شنبه 12 مرداد 1387

اظهارات معاون امنيت دادسرای تهران در باره دستگيری بهاييان، وابستگان به انجمن پادشاهی، مسوولان ۴ سايت "ضداخلاقی" و اعدام های اخير، ايسنا

*«پرونده‌های امنيتی» در گفت‌وگو با معاون امنيت دادسرای تهران*
*بازداشت مسوولان ۴ سايت ضداخلاقی
*ناکامی عوامل ضدانقلاب در انجام عمليات تروريستی در تهران و قم

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران به تشريح برخی از پرونده‌های مهم در رابطه با حادثه‌ی بمب‌گذاری در حسينيه شيراز، انفجار هتل جهان در تهران، تشکيلات غيرقانونی بهاييون، اراذل و اوباش، برخورد با سايت‌های مستهجن و تجمعات اخير پرداخت.


افرادی وابسته به انجمن پادشاهی خارج ازکشور قصد داشتند درتهران بمب‌های سيانوری‌ کاربگذارند

وی در ادامه در رابطه با علت ارسال پرونده‌ی بمب‌گذاری حسينيه شيراز به تهران تصريح کرد: پس از انفجار در شيراز، يک سری تشکيک‌ها ايجاد شد و بعضی از ارگان‌ها و افراد صاحب‌نظر اعلام کردند که انفجار از داخل مجموعه بوده و بعضی نيز عامل خارجی را باعث اين حادثه می‌دانستند که پس از تحقيقات کافی مشخص شد حادثه تروريستی بوده است اما به دليل اين‌که نيروهای امنيتی به دنبال مسببان حادثه بودند، بيان شد که حادثه تروريستی نبوده و يک انفجار داخلی بود. پيگيری اين مساله ادامه داشت تا اين‌که انفجار هتل جهان در تهران اتفاق افتاد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با بيان اين‌که اطلاعات در مورد اين‌که چه کسانی اقدام به اين کار کرده بودند، برای ما مشخص شد افزود: آنها قصد داشتند با تهيه‌ی بمب‌های سيانوری در تهران نيز اقدام به بمب‌گذاری‌ کنند. در برنامه‌ريزی‌های آنها بمب‌گذاری سه نقطه در تهران و قم وجود داشت. حوزه‌ی علميه‌ی قم و حرم امام (ره) مدنظر آنها بود که به دلايلی، اين دو مکان را مناسب ندانستند و در نهايت دو مدرسه ديگر را در قم شناسايی کردند و قرار بود که به طور همزمان دو نقطه در قم و يک نقطه در تهران بمب‌گذاری شوند.

حداد با بيان اين‌که اين افراد سابقه دستگيری نداشتند، به ايسنا گفت: پس از انفجار در هتل جهان تهران، يکی از آنها متواری شده و ديگری که آسيب ديده بود، دستگير و مورد بازجويی قرار گرفت. با تلاش بی‌وقفه‌ی پليس امنيت تهران و سازمان اطلاعات استان تهران کمتر از ۲۴ ساعت نفر دوم دستگير و کليه‌ی اطلاعات گروه، بدست آمد و حدود ۱۸ نفر در اين رابطه دستگير شدند و در حال حاضر هشت نفر در بازداشت به سر می‌برند و بقيه به دليل عدم اطلاع از اقدامات تروريستی گروه فعلا با تامين قرار مناسب آزاد شدند.

وی با اشاره به اين‌که اين افراد به انجمن پادشاهی خارج از کشور وابسته بودند، يادآور شد: پيش از اين در ارتباط با اين گروه طی سه چهار سال گذشته دستگيری‌هايی در سراسر کشور صورت گرفته بود. اين افراد با پول‌های بسيار زيادی که از خارج از کشور دريافت می‌کردند دست به اقدامات اين‌چنينی می‌زدند که به لطف خداوند با همکاری وزارت اطلاعات و پليس امنيت و دادسرای تهران از يک اقدام تروريستی وحشيانه جلوگيری شد.


پرونده بمب‌گذاری دربازپرسی امنيت، رسيدگی و کيفرخواست۴متهم اصلی به‌زودی صادر می‌شود

وی خاطرنشان کرد: پيگيری اوليه اين موضوع با پليس امنيت تهران بود و سپس سازمان اطلاعات استان تهران با جديت کار را دنبال کرد. در نهايت به دليل اين‌که اين افراد اقداماتی را در تهران انجام داده و هم‌چنين به دليل جلوگيری از ايجاد مشکلاتی در منطقه تقاضای احاله‌ی پرونده شد که موضوع مورد موافقت قرار گرفت و کل پرونده به تهران ارسال شد.

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با بيان اينکه تلاش ما اين است که در هفته‌ی آينده برای چهار نفر اصلی اين پرونده کيفرخواست صادر کرده و آنها را به دادگاه ارسال کنيم، گفت: از دو نفری که در اين زمينه مباشر بودند يکی معدوم و ديگری در زندان به سر می‌برد.

حداد، جلوگيری از يک عمليات تروريستی بزرگ از ناحيه‌ی اين گروه را يکی از بزرگ‌ترين کارهايی که در سال‌های اخير با هماهنگی پليس امنيت، وزارت اطلاعات و دادسرا انجام شده عنوان کرد و گفت: در اين زمينه نفرات خارج از کشور که اغلب در آمريکا و انگليس به سر می‌برند نيز شناسايی شده و از طريق پليس بين‌الملل تحت تعقيب هستند. افراد دستگير شده از نظر اخلاقی نيز به شدت فاسد بودند و اکنون اين پرونده در شعبه‌ی دوم بازپرسی دادسرای امنيت در حال رسيدگی است.

حداد بيان کرد: چند سالی است کشورهايی از جمله آمريکا که قصد نفوذ به کشور را دارند، علاوه بر شيوه‌های تند و خشن نظير بمب‌گذاری، از راه‌های ديگر برای جذب افرادی که ممکن است در آينده برای مقاصد شوم مورد استفاده قرار گيرند، اقدام می‌کنند.

وی افزود: در همين زمينه پرونده‌ای تشکيل شده که متهمان آن دو برادر هستند؛ آنها با تشکيل همايش‌ها با زمينه‌هايی از جمله ايدز که مورد توجه سازمان‌ها و NGO های داخلی و خارجی است، اقدام به جذب نيرو و برنامه‌ريزی برای اعزام اين افراد به خارج از کشور و آموزش جهت هدف‌های براندازی می کردند.

حداد يادآور شد: گروه‌های خارج از کشور اين افراد را جذب و از طريق برخی از کشورهای همسايه برای آنها ويزا تهيه کرده و آنها را مورد آموزش قرار می‌دادند. اين افراد از اقداماتی که انجام می‌دادند مطلع بودند و نوع آموزش آنها مانند فعاليت‌هايی برای انقلابات مخملی و به طور گسترده بود و تحقيقات در شعبه‌ی اول بازپرسی دادسرای امنيت همچنان ادامه دارد.


۷ تن به دليل ارتباط با اسراييل بازداشت شدند

وی در رابطه با پرونده‌ی تشکيلات غيرقانونی بهاييت اظهار کرد: هفت نفر از بهاييون اقدام به تشکيل گروهی غيرقانونی کرده و در اين راستا ارتباطاتی را با بعضی از کشورها از جمله اسراييل داشتند و دستوراتی را از آنها اخذ می‌کرده تا اقداماتی را عليه نظام انجام دهند. اين مساله منجر به دستگيری اين هفت نفر شد و آنها کليه‌ی اتهامات خود از جمله تشکيل گروه غيرقانونی و ارتباط با اسراييل را پذيرفته‌اند. اين پرونده در شعبه‌ی اول بازپرسی دادسرای امنيت رسيدگی می‌شود.


درمرحله اول طرح برخورد با اراذل و اوباش، حدود۵۰۰ نفر و درمرحله دوم تعداد کمتری دستگير شدند

حداد در رابطه با رسيدگی به پرونده‌های اراذل و اوباش در معاونت متبوعش با بيان اينکه بيش از ۹۰ درصد پرونده‌های سطح يک و دو اراذل و اوباش در طرح ارتقای امنيت اجتماعی در مرحله‌ی اول و دوم با هماهنگی پليس امنيت در دادسرای امنيت مورد رسيدگی قرار گرفت و احکام در اين دادسرا صادر شده است، به ايسنا گفت: در مرحله اول طرح مذکور، حدود ۵۰۰ نفر و در مرحله دوم تعداد کمتری دستگير شدند.

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اينکه دستگيرشدگان بر اساس توافق دادسرا، پليس امنيت و سازمان زندان‌ها به زندان مخصوصی که برای اين کار در نظر گرفته شده بود، منتقل شده و پس از تکميل تحقيقات، پرونده آنها به دادگاه ارسال می‌شود، يادآور شد: اگر در طول بازداشت متنبه شوند با قرارهای مناسب آزاد خواهند شد و اگر در طول مدتی که در خارج از زندان به سر می‌برند کار خلافی انجام ندهند ممکن است که پرونده با قرار تعليق تعقيب بسته شود اما اگر متنبه نشوند پرونده با کيفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.


تعداد بيشتر اعدام‌شدگان اخير، قاچاقچی مواد مخدر بودند

وی درباره اعدام‌های اخير صورت گرفته خاطرنشان کرد: تعداد بيشتر اين افراد، قاچاقچی مواد مخدر بوده و پرونده مربوط به دادسرای انقلاب بوده است و تعدادی از آنها نيز اراذل و اوباش بودند؛ البته پرونده‌هايی که اين دادسرا در رابطه با اراذل و اوباش رسيدگی می‌کند نيز در آينده‌ی نزديک به دادگاه ارسال می‌شود.


مسوولان ۴ سايت ضداخلاقی بازداشت شدند

حداد با اشاره به اقدامات سايت‌هايی که مسايل ضداخلاقی و مستهجن را در حد بسيار بالايی ترويج می‌کردند و معاونت متبوعش برای برخورد با آنها وارد عمل شده، گفت: اخيرا دفتر اينترنت دادسرای تهران، تعدادی از سايت‌های مستهجن را شناسايی کرده که جرايم سنگين و خطرناکی را از نظر اخلاقی انجام می‌دادند که با هماهنگی اين دفتر توانستيم مسوولان چهار سايت را دستگير کرده و سايت‌های مورد نظر نيز بسته شد.

وی با اعلام اين‌که پرونده‌ی اين چهار نفر با عنوان اتهامی مفسد فی‌الارض در حال رسيدگی است، گفت: مدارک بسيار زيادی از آنها به دست آمده و ارتباط آنها با برخی از کشورها نيز مشخص شده است. به لحاظ اين‌که اين سايت‌ها می‌توانست در آينده امنيت اخلاقی جامعه را به مخاطره اندازد، دادسرای امنيت وارد عمل شد.


برخورد با تجمعاتی که به دعوت شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته بود

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اشاره به چند تجمع اخير در تهران، به تشريح آنها پرداخت و گفت: از سوم خردادماه با دعوت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای تجمعاتی در سطح تهران برگزار شد. سوم خردادماه در مورد جزاير سه‌گانه عليه دولت امارات در جلوی سفارت اين کشور مقابل پارک ملت تجمعی انجام شد. در اين زمينه لازم به ذکر است که گروه‌های ضدانقلاب پس از اين‌که مشاهده کردند به صورت سلبی نمی‌توانند در کار خود موفق باشند، به صورت ايجابی وارد عمل شدند و به عنوان مثال بيان کردند ما به حمايت دولت ايران عليه دولت امارات در مورد جزاير سه‌گانه تجمعی را انجام می‌دهيم.

حداد با اشاره به بازی ايران و امارات گفت: ۱۳ خردادماه در اين رابطه تجمعی در ميدان آزادی برپا شد. ۲۴ خردادماه نيز در رابطه با حمايت از اظهارات عباس پاليزدار و مسايل اقتصادی، تجمعی مقابل پارک ملت صورت گرفت که در اين تجمع تعداد بيشتری حضور داشتند و برای ما محرز بود که همه چيز از پيش برنامه‌ريزی شده است. دوربين‌هايی در چند نقطه کار گذاشته شده بود تا از صحنه‌های درگيری فيلمبرداری و جهت استفاده به شبکه‌های تلويزيونی خارج از کشور ارسال کنند.

بيشتر افراد حاضر درتجمع حمايت از اظهارات پاليزدار دارای سابقه امنيتی و شرارت بودند


دو نفر در اين پرونده متهم به جاسوسی هستند

وی با بيان اين‌که در اين تجمع حدود۲۵۰ نفر بازداشت و در همان روز تعدادی از آنها آزاد شدند، گفت: نکته‌ی جالب در اين تجمع اين بود که افرادی که با هماهنگی در اين تجمع حضور پيدا کرده بودند عمدتا دارای سابقه‌ی امنيتی و شرارت بودند. اين افراد با انگيزه آمده بودند که تحقيقات از آنها صورت گرفت. عده‌ای نيز آزاد شدند و از اين افراد هنوز تعدادی در بازداشت به سر می‌برند. در رابطه با دو نفر از اين افراد، اتهام جاسوسی مطرح است و تعدادی نيز متهم به ارتباط با برخی گروهک‌ها هستند.

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: پس از ۲۴ خردادماه قرار بود تجمعی در پارک لاله به بهانه‌ی گرانی با حمايت شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گيرد که علی‌رغم فشارهای زياد و تبليغات گسترده تجمعی صورت نگرفت. پس از آن تمام شبکه‌های ماهواره‌ای، راديوهای بيگانه و همچنين منافقين با ارسال بيش از ۵۰۰ هزار پيامک در رابطه با ۱۸ تير قصد برگزاری تجمعی را داشتند که خوشبختانه با همکاری وزارت اطلاعات، پليس امنيت و دادسرا و با تمهيدات در نظر گرفته شده کار به نحوی پيش رفت که حتی يک نفر در اين فراخوان شرکت نکرد.


پس از مسايل امنيتی، برخورد با اراذل و اوباش در صدر اقدامات ما قرار دارد

وی تاکيد کرد: پس از مسايل امنيتی، برخورد با اراذل و اوباش در صدر اقدامات ما قرار دارد که با جديت با اين مساله برخورد خواهيم کرد. سعی ما تامين امنيت سياسی، اجتماعی و اخلاقی در سطح تهران بزرگ است.

Copyright: gooya.com 2016