامی با ساير اديان در اين است که به اعتقاد ما مومن در همه جا می‌تواند ارتباط خود را با خدا برقرار کند و احتياجی به زمان و مکان خاصی نيست و از طرفی ديگر احاديث و روايات مختلفی در باب اهميت مساجد داريم و ما نبايد اين دو را منافی هم بدانيم بلکه هر دو مکمل يکديگرند چون آيين مقدس اسلام يک آيين جمع گراست و کل آيين اسلام انفرادی نيست ضمن اينکه حضور در مساجد باعث همافزايی ارتباط با خدا می‌شود».

نماينده مردم قم در خانه ملت با اشاره به اينکه در صدر اسلام بسياری از مسائل سياسی و اجتماعی در مساجد دنبال می شد، اظهار داشت : «امروز ما در شرايط جديدی هستيم و واقعيت اين است که در شرايط جديد حکومت و دولت جايگاه خود را دارند و احزاب هم وظيفه خود را انجام می‌دهند و مساجد نيز در شرايط جديد جايگاه خاص خود را دارند و کارکرد مساجد کارکرد حزب نيست بلکه مسجد تراز رهبری فکری جامعه به شمار می‌رود».

رئيس قوه مقننه با تاکيد مجدد بر اينکه مسجد جولانگاه احزاب و بوستان دولت نيست گفت: «امروز در مختصات جديدی هستيم و بايد مساجد را به خوبی بشناسيم و درک جديدی از شرايط دنيا داشته باشيم چرا که در شرايط امروز برخی تئوريها از جمله تئوری يکجانبه گرايی ادعای مديريت جهانی و تئوری حمله پيش دستانه در جهان مطرح هستند و کشورهای غربی برای مقابله با اسلام اين فرهنگ را اشاعه می‌دهند که لزومی ندارد انسانها در چارچوب يک حقيقت قرار بگيرند و به همين دليل بايد تنوع فرهنگی وجود داشته باشد».

امروز نه قدرت نظامی و نه قدرت اقتصادی و نه داشتن فناوری نمی تواند عامل قدرت باشد بلکه قدرت خطر پذيری برای کسانی که اهل جهاد باشند جايگزين همه تئوری‌های سابق شده‌است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشريح انديشه سکولاريسم يادآور شد: «کشورهای غربی به شدت ترويج سکولاريسم در جهان اسلام را دنبال می کنند چون خطر بيداری اسلامی را احساس کرده‌اند و به همين دليل تلاش می کنند عنصر اصلی اسلام که همان انديشه های اسلامی است را دچار نسيان کنند».


وی با تاکيد بر اينکه در چند دهه گذشته در باب اقتدار جهانی تئوريهای مختلفی مطرح شده است بيان داشت: «برخی قدرت نظامی را عامل اقتدار تعريف کرده اند و در برخی ديگر از اين تئوريها قدرت مسلط اقتصادی عامل اقتدار جهانی توصيف شده است و حتی برخی تسلط بر دانش و فکر و دانايی را موجب تسلط و اقتدار جهانی عنوان کرده اند».

لاريجانی ادامه داد: «بعد از فروپاشی شوروی آمريکا تئوری يکجانبه‌گرايی که در حقيقت نوعی توحش مدرن است را مطرح کرد اما امروز اين تئوری هم دچار مشکل شده به خصوص با آزمونهايی که آمريکا در عراق و افغانستان انجام داد نقص اين تئوری به اثبات رسيد».

رئيس مجلس خاطرنشان کرد: «امروز نه قدرت نظامی و نه قدرت اقتصادی و نه داشتن فناوری نمی‌تواند عامل قدرت باشد بلکه قدرت خطر پذيری برای کسانی که اهل جهاد باشند جايگزين همه تئوريهای سابق شده است و اين تئوری می تواند شرايط را تغيير دهد و به همين دليل کشورهای غربی در کتب و سخنان خود سعی می کنند روحيه شهادت طلبی را برابر با تروريسم مطرح کنند».

در آغاز اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمی رئيس مرکز رسيدگی به امور مساجد گزارشی از فعاليتهای اين مرکز ارائه داد و سپس آيت الله موحدی کرمانی به بيان سخنانی در باب اهميت کار مساجد و ضرورت مديريت صحيح مساجد پرداخت و در خاتمه از برگزيدگان اجلاس تقدير شد.

Copyright: gooya.com 2016