شنبه 2 شهریور 1387

گزارش مرداد ماه فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در باره نقض حقوق بشر در ايران (بخش نخست)

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی

گزارش ماهانه( مرداد ۱۳۸۷) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

بين المللی:
۱ ـ سازمان ديده بان حقوق بشر طی اطلاعيه ای نسبت به دستگيری دکتر آرش علائی و دکتر کاميار علائی به دولت ايران اعتراض کرد. در قسمتی از اين اطلاعيه آمده است: برادران علائی شبانه دستگير و به محل نا معلومی منتقل شده اندکه تا کنون مقامات مسئول از تفهيم اتهام و يا ارائه دلائل بازداشت خودداری کرده اند. اين در حاليست که ايشان از امکان دسترسی به وکيل محروم هستند. جو آمون، مدير برنامه ايدز (اچ آی وی) سازمان ديده بان حقوق بشر گفت:برنامه ايدز/اچ آی وی ايران برای مقابله جدی با همه گيری بيماری ايدز در جهان معتبر است. دولت ايران متوجه شده است که برای مبارزه با ايدز بايد با تعهد با تلاشهای جهانی برای مبارزه با اين بيماری همراه شده، با جامعه مدنی همکاری کرده و با مسائل تابو از جمله مسائل جنسی و مواد مخدر مواجه شود. دستگيری برادران علائی بدون اتهام تاثير نااميد کننده ای روی تمامی اين تلاشها دارد.
(ديده بان حقوق بشر ۱/۵/۸۷)

۲ ـ گزارشگران بدون مرز در طی اطلاعيه ای نسبت به بازداشت محبوبه کرمی اعتراض کردند. در قسمتی از اين اطلاعيه آمده است: محبوبه کرمی روزنامه نگار و همکار خبرگزاری ايسنا در تاريخ ۲۴ خرداد در پی اعتراض به رفتار خشونت آميز مامورين پليس بازداشت شده و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد. اين در حاليست که محبوبه کرمی، بارها در ارتباط با فعاليتهای مطبوعاتی و همکاريش با کمپين يک ميليون امضاء توسط نهادهای امنيتی مورد بازجوئی قرارگرفته است. وی از ملاقات با وکيل خود محروم است و با توجه به اينکه نامبرده به اقدام عليه امنيت ملی متهم شده است، وثيقه ای صد ميليون تومانی صادر شده که خانواده وی امکان پرداخت چنينی وثيقه سنگينی را ندارند. (گزارشگران بدون مرز ۲/۵/۸۷)
۳ ـ گزارشگران بدون مرز طی اطلاعيه در ارتباط با وضعيت مطبوعات در ايران نوشتند: " واکنش مقامات مسئول ايران در برابر مطبوعات و روزنامه نگاران نامتناسب و کاملا اغراق آميز است و هدف آن ايجاد رعب و وحشت برای عدم انتقاد از قدرت حاکم است. به بازداشت ها و توقيف های خودسرانه بايد پايان داده شود. در طی شش ماه گذشت بيش از ١٥ نشريه در ايران توقيف شده است." در قسمت ديگر از اين اطلاعيه آمده است : اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان هفته نامه‌ی" بهار بروجرد" را به اتهام نشر اکاذيب تا اطلاع ثانوی توقيف کرد. مصطفی رهبر مدير مسئول اين هفته نامه نيز با شکايت هادی مقدسی نماينده مجلس به دادگاه احضار شده است. اين روزنامه نگار در مرداد ماه سال گذشته نيز برای انتشار خبری در باره " برخورد دانشگاه آزاد با دانشجويان دختر بدحجاب " به دادگاه احضار و به مدت ٢٤ ساعت بازداشت شده بود. پيش از اين در ٣١ فروردين ماه سال جاری هفته نامه" پيغام بروجر"د نيز با حکم دادسرای عمومی و انقلاب بروجرد و با شکايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار مطلبی " تحريک آميز و تفرقه افکنانه و اهانت به مردم " توقيف شده بود. در استان ايلام نيز هفته‌نامه‌ی محلی "بوتک" در پی انتشار مقاله ای انتقادی نسبت به استاندار اين استان با حکم معاون دادستان ايلام تا اطلاع ثانوی توقيف شد. (گزارشگران بدون مرز ۲/۵/۸۷)
۴ ـ فرانسه، رياست دوره ای اتحاديه اروپا، در بيانيه ای در روز سه شنبه، از تصميم مقامات جمهوری اسلامی ايران برای اجرای حکم اعدام محمد فدايی و بهنود شجاعی به رغم در خواست های اين اتحاديه ابراز تاسف کرده است. ايران در سال ۱۳۷۲ کنوانسيون حقوق کودک را پذيرفته و در سال ۱۳۵۴ به ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی پيوسته است. در هر دو سند بين المللی به صراحت، دولتها از اعمال مجازات مرگ برای اطفالی که در زمان ارتکاب جرم سن آنها کمتر ۱۸ سال بوده، منع شده اند. رياست دوره ای اتحاديه اروپا تصريح کرده است: اعدام کسانی که زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند را «غير قابل پذيرش» و «نقض فاحش وظايف و تعهدات بين المللی ايران» می داند. (راديوفردا ۲/۵/۸۷)
۵ ـ حزب چپ سوئد با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور و محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران، به احکام صادره عليه سه فعال کرد، فرزاد کمانگر، علی حيدريان و فرهاد وکيلی اعتراض کرده است. در اين نامه می خوانيم: "ما از وضعيت سه فعال کرد ايران که متهم به ارتباط با احزاب و سازمان های اپوزيسيون شده اند، اطلاع داريم. آنها با شيوه های مختلف تحت شکنجه قرار گرفته اند. سيستم قضايی ايران به درستی با آنها برخورد نکرده. ما معتقد هستيم که شيوه برخورد و بازجويی با آنها طبق قوانين حقوق بشری نبوده است. ولی اظهارات قطعی شما بر تائيد مجازات اعدام، يک التيماتوم ظالمانه، غيرانسانی، پست و نقض حق زندگی می باشد." گفتنی است اين نامه به امضای دبيرکل و پارلمانتاران حزب چپ سوئد رسيده است. (حزب چپ سوئد ۴/۵/۸۷)
۶ ـ گزارشگران بدون مرز بازداشت سامان رسول‌پور روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از روزنامه های محلی و سراسری را محکوم کرد. و طی اطلاعيه ای نوشت: دستگيری اين روزنامه نگار در تاريخ ٦ مرداد ماه و در فردای برگزاری تجمعی در مهاباد است که در آن نزديک به دويست نفر برای لغو حکم اعدام دو روزنامه نگار و يک معلم کرد شرکت کرده بودند. از سوی ديگر صديق مينايی عضو هيات تحريريه هفته نامه توقيف شده « آسو » و همکار روزنامه های محلی استان کردستان که در تاريخ ١٢ تير ماه پس از احضار به شعبه چهار بازپرسی دادگستری سنندج زندانی شده بود با سپردن وثيقه در تاريخ ٧ مرداد ماه آزادی شد. اين روزنامه‌نگار بارها از سوی مقامات قضايی برای فعاليت های مطبوعاتی اش احضار و مورد بازجويی قرار گرفته است. گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " ما خواهان توضيح مقامات مسئول ايران در باره ی دستگيری خودسرانه سامان رسول‌پور هستيم. مطبوعات و روزنامه نگاران کرد بطور دائم قربانی تضيغات ناعادلانه هستند. ما از مقامات ايران می خواهيم توقيف مطبوعات را متوقف و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند ." (گزارشگران بدون مرز ۷/۵/۸۷)
۷ ـ اتحاديه اروپا اعدام ۲۹ نفر با عنوان «اراذل و اوباش» را در زندان اوين تهران محکوم کرد. اتحاديه اروپا از جمهوری اسلامی خواسته است مجازات اعدام در ايران را فوراً متوقف کند. در اطلاعيه اتحاديه اروپا آمده است که تصميم مسئولان جمهوری اسلامی به اعدام جمعی اين افراد «اهانت آشکار به کرامت انسانی است.» اين اطلاعيه می افزايد: « مجازات اعدام نمی تواند مبنای عادلانه يی برای سياست مبارزه با جرائم باشد و تاکنون شواهدی وجود ندارد که حاکی از تاثير بازدارنده اين گونه مجازات باشد، در حالی که اگر اشتباهی در محکوميت به مرگ ِ متهمان رخ داده باشد، ديگر راهی برای جبران آن وجود نخواهد داشت.» (راديو فردا ۸/۵/۸۷)
۸ ـ سازمان عفو بين الملل، سازمان ديده بان حقوق بشر ، کمپين بين المللی برای حقوق بشر در ايران، به همراه شش سازمان حقوق بشر منطقه ای و بين المللی ديگر در بيانيه ای مشترک قويا ادامه اعدام متهمان نوجوان را محکوم کرده اند. مقامات ايرانی دو نوجوان به اسامی حسن مظفری و رحمان شهيدی را به همراه يک بزرگسال به نام حسين رهنما در بوشهر در تاريخ ۱ مرداد ۱۳۸۷ اعدام کرده اند. آنها به همراه يک متهم نوجوان ديگر به نام محمد پژمان و دو بزرگسال ديگر به نام بهروز زنگنه و علی خرم نژاد به اتهام تجاوز به عنف محکوم شده بودند. مقامات ايرانی پژمان را در ارديبهشت ۱۳۸۶ و دو ديگر بزرگسال را در ۶ آبان ۱۳۸۶ اعدام کردند. وضعيت اعدام متهمان نوجوان در ايران به نقطه بحرانی رسيده است و ايران را درخصوص نقض هنجارهای بين المللی دراين خصوص به موردی منحصربه فرد تبديل کرده است. درتاريخ ۱۸ تير ۱۳۸۷، ۲۴ سازمان بين المللی ومنطقه ای از مقامات ايرانی خواستند که فورا به اعدام متهمان نوجوان پايان دهد. در دسامبر ۲۰۰۷ مجمع عمومی سازمان ملل نگرانی های خود را درخصوص اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند، که برخلاف تعهدات جمهوری اسلامی ايران تحت ماده ۳۷ کنوانسيون حقوق کودک و ماده ششم کنوانسيون حقوق مدنی وسياسی است. اعلام کرد. (کمپين بين المللی حقوق بشر ۹/۵/۸۷)
۹ ـ سازمان عفو بين الملل اعلام کرده دولت ايران در جلوگيری از تبعيض و نقض حقوق اقليت کرد ايران به ويژه زنان کوتاهی می کند. اين سازمان در گزارش تازه خود از افزايش سرکوب کردهای ايرانی به ويژه فعالان حقوق بشر کرد ابراز نگرانی کرده است. سازمان عفو بين الملل می گويد اقليت کرد در ايران از نقض حقوق اجتماعی، سياسی و فرهنگی خود در رنجند، مناطق کرد نشين از لحاظ اقتصادی ناديده گرفته می شوند و در استخدام آن ها نيز تبعيض وجود دارد. اين گزارش می افزايد زنان کرد با تبعيضی مضاعف روبرو هستند چرا که جامعه کرد قواعد اجتماعی سخت گيرانه ای دارد. بر اساس اين گزارش اين تبعيض زمانی بدتر می شود که دولت تلاشی برای حمايت از حقوق اين زنان نمی کند. (بی بی سی ۹/۵/۸۷)
۱۰ ـ گزارشگران بدون مرز طی اطلاعيه، صدور حکم سه ماه و يک روز زندان برای "مسعود حيدری" مدير سابق ايلنا و مسدود سازی سايت " انتخاب" را محکوم کردند. در بخشی از اين اطلاعيه آمده است: " سانسور تحميل شده بر رسانه‌های ايران از سوی مقامات مسوول هر روز شديد‌تر می‌شود. رسانه‌های محافظه‌کاران نيز هدف قرار گرفته‌اند. هر چه به تاريخ انتخابات رياست جمهوری سال آينده نزديک‌تر می شويم، تحمل انتقاد از سوی رئيس جمهور احمدی‌‌نژاد کمتر می شود. ما از مقامات مسوول می‌خواهيم سايت انتخاب از مسدود شدن خارج و اعمال فشار بر وب‌نگاران منتقد را متوقف کنند." گزارشگران بدون مرز ياد آور می شود که ايران يکی از سرکوبگر ترين کشورهای خاورميانه در عرصه اينترنت است و در ليست کشورهای "دشمنان اينترنت" در جهان قرار دارد. در اين کشور در طی سال گذشته ده‌ها وبلاگ‌نويس و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. ايران همچنين در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در رده ١٦٦ از ميان ١٦۹ کشور قرار دارد. (گزارشگران بدون مرز ۱۰/۵/۸۷)
۱۱ ـ دوازده تن از دانشجويان دانشگاه های ايران در ماه جولای، در مناطق مختلف ايران بازداشت شده و همچنان در حبس مانده اند. آنها در حوالی هشتمين سالگرد اعتراضات دانشجويی ۱۸ تير ۷۸ که به وسيله نيروهای امنيتی به شدت سرکوب شده بود، دستگير شده اند. اين ۱۲ نفر با اتهاماتی مانند "اقدام عليه امنيت ملی" ، "تبليغ عليه رژيم" ، "نشر اکاذيب" ، " ترويج رفتارهای غيرمذهبی" و "تشويش اذهان عمومی" مواجه شده اند. آنان زندانيان عقيدتی هستند که به خاطر افکارشان در بازداشت به سر می برند و می بايست فورا و بی قيد و شرط آزاد شوند. (سازمان عفو بين الملل ۱۳/۵/۸۷)
۱۲ ـ اتحاديه اروپا در بيانيه ای با ابراز نگرانی از نقض حقوق انسانی در مناطق کردنشين ايران خواهان لغو حکم اعدام پنج فعال کرد شد. فرانسه، رياست دوره اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه در بيانيه ای تصريح کرده است:«اتحاديه اروپا نگرانی عميق خود از اقدامات نيروهای دولتی ايران عليه حقوق برخی از ساکنان استان کردستان ابراز می کند». اين بيانيه همچنين نسبت به صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر، فرهاد وکيلی،؛ علی حيدری، هيوا بوتيمار و انور حسين پناهی ابراز نگرانی شده است. رياست دوره ای اتحاديه خواستار لغو احکام صادره عليه اين افراد شده است و همچنين دولت ايران را ترغيب کرده است تا مجازات اعدام را در اين کشور متوقف کند. اتحاديه اروپا هفته گذشته اعلام کرده بود که «دولت ايران شمار اعدام ها در سال ۲۰۰۷ را نسبت به سال ۲۰۰۶ دو برابر کرده است بدون اين که چيزی به دست بياورد، اين در حالی است که ميزان جرايم بدتر شده است.» (راديو فردا ۱۷/۵/۸۷)
۱۳ ـ گزارشگران بدون مرز در ارتباط باتهديد عليه شيرين عبادی طی اطلاعيه ای نوشت: خبرگزاری رسمی دولت ايران- ايرنا با انتشار خبری اعلام کرده است که "دختر شيرين عبادی، وکيل دادگستری و برندۀ جايزۀ نوبل صلح، به فرقه بهائيت گرويده است." با آنکه همه می دانند بنا بر قوانين اسلامی ترک دين برای مسلمان مجازات مرگ را در پی دارد، گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن اين تهديدات از مقامات مسئول ايران می خواهد امنيت شيرين عبادی و خانواده وی را تضمين کند. شيرين عبادی، در مورد چگونگی به عهده گرفتن وکالت بهائيان از جانب خود و همکارانش، عبدالفتاح سلطانی و اسماعيل ‌زاده در پی آزار و دستگيری بهائيان در ايران گفت: ما بر اين اعتقاد هستيم که بهاييان نيز مانند هر متهم ديگری می‌توانند وکيل داشته باشند و اين امر به منزله تاييد افکار آنان نيست ." (گزارشگران بدون مرز ۱۹/۵/۸۷)
۱۴ ـ دبير کل سازمان جهانی معلمان در نامه ای خطاب به مقامات دولت ايران توقف حکم اعدام فرزاد کمانگر را خواستار گرديد. در اين نامه آمده است: فرزاد کمانگر معلم ۳۳ ساله و عضو کانون صنفی معلمان در کردستان ايران در خطر اعدام قرار دارد که در يک دادگاه ناعادلانه برايش صادر شده است. در اين نامه بررسی مجدد پرونده، تغيير حکم اعدام، توقف شکنجه، تماس آزادانه با وکيل و خانواده و متوقف کردن آزار و اذيت اعضای کميته توقف حکم اعدام فرزاد کمانگر و اعضای خانواده وی را از مقامات دولت ايران خواستار شده است.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۴/۵/۸۷)

۱۵ ـ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در رابطه با بازداشت مسعود کردپور از فعالان مدنی با صدور بيانيه ای نگرانی عميق خود را اعلام کردند. در اين بيانيه از دولت جمهوری اسلامی ايران خواسته شده است تحت هر شرايطی سلامت روحی و جسمانی آقای کردپور را تضمين کنند. بدون هيچگونه قيد و شرطی او را آزاد کنند، کاملا مشخص است که حبس وی خود سرانه بوده و صرفا بدليل فعاليتهای او در زمينه حقوق بشر است. هر چه سريعتر به هر گونه اقدام تهديدآميز و آزار دهنده، حتی در سطوح قضائی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر تصويب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۹۸ احترام گذاشته و آنرا رعايت کنند. به طور کلی، تحت هر شرايطی اطمينان دهند که مفاد حقوق بشر و آزاديهای اصلی را در ايران مطابق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهدنامه های بين المللی و منطقه ای، که ايران نيز آنها را به رسميت شناخته رعايت خواهند شد. (گويا ۳۰/۵/۸۷)

۱۶ ـ سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه ای به دار آويخته شدن رضا حجازی در اصفهان را شديدا محکوم کرد. اين سازمان از قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران خواسته است که اعدام متهمان نوجوان را متوقف کند. همچنين از دولت ايران خواست تا از اجرای تمامی اعدامهای از اين دست جلوگيری کند. (راديو فردا ۳۰/۵/۸۷)

اخبار دانشجويی:
۱۷ ـ امير جمشيدی و سياوش باوندپور دو تن از فعالان دانشجويی در کرمانشاه بارها از سوی افراد ناشناس که به نظر می‌رسد از نيروهای وابسته به نهادهای اطلاعاتی باشند از طريق مراجعه به درب منزل و نيز ارسال SMS های تهديدآميز از طريق شماره های مشکوک و ناشناس برای آن‌ها مورد تهديد قرار گرفته‌اند.
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۲/۵/۸۷)

۱۸ ـ دفتر تحکيم وحدت در اعتراض نسبت به محروميت فعالين دانشجويی از تحصيل در مقاطع بالاتر اطلاعيه صادره کرد، در قسمتهايی از اين اطلاعيه آمده است: در سال ۱۳۸۵ همزمان با ثبت نام پذيرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاهها حدود ۱۷۰۰ نفر از فعالين دانشجويی پذيرفته شده با درج يک، دو و سه ستاره در کنار اساميشان مواجه شدند و در نهايت نيز ۱۷ نفر از آنها که سه ستاره داشتند به رغم قبولی نهايی در دانشگاهها نتوانستند ثبت نام نمايند. با توجه به اعتراضات شديدی که در اين زمينه شد در سال ۱۳۸۶ نهادهای امنيتی و وزارت علوم به طراحی روش ديگری پرداختند و از ارائه کارنامه به برخی فعالين دانشجويی خودداری نمودند و در نهايت نيز اين دانشجويان هيچگاه نتوانستند کارنامه خود را دريافت نمايند.متاسفانه اين اتفاق در سال جاری نيز به وقوع پيوست و نکته تاثر آور اينکه برخی از دانشجويانی که در دوسال گذشته نيز نتوانسته بودند به تحصيل ادامه دهند امسال نيز نتوانسته اند کارنامه خود را دريافت نمايند و به نظر می رسد اين دانشجويان به محروميتی هميشگی دچار شده اند.در ادامه اين اطلاعيه آمده است : صدور بيش از ۸۰۰ حکم کميته انظباطی برای فعالين دانشجويی درکنار بيش از ۴۰۰۰حکم کميته انضباطی به دليل نحوه پوشش ومسائل ديگر از نمونه های بارز محروميت از تحصيل است . محروميت از تحصيل به دليل زن بودن! نيز از ديگراقدامات بديع وزارت علوم و بهداشت دولت است که در آزمون ورودی دانشگاها برای مقطع ليسانس و رشته های پزشکی شاهد آن هستيم که تحت عنوان طرح سهميه بندی در دانشگاه ها اجرا می شود .( امير کبير ۱۵/۵/۸۷)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۱۹ ـ علی وقفی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت اعلام کرد : نزديک به ۲۰۰ دانشجو به علت انتقاد از دولت طی يکسال گذشته بازداشت شده اند . همچنين اقدامات و اعتراضات دفتر تحکيم وحدت تماما شکل مدنی ، آرام مسالمت آميز دارد و فعاليت هايش همگی علنی و شفاف هستند ، هزينه های بسياری را بخاطر انتقادات و اعتراضاتش که در جهت پيشبرد مردم سالاری و دفاع از حقوق بشر هستند متحمل شده است . تمامی اعضای شورای مرکزی اين تشکل طی يکسال اخير حداقل يک ماه در بازداشت بوده اند و بسياری از شورای عمومی و فعالين آن هم بازداشت و يا محروم از تحصيل شده اند .( روز ۲۳/۵/۸۷)

۲۰ ـ کيوان صميمی رئيس انجمن دفاع از حق تحصيل اعلام کرد : امسال ۱۶ دانشجو از دريافت کارنامه کارشناسی ارشد خود محروم شدند. علی نيکو نسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت گفت : در سه سال سپری شده از عمر دولت احمدی نژاد ، حدود ۴۰۰۰ دانشجو به حکم کميته های انضباطی ازتحصيل محروم شده اند ، که بيش از ۸۰۰ مورد آن به علت فعاليت های منتقدانه بوده است . عبدالفتاح سلطانی سخنگوی انجمن دفاع از حق تحصيل گفت: اخراج دانشجو با هيچ سيستم مدرن حقوقی سنخيت ندارد. ما حق نداريم مقرراتی وضع کنيم که حتی در صورت تخلف ، دانشجو را به مدت طولانی از تحصيل محروم نمائيم. وی در پايان ابراز اميدواری کرد که با اطلاع رسانی و فشار افکار عمومی اين روند غير قانونی هرچه زودتر متوقف شود . تعدادی از دانشجويان محروم از تحصيل در جلسه سخنرانی کردند. ( اميرکبير ۲۳/۵/۸۷)

دانشجويان: بازداشت شده
۲۱ ـ ودود اسدی دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبيل، عصر روز گذشته در منزل خود در شهر رشت توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. نامبرده در حال حاضر دانشجوی زمين شناسی دانشگاه آزاد رشت می باشد. وی قبلا نيز به دليل شرکت در تظاهرات تبريز، متعاقب سلسله اعتراضات مردم آذربايجان در خرداد ماه ۸۵، بازداشت شده بود. (اميرکبير ۲/۵/۸۷)

۲۲ ـ پيمان غلامی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی، نشر اکاذيب، اقدام به سياسی کردن فضای دانشگاه وگسترش نگره ضد دينی و علی عبداله زاده به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، توهين به نظام، اقدام عليه نظام، گسترش نگره ضد نظام از دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند. نامبردگان جزو دانشجويانی بودند که در پی تعرض يکی از مسئولين حراست دانشگاه سهند تبريز به يکی از دختران دانشجو، دست به اعتراضات گسترده ای همراه با اعتصاب غذا در ارديبهشت ماه زدند. در پی آن اعتراضات، مسئولين دانشگاه سهند ضمن پذيرش خواسته های دانشجويان، قول پيگيری حادثه و برخورد با فرد متخلف را دادند. با اين وجود مسئولين دانشگاه از هفته گذشته فشار و برخورد با فعالين دانشجويی دانشگاه سهند تبريز را آغاز کرده اند. (اميرکبير ۳/۵/۸۷)

۲۳ ـ در پی تاييد حکم ۸ ماه حبس عابد توانچه، از فعالين دانشجويی برابری طلب، وی روز گذشته روانه زندان اراک شد. اتهام وی اقدام عنيه امنيت ملی عنوان شد ه است. (اميرکبير ۳/۵/۸۷)

۲۴ ـ محمد مهدی حبيبی از فعالان دانشجوئی دانشکده مهاجر اصفهان توسط مامورين امنيتی در منزل مسکونی خود در شهر اصفهان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل گرديد. عليرغم پيگيری خانواده حبيبی تا کنون ستاد خبری وزارت اطلاعات، اطلاعات ناجا و دادگاه انقلاب اصفهان نسبت به موضوع ذکر شده و سرنوشت آقای حبيبی اظهار بی اطلاعی نموده اند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۵/۵/۸۷)

۲۵ ـ بهرام واحدی دبير انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، در شهر تبريز در منزل مسکونی پدرش توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زنجان منتقل شده است. پس از فاش شدن تلاش دکتر حسين مددی معاون دانشجويی دانشگاه زنجان برای تعرض به يک دانشجوی دختر، دانشجويان اين دانشگاه طی چندين روز تحصن و اعتصاب به فساد اخلاقی معاون مربوطه اعتراض کرده و خواستار برخورد با وی شدند. با پذيرش فساد معاون مربوطه توسط رياست دانشگاه و پذيرش خواسته های دانشجويان مبنی بر برکناری و برخورد با وی و در نهايت با وساطت نماينده زنجان بين دانشجويان و مسئولين توافق شد که به کليه خواسته های دانشجويان متحصن رسيدگی شود. همچنين در پايان اين تحصن مسئولين کتبا متعهد شده بودند، که با هيچ يک از دانشجويان هيچ گونه برخوردی انجام نشود. اما اکنون و در فصل تابستان که زمان تعطيلی دانشگاه ها می باشد نيروهای امنيتی از اين فرصت استفاده کرده و فشار مضاعفی را بر فعالين دانشجويی وارد می کنند. (اميرکبير ۱۸/۵/۸۷)

۲۶ ـ محمد مهدی حبيبی از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران و فعال دانشجوئی دانشکده مهاجر اصفهان توسط نيروهای امنيتی در منزل مسکونی خود بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. وی تا کنون مورد تفهيم اتهام قرار نگرفته است. (فعالان حقوق بشر ۱۸/۵/۸۷)

۲۷ ـ سورنا هاشمی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم و دکتر حسين مددی رئيس کميته انضباطی و معاون دانشجويی دانشگاه زنجان بازداشت شد . در پرونده رسوايی اخلاقی معاون دانشجويی دانشگاه زنجان جای شاکی و متهم عوض شده است . ( ادوارنيوز ۲۲/۵/۸۷)

۲۸ ـ امير مردانی دانشجوی ترم آخر مهندسی مکانيک دانشگاه تبريز توسط ماموران امنيتی بازداشت گرديد و منزل پدری وی مورد بازرسی قرار گرفت . (اميرکبير ۲۴/۵/۸۷)

۲۹ ـ مهدی شيخ احمدی ۲۶ ساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپيوتر دانشگاه تبريز توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت. کتابها ، کامپيوتر و لوازم شخصی وی ضبط گرديد . (فعالان حقوق بشر درايران ۲۴/۵/۸۷)

۳۰ ـ منصور امنيان و مقصود عهدی از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تبريز و از فعالين آذربايجانی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. ( وبلاگ حق ۳۰/۵/۸۷)

توقيف سايتها و نشريات دانشجويی:
۳۱ ـ نشريه دانشجوئی ستارخان که در مورد مسائل و مشکلات آذربايجان و بصورت ماهنامه در دانشگاه تبريز منتشر ميشد، توقيف شد. به گفته يکی از دانشجويان دانشگاه تبريز فشار نسبت به اين نشريه دانشجوئی از زمان انتشار اولين شماره آن، وجود داشته است. بطوريکه نشريه پس از شماره دوم خود در آبان ۸۴ با سنگ اندازيهای مسئولين، به مدت ۶ ماه منع انتشار شد و پس از انتشار شماره سوم آن با شکايتهای رسمی حراست دانشگاه، جامعه اسلامی دانشجويان و اطلاعات سپاه پاسداران آذربايجان شرقی مواجه و در تابستان ۸۵ مدير مسئول آن جهت دفاع از اتهامات به کميته ناظر نشريات دانشگاه تبريز احضار شدند. ولی با وجود تبرئه و رفع اتهام همچنان از نشر مجدد آن ممانعت می گردد. وی افزود: اخيرا با پيگيری دانشجويان تبريز و مدير مسئول آن، شماره چهارم اين نشريه به همراه ويژه نامه ای در مورد اعتراضات دانشجويان در آذربايجان در خرداد ۸۷ منتشر شده بود که همان ويژه نامه بهانه ای برای توقيف آن شد. (اميرکبير ۱/۵/۸۷)

۳۲ ـ مدير مسئول نشريه "نوای نو" (ارگان خبری انجمن اسلامی دانشجويان سهند) به حکم کميته انضباطی اين دانشگاه به ۶ ماه محروميت محکوم شد. (اميرکبير ۲/۵/۸۷)

دانشجويان: احضار و بازجويی
۳۳ ـ الهه رادمهر دانشجوی شهرسازی دانشگاه اروميه به علت پيگيری وضعيت برادرش سجاد رادمهر، دانشجوی زندانی، ۲ بار به کميته انضباطی احضار و از سوی مسئولين دانشگاه مورد تهديد قرار گرفت. (اميرکبير ۱/۵/۸۷)

۳۴ ـ اشکان قيسوندی، از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، و مسعود حبيبی، عضو انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، در شعبه يکم بازپرسی دادگاه انقلاب مورد بازجوئی قرار گرفتند. اشکان قيسوندی و مسعود حبيبی در ۱۸ تيرماه سال گذشته و در پی حمله به دفتر سازمان ادوار تحکيم بازداشت شدند. مسعود حبيبی پس از مراجعه به بازپرسی دفاع آخر اخذ شد. به وکيل اين فعال دانشجويی اجازه حضور در جلسه داده نشد. قيسوندی که جهت مطلع کردن دادگاه از تغيير آدرس محل سکونت خود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بدون آمادگی قبلی و بلافاصله پس از حضور در دادگاه در شعبه فوق الذکر از وی دفاع آخر اخذ شد. پرونده اين دو فعال دانشجويی، پس از اخذ دفاع آخر، جهت صدور کيفرخواست و تشکيل دادگاه به نماينده دادستان ارجاع خواهد شد. (اميرکبير ۵/۵/۸۷)

۳۵ ـ بيش از ۳۲ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز از طرف حراست اين دانشگاه تهديد شده اند که به خاطر کراوات زدن در جشن فارغ التحصيلی به کميته انضباطی احضار خواهند شد و از فارغ التحصيلی آنها ممانعت به عمل خواهد آمد.(اميرکبير ۱۲/۵/۸۷)

۳۶ ـ اشکان مدنی عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت و دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شاهرود به دادسرای عمومی و انقلاب اين شهرستان احضار شد . ( امير کبير ۱۴/۵/۸۷)

۳۷ ـ علی نيکونسبتی مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت به اتهام اقدام عيله امنيت ملی و اخلال در نظم عمومی از طريق شرکت در تجمع ۱۸ تير ۸۶ در شعبه اول بازپرسی معاونت امنيت دادگاه انقلاب تهران مورد بازجوئی قرار گرفت. (اميرکبير ۲۰/۵/۸۷)

۳۸ ـ محمد مهدی احمدی دبير سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاههای شيراز و علوم پزشکی جهت محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شد .(امير کبير ۲۴/۵/۸۷)

۳۹ ـ عليرضا فيروزی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان به اتهام شرکت در تحصن اعتراضی خرداد ماه جهت بازداشت به دادسرايزنجان احضار شد. منزل پدری وی مورد بازرسی قرار گرفت.(اميرکبير ۳۱/۵/۸۷)

۴۰ ـ مسعود خيراتی ، مهدی اميريان و نادر ديناری از مسئولين انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاههای شيراز و علوم پزشکی جهت بازجويی به دادگاه انقلاب احضار شدند.(اميرکبير ۳۱/۵/۸۷)

محاکمه: دانشجويان
۴۱ ـ به دنبال انتشار مصاحبه علی خضريان با خبرگزاری فارس در طی کنفرانس خبری چهار تشکل دانشجوئی با تيتر "دانشگاه آزاد با پوشش بيش از ۵۰ درصد دانشجويان به هيچ مرجعی پاسخگو نيست." طی شکايتی که از سوی دانشگاه آزاد عليه وی به دادگاه تسليم شد. وی در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان به اتهام نشر اکاذيب محاکمه شد. (ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

دانشجويان: احکام صادر شده
۴۲ ـ صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير نشريه دانشجوئی "نوبهار" چاپ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بدون هيچگونه بررسی در کميته نظارت بر نشريات و يا حتی کميته انضباطی تنها با دستور شفاهی مصطفی بهمنيار رئيس اين دانشگاه برای مدتی نا مشخص از تحصيل محروم شدند. (کميته گزارشگران حقوق بشر ۷/۵/۸۷)

۴۳ ـ اميررضا اردلان دانشجوی کرد دانشگاه آزاد اصفهان واحد شهرضا ، به اتهام تبليغ و فعاليت عليه نظام در دادگاه انقلاب شهرضا به يک سال زندان محکوم گرديد. نامبرده حدود يک ماه پيش توسط نيروهای امنيتی در اصفهان ، بازداشت و روانه زندان شده بود . (موکريان ۸/۵/۸۷)

۴۴ ـ علی عزيزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت،به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی مقيسه به سه سال زندان محکوم شد. وی در تاريخ ۱۳ آبان سال گذشته در پی برگزاری تجمعی اعتراض آميز در دانشگاه تهران در اعتراض به حضور محمود احمدی نژاد و برگزاری چندين تجمع در دانشگاه های اميرکبير، علامه و…در اعتراض به حکم صادره برای سه دانشجوی در بند پلی تکنيک بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوين شد ومدت دو ماه در اين بند بازداشت بود. دادگاه اين عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير خرداد ماه امسال برگزار شد. که اجازه دفاع کافی را به عزيزی و وکلای مدافعش نداده بود. قاضی همچنين پيش از تشکيل دادگاه مجرم بودن اين فعال دانشجويی را به وکلای وی اعلام کرده بود. (اميرکبير ۱۳/۵/۸۷)

۴۵ ـ سيروان فرخزادی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربيت معلم کرج، امين آريا، محمد شريفی، فاروق معروفی، امير سالاری، عباس رشيدی، مصلح فتاح پور، خانم صداقتی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم کرج به علت حضور در تجمع اعتراضی در خرداد ۸۷ اين دانشگاه به حکم کميته انضباطی به دو ترم تعليق از تحصيل محکوم شدند. لازم به ياد آوريست که در طی تعطيلات تابستانی بيش از ۴۰ تن از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم کرج به کميته انضباطی احضار شده اند. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۴۶ ـ ضياءالدين نبوی از دانشجويان دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به دادگاه احضار شد. وی هفتمين دانشجوی اين دانشگاه است که به دادگاه احضار می شود.نامبرده در ارديبهشت ماه از سوی کميته انضباطی به تعليق از تحصيل محکوم شده بود. (اميرکبير ۲۰/۵/۸۷)

۴۷ ـ علی شاکری دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پيام نور سنندج و عضو انجمن فرهنگی ليلاخ شهرستان دهگلان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۴ دادگاه تجديد نظر سنندج به ۳۰ ماه حبس تعزيری محکوم شد . (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۷/۵/۸۷)

دانشجويان صدور قرار وثيقه:
۴۸ ـ علی قلی زاده دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شاهرود، پس از ۱۵ روز بازداشت با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شد. همچنين برای محمد زراعتی و فرزاد حسن زاده دانشجويان فعال طيف چپ مشهد قرار وثيقه ۳۰۰ ميليونی صادر شده است. علی صابری عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و رضا عرب دبير انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شدند. (اميرکبير ۱/۵/۸۷)

۴۹ ـ اشکان آرشيان دانشجوی بازداشت شده در مشهد با توديع قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.
(ادوارنيوز ۷/۵/۸۷)

۵۰ ـ پيمان غلامی و علی عبدالله زاده دانشجويان دانشگاه سهند تبريز، که در تحصن صنفی بهار امسال دانشگاه سهند شرکت داشتند، بعد از دو هفته بازداشت و زندان توسط نيروهای امنيتی با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. (اميرکبير ۱۵/۵/۸۷)

۵۱ ـ سلمان سيما دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، عضو هيئت موسس انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و مدير مسئول نشريه " سخن تازه" که در مقابل دانشگاه بازداشت شده و بيش از يک ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوين سپری کرد با سپردن قرار وثيقه آزاد شد. مهدی خدائی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد شهر ری و دبير سابق انجمن اسلامی اين دانشگاه نيز پس از ۳۸ روز با قرار وثيقه آزاد شد. (اميرکبير ۱۹/۵/۸۷)

فيلتر کردن سايتها :
۵۲ ـ سايت خبری «شهاب‌نيوز» با شکايت نهاد رياست‌جمهوری به حکم شعبه ۱۲ بازپرسی کارکنان دولت فيلتر شد . گفتنی است که مديرمسئول سايت شهاب‌نيوز در اواسط ماه گذشته بر اساس احضاريه بازپرسی کارکنان دولت در محضر دادگاه حاضر و به شکايت نهاد رياست‌جمهوری پاسخ گفته بود. ( آفتاب نيوز ۵/۵ /۸۷)

۵۳ ـ حسن حداد معاون امنيتی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد : مسئولين ۴ سايت اينترنتی به اتهام مفسد فی الارض و ارتباط با برخی از کشورها دستگير شده اند. وی افزود : اين سايت ها می توانست در آينده امنيت اخلاقی جامعه را به مخاطره اندازد . ( ايسنا ۱۲/۵/۸۷)

۵۴ ـ سايت "الف" به مديريت احمد توکلی رئيس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به علت مکاتبه با دانشگاه اکسفورد در مورد مدرک تحصيلی علی کردان با شکايت معاون حقوقی رئيس جمهور بدستور دادسرای کارکنان دولت فيلتر شد . ( فارس ۲۲/۵/۸۷)

۵۵ ـ سايت خبری " نوروز" متعلق به جبهه مشارکت ايران هک شد. امروز حملات گسترده ای به سايتهای اصلاح طلب آغاز شده است .( ميزان نيوز ۲۶/۵/۸۷)

توقيف کردن فيلم:
۵۶ ـ فيلمهای سنتوری، به رنگ ارغوان، ستاره بود، ستاره می شود، آفسايد، نيوه مانگ، تسويه حساب، جزيره آهنی، آن جا، يک شب، چند روز بعد، عصر جمعه، خاک آشنا، آتشکار و ..... بدستور اداره نظارت و ارزش يابی معاونت سينمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف شده و يا امکان نمايش در سالن سينما ها به تهيه کنندگان اين فيلمها داده نمی شود. (شهروند امروز ۱۳/۵/۸۷)

جلوگيری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدنی:
۵۷ ـ نيروهای انتظامی با محاصره امام زاده طاهر کرج از برگزاری مراسم هشتمين سالگرد درگذشت احمد شاملو که به دعوت کانون نويسندگان ايران قرار بود برگزار شود، جلوگيری کرده و شرکت کنندگان بعد از چندين ساعت سرگردانی توسط نيروهای امنيتی پراکنده و با وسائل نقليه عمومی از محيط خارج شدند. (راديو فردا ۲/۵/۸۷)
۵۸ ـ محسن پرويز معاون فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد: نهادی با عنوان کانون « نويسندگان » که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دريافت کرده باشد وجود خارجی ندارد. وی در توضيح درباره فعاليت کنونی تشکل کانون نويسندگان ايران گفت: "ممکن است [اين افراد] همانند برخی افراد مختلف گردهم جمع شده اند و بيانيه سياسی صادر می کنند و اين فعاليت فرهنگی نيست." هفته گذشته محمود دولت آبادی، از اعضاء سرشناس کانون در وزارت ارشاد ايران حاضر شد و به او گفته شد که کانون حق برگزاری جلسات را ندارد. کانون نويسندگان ايران هر چند با اهداف صنفی آغاز به فعاليت کرده است و همواره نيز بر اين اهداف پافشاری کرده است، اما همواره از سوی حکومت به عنوان نهادی سياسی و مخالف حکومت معرفی شده است و با ثبت رسمی آن چه در رژيم قبلی و چه در جمهوری اسلامی مخالفت شده است. ( بی بی سی ۲/۵/۸۷)
۵۹ ـ مادر فرزاد کمانگر معلم و فعال حقوق بشر که محکوم به اعدام می باشد در اعتراض به حکم اعدام فرزندش و انتقال وی به سلول انفرادی اقدام به راهپيمائی از منزل شخصی خود به روستای ماراب در ۱۰ کيلومتری شهر کامياران نمود. در طول مسير با الحاق تدريجی جمعيت، عليرغم مسالمت آميز و نمادين بودن اين حرکت، در خارج شهر با محاصره صدها تن از نيروهای انتظامی و لباس شخصی در آمدند و پس از ضبط تمامی دستگاه های تلفن همراه افراد حاضر، فيلمبرداری از شرکت کنندگان و بستن جاده، جمعيت مذکور را در دسته های چند نفری وادار به برگشت و انصراف از طی مسير نمودند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۱/۵/۸۷)

۶۰ ـ مجوز انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشکی توسط هئيت نظارت بر تشکل های اين دانشگاه لغو شد. هئيت نظارت پيش از اين اجازه نداده بود انتخابات شورای مرکزی اين تشکل برگزار شود. در نهايت دفتر انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشکی نيز به دستور رئيس دانشگاه تبريز پلمپ شد. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

مطبوعات:
۶۱ ـ نعمت احمدی، وکيل دادگستری در خصوص اشکالات قانون مطبوعات، گفت: تا سال ۷۹ مدير مسئول که با مشکلات فراوانی موفق به اخذ مجوز می‌‏شد، مسؤوليت مطالب نشريات را نيز بر عهده داشت. وی افزود: در حال حاضر نويسنده مطلب همراه مديرمسئول محاکمه می‌‏شود که اين خلاف مسئوليت مدير مسئول در روزنامه است. وی ادامه داد: مدير مسئول که حق چاپ مطلب نويسنده را دارد، با حضور هيات منصفه محاکمه می‌‏شود اما محاکمه نويسنده مطلب بدون حضور هيات منصفه صورت می‌‏پذيرد. وی با بيان اينکه حجم انبوهی از شکايات توسط مدعی العلوم مطرح است، تصريح کرد: مدعی‌‏العلوم از طرف اشخاص حقيقی يا حقوقی شکايت می‌‏کند حال آنکه اين اشخاص می‌‏توانند خود در صورت متضرر شدن شکايت کنند.( ايلنا ۱۱/۵/۸۷)

۶۲ ـ سيد محمود عليزاده طباطبايی، وکيل دادگستری در خصوص نشريات الکترونيکی گفت: در قانون مطبوعات به طور واضح نشريات الکترونيکی تعريف نشده است و در برداشتی که از قانون می‌‏شود می‌‏توان گفت که سايت‌‏ها و خبرگزاری‌‏هايی که از وزارت ارشاد مجوز اخذ کرده‌‏اند، مشمول نشريات الکترونيکی می‌‏شوند. وی در خصوص نحوه عملکرد هيات نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: اين هيات با مطبوعات به شدت سياسی برخورد می‌‏کند و مطبوعات که به بيان نياز‌‏های جامعه می‌‏پردازند ، نيازمند اصلاح ترکيب اين هيات به نفع مردم هستند. او با بيان اينکه در صورت تغيير ترکيب هيات نظارت بر مطبوعات و حضور نمايندگان مردم و اعضای شورای شهر در اين هيات، برای مطبوعات مقداری دريچه تنفسی باز می‌‏شود، تصريح کرد: برخورد هيات نظارت بر مطبوعات بعضاً غيرقانونی است،‌‏ به طور مثال بعد از توقيف يک نشريه توسط هيات نظارت بر مطبوعات پرونده بايد ظرف يک هفته به دادگاه ارسال شود حال آنکه شاهد هستيم که پرونده يک روزنامه را ۶ ماه نگه داشته‌‏اند. ( ايلنا ۱۱/۵/۸۷)

۶۳ ـ استيوارت ويليامز نماينده خبرگزاری فرانسه "آژانس فرانس نيوز" که يک شهروند انگليسی است، به دستور مقامات دولتی از ايران اخراج شد. وی در مورد اين حکم اضهار داشت: در مورد دليل اين دستور توضيحی داده نشده است. تنها اعلام شده، به محض دريافت ويزا بايد خاک ايران را ترک کند. ويليامز دارای اجازه نامه اقامت قابل تجديد است که تا ۲۸ ماه اوت نيز دارای اعتبار بوده است. (آفتاب ۲/۵/۸۷)

مطبوعات: توقيف شده
۶۴ ـ يکی از ضمائم روزنامه " همشهری " وابسته به شهرداری تهران بنام " همشهری جوان " به سردبيری فريدالدين حداد عادل به اتهام انتشار مطالب غير اخلاقی توقيف شد. از اين نشريه ۱۸۸ شماره منتشر شده بود .
( فردا ۲۳/۵/۸۷)

۶۵ ـ فصل نامه « جشن کتاب» به مدير مسئولی آرش حجازی و سردبيری حسين شهرابی پس از انتشار ۵ شماره در دوره جديد، به حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف و لغو امتياز شد. (فارس ۱۲/۵/۸۷)

۶۶ ـ مجوز مجله " سرگرمی ماهانه " مختص جدول به علت درج ويژه نامه SMS به اتهام استفاده از تصاوير نامناسب به دستور هئيت نظارت بر مطبوعات لغو گرديد . ( فارس ۲۴/۵/۸۷)

۶۷ ـ امتياز هفته نامه سياسی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی " طبرستان " به مدير مسئولی شکرالله شکری به حکم هئيت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گرديد.( اعتماد ۲۸/۵/۸۷)

مطبوعات: اخراج روزنامه نگاران
۶۸ ـ بدنبال جمع آوری امضاء جهت اعتراض مبنی بر عدم رضايت از نحوه مديريت بوفه شبکه "پرس تی وی" خبرنگاری که نويسنده و بانی جمع آوری اين امضاء بوده ابتدا به عدم دريافت حقوق يک شيفت کاری خود جريمه شده و سپس به دليل انعکاس اين خبر از کار خود اخراج شد. (سايت فردا ۱۲/۵/۸۷)

۶۹ ـ مسعود رفيعی طالقانی خبرنگار سرويس سياسی روزنامه «فرهنگ آشتی » که در ارديبهشت ماه به مدت ۲۵ روز بازداشت شده بود، توسط مديرمسئول روزنامه از کار اخراج شد. و اين کار در حالی صورت می گيرد که تاکنون هيچ حکمی از سوی دادگاه عليه وی صادر نشده است. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۷۰ ـ سيد هاشم هدايتی مدير مسئول دو هفته نامه لغو امتياز شده « هاوار » و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی برای چهارمين بار به شعبه سوم دادگاه انقلاب سنندج احضار شد.( دسترنج ۷/۵/۸۷)

۷۱ ـ علی محمد اسلام پور سردبير هفته نامه سياسی ، اجتماعی و فرهنگی « نوای وقت» چاپ کرمانشاه ، به کلانتری احضار شد. از اين نشريه تاکنون ۱۱۳ شماره منتشر گرديده است.( موکريان نيوز ۹/۵/۸۷)

۷۲ ـ نوشين محمدی مديرمسئول هفته نامه کردی ـ فارسی « ندای جامعه» ارگان رسمی جامعه دانشجويان و دانش آموختگان کرمانشاهی به اتهام نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت فرماندار سرپل ذهاب جهت بازجويی به شعبه پنجم بازپرسی دادگستری کرمانشاه احضار شد (موکريان نيوز ۱۱/۵/۸۷)

۷۳ ـ محمدجواد حق شناس مدير مسئول روزنامه « اعتماد ملی » به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت مدعی العموم جهت بازجويی به شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت احضارشد. نامبرده اعلام کرد: ۴۳ پرونده برای اين روزنامه درست شده است ۲۸ پرونده در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت و ۱۵ پرونده در شعبه ششم اين دادسرا موجود می باشد. حدود ۸۵ درصد شکات را وزارتخانه‌‏ها و مجموعه‌‏های ذيربط و معاونين رييس‌‏جمهور تشکيل می‌‏دهند. شاکی چهار يا پنج پرونده مدعی العموم است. (ايسنا ۱۹/۵/۸۷)

۷۴ ـ اجلال قوامی عضو شورای سردبيری هفته نامه توقيف شده " پيام مردم" به اتهام تحريک و تشويق مردم به تخريب و تعريق اماکن دولتی در جريان اعتراضات مردمی در مرداد ۸۴ جهت محاکمه به شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی سنندج احضار شد. ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۷/۵/۸۷)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
۷۵ ـ مهدی فضائلی مديرعامل سابق خبرگزاری "فارس" به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و افترا، با شکايت مدعی‌العموم، وزارت اقتصاد و دارايی و دانشگاه آزاد اسلامی در شعبه‌ی ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، محاکمه شد . (ايسنا ۱۸/۵/۸۷)

۷۶ ـ پرويز اسماعيلی مدير عامل خبرگزاری " مهر " به اتهام توهين و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان محاکمه شد.( ايسنا ۲۱/۵/۸۷)

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاهها
۷۷ ـ مسعود حيدری مدير عامل سابق خبرگزاری ايلنا به اتهام افترا و نشر اکاذيب ، با شکايت وزارت کار ، دانشگاه امير کبير و وزارت علوم در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان به پرداخت ۱۵ميليون ريال جزای نقدی بدل از حبس و شلاق و سه ماه و يک روز حبس تعزيری محکوم شد.( ايسنا ۷/۵/۸۷)

۷۸ ـ صديق مينايی روزنامه نگار و همکارهفته نامه توقيف شده« آسو » پس از ۲۱ روز بازداشت ، با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. اين روزنامه نگار روز ۱۲ تير ماه در پی مراجعه به شعبه چهارم بازپرسی دادگستری سنندج ، بازداشت و روانه زندان گرديد. يادآور می گردد مينايی پيشتر نيز در پرونده ای ديگر ، به اتهام نشراکاذيب محکوم به پرداخت دو ميليون تومان جزای نقدی شده بود. (موکريان نيوز ۷/۵/۸۷)

۷۹ ـ مدير سايت رجانيوز به اتهام نشر اکاذيب ، با شکايت قدرت اله عليخانی نماينده مجلس در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی به رياست قاضی حسين حسينيان به سه ماه و يک روز زندان محکوم شد . ( ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۸۰ ـ علی داداشی مدير مسئول نشريه «ارمغان آذربايجان» در تبريز به اتهام نشر اکاذيب به حکم شعبه دوم دادگاه تجديد نظر کيفری استان آذربايجان شرقی به ۵۰ ضربه شلاق تعزيری محکوم شد. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۸۱ ـ محمد مهدی فقيهی مدير عامل سايت " انتخاب " به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و توهين با شکايت انصار حزب الله در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گرديد .( ايسنا ۲۲/۵/۸۷)

۸۲ ـ سامان رسول پور روزنامه نگار و عضو هئيت اجرايی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت شده بود ، پس از ۱۷ روز با قرار وثيقه ۱۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۳/۵/۸۷)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
۸۳ ـ مسعود کردپور روزنامه نگار و دبير آموزش و پرورش در کردستان توسط نيروهای امنيتی در بوکان بازداشت و روانه زندان گرديد. ماموران امنيتی کيس کامپيوتر ، موبايل ، پاسپورت و تعدادی از کتاب ها و جزوه هايی که در کتابخانه شخصی وی نگهداری می شد را با خود بردند. زمستان سال گذشته وی از سوی دادگاه رسيدگی به تخلفات اداری استان آذربايجان غربی به اتهام تحريک معلمان به نرفتن به کلاسهای درس و مصاحبه با رسانه های داخل و خارج از کشوردر اين زمينه ، به شهرستان تکاب تبعيد شده بود. (موکريان نيوز ۱۸/۵/۸۷)

اخبار مربوط به فعالين سياسی ، فرهنگی و اجتماعی:
۸۴ ـ محمود صيدانلو، مدير کل فرهنگی سازمان تربيت بدنی و دبيرکل ستاد نظارت فرهنگی بازی های آسيايی، جهانی و المپيک، گفت : کليه ورزشکاران، مربيان و سرپرستان اعزامی به المپيک پکن از گفت و گو با شبکه هايی ايرانی غير وابسته به جمهوری اسلامی و يا تاييد نشده از سوی آنان، رسما منع شده اند. دبير کل ستاد نظارت فرهنگی بازی های آسيايی، جهانی و المپيک همچنين تاکيد کرد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه گفت و گوی ورزشکاران با رسانه های بيگانه را ممنوع کرده است. اين ممنوعيت برای تمام دستگاه های کشور و از جمله ورزش لازم الاجرا است. بر اين اساس ورزشکاران ما تحت هيچ شرايطی حق صحبت با خبرنگاران و نمايندگان رسانه های بيگانه را ندارند. ( امير کبير ۲/۵/۸۷)

۸۵ ـ کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعيه‌ای به اعدام ۲۹ نفر در زندان اوين واکنش نشان داد. در اطلاعيه آمده است: اولا”: از جعل عناوينی مانند اراذل و اوباش نظر به اصل قانونی بودن جرم و مجازات و فقدان عنوان فوق در مسائل کيفری اعلام نگرانی عميق می نمايد. متأسفانه در سالهای اخير در ايران تعدادی بطور دسته جمعی اعدام گرديدنــد، اين امر تا آنـــجا پيش رفته که مع الاصف، ايران از لحاظ تعداد اعدام شدگان در جهان رتبه دوم را دارا می باشد . ثانيا”: صرفنظر از ماهيت اعمال ارتکابی، نحوه دستگيری و محاکمه، مرجع صالح و مراحل دادرسی و حق داشتن وکيل، از جمله حقوق مسلم متهمين بوده که هيچ مقامی حق سلب آن از متهمين را نداشته و در صورت وقوع، متخلف قابل تعقيب خواهد بود. به نظر می رسد اعدام شدگان از سيستم دادرسی منصفانه بی بهره بوده اند .( امير کبير۷/۵/۸۷)

۸۶ ـ جمعی از معلمان حق التدريسی شهرستان اروميه در اعتراض به عدم استخدام آنها به رغم داشتن ۵ سال سابقه کار توسط وزارت آموزش و پرورش در مقابل مجلس تجمع کردند. آنها تاکيد داشتند که تا کنون نه تنها از استخدام بلکه از بيمه کردن آنها نيز توسط اين وزارتخانه خودداری شده است. (فارس ۸/۵/۸۷)

۸۷ ـ کانون مدافعان حقوق بشر به دنبال اعدام دو تن در استان سيستان و بلوچستان بيانيه‌ای منتشر کرد. در قسمتی از اين اطلاعيه آمده است: بارديگر دو نفر از فعالان سياسی - اجتماعی در استان سيستان و بلوچستان به اتهام همکاری با گروههای مسلح اعدام گرديدند . بدون آنکه نحوه دستگيری ، تعقيب و محاکمه و محکوميت آنها معلوم گردد . آنچه از قرائن و شواهد بر می آيد متهمينی از اين دست ، غالباً از مزايای دادرسی عادلانه برخوردار نيستند و آنچه باعث تأسف بسيار است ، آنکه محاکمات عموماً بصورت غير علنی و در محاکم غير صالح به عمل می آيد.(ادوارنيوز ۱۶/۵/۸۷)

۸۸ ـ جمعی از معلمان حق التدريسی استان لرستان در اعتراض به عدم استخدام رسمی توسط وزارت آموزش و پرورش در مقابل مجلس تجمع کردند. لازم به ذکر است اين تجمع چندمين اقدام اعتراضی از اين دست طی روزهای گذشته است. معلمان حق التدريسی مناطق ديگر کشور نيز در روزهای پيش با تجمع مقابل مجلس خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش شده بودند که تا کنون هيچ پاسخ مشخصی به اين خواسته های معلمان داده نشده است. (دسترنج ۲۰/۵/۸۷)

۸۹ ـ دکتر محمد ابراهيم باستانی پاريزی ، دکتر رضا داوری اردکانی و حجت الاسلام دکتر علی شيخ اسلامی از اساتيد دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه تهران بازنشسته شدند . لازم به يادآوری است با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در راستای سياست يکدست سازی تدريجی حوزه و دانشگاه و حذف دگر انديشان بيش از ۴۲ استاد دانشگاه اخراج و يا بازنشسته شده اند. (مهر ۲۲/۵/۸۷)

Copyright: gooya.com 2016