شنبه 2 شهریور 1387

گزارش مرداد ماه فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در باره نقض حقوق بشر در ايران (بخش دوم و پايانی)

[بخش نخست گزارش]

ممنوع الخروج شدن فعالين سياسی ، فرهنگی و اجتماعی:
۹۰ ـ حسن اسدی زيدآبادی، مسئول کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران گفت: پيرو دعوت از سازمان دانش آموختگان ايران و کميته حقوق بشر برای شرکت در سيزدهمين نشست ساليانه مجمع نهادهای ملی حقوق بشری آسيا و اقيانوسيه در کوالالومپور مالزی، آقای عبدالله مومنی سخنگوی سازمان به عنوان نماينده اين سازمان و نيز تشکل های غيردولتی جامعه مدنی ايران قرار بود تا با حضور در اين نشست به ارائه سخنرانی وگزارشی از وضعيت مدافعان حقوق بشر در آسيای غربی و بخصوص ايران بپردازند، اما با توقيف غيرقانونی گذرنامه، متاسفانه از سفر ايشان به کشور مالزی به منظور شرکت در اين نشست ممانعت بعمل آمد. وی گفت: سال گذشته نيز در فرودگاه و توسط ماموران امنيتی از سفر آقای مومنی به آمريکا جهت سخنرانی در دانشگاه MIT جلوگيری به عمل آمد . ( ادوارنيوز ۴/۵/۸۷)

۹۱ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد: مهندس علی اکبر موسوی خوئينی نماينده تهران در مجلس ششم و عضو سازمان دانش آموختگان ايران به اتهام اخلال در نظم عمومی، شرکت در تجمعات غير قانونی و تبليغ عليه نظام ممنوع الخروج شده است. (ايسنا ۲۹/۵/۸۷)

۹۲ ـ گلشيفته فراهانی هنرپيشه سينما، در حال سفر به هاليوود در فرودگاه ممنوع الخروج اعلام شد. مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گويند: بازيگران ايرانی برای بازی در فيلمهای خارجی بايد از اين وزارتخانه مجوز بگيرند. (روز ۳۰/۵/۸۷)

احضار فعالين سياسی ، فرهنگی ، اجتماعی به دادگاهها:
۹۳ ـ محمد علی دادخواه وکيل ابراهيم يزدی ، دبير کل نهضت آزادی ايران اعلام کرد: در تماس تلفنی و مراجعه حضوری مامورين امنيتی ، به خانواده ابراهيم يزدی ، حکم جلب ايشان را به صورت شفاهی اعلام کرده و از ارائه حکم کتبی توسط اين افراد خودداری شده است .( ميزان نيوز ۱۳/۵/۸۷)

۹۴ ـ خليل بهراميان وکيل مدافع متهمان سياسی ، داشجويی و مطبوعاتی به دلايل نامعلوم به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۴/۵/۸۷)

۹۵ ـ بدنبال ممنوع التصوير شدن چند بازيگر سينمای ايران، يک کارگردان قديمی سينما و دو بازيگر زن که به تازگی از سفر خارج برگشته اند و يا در برخی فيلمهای هاليوودی حضور يافته اند جهت بازجويی به معاونت سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احضار شدند. (ادوارنيوز ۱۵/۵/۸۷)

۹۶ ـ عزت الله انتظامی، پرويز پرستوئی هنرپيشه و کيومرث پوراحمد کارگردان به جرم جمع آوری پول برای نجات دادن بهنود شجاعی از اعدام توسط قاضی محمد حسين شاملو برای بازجوئی به شعبه اول بازپرسی دادسرای امور جنائی تهران احضار شدند. (ايسنا ۲۹/۵/۸۷)

محاکمه فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۹۷ ـ ياشار حکاک پور ، داود عظيم زاده ، عليرضا حقی ، مجيد پژوه فام و حامد يگانه پور به اتهام سخنرانی ، شرکت و سازماندهی تظاهرات خرداد ۸۵ در دانشگاه و شهر مراغه ، نشر و توزيع نشريه دانشجويی " زنگان سوزلری " ، تماس با کانالهای تلويزيونی آذبايجانی در خارج از کشور و قوميت گرايی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به رياست قاضی جواد سليمی مورد محاکمه قرار گرفتند . ( ساوالان سسی ۸/۵/۸۷)

بازداشت فعالين سياسی فرهنگی و اجتماعی:
۹۸ ـ محسن نادری از زندانيان سياسی دهه ۶۰ به علت شرکت در مراسم سالگرد قتل عام زندانيان سياسی در خاوران به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی موسوی به يکسال حبس تعزيری محکوم شده بود، بازداشت و به قرنطينه زندان اوين منتقل گرديد. وی در شهريور ماه سال گذشته برای گراميداشت نوزدهمين سالگرد يکی از اعضای خانواده اش ( محمد حسين داود آبادی فرهانی) که در قتل عام ۱٣۶۷ جان باخته بود شرکت کردند. که توسط مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به بند ۲۰۹ منتقل شدند که پس از ۲۱ روز بازداشت با قرار وثيقه موقتا آزاد شد. لازم به يادآوری است خانواده هايی که سال گذشته در مراسم نوزدهمين سالگرد قتل عام عزيزانشان شرکت کرده بودند با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به بند ۲۰۹ منتقل شدند آنها بيش از ۴ ماه در سلولهای انفرادی تحت وحشيانه ترين شکنجه های جسمی و روحی قرار داشتند. سپس آنها را به بند ٣۵۰ زندان اوين منتقل کردند و تعدادی از آنها هنوز در شرايط بلاتکيلفی بسر می برند.اعضای خانواده هايی که هنوز در زندان بسر می برند عبارتنداز: آقای علی صارمی ۶۰ساله،محمد علی منصوری،ميثاق يزدان نژاد و ناصر سوداگری. (فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲/۵/۸۷)

۹۹ ـ جاويد کمانگر يازده ساله ، برادرزاده فرزاد کمانگر معلم اعدامی، جهت خريد در ساعت ۹ صبح از منزل خارج و در بين راه توسط دو دستگاه اتومبيل سفيد رنگ با پلاک نظامی متعلق به سپاه پاسداران ربوده ميشود و با بستن چشم نامبرده وی را به نقطه نامعلومی منتقل نموده و چندين ساعت نامبرده را مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار ميدهند. بطوريکه نامبرده دچار خونريزی چشم و گوش ميگردد ، سرانجام پس از ساعتها ضرب و شتم و شکنجه ، وی را در ساعت ۲۱ شب به نقطه ای در پنج کيلومتری خارج از شهر منتقل و رها ميکنند ، که وی نيز پس از حداقل يکساعت پياده روی خود را به منزل ميرساند.( فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۵/۸۷)

۱۰۰ ـ در پی تظاهرات مسالمت آميز عربهای شهر اهواز در اعتراض به شرايط خفقان آور زندگی و فشار مضاعف فرهنگی ، ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در اين تظاهرات توسط نيروهای امنيتی دستگير و تعدادی زخمی شدند . اسامی بعضی از دستگيرشدگان به اين قرار است: ابو امجد حيدری، فالح بريحی معروف به ابو حسن ، کاظم سيد قريشی ، عيسی حداد ، عدنان بيانات ، علی دورقی ، موسی کعبی زاده . لازم به ياد آوری است که در اين تظاهرات شعارها و خواست ها در خصوص رفع ستم فرهنگی، ميزان بسيار بالای بيکاری و بهبود معيشيت زندگی بود که از مقامات حکومت ايران خواستار رفع اين مشکلات بودند. (سازمان حقوق بشر اهواز ۵/۵/۸۷)
۱۰۱ ـ در پی مراجعه ماموران امنيتی تهران جهت دستگيری ميثم لطفی و عدم امکان بازداشت وی ، مادر وی توران مرادی به همراه مريم لطفی خواهر ميثم توسط مامورين بازداشت و به پليس امنيت تهران منتقل شدند که در طی ۲۴ ساعت هر دو آنها آزاد شدند . ميثم لطفی شامگاه ۲۵ ارديبهشت ۸۶ به جرم « اراذل و اوباش » با حمله نيروی انتظامی به منزلش دستگير شد . طی اين حمله، مادر و خواهر مورد ضرب و شتم واقع شدند . ميثم بعد از بازداشت به سوله کهريزک منتقل و مورد شکنجه های شديد فيزيکی و حتی اعدام مصنوعی قرار گرفت . وی در سن ۱۹ سالگی در جريان حوادث کوی دانشگاه بازداشت شده بود.(کميته گزارشگران حقوق بشر ۷/۵/۸۷)
۱۰۲ ـ ارسلان شريفی ، امير رمضانی ، رسول هيکلی و مسعود محبی توسط مامورين امنيتی در شهر بوکان بازداشت شدند . علت دستگيری اين چهار شهروند بوکانی هنوز مشخص نيست .( موکريان نيوز ۹/۵/۸۷)

۱۰۳ ـ محمد کعبی چند روز پيش از سوی نيروهای امنيتی دستگير و روانه زندان شد. تا کنون هيچ علت يا عللی برای دستگيری اين شهروند سنندجی ازسوی مراجع رسمی اعلام نشده است. ( موکريان نيوز ۱۰/۵/۸۷)

۱۰۴ ـ کاوه محمدی و ارسلان صادقی در جريان راهپيمائی مسالمت آميز مادر فرزاد کمانگر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۵/۸۷)

۱۰۵ ـ قاضی حسن حداد معاون امنيتی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد : ۱۸ نفر به اتهام بمب گذاری در تهران و قم دستگير شدند . اين افراد وابسته به انجمن پادشاهی در خارج از کشور بوده اند . در حال حاضر ۸ نفر از اين افراد در بازداشت به سر می برند و ۱۰ نفر با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند . ( ايسنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۰۶ ـ قاضی حسن حداد معاون امنيتی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد : درجريان تجمع ۲۴ خرداد ۸۷ که در حمايت از سخنان عباس پاليزدار در تهران صورت گرفت ۲۵۰ نفر بازداشت شدند . که ۲ نفر از اين افراد به اتهام جاسوسی و تعداد ديگر در ارتباط با گروههای خارج از کشور هم چنان در بازداشت هستند .( ايسنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۰۷ ـ شمس الدين حسين پناهی، مسعود حسين پناهی و فردين حسين پناهی به علت شرکت در تجمع مقابل دادگستری سنندج جهت اعتراض به صدور حکم اعدام برای انور حسين پناهی توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۵/۸۷)

۱۰۸ ـ ابراهيم رسولی، کيوان رسولی، امير اميريان، رضا وکيلی، رضا محمدی، بهروز آذری و لقمان وياری توسط نيروهای امنيتی در شهرستان سقز بازداشت شدند. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲۸/۵/۸۷)

فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
۱۰۹ ـ خليل فاتحی ( معلم ) ، خه بات پرويزی ، هوشيار بشابادی و ستار پرويزی ( دانشجوی دانشکده فنی رازی کرمانشاه ) به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه به ترتيب به ۲۰، ۱۵ ، ۱۰ و ۱۸ سال زندان محکوم شدند . ( فعالان حقوق بشر در ايران ۸/۵/۸۷)

۱۱۰ ـ اکبر اقدسی به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت کشور از طريق ارتباط با گروه های سياسی از سوی دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان محکوم شد . نامبرده سال گذشته بعد از يک ماه بازداشت با قرار وثيقه ۸۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود . ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۰/۵/۸۷)

۱۱۱ ـ گودرز شفيعيان، يکی از معلمان شهرستان ممسنی به جرم شرکت در تجمع معلمان، اعتصاب، تشويق معلمان به اعتصاب و حضور در جمع نمايندگان مجلس در ۶ آذر سال گذشته به همراه تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور بدون هماهنگی با اداره (آموزش و پرورش) و همچنين نوشتن مقاله در بيان مشکلات آموزش و پرورش در ماهنامه چشم انداز به ۲ ماه انفصال از خدمت محکوم شده است. ( دسترنج ۱۳/۵/۸۷)

۱۱۲ ـ ابراهيم رشيدی شاعر و نويسنده آذربايجانی توسط نيروهای امنيتی جهت اجرای حکم ۵ ماه زندان بازداشت و به زندان اروميه منتقل شد. وی در ارديبهشت ماه دستگير و بعد از دو ماه بازجوئی در اداره اطلاعات اروميه ، در شعبه ۱۰۲ دادگاه اروميه به ۵ ماه زندان محکوم گرديده بود. (ساوالان سسی ۱۵/۵/۸۷)

۱۱۳ - خالد قاسمی ۳۵ ساله از اهالی شهر بانه به اتهام همکاری با حزب دموکرات کردستان ايران در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ۵ سال حبس تعزيری محکوم گرديد. شايان ذکر است نامبرده از حق داشتن وکيل محروم بوده است. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۶/۵/۸۷)

۱۱۴ - رضا قادری ۲۵ ساله ، اهل بانه به اتهام همکاری با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) که از ۴ ماه پيش در بازداشت بسر می برد ، در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ۵ سال حبس تعزيری محکوم گرديد ، نامبرده از حق داشتن وکيل در دادگاه محروم بوده است. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۶/۵/۸۷)

۱۱۵ ـ حميد رضا شيخ الملوکی به اتهام پخش اعلاميه به نفع يک گروه مخالف و تبليغ عليه نظام پس از ۳ ماه بازداشت در بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين ، در دادگاه انقلاب شهر ری بدون برخوداری از حق وکيل به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۸/۵/۸۷)

۱۱۶ ـ علی حاجی پور به اتهام همکاری با حزب حيات آزاد کردستان دستگير و به اداره اطلاعات سردشت منتقل گرديده بود ، در دادگاه انقلاب سردشت ، به پنج سال حبس تعزيری ، دو سال تبعيد و مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان جريمه نقدی محکوم گرديد. (فعالان حقوق بشر ۱۸/۵/۸۷)

۱۱۷ ـ يوسف عزيزی بنی طرف به اتهام اجماع و تبانی برای بر هم زدن امنيت داخلی کشور از سوی شعبه ۱۵ دادکاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس محکوم شد. وی از روزنامه نگاران با سابقه ايران است و تاکنون ۲۵ کتاب داستان، تاريخی و اجتماعی نوشته است. (ايسنا ۲۰/۵/۸۷)

۱۱۸ ـ عباس خرسندی ۵۱ ساله فعال سياسی به اتهام تشکيل "حزب دمکرات ايران" و اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و با تائيد شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۸ سال حبس تعزيری محکوم شد. نامبرده در ۱۸ شهريور ۸۶ بازداشت گرديد. اين کارشناس ارشد اقتصاد از تدريس در دانشگاهها و مدارس منع شده است. (دويچه وله ۲۱/۵/۸۷)

۱۱۹ ـ سياوش خندانی ، هيمن فرهادی و ريبين رموزی اهل شهرستان بانه به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به يکسال زندان تعزيری محکوم شدند. نامبردگان ۴۵ روز پيش در سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند و بصورت غير علنی و بدون برخودار ی از وکيل مدافع محاکمه شدند. همچنين مطلب شکوهی به يکسال حبس تعزيری توام با تبعيد به زندان کرمان محکوم گرديد.
( فعالان حقوق بشر در ايران ۳۱/۵/۸۷)

صدور قرار وثيقه برای آزادی زندانيان سياسی:
۱۲۰ ـ حميد والائی ۲۷ ساله فارغ التحصيل رشته حقوق و فعال مدنی آذربايجانی که در تاريخ ۲۵/۴/۸۷ پس از مراجعه به ستاد خبری وزارت اطلاعات بازداشت شده بود ، پس از ۱۳ روز با صدور قرار وثيقه جهت مداوا از زندان آزاد شد . بر اثر شکنجه های وارده در دوران بازداشت ، دو دندان جلو و دو دندان عقب فک بالای وی شکسته است . همچنين بر اثر صدمات وارده به پای راست که منجر به شکستن آن شده ، قادر به حرکت نمی باشد. علاوه بر اين بر اثر صدمات وارده به سر ، وی چندين بار بيهوش شده و در حال حاضر دچار سرگيجه شديد می باشد. لازم به ياد آوری است که خانواده نامبرده در تاريخ ۶ مرداد طی نامه ای خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام کردند: بر اساس اطلاعات موثق رسيده حميد حداقل يکبار بر اثر شکنجه های جسمی و روحی بيهوش شده است و از نظر ما عدم صدور اجازه برقراری تماس با خانواده حاکی از وخيم بودن وضعيت وی دارد.
(ساوالان سسی ۱۲/۵/۸۷)

۱۲۱ ـ شاهرخ حاتمی برادر دانشجوی زندانی، داريوش حاتمی به علت پيگيری وضعيت برادر زندانی خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود، پس از ۱۵ روز با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.
(وبلاگ حق ۱۲/۵/۷۸)

۱۲۲ ـ غلامرضا نجفی ۳۶ ساله و از فعالان حرکت ملی آذربايجان که به اتهام تبليغ عليه نظام توسط نيروهای امنيتی در تبريز بازداشت شده بود با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شد. (ساوالان سسی ۱۵/۵/۸۷)

اخبار مربوط به زندانيان سياسی:
۱۲۳ ـ مهرداد لهراسبی، از متهمان کوی دانشگاه تهران، يکی از شش نفری است که در جريان تظاهرات دانشجويی تيرماه ۷۸ از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند که اين حکم سپس با دو درجه عفو به ۱۵ سال زندان کاهش يافت. وی که پس از تحمل ۹ سال حبس به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود،به اتهام ” اقدام به شعار نويسی ” در سالگرد ۱۸تيرماه، بازداشت گرديد. نامبرده هم اکنون در بند ۲۴۰ زندان اوين و در سلول انفرادی نگهداری می شود. گفتنی است مهرداد لهراسبی به دليل فشارهای وارده در ايام بازداشت، دچار اختلالات شديد روحی و روانی شده است. ( کميته گزارشگران حقوق بشر ۲/۵/۸۷)

۱۲۴ ـ ساسان بابائی زندانی سياسی که به ۵ سال زندان محکوم شده ، به علت اعتراض به حکم اعدام فرزاد کمانگر از زندان مرکزی سنندج به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۲/۵/۸۷)

۱۲۵ ـ فرزام الهی پرست، دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان، در روز هفتم تيرماه در پارک ملت شهر مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. الهی پرست که در زمينه حقوق بشر نيز فعال می باشد، از بيماری قلبی نيز رنج می برد و اين مساله بر نگرانی خانواده وی افزوده است. بنابر گزاش ها، وی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد می باشد. (اميرکبير ۳/۵/۸۷)

۱۲۶ ـ محی الدين حاج ميرزايی پدر فرهاد حاج ميرزايی طی نامه خطاب به لوئيزآربور کميسير عالی حقوق بشر و ديگر نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر خواستار کمک و اقدام مصرانه برای آزادی فرزند خود شد . در قسمتی از اين نامه آمده است: فرهاد حاج ميرزائی فعال حقوق کودکان خيابانی و بی سرپرست در شهر سنندج ، در ۱۲ دی ماه ۱۳۸۶ در مطب دندان پزشکی دستگير و به مدت ۳ ماه خانواده از سرنوشت او بی اطلاع بودند .همزمان با دستگيری وی اينجانب محی الدين حاج ميرزائی پدر وی در سن ۷۵ سالگی دستگير و مدت ۴۸ ساعت در بدترين شرايط و سرمای چندين درجه زير صفر در بازداشتگاه بودم .بر اساس شنيده ها فرهاد در بازداشتگاه تحت سخت ترين شرايط و شکنجه های غير انسانی قرار داشته و کليه وی آسيب ديده و همچنين چشم او بر اثر کتک و شکنجه ها دچار خونريزی و آسيب ديدگی شده است . وی نزديک ۶ ماه در بازداشت موقت بدون ارتباط با وکيل در زندان اوين بسر می برد. از امضای وکالت نامه و ملاقات وکيل وی آقای رمضان حاجی مشهدی تاکنون جلوگيری به عمل آمده است .(انجمن دفاع از زندانيان سياسی و حقوق بشر ۷/۵/۸۷)

۱۲۷ ـ دلشاد خضر دشتی که به اتهام همکاری با يک حزب مخالف از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل يک سال زندان محکوم شده و هم اکنون دوران محکوميت خود را در زندان مهاباد سپری می کند ، از آسيب ديدگی ستون فقرات به شدت رنج می برد. نامبرده نياز به مداوای فوری در خارج از زندان دارد. ( موکريان نيوز ۸/۵/۸۷)

۱۲۸ ـ سه زندانی سياسی به نامهای اردشير جودت ، يوسف خاتمی و آيت نقش عنبری از اهالی منطقه "برادوست" اروميه که حدود يکماه پيش ، به اتهام هکاری با احزاب کردی بازداشت و هم اکنون نيز در اداره اطلاعات شهر اروميه به سر ميبرند تحت بدرفتاری و شکنجه های جسمی قرار گرفته اند ، بطوريکه اردشير جودت از ناحيه قفسه سينه دچار شکستگی استخوان و آقای حاتمی نيز دچار آسيب ديدگی دو مهره از ستون فقرات گرديده است. ( فعالان حقوق بشر در ايران ۸/۵/۸۷)

۱۲۹ ـ به دنبال انتقال "فرزاد کمانگر" ، "فرهاد وکيلی" و "علی حيدری" به بند ۲۰۹ زندان اوين ، فرهاد وکيلی در اعتراض به رويه ناعادلانه دستگاه امنيتی و اعمال فشار بر اين افراد از روز انتقال دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. اين در حالی است که چندی پيش آقای وکيلی در زندان سکته قلبی نموده بود. همچنين فرزاد کمانگر و علی حيدريان نيز در اعتراض به رويه مذکور اعلام سکوت نموده اند و با امتناع از صحبت نمودن خواستار پايان دادن به اعمال فشارهای دستگاه امنيتی شده اند. اين افراد اعلام نموده اند در صورت تداوم فشارها آنان نيز دست به اعتصاب غذا خواهند زد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۵/۸۷)

۱۳۰ ـ عابد توانچه اعلام کرد : تا پايان يافتن تهديدات نهادهای امنيتی و اتمام فراهم سازی موجبات آزار و اذيت و توقف تداوم سلب آسايش برای خانواده ی وی ٬ اعتصاب غذای تر خود را ادامه خواهد داد و به نوشيدن ِتنها روزی يک ليوان آب بسنده خواهد کرد. شايان ذکر است، خانواده ی عابد توانچه بارها و بارها مورد تهديدات تلفنی و حضوری نهادهای امنيتی قرار گرفته اند و اعلام داشته اند که در صورت مصاحبه ی خانواده ی عابد توانچه با رسانه ها ٬ مدت حبس او تشديد خواهد شد و بر مدت زمان زندان او خواهند افزود . خواهر بزرگ عابد توانچه ٬ همسر او و پسر عموی کوچک وی به دفعات تهديد شده اند و به آنها گفته شده است که در صورت درج اخبار و انتشار خبر مربوط به چگونگی وضعيت عابد توانچه در زندان ٬ از کار خود اخراج خواهند شد.
(کمپين حمايت از عابد توانچه ۱۰/۵/۸۷)

۱۳۱ ـ علی عامری فعال سياسی هويت طلب اهوازی که پس از مراجعت از کشور امارات در تاريخ ۱۹/۴/۸۷ در فرودگاه خمينی تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات شهر اهواز منتقل گرديده بود ، وی به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز با تعيين قرار ۱۲۰ ميليون تومانی روانه زندان سپيدار اهواز گرديد. نامبرده عليرغم تعيين قرار سنگين ضمانت موفق به تامين وثيقه مذکور گرديد اما دادگاه انقلاب با عدم قبول ضمانت مذکور ، اين شيوه را راهی برای نگهداری بلند مدت متهم در حالت بلاتکليفی نموده است .( فعالان حقوق بشر در ايران ۱۱/۵/۸۷)

۱۳۲ ـ زندانی سياسی ابوالفضل جهاندار در حاشيه بازديد تنی چند از خبرنگاران داخلی و رسانه های دولتی به علت اعتراض به بازديدهای نمايشی خبرنگاران گزينش شده از زندان و ارائه گزارشات غيرواقعی به افکار عمومی از شرايط زندان و همچنين توضيح واقعيتهای زندان اعم از عدم تفکيک جرايم ، عدم رسيدگی پزشکی ، وضعيت بسيار بد غذايی و ساير مشکلات مديريتی و نظارتی، توسط مسئول اندرزگاه ۷ (ياری) احضار و مورد هتاکی و تهديد قرار گرفت . رياست اندرزگاه مذکور از ضرب و شتم قريب الوقوع آقای جهاندار توسط زندانيان تحريک شده خبر داده است. (فعالان حقوق بشر ۱۷/۵/۸۷)

۱۳۳ ـ ميثاق يزدان نژاد ، دانشجوی ۲۱ ساله به اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت قتل و عام زندانيان سياسی و همچنين ارتباط با گروههای مخالف نظام، در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می برد و کماکان پس از گذشت حدود ۱۱ ماه بلاتکليف و در انتظار صدور حکم نهايی ميباشد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۵/۸۷)

۱۳۴ ـ حبيب الله لطيفی دانشجو بيش از ۱۰ ماه است که بصورت بلاتکليف در زندان مرکزی سنندج بسر می برد ، بدليل مبتلا بودن به بيماريهای متعدد جسمی همچون عفونت روده ، ناراحتی قلبی و نارسايی شديد کليوی در به علت عدم رسيدگی پزشکی در زندان رو به تشديد می رود. (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۵/۸۷)

۱۳۵ ـ ايوب حقيقی ، اهل اشنويه که از سال ۱۳۸۲ به اتهام اقدام عليه امنيت کشور به ۷ سال زندان محکوم شده و در زندان مرکزی اروميه بسر می برد ، در اعتراض به ممنوع الملاقات بودن و محروميت از تلفن کردن مدت ۷ روز است که با دوختن لبهای خود دست به اعتصاب غذا زده است . (فعالان حقوق بشر ۱۸/۵/۸۷)

۱۳۶ ـ دکتر آرش علائی و دکتر کاميار علائی نزديک به دو ماه است که در بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين در سلول انفرادی بسر می برند و امکان ملاقات با يکديگر را ندارند. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۳/۵/۸۷)

۱۳۷ ـ مهدی فراهانی شانديز از آموزگاران مدارس غيرانتفاعی به جرم جمع آوری امضاء برای آزادی منصور اسانلو از زندان ،که ۷۱ روز پيش بازداشت شده بود . به اتهام تبلغ عليه نظام در شعبه ۲ بازپرسی امنيت مورد بازجويی قرار گرفت ، مبلغ ۸۰ ميليون تومان قرار وثيقه برای آزادی نامبرده صادر شد ، نامبرده به علت عدم توان توديع وثيقه همچنان در زندان بسر می برد . ( فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۵/۸۷)

۱۳۸ ـ عمادالدين باقی عضو انجمن دفاع از حقوق زندانيان و روزنامه نگار از بند ۳۵۰ به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد . بند ۲۰۹ در زمره بندهای امنيتی محسوب می شود که زير نظر سازمان زندانها نيست و مستقيما زير نظر وزارت اطلاعات اداره می شود . نامبرده از ۱۰ ماه پيش در زندان بسر می برد . وی طی نامه ای خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام نمود در زمان بازداشت به مدت ۷۵ روز در انفرادی نگهداری شده است .(ادوارنيوز ۲۰/۵/۸۷)

۱۳۹ ـ حجت الاسلام عبدالعزيز عظيمی قديم از فعالين آذر بايجانی ، که در حال گذراندن دوران محکوميت يک ساله خود در بند ۶ زندان لنگرود قم بسر می برد ،در پرونده ای جديد به اتهام تبليغ عليه نظام در دادگاه ويژه روحانيت تبريز محاکمه شد. ( ساوالان سسی ۲۴/۵/۸۷)

نقض حقوق اقليتهای مذهبی:
۱۴۰ ـ بانی دوگال نماينده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل اعلام کرد: در پانزده ماه گذشته بهائيان ايران هدف حداقل ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی بوده اند. (صدای امريکا ۷/۵/۸۷ )

۱۴۱ ـ متقاضيان بهائی آزمون سراسری ورود به دانشگاهها همچون سال گذشته با اطلاعيه عجيب نقص پرونده مواجه شدند. "ايراد نقص پرونده" عجيب ترين مطلبی است که می توان به جای ارائه کارنامه به متقاضی اعلام نمود زيرا چناچه پرونده يک متقاضی دارای نقصی جدی باشد، در حدی که از ارائه کارنامه محروم گردد، طبق مقررات سازمان سنجش از حضور در جلسه کنکور محروم می گردد و اصلا کارت حضور در جلسه برای چنين فردی صادر نمی شود. اعلام نقص پرونده در عين حال موجب می گردد که دست متقاضی بهائی از محاکم قضائی داخلی و حتی خارجی کوتاه شود زيرا در اين شرايط اثبات اين که نقص پرونده در مورد چه مسئله ای بوده است غير ممکن می باشد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۹/۵/۸۷)

۱۴۲ ـ حسام ميثاقی دانشجوی محروم شده از تحصيل طی رنجنامه ای شرح حال خود را اينچنين بيان کرد: اينجانب در سال تحصيلی ۸۵ در کنکور سراسری شرکت کردم و در رشته ی مترجمی زبان انگليسی در مقطع ليسانس در موسسه ی آموزش عالی سنايی اصفهان پذيرفته شدم. در اوايل ترم اول، در اولين کلاس معارف اسلامی استاد مربوطه از دانشجويان پرسيدند: آيا اقليت مذهبی در کلاس داريم؟ بنده ، خانم رضايی و دانشجويی ارمنی اعلام کرديم که اقليت مذهبی هستيم . پس از پايان ۲ ترم و گرفتن کارنامه در تاريخ ۱۴/۴/۸۶ به ما ابلاغ شد که در فروردين ماه بخشنامه ای مبنی بر اخراج ما از دانشگاه به دست مسئولين دانشگاه رسيده است و آنها نامه ای برای مقامات بالا ارسال نموده و اعلام نموده اند که نمی توانند در ميانه ی ترم دانشجوی خود را اخراج کنند و تقاضای تجديد نظر نمودند اما با مخالفت شديد مواجه شدند. نهايتا تصميم گرفتند تا ما را همراه نامه ای به سازمان سنجش بفرستند تا وضعيت ما مشخص شود. اکنون پس از گذشت دو ترم تحصيلی هنوز هيچ گونه جواب يا حداقل نامه ای مبنی بر اخراج دريافت نکردم. طبق قوانين وزارت علوم، هر دانشجو که ۲ ترم در دانشگاه حضور نيابد و تحصيل نکند انصراف او خود به خود صادر خواهد شد و اکنون بنده يک دانشجوی انصرافی محسوب می شوم! (فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۵/۸۷)

۱۴۳ ـ پنج نفر از متهمان پرونده آيت الله سيد حسين کاظمينی بروجردی جهت گذراندن دوران محکوميت خود به دادگاه ويژه روحانيت احضار شد. و در پی حضور در دادگاه ، بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند. اسامی، مدت و محل زندان اين افراد به قرار زير است: مجيد الستی ۳۵ ساله فوق ليسانس عمران ۴ سال حبس در زندان زنجان ، مهرداد سوری ۳۶ ساله کارشناس برق ۲ سال حبس در زندان تهران ، محمد رضا صادقی ۳۶ ساله مهندس برق ۲ سال حبس در زندان تهران ، حبيب قوتی ليسانس حسابداری ۴سال حبس در زندان همدان، مسعود سماواتيان ليسانس ادبيات ۵ سال حبس در زندان خرم آباد . اين افراد بدون برخورداری از حق داشتن وکيل در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه شده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۵/۸۷)

۱۴۴ ـ مهوش ثابت ، فريبا کمال آباد ، عفيف نعيمی ، سعيد رضائی ، وحيد تيزفهم، جمال الدين خانجانی و بهروز توکلی ، هفت رهبر بهائيان ايران که در زندان اوين به سر می برند. قراربازداشت اين افراد تمديد گرديده است و آنان کماکان در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين که تحت نظر وزارت اطلاعات مديريت می شود بازداشت هستند.( فعالان حقوق بشر در ايران ۱۳/۵/۸۷)

۱۴۵ ـ فرشيد يداللهی و اميد بهروزی ، دو تن از وکلای مدافع دراويش گنابادی که پروانه وکالت شان به علت دفاع از موکلين شان در قم باطل شده بود به نيابت از دادگاه قم به دادگاه شيراز عودت داده شده تا آنها را به زندان عادل آباد شيراز منتقل کنند. اين دو، وکالت سيدحسن شريعت واقف حسينيه شريعت را در قم عهده دار بودند. فرشيد يداللهی به اتهام اخلال در امنيت عمومی و تمرد از دستور مامور در دادگاه تجديد نظر استان قم به پرداخت يک ميليون ٢۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد. در همين حال پروانه وکالت اميد بهروزی نيز تنها به اتکا به گزارش وزارت اطلاعات،از سوی کانون وکلا باطل شد. در ادامه برخورد با دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی، منصور مرعشی و محمدعلی جان نثار، دو تن از دراويش اين سلسله در قم بازداشت شدند.(راديو فردا۱۶/۵/۸۷)

۱۴۶ ـ اسماعيل صلاحی دانشجوی رشته حقوق و از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی به اتهام توهين به خمينی و خامنه ای جهت محاکمه به شعبه ۱۰۱ دادگاه جزايی شهرستان ميبد احضار شد. صلاحی بيش از يک هفته در بازداشتگاه اطلاعات بوده و سپس با قيد ضمانت و سپردن وثيقه آزاد شده است. نامبرده چندی پيش در اعتراض به تخريب حسينيه‌های قم و بروجرد و ضرب و شتم دراويش نامه‌ای به مراجع شيعه و خصوصا ناصر مکارم شيرازی ارسال نموده بود که متعاقب آن ماموران امنيتی شهرستان يزد به منزل وی يورش برده و وی را با ضرب و شتم دستگير و زندانی کردند. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۱۴۷ ـ مولوی احمد نارويی ، عالم سرشناس اهل سنت زاهدان و مدير مسئول سايت " سنی آنلاين " بدستور دادگاه ويژه روحانيت مشهد بازداشت شد . (نوروز ۲۱/۵/۸۷)

۱۴۸ ـ حسن هريسيچيان ۲۵ ساله متهم رديف دهم پرونده آيت الله کاظمينی بروجردی در دادگاه ويژه روحانيت به ۲ سال حبس تعزيری محکوم و به زندان اوين منتقل گرديد . نامبرده در ۱۵ مهر ۸۵ به همراه صدها تن ديگر از هواداران آيت الله کاظمينی بروجردی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند. پس از تحمل ۵ ماه حبس تا زمان تشکيل دادگاه به قيد وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود . وی مهندس عمران است که از شغل دولتی خود اخراج گرديد . ( بام آزادی ۲۱/۵/۸۷)

۱۴۹ ـ علی اربابی متهم رديف يازدهم پرونده آيت الله سيد حسين کاظمينی بروجردی در دادگاه ويژه روحانيت به ۲ سال حبس تعزيری محکوم و به زندان اوين منتقل گرديد . نامبرده در ۱۵ مهر ۸۵ بازداشت و در دی ماه با قيد وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد . ( بام آزادی ۲۳/۵/۸۷)

اخبار فعالان جنبش زنان:
۱۵۰ ـ روناک صفارزاده فعال جنبش زنان و از اعضای کمپين يک ميليون امضا که به اتهام اقدام عليه امنيت کشور در مهر ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی در شهر سنندج بازداشت گرديده است ، به علت ناراحتی شديد جسمی به بيمارستان واقع در خارج زندان منتقل گرديد. در پی رسيدگی پزشک ناراحت وی عفونت شديد در قسمت دستگاه گوارشی تشخيص داده شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۴/۵/۸۷)

۱۵۱ ـ پروين اردلان، مريم حسين خواه، ناهيد کشاورز و جلوه جواهری از فعالان کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند. آنها سال گذشته به دليل اتهامات فوق از طرف ماموران امنيتی مورد بازجوئی قرار گرفته بودند. که در همين ارتباط مريم حسين خواه در آبان ماه و جلوه جواهری از نويسندگان سايت « تغيير برای برابری » در آذر ماه بازداشت شدند و بيش از يک ماه در را در زندان اوين بسر بردند. (مدرسه فمينيستی ۱۲/۵/۸۷)

۱۵۲ ـ محبوبه کرمی رو زنامه نگار و فعال جنبش زنان که از ۲۴ خردا در بند زنان زندان اوين در بازداشت به سرمی برد به دادگاه انقلاب احضار شد. وی تا کنون از سوی مقامات قضائی تفهيم اتهام نشده و از ملاقات با وکيل خود نيز جلوگيری می کنند. نامبرده به بيماری نامعلومی مبتلا گرديده است و مکرراً دچار "سرگيجه های طولانی و حالت تهوع" می شود. دادگاه برای آزادی وی قرار وثيقه صد ميليون تومانی صادر کرده است. محبوبه کرمی توان مالی توديع وثيقه تعيين شده را را ندارد. (مدرسه فمنيستسی ۱۲/۵/۸۷)

۱۵۳ ـ زينب بايزيدی ۲۶ ساله از فعالان کمپين يک ميليون امضاء که ۴۰ روز پيش توسط مامورين اداراه اطلاعات مهاباد بازداشت شد ، در دادگاه انقلاب مهاباد به ۴ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان زنجان محکوم شد. نامبرده بدون داشتن وکيل در داگاه محاکمه شده است . زينب بايزيدی در اعتراض به حکم صادره از ۶ روز پيش در اعتصاب غذا به سر می برد .( کانون زنان ايرانی ۲۶/۵/۸۷)

۱۵۴ ـ خديجه مقدم فعال از اعضای کميته مادران کمپين يک ميليون امضاء و مادران صلح به همراه همسرش دکتر اکبر خسرو شاهی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شدند .( تغيير برای برابری ۲۷/۵/۸۷)

۱۵۵ ـ ناهيد جعفری عضو مرکز فرهنگی زنان و کمپين يک ميليون امضاء در شعبه ۱۷ دادگاه تجديد نظر استان تهران محاکمه و تبرئه شد . ( تغييری برای برابری ۲۸/۵/۸۷)

۱۵۶ ـ سارا لقمانی، نفيسه آزاد و فريده غايب از فعالان جنبش زنان و از بازداشت شدگان ۲۳ خرداد ۸۷ به اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از پليس در شعبه يک دادياری ويژه امنيت دادگاه انقلاب تهران مورد بازجوئی قرار گرفتند. برای هر يک از اين فعالان قرار کفالتی به مبلغ ۵۰ ميليون تومان صادر شد. (کانون زنان ايرانی ۲۸/۵/۸۷)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اخبار کارگری:
۱۵۷ ـ رضوان احمدپور از کارگران معدن سنگرود گفت: بر اساس رايی که از سوی هيات تشخيص و حل اختلاف صادر شده است، مديريت معدن سنگرود موظف است مطالبات مربوط به ۱۷ ماه حقوق و ۱۹ ماه حق بيمه را به کارگران پرداخت کند. (دسترنج ۳۱/۴/۸۷)

۱۵۸ ـ کارگران کارخانه لاستيک البرز علی‌رغم ادامه اعتراضات از زمستان گذشته و شکايت به دفتر رياست جمهوری و فرمانداری تهران برای پرداخت حقوق‌های عقب افتاده‌ی خود ، هيچ گونه اقدامی صورت نگرفته است. با وجود متوقف شدن توليد کارخانه ، اما هيچ رسيدگی به اين اعتراض‌ها نمی‌شود. (دسترنج ۳۱/۴/۸۷)

۱۵۹ ـ نصرالله دريابيگی دبير اجرايی خانه کارگر استان مازندران گفت: با وجود اينکه شرکت کرم ترميکال (صنايع شيميايی ساری) يکی از واحدهای فعال استان مازندران است؛ اما کارفرما از پرداخت حقوق و مزايای ۶ ماه کارگران خود, خودداری می‌کند. وی افزود: اين واحد توليدی در حالی عيدی و پاداش سال ۸۶ و بن کالاهای اساسی ۸۵ و ۸۶ را به کارگران نداده است که مشکل توليد و فروش محصولات را ندارد. هر کارگر از بابت حقوق و مزايای سال ۸۳ و ۸۴ خود، معادل ۱ ميليون تومان از کارفرما طلبکار است. (دسترنج ۳۱/۴/۸۷)

۱۶۰ ـ ۴۷ تن از کارگران شاغل در مجتمع صنعتی سماء در سنندج حدود ۵ ماه است که هيچ حقوقی دريافت نکرده‌اند. از اين تعداد تنها در حدود ۴ يا ۵ نفر دارای بيمه بيکاری هستند. در واقع کارگرانی که هرکدام به مدت ۳ تا ۸ سال سابقه کار دارند بعد از مدت ۵ ماه بيکاری و عدم دريافت حقوق هنوز پرونده بيمه بيکاری شان در اداره کار استان کردستان در حال بررسی است که تا کنون نتيجه مشخصی از آن حاصل نشده است.(دسترنج ۳۱/۴/۸۷)

۱۶۱ ـ سه کارگر شرکت نفت آبادان به نامهای محمد غبيشاوی ۵۰ ساله، قاسم غبيشاوی ۲۵ ساله و محمد پوراحمديان ۳۰ ساله در حين لايروبی چاه فاضلاب، دچار حادثه شدند که با حضور ماموران نيروی امداد از مرگ حتمی رهائی يافتند. (دسترنج ۱/۵/۸۷)

۱۶۲ ـ حسين طاهرزاده دبير اجرائی خانه کارگر سمنان اعلام کرد: کارگران شرکت هادی کار سمنان، توليد کننده رادياتور مخصوص کارخانجات، در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه از حقوق خود دست از کار کشيدند. وی افزود: کارگران که تعدادشان ۱۳۰ نفر است همچنين عيدی و پاداش سال ۸۶ خود را نيز دريافت نکرده اند. وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه نماينده سازمان کار استان سمنان به همراه مدير عامل اين شرکت، به کارگران اعلام کردند که در صورت ادامه اعتصاب اخراج خواهند شد. (ايسنا ۲/۵/۸۷)

۱۶۳ ـ اقبال رضائی دبير اجرائی خانه کارگر کردستان گفت: ۲۲ کارگر شرکت فرش نقشين سنندج که هر کدام بالای ۱۵ سال سابقه کار داشتند از کار اخراج شدند. (ايسنا ۲/۵/۸۷)

۱۶۴ ـ کارگران بخش تاسيسات ساختمان اصلی وزارت امور خارجه، روز سه شنبه گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود دست از کار کشيدند. مسئولان وزارت امور خارجه در واکنش به اين حرکت اعتراضی کارگران، قصد دارند که با معترضان تسويه حساب کرده و آنها را از کار اخراج کنند. (دسترنج ۴/۵/۸۷)

۱۶۵ ـ توفيق احمدی کارگر معدن، که در يکی از معادن روستای "آرندان" سنندج مشغول کار بود، در حين کار دچار حادثه شده و يک پای وی قطع گرديده است. (دسترنج ۴/۵/۸۷)

۱۶۶ ـ يک فعال کارگری اعلام کرد: چند ماهی است که بن های غير نقدی کارگران واحد توليدی کارخانجات توليدی تهران قطع شده است. (دسترنج ۴/۵/۸۷)

۱۶۷ ـ اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد: کارگران کارخانه نيرورخش چندين ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض دست به اعتصاب زدند. (ايلنا ۴/۵/۸۷)

۱۶۸ ـ اقبال رضايی دبير اجرايی خانه کارگر کردستان گفت: بيش از ۵۰ کارگر شاغل در دفاتر مخابراتی روستايی سقز، از ابتدای سال جاری تاکنون دستمزدی دريافت نکرده‌‏اند. (ايلنا ۴/۵/۸۷)

۱۶۹ ـ عباس کشاورز فعال کارگری در استان قزوين گفت: "مرتضی قديری" کارگر شاغل در پرسی سيلندر روز گذشته در حين کار جوشکاری به دليل اشتعال لباس آغشته به بنزين و شدت سوختگی ناشی از آن، جان خود را از دست داد. او افزود: نبود يک مرکز سوانح سوختگی در شهرک صنعتی البرز با وجود ۱۳۰۰ کارخانه و کارگاه بزرگ، درمان کارگران سانحه‌‏ديده را با مشکل مواجه کرده و عملکرد مسوولان بخش درمان کشور را زير سوال برده است. (ايلنا ۴/۵/۸۷)

۱۷۰ ـ محمد جعفر تقی بيگلو, سخنگوی ۱۶ کارگر اخراجی صندوق نسوز خرم گفت: اعتبار آخرين دفترچه‌‏های بيمه کارگران اخراجی کارخانه صندوق خرم سه ماه پيش پايان يافته است. وی گفت: در خصوص تمديد دفترچه بيمه کارگران ميان خانه کارگر و اداره کل تامين اجتماعی توافق صورت گرفته است, اما هنوز اداره کار و تامين اجتماعی محل از تمديد اعتبار دفترچه‌‏ها خودداری می‌‏کند. حدود يک سال پيش ۱۶ کارگر اين کارخانه به دليل اختلافی که با کارفرما داشتند از کار اخراج شدند. (ايلنا ۵/۵/۸۷)

۱۷۱ ـ حامد ۲۱ ساله کارگر بخش خدمات راه آهن تنها بعد از ۱۳ روز که از استخدام وی گذشته بود به دنبال برخورد با يک قطار پای راست خود را از دست داد. کارفرما مدعی است که با اين کارگر قبل از حادثه تسويه حساب شده بوده و هيچگونه مسئوليتی در قبال پرداخت خسارت در مورد وی ندارد. (اعتماد ملی ۶/۵/۸۷)

۱۷۲ ـ اقبال رضايی، دبير اجرايی خانه کارگر کردستان گفت: جمعی از کارگران شرکت ريسندگی پرديس کردستان در اعتراض به کارکردن هنگام قطع برق بدون کار دستگاه‌های تهويه هوا و امتناع از تغيير شغل اجباری، از کار اخراج شدند. در شرکت مذکور ۵۵ کارگر با قرارداد يک ماهه مشغول بکارند و تاکنون حقوق خرداد و تير، بن و سنوات ۸۵ و ۸۶ را دريافت نکرده‌اند. (ايلنا ۶/۵/۸۷)

۱۷۳ ـ زينب طاهری عضو هيات مديره اتحاديه کارکنان بيمارستانی و مراکز درمانی سراسر کشور گفت: بيش از ۳۰۰ کارگر بيمارستانی و مراکز درمانی سراسر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون از کار برکنار شدند. او افزود: کارفرمايان و مديران بيمارستان‌‏ها در پی شرايط آشفته بازار کار در کشور کارگران رسمی خود را قراردادی کرده و با ايجاد جو زور و فشار کارگران خود را وادار به استعفا يا اخراج می‌‏کنند. طاهری گفت: مديران و مسوولان مربوطه در بيمارستان اضافه کار و بسياری از مزايای شغلی کارگران را يک ماه در ميان محاسبه کرده و آنها را بدين وسيله معترض کرده‌‏اند. (ايلنا ۶/۵/۸۷)

۱۷۴ ـ جعفر عظيم زاده از اعضای اتحاديه آزاد کارگران ايران گفت: ۱۵ کارگر کارخانه لوله و پوشش سلفچگان با داشتن سابقه سه تا چهار سال از کار اخراج شدند. (ايلنا ۶/۵/۸۷)

۱۷۵ ـ کارگران شرکت لامپ الوند قزوين در اعتراض به بلاتکليفی دو ساله خود پس از اتمام بيمه بيکاری، در مقابل فرمانداری شهر صنعتی البرز دست به تجمع زدند. کارگران معترض طی اين تجمع خواستار بازگشت به کار مجدد خود به کارخانه و رسيدگی به چگونگی تغيير ساختار کارخانه که به تعطيلی دو ساله آن منجر شده است، شدند. (ايلنا ۷/۵/۸۷)

۱۷۶ ـ به گفته يکی از کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه ، به دنبال اعتراضات کارگران ، مديريت اين کارخانه ، تنها حقوق ارديبهشت ماه آنان را پرداخت کرد و هنوز هيچ تصميمی برای پرداخت حقوق ماه‌های خرداد و تير گرفته نشده است. (ايلنا ۷/۵/۸۷)

۱۷۷ ـ ماشاالله زهتابی دبير اجرايی خانه کارگر شهرستان کاشان گفت: با توج به اينکه کارخانه‌های دولتی فرش راوند و ريسندگی و بافندگی کاشان از زمان شروع کار خود به اوج شکوفايی رسيدند، حقوق کارگران خود را با تأخيرهای طولانی پرداخت می‌کنند. (ايلنا ۷/۵/۸۷)

۱۷۸ ـ غلامرضا محمدی دبير اجرايی خانه کارگر طبس گفت: ۵۰ کارگر شرکت "رنگينه پريز" طبس که در بخش‌های فنی و راهبردی لوکوموتيو مشغول به کار هستند، حقوق ماهيانه خود را به طور کامل دريافت نکرده‌اند. وی با اشاره به اينکه اغلب کارگران بازنشسته بوده و دعوت به کار شده‌اند، گفت: هر کارگر يک تا ۲ ميليون تومان از حقوق خود را طلب ‌کار است. (ايلنا ۷/۵/۸۷)

۱۷۹ ـ ۱۴۰ نفر از کارگران کارخانه هادی کار سمنان بعلت عدم پرداخت عيدی و پاداش سال ۸۶ و ۴ ماه حقوق عقب افتاده خود دست از کار کشيدند. (ايلنا ۷/۵/۸۷)

۱۸۰ ـ علی اصغر بروشان دبير اجرايی خانه کارگر اصفهان گفت : در صورت نرسيدن چغندر قند به کارخانه قند اصفهان شغل ۴۰۰ نفر کارگر دائم و ۱۲۰ نفر کارگر فصلی دچار مخاطره جدی خواهد شد. همچنين شورای کار استان اصفهان طی نامه ای اعلام کردند، در حاليکه قند و شکر يکی از کالاهای اساسی مورد استفاده همه اقشار بوده و فرآورده های فراوانی از آن به دست می آيد و اين صنعت سالهای متمادی در زير چتر حمايتی دولت فعاليت نموده اما يکباره با عدم پرداخت يارانه های توليد توسط دولت به کارخانجات و واردات بی رويه شکر از يک طرف و عدم توان مالی کارخانجات در پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان مواجه شد.(ايلنا ۸/۵/۸۷)

۱۸۱ ـ رانندگان تاکسی شهری مهاباد با خاموش کردن وسائل نقليه خود و خودداری از سوار نمودن مسافران، اعتراض خود را نسبت به کاهش قيمت کرايه مسافران که از سوی تاکسيرانی به آنان ابلاغ شده بود، اعلام نمودند. چرا که کاهش نرخ کرايه مسافران با ميزان تورم موجود در بازار نا متناسب است.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۱۰/۵/۸۷)

۱۸۲ ـ جعفر عظيم زاده از اعضای اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد: کارگران کارخانه نساجی پرديس سنندج مدت دو ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود دست به اعتصاب زدند. (ايلنا ۱۰/۵/۸۷)

۱۸۳ ـ محمد دولتخواهان نماينده کارگران صنايع چوب طالقانی گفت: کارگران اين کارخانه حداقل بابت ۱۸ ماه فعاليت خود از کارفرما طلبکار هستند.کارخانه صنايع چوب طالقانی که بيش از ۳ دهه سابقه فعاليت دارد ازشهريور سال ۸۵ دچار مشکل شده است . (ايلنا ۱۱/۵/۸۷)

۱۸۴ ـ محمد صالح حسينی از فعالان کارگری شهر سقز اعلام کرد: ۵۰ کارگر کارخانه نوشابه گازدار "کردکلاسقز" مدت ۴ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۸۵ ـ عوض سلطانی قائم مقام خانه کارگر پاکدشت اعلام کرد: ۱۲۰ کارگر شاغل در شرکت توليدی پونل پاکدشت در ماه گذشته حقوق خود را دريافت نکرده اند و از ابتدای سال جاری حقوقشان به صورت علی الحساب پرداخت شده است. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۸۶ ـ يکی از کارگران کارخانه ايران برک گفت: علاوه بر اينکه ۳ ماه است حقوق خود را دريافت نکرده اند، عيدی سال گذشته و بن کارگری ۵ سال گذشته تا کنون را که مبلغ هر سال آن ۱۲۰ هزار تومان می باشد را نيز دريافت نکرده اند. وی افزود: نه تنها کارگران قراردادی بی دليل اخراج می شوند و حقوقشان پرداخت نمی شود بلکه هر چند مدت کارگران رسمی را نيز به بهانه های واهی اخراج می کنند. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۸۷ ـ به گفته يکی از کارگران کيان تاير، بدنبال اعتراضات کارگران اين کارخانه نسبت به عدم پرداخت حقوق خود در ۴ ماه اخير، مديريت اين کارخانه برای جلوگيری از تجمع و اعتراض کارگران برای آنان مرخصی اجباری صادر کرد. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۸۸ ـ مراد احسانپور دبير اجرائی خانه کارگر استان لرستان گفت: بيش از ۲۰۰ کارگر رسمی کارخانه يخچال سازی مدت ۲۰ ماه است که هيچ حقوق و مزايائی نگرفته اند و به دليل تعطيلی واحد همچنان بيکار و بلاتکليف هستند. وی تصريح کرد: حدود ۵۰ کارگر قراردادی اين واحد سال قبل از سوی کارفرما بدون دريافت حقوق معوقه و حق سنوات اخراج شدند. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۸۹ ـ يکی از کارگران کارخانه قند اقليد اعلام کرد: ۱۵۰ نفر از کارگران اين کارخانه بعد از گذشت ۲ سال همچنان سرگردان هستند. وی افزود: مشکل اصلی شغل اين کارگران از واردات بی رويه شکر شروع شد که موجب از بين رفتن چندين فرصت شغلی اين کارگران شد. بيمه بيکاری تنها به کسانی که قراردادهای يک ساله داشتند، تعلق گرفته است و برای بقيه کارگران بيمه بيکاری در نظر گرفته نشده است. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۹۰ ـ ابراهيم مه رخ يکی از فعالان کارگری در شهر قم گفت: ۱۴۰ تن از کارگر ان شرکت چينی حميد به بيمه بيکاری معرفی شدند. در اين شرکت ۲۶۰ کارگر مشغول بکار بودند. (ايلنا ۱۲/۵/۸۷)

۱۹۱ ـ حسين حمزه ای دبير اجرائی خانه کارگر غرب تهران اعلام کرد: در چند هفته گذشته کارخانه بنياد بتن واقع در جاده مخصوص تهران ـ کرج و کارخانه کفش ملی واقع در منطقه سرآسياب برای ساخت واحدهای مسکونی تخريب شده‌اند. وی يادآور شد: در سال‌های گذشته نيز کارخانه لوازم خانگی شعله آذين واقع در جاده قديم تهران ـ کرج به منظور انجام پروژه‌های ساختمانی خراب شده بود. در هر کدام از اين کارخانجات حداقل بيش از يک صد کارگر مشغول به کار بودند که پس از قطعی شدن موضوع جابجايی و تخريب، رابطه کاری آنها در قالب بازنشستگی‌های پيش از موعد و يا معرفی به بيمه بيکاری قطع می‌شود. (ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۲ ـ قدير سواعدی نماينده سابق کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان گفت: ۴۲۰ کارگر رسمی مدت ۲ ماه و ۳۵۰ نفر کارگر قراردادی مدت ۶ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. وی در مورد بازنشستگی پيش از موعد تعدادی از کارگران اين واحد اظهار داشت: ۱۵۰ کارگر رسمی که ۲۰ سال و بالاتر سابقه کار دارند, می‌‏بايست طبق قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زيان آور بازنشسته شوند که متأسفانه اين موضوع از طرف سازمان تأمين اجتماعی خوزستان ناديده گرفته شده. (ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۳ ـ نصرالله دريابيگی دبير اجرائی خانه کارگر مازندران اعلام کرد: ۸۰ کارگر شرکت چيت سازی بهشهر مدت ۳ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. وی افزود: کارگران مبلغ ۱۰ ميليارد تومان حقوق، سنوات و مابه تفاوت عيدی و پاداش خود را از کارخانه طلبکارند. شرکت چيت سازی بهشهر يکی از بزرگترين واحدهای توليدی و نساجی مازندران حقوق و سنوات پايان خدمت و حتی مبلغ بازخريد و مستمری بازنشستگان را ۱۰ سال است که پرداخت نکرده است. اين کارخانه در ۱۰ سال گذشته خصوصی سازی شد و ابتدا از سازمان صنايع ملی ايران به شرکت سرمايه گذاری بنياد شهيد و سپس به بخش خصوصی واگذار شد. (ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۴ ـ عيدعلی کريمی دبير اجرائی خانه کارگر قزوين گفت: ۷۰ کارگر مجتمع توليدی نازنخ و فرنخ قزوين به مدت ۳ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. (ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۵ ـ اقبال رضايی، دبير اجرايی خانه کارگر کردستان اعلام کرد: ۱۱۰ کارگر شاغل در مجتمع صنعتی سما سنندج از ابتدای سال جاری تاکنون دستمزدی دريافت نکرده‌اند. وی گفت: ۱۶۰ کارگر پيش از اين در مجتمع سما مشغول بکار بودند که شمار زيادی از آنها در بهمن ماه سال گذشته اخراج شدند. (ايلنا ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۶ ـ کارگران کارخانه ريسنگی و بافندگی کاشان ماههاست که حقوق خود را دريافت نکرده اند و در حال حاضر به صورت هفتگی حقوق می گيرند. اين در حاليست که تعداد کارگران اين کارخانه از ۲۲۰۰ نفر به ۱۷۰۰ نفر کاهش يافته است. (دسترنج ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۷ ـ ۲۲۰۰ کارگر کارخانه مخمل ابريشم کاشان مدت ۱۱ ماه است که حقوق خود را دريافت نکرده اند. مديريت اين کارخانه با تخريب و فروش زمين های کارخانه مذکور، موجب توقف فعاليتها و کاهش تعداد کارگران به ۷۸۰ نفر شده است.(دسترنج ۱۳/۵/۸۷)

۱۹۸ ـ عيد علی کريمی دبير اجرائی خانه کارگر قزوين اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون يک صد نفر از کارگران کارخانه هفت الماس از کار اخراج شده اند. (ايلنا ۱۵/۵/۸۷)

۱۹۹ ـ علی غياثی دبير اجرائی خانه کارگر ايلام گفت: از شش ماه دوم سال ۸۶ تاکنون ۶۰۰ کارگر شاغل در ۲۳ شرکت و کارخانه از کار اخراج شدند. (ايلنا ۱۵/۵/۸۷)

۲۰۰ ـ سه کارگر که در حال تخريب ساختمانی در خيابان ۱۵۶ غربی در محدوده تهران پارس بودند، زير آوار گرفتار شده و درگذشتند. (کيهان ۱۶/۵/۸۷)

۲۰۱ ـ ۱۱۰ تن از کارگران مجتمع سما سنندج ۵ ماه است که حقوق معوقه خود را دريافت نکرده و تنها مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به عنوان مساعده به آنها پرداخت شده است. لازم به ذکر است که در بهمن ماه سال گذشته ۵۰ کارگر اين واحد نيز اخراج شده اند. (دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۲۰۲ ـ کارگران سد (شهريار) در شهرستان ميانه بيش از ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند، آنها برای اعتراض دست از کار کشيده‌اند.(دسترنج ۱۸/۵/۸۷)

۲۰۳ ـ مجتبی ساری رئيس شورای اسلامی کار "سداد ماشين" گفت: ۶۰ کارگر قراردادی اين شرکت از کار اخراج شد ند. اين اخراج ها با هدف گسترش پيمانکاری نيروی انسانی در اين واحد توليدی صورت گرفته است. وی يادآور شد در گذشته حداقل ۵۰۰ کارگر در اين واحد سازنده اگزوز نيروگاه های گازی و توربين های بادی مشغول به کار بودند. (ايلنا ۱۸/۵/۸۷)

۲۰۴ ـ رامين اسدی مدير کل کار استان کردستان گفت:حقوق کارگران کارخانه نساجی کردستان مدت ۴ ماه است که پرداخت نشده و جمعی از کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه حقوق معوقه خود دست به اعتراضی چند ساعته زدند. (ايلنا ۱۸/۵/۸۷)

۲۰۵ ـ کارگران شاغل در "فولاد اسفراين" خراسان شمالی، از به اجرا در نيامدن قانون مشاغل سخت و زيان آور در اين کارخانه ابراز نارضايتی کردند. به موجب قانون مشاغل سخت وزيان آور کارگرانی که مشاغل آنها از نظر محيط کارگاه يا ماهيت کار مشمول مشاغل سخت و زيان آور تلقی شود؛ بايد از مزايايی چون دريافت سختی کار، بازنشستگی پيش از موعد و دريافت مستمری بيشتر در زمان بازنشستگی برخوردار شوند. (ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲۰۶ ـ ميرزاخانی، نماينده سابق کارگران شرکت آوانگان با انتقاد از توقف خط توليد اين واحد، گفت: از يک سال پيش کارفرما بدون توضيحی اقدام به توقف فعاليت های اين کارخانه و تعطيلی خط توليد اين واحدکرده است. به گفته وی در اين مدت کارگران بارها با مراجعه حضوری مسوولان استانی ، نهاد رياست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و نيز ارسال نامه به اين مراکز خواهان بازگشايی کارخانه شده اند اما هنوز به خواسته های آنها رسيدگی نشده است. (ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲۰۷ ـ محمد گودرزی دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد گفت: ۷ ماه حقوق کارگران شرکت مهلران بروجرد، از سال گذشته تاکنون پرداخت نشده در حالی که وضعيت توليد و فروش محصولات کارخانه بسيار خوب بوده و بخش اعظمی از توليدات بهداشتی کارخانه به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌‏شود. جواد شمائی مدير شرکت مهلران گفت: شرايط سخت کار و توليد در کشور به حدی است که تعداد کارگران شاغل در کارخانه‌‏های ما را از تعداد هزار نفر به کمتر از ۵۰ نفر رسانده است. (ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲۰۸ ـ "محمدجواد" کارگر معدن ذغال سنگ در حوالی شهرستان زرند ، بر اثر ريزش معدن ،جان خود را از دست داد دو کارگر ديگر در اين حادثه مصدوم شدند. (ايران ۱۹/۵/۸۷)
۲۰۹ ـ يازده تن از کارگرانی که در ورزشگاه در دست ساخت انقلاب همدان مشغول بکار بودند با فرو ريختن يکی از ستونهای اين ورزشگاه ، در زير آوار مدفون شدند. ۹ نفر از کارگران، از زير آوار بيرون آمده و به بيمارستان‌ منتقل شدند اما دو تن از کارگران نيز به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند. (دسترنج ۱۹/۵/۸۷)
۲۱۰ ـ روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد: ۹ نفر از اعضای اين تشکل به علت شرکت در اعتصاب زمستان ۸۴ کارگران شرکت واحد به حکم ديوان عدالت اداری از کار اخراج شدند. سعيد ترابيان ، رضا فاضلی ، علی اکبر پيرهادی ، سيد رضا نعمتی پور ، منصور حيات غيبی، عطا باباخانی ، سلطان علی شکاری ، وهاب محمدی و علی تاخيری از جمله اخراج شدگان می باشند . اين رانندگان قبلا به علت شرکت در اعتصاب بازداشت شده بودند . ( ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲۱۱ ـ چهار نفر از فعالان کارگری در سنندج به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در شعبه ۱۰۱ دادگاه جزائی سنندج به زندان و شلاق محکوم شدند . بر اساس اين حکم سوسن رازانی به ۹ ماه حبس و ۷۰ ضربه شلاق ، شيوا خيرآبادی به ۴ ماه حبس و ۱۵ ضربه شلاق ، عبدالله خانی به ۹۱ روز زندان و ۴۰ ضربه شلاق و سيد غالب حسينی به ۶ ماه زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند . ( دسترنج ۱۹/۵/۸۷)

۲۱۲ ـ اقبال رضائی دبير اجرايی خانه کارگر استان کردستان اعلام کرد: ۱۸۰ کارگر شاغل در کارخانه نساجی کردستان مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران در اعتراض به اخراج دستجمعی و تعطيلی کارخانه دست به تجمع و اعتصاب زدند. کارگران اخراجی ۱۳ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند. (ايلنا ۱۹/۵/۸۷)

۲۱۳ ـ بر اثر انفجار گاز متان در کارگاه شماره ۴۳۵ معدن پابدانای کوهبنان واقع در استان کرمان ۲ نفر کارگر کشته شدند و يک کارگر بشدت مجروح گرديد . ۴۰۰۰ کارگر در اين معدن مشغول بکار هستند. نياز علی سلطانی رئيس اين معدن گفت : محروم بودن منطقه از مرکز فوريت های پزشکی و نبود اورژانس جاده ای خسارت جانی ناشی از حوادث معدن را افزايش می دهد ، مجروحان برای درمان بايد به شهرستان رزن در ۶۵ کيلومتری معدن منتقل شوند .(ايلنا ۲۲/۵/۸۷)

۲۱۴ ـ بدنبال پنج ماه پرداخت نشدن حقوق ۱۲۰۰ کارگر کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران ، علی کيامرثی کارگر مونتاژ کار ، خود را از منبع آب حلق آويز کرد . پيکر نيمه جان وی به يکی از بيمارستانهای شيراز منتقل گرديد . علی راستگو دبير اجرايی خانه کارگر فارس و رئيس هيات مديره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس اعلام کرد: به دليل پرداخت نشدن مطلبات کارگران " کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران" تاکنون همسران ۲۰ نفر از کارگران به دادگاه خانواده مراجعه کرده اند.( ايلنا ۲۲/۵/۸۷)

۲۱۵ ـ کارگران شرکت صنايع مخابرات راه دور ايران مدت ۶ ماه است که حقوق و مطالبات خود را دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض در مقابل استانداری فارس دست به تجمع زدند. (کيهان ۲۳/۵/۸۷)

۲۱۶ ـ نصرالله دريا بيگی دبير اجرايی خانه کارگر استان مازندران اعلام کرد: ۷۵۰ کارگر رسمی شرکت کشتی سازی " صدرا" مدت ۲ ماه است که حقوق نگرفته اند و ۷۰۰ کارگر پيمانی اين شر کت مدت ۵ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند . همچنين ۳۰۰ کارگر اين شرکت در تهران و ۱۴۰۰ کارگر آن در استان بوشهر حقوق دريافت نکرده اند. ( ايلنا ۲۶/۵/۸۷)

۲۱۷ ـ علی صحرانورد معاون خانه کارگر استان آذربايجان غربی گفت: ۲۸ کارگر کارخانه نساجی خاتم الانبياء بوکان مدت ۳ ماه است که حقوق نگرفته اند. وی افزود : در اين واحد توليدی قبل از بحران ۱۲۰ کارگر مشغول کار بوده اند که با اجرای سياستهای تعديلی ۹۲ نفر از کار اخراج شده اند . ( ايلنا ۲۸/۵/۸۷)

۲۱۸ ـ نعمت الله محمدی رئيس انجمن صنفی کارگران تخليه و بارگيری بندر خمينی گفت: صادق محمدی کارگر با سابقه در حال جارو کشی و پاکسازی اسکله بر اثر تصادف با تريلر کشته شد. (ايسنا ۲۹/۵/۸۷)

۲۱۹ ـ حسن بيگ محمدی کارگر ۳۳ ساله بعد از سقوط در چاهی در شهرک صنعتی شمس آباد شهرری پس از ۷ ساعت انتظار کشته شد. ماموران آتش نشانی حسن آباد پس از ۴۰ دقيقه در محل حادثه حاضر می شوند اما لوازم را برای کمک نداشتند. (۳۰/۵/۸۷)

قتل مشکوک :
۲۲۰ ـ فردی به اسم " گله دار" که جز مداحان منتقد حکومت است توسط افراد ناشناسی ربوده و مورد شکنجه قرار گرفت و بعد او را در روستای اسلام آباد بهبهان رها نمودند . وی بر اثر شدت ضربات و شکنجه دچار مرگ مغزی شده است و پزشکان اميد به بهبودی وی ندارند . لازم به يادآوری است که وی از منتقدين سرسخت موحد ، نماينده کنونی بهبهان در مجلس است که انتخاب وی موجب در گيری شديد در ايام انتخابات ميان مردم و نيروهای انتظامی گرديد . ( کميته گزارشگران حقوق بشر ۷/۵/۸۷)

محکومين به سنگسار:
۲۲۱ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد : حکم چهار نفر از محکومين به سنگسار لغو گرديد . دو تن به ۱۰ سال زندان و دو تن ديگر به شلاق محکوم شدند . نامبرده در رابطه با اعتراض نهادهای حقوق بشری در خصوص اعدام ها در ايران گفت : زمانی که يک مفسد ، محارب و تروريست به اعدام محکوم می شود موج جو سازی و فضا سازی از سوی رسانه های خارجی آغاز می شود . ( واحد مرکزی خبر ۱۶/۵/۸۷)

زندانيان سياسی محکوم به اعدام:
۲۲۲ ـ يک زن و سه مرد که در ارتباط با پرونده انفجار حسينيه رهپويان شيراز دستگير شده بودند، از سوی قوه قضائيه محکوم به اعدام شدند. (انتخاب ۱۲/۵/۸۷)

۲۲۳ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد: حبيب الله لطيفی دانشجوی حقوق دانشگاه ايلام ، ۲۶ ساله که از مهر ماه سال گذشته در زندان بسر می برد ، به اتهام محاربه و مفسد فی الارض و همکاری با پ.ک.ک محکوم به اعدام شده است. لازم به يادآوری است که ۷ تن ديگر از رندانيان سياسی کرد بنامهای عدنان حسن پور، هيوا بوتيمار، فرزاد کمانگر، انور حسين پناهی، فرهاد وکيلی، علی حيدريان و ارسلان اوليائی توسط قوه قضائيه به اعدام محکوم شده اند. (ايسنا ۲۹/۵/۸۷)

محکومين به اعدام:
۲۲۴ ـ مردی که به "سايه شيطان" شهرت داشت، به اتهام تجاوز و سرقت، به حکم شعبه هشتم تجديد نظر استان قم به اعدام محکوم شد. ( ايران ۱/۵/۸۷)

۲۲۵ ـ دو برادر به نامهای عبدالله و مجتبی به اتفاق علی اکبر، شوهر خواهرشان، به اتهام قتل از سوی دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شدند. (اعتماد ۱/۵/۸۷)

۲۲۶ ـ رضا پسر ۲۱ ساله ای که در سن ۱۶ سالگی بدنبال يک درگيری در ملارد کرج، پسری بنام رحمان را با چاقو به قتل رسانده بود در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری به اعدام محکوم شد. (کارگزاران ۷/۵/۸۷)

۲۲۷ ـ شبنم ۳۱ ساله که به اتهام قتل همسرش مجتبی از سوی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شده بود،حکم به تعويق افتادن آنرا يک ساعت پيش از اجرا اعلام کردند. (کارگزاران ۸/۵/۸۷)

۲۲۸ ـ عليرضا ۴۰ ساله به اتهام قتل ميترا ۳۰ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران و تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور به دوبار اعدام و پنج سال زندان محکوم شد. (اعتماد ۸/۵/۸۷)

۲۲۹ ـ رضا ۳۴ ساله به اتهام قتل محمود به حکم دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد. (اعتماد ۱۲/۵/۸۷)

۲۳۰ ـ فرنام ۳۵ ساله به اتهام قتل شيدا ۲۲ ساله از سوی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری تهران محکوم به اعدام شد. لازم به يادآوری است که وی در سال ۷۹ مادر و خواهر خود را طی اقدامی جنون آميز به قتل رسانده و پس از آن به تيمارستان منتقل شده است. وکيل مدافع وی در پی دفاع از ايشان گفت: وی به اسکيزوفرنی حاد در حد جنون مبتلاست و اين در حاليست که پزشکی قانونی سلامت روانی او را تائيد کرده است که به نظر مغاير با اوضاع موکل است و تقاضا دارم تا يکی از اعضای کميسيون پزشکی برای رفع ابهام در دادگاه حاضر شود. وی افزود: متهم سابقه دو جنايت را دارد اما بيمارستان روانی مشخص نکرده که پس از ترخيص اين بيمار، مراقبت از او که خطر داشته و ظرفيت ناسازگاری اجتماعی و احتمالا ارتکاب جرم را بيشتر می کند با کيست؟ (کارگزاران ۱۳/۵/۸۷)

۲۳۱ ـ معصومه ۳۱ ساله به اتهام قتل علی ۶۷ ساله از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران محکوم به اعدام شد. اين حکم از سوی شعبه اول ديوان عالی کشور مورد تائيد قرار گرفت. (اعتماد ۱۳/۵/۸۷)

۲۳۲ ـ "اصغر" معروف به" شهاب" به اتهام قتل مرتضی از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی حسينی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد. (کارگزاران ۱۴/۵/۸۷)

۲۳۳ ـ کمال ۱۷ ساله به جرم قتل شاهين ۲۵ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۳ ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد. (کارگزاران ۱۷/۵/۸۷)
۲۳۴ ـ حميد طاقی، ابراهيم حميدی، مهدی پوران۱۷ ساله و محمد رضايی خردادماه سال جاری از سوی قضات شعبه دوم دادگاه کيفری استان آذربايجان شرقی به اتهام لواط به عنف و با استناد به علم قاضی به اعدام محکوم شدند و هم‌ اکنون در زندان تبريز به سر می‌برند. اين حکم پس از آن صادر شد که جوان ۱۹ ساله‌ای به نام حجت با مراجعه به پليس مدعی شد که چهار پسر به او تعرض کرده‌اند. او به ماموران گفت که آنها پس از درگيری، به او تعرض کرده‌اند. (کارگزاران ۱۹/۵/۸۷)
۲۳۵ ـ امير امراللهی به جرم قتل محسن در شعبه پنجم دادگاه کيفری استان فارس و با تاييد شعبه ۲۷ ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد . نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۶ ساله بوده است . (کارگزاران ۱۹/۵/۸۷)

۲۳۶ ـ ابراهيم به اتهام قتل محمد در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد. (اعتماد ۲۰/۵/۸۷)

۲۳۷ ـ هوشنگ آبروشن رئيس دادگاه کيفری استان هرمزگان اعلام کرد: سه نفر بنامهای " م .م " ، " م . ر" و " ه . غ " به اتهام قتل " م . ی" و سرقت با تاييد ديوانعالی کشور به اعدام و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند. (ايسنا ۲۲/۵/۸۷)

۲۳۸ ـ رضا حاجی زاده به جرم قتل در سن ۱۳ سالگی محکوم به اعدام شده و مدت ۵ سال است که در زندان به سر می برد . سيد وحيد موسوی به جرم قتل در سن ۱۷ سالگی محکوم به اعدام شده و مدت ۸ سال است که در زندان بسر می برد . بنيامين رسولی به جرم قتل در سن ۱۶ سالگی محکوم به اعدام شده و مدت ۵ سال است که در زندان بسر می برد . اين نوجوانان محکوم به اعدام در زندان رجايی بسر می برند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۳/۵/۸۷)

۲۳۹ ـ امير کريم بهرام به اتهام قتل در دادگاه تجديد نظر محکوم به اعدام شد . نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بود و مدت ۴ سال است که در زندان مهاباد بسر می برد . ( کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۶/۵/۸۷)

۲۴۰ ـ "امير" ۲۷ ساله ، به اتهام قتل " حسين " که از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شده بود، طی نامه ای به رياست اين دادگاه نوشت : تحت فشارهای افسر بازجويی اين پرونده اعتراف کرده است ، که "زهره" ۲۶ ساله همسر مقتول در ارتکاب قتل با وی شريک بوده است .(کارگزاران ۲۹/۵/۸۷)

۲۴۱ ـ "سيد رضا " ۲۳ ساله به اتهام قتل " محمد" ، دايی خود از سوی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد . ( کارگزاران ۳۰/۵/۸۷)

۲۴۲ ـ مرضيه ۴۰ ساله به جرم فتل محمدرضا در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيزمحمدی و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد. (ايسکانيوز ۳۰/۵/۸۷)

زندان سياسی که اعدام شدند:
۲۴۳ ـ يعقوب مهرنهاد ۲۸ ساله روزنامه نگار، دانشجو و دبيرکل انجمن جوانان صدای عدالت سيستان و بلوچستان و عبدالناصر طاهری صدر به اتهام محاربه و مفسد فی الارض به دستور قوه قضائيه و مقامات امنيتی در محوطه زندان زاهدان به دار آويخته شدند. (کيهان ۱۶/۵/۸۷)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
۲۴۴ ـ سه نفر به نامهای "حسن رحمانی" "حسن مظفری" و "رحمان شهيدی" به اتهام تجاوز به عنف در محوطه زندان مرکزی بوشهر به دار آويخته شدند. کرامت قاسمی مدير روابط عمومی اداره کل دادگستری استان بوشهر گفت: اين محکومان از مجموع شش محکوم حادثه چاه کوتاه در بوشهر هستند که حکم اعدام سه نفر ديگر از اين محکومان چندی پيش در بوشهر اجرا شده بود. لازم به يادآوری است که "حسن مظفری" و "رحمان شهيدی" در زمان وقع جرم به سن قانونی ( ۱۸ سال) نرسيده بودند . ( ايران ۱/۵/۸۷)

۲۴۵ ـ به حکم دادستان عمومی و انقلاب ساری، يکنفر به جرم تهيه و توزيع کراک در زندان ساری به دار آويخته شد. (جمهوری اسلامی ۵/۵/۸۷)

۲۴۶ ـ بر اساس اطلاعيه دادستانی انقلاب و عمومی تهران ۲۹ نفر در زندان اوين به دار آويخته شدند. اسامی ۱۷ تن از اعدام شدگان به شرح زير است: عليرضا چوبداری به اتهام دو فقره قتل ، علی ۴۷ ساله به جرم قتل ، عباس به جرم قتل ، عبدالرفيع تبعه افغانستان به جرم قتل ، شيرآقا. ت تبعه افقانستان به جرم قتل ، عليرضا ۳۵ ساله به جرم قتل ، حميد.گ به جرم قتل ، امير ۴۵ ساله به اتهام قتل ، رضا ۳۳ ساله به اتهام قتل ، مجيد به اتهام قتل ، سهراب کمال زهی به جرم قاچاق مواد مخدر ، عبدالرضا شه بخش به جرم قاچاق مواد مخدر ، علی روشيان به جرم قاچاق مواد مخدر ، محمد خالق دادی به جرم قاچاق مواد مخدر ، مرتضی چهار دولی به جرم قاچاق مواد مخدر ، اسدالله نقدی به جرم قاچاق مواد مخدر ، حسين ميرزائی به جرم قاچاق مواد مخدر . (ايران ۶/۵/۸۷)

۲۴۷ ـ ناصر حميدی ۴۵ ساله اهل کامياران به اتهام قتل يک مامور نيروی امنيتی در سنندج پس از تحمل ۲ سال زندان، تحت عنوان محارب در محوطه زندان سنندج به دار آويخته شد. (فعالان حقوق بشر در ايران ۷/۵/۸۷)

۲۴۸ ـ ياسر.ک ۲۲ ساله به اتهام قتل مهدی کيانی شوهر خواهرش به حکم شعبه ۱۷ دادگاه کيفری استان اصفهان و با تائيد مقامات عالی قضايی در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شد. (کيهان ۱۲/۵/۸۷)

۲۴۹ ـ محمود.م ۲۲ ساله به اتهام فتل علی عابدی ۳۱ ساله به حکم شعبه ۱۷ دادگاه کيفری استان اصفهان و با تائيد مقامات عالی قضايی در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شد. (کيهان ۱۲/۵/۸۷)

۲۵۰ ـ گل محمد صالح زهی ، رحيم باران زهی و اسدالله اسحاقی به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب اسلامی چابهار و تاييد مراجع عالی قضايی در زندان زاهدان به دار آويخته شدند. ( جمهوری اسلامی ۲۳/۵/۸۷ )

۲۵۱ ـ حسن صادق پور به اتهام زنای به عنف به حکم دادگاه کيفری زاهدان و با تاييد مراجع عالی قضايی در زندان مرکزی زاهدان به دار آويخته شد ( جمهوری اسلامی ۲۶/۵/۸۷)

۲۵۲ ـ رضا حجازی به جرم قتل وحيد صادقيان قوام آبادی به حکم شعبه ۱۰۱ دادگاه جزائی اصفهان و با تائيد شعبه ۲۸ ديوانعالی کشور پس از تحمل ۵ سال حبس در زندان اصفهان به دار آويخته شد. نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۵ ساله بوده است. (سايت عبرت ۲۹/۵/۸۷)

۲۵۳ ـ فردی بنام بهرام به جرم قتل و زنای به عنف پس از تحمل ۱۹ سال حبس، به حکم ديوانعالی کشور و با تائيد رئيس قوه قضائيه در زندان تبريز به دار آويخته شد. (کيهان ۲۹/۵/۸۷)

۲۵۴ ـ " اصغر . ا" به اتهام تجاوز به عنف و فرد ديگری که تحت عنوان مسافر کش به زنی تجاوز کرده بود به حکم قوه قضائيه در محوطه زندان اصفهان به دار آويخته شدند. ( کارگزاران ۳۰/۵/۸۷)

۲۵۵ ـ امين و غلامرضا به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم قاضی موسی آصف الحسينی رئيس شعبه يک دادگاه انقلاب کرج در زندان قزل حصار کرج به دار آويخته شدند. (ايران ۳۰/۵/۸۷)

۲۵۶ ـ "علی " به اتهام قتل "افشين .ع" ۲۵ ساله به حکم دادگاه کيفری استان خراسان شمالی و با تاييد شعبه ۴۱ ديوان عالی کشور در محوطه زندان بجنورد به دار آويخته شد.(ايسکانيوز ۳۱/۵/۸۷)

اخبار اجتماعی :
۲۵۷ ـ صالحی مدير کل بهزيستی استان مرکزی اعلام کرد: آمار معتادان دختر در استان مرکزی رو به افزايش است. و آمارهايی در اين زمينه وجود دارد که به دليل متشنج کردن جامعه ارائه نميشود. (جمهوری اسلامی ۲/۵/۸۷)

۲۵۸ ـ ناصر نجاران رئيس پليس امنيت اخلاقی خراسان رضوی گفت: بدحجابی جرم است و به همين دليل از طرح مبارزه با آن عقب نشينی نمی کنيم و اين طرح تعطيل هم نخواهد شد و آن را با قدرت ادامه خواهيم داد. وی در مورد طرح مبارزه با خودروهای مزاحم گفت: با خودروهای سواری که حيوان حمل می کنند از جمله سگ و ميمون يا گربه برخورد خواهد شد. ( امير کبير ۲/۵/۸۷)

۲۵۹ ـ به علت اختلاف ملکی بر سرحدود مالکيت ٣۰ هکتار زمين زراعی در جنوب منطقه احمدآباد پشم شيشه شيراز اهالی محلی و ۱۰۰ نفر از نيروهای مرکز آموزش زرهی شيراز با يکديگر درگير شدند . در اين درگيری که به مدت دو ساعت ادامه داشت سه نفر از اهالی منطقه احمدآباد پشم شيشه بصورت سطحی مجروح شدند که يکی از اين افراد با اورژانس به بيمارستان منتقل شد. به گفته ساکنان محلی درگيری هنگامی اغاز شد که نيروهای مرکز زرهی با ادوات نظامی وارد محدوده ملک مورد اختلاف شدند و قصد تسطيح آن را داشتند. اهالی اين منطقه می گويند: با شروع جنگ تحميلی، ارتش اين اراضی را برای مدت ۵ سال برای اجرای تمرين نظامی از آنان اجاره کرد که پس از اين مدت، ارتش مدعی مالکيت بر اين اراضی است. ( تابناک ۴/۵/۸۷)

۲۶۰ ـ يک مقام ارشد در شهرداری تهران اعلام کرد: که به دليل بالا رفتن بی‌رويه اجاره بهای مسکن در شهر تهران امسال شاهد افزايش قابل ملاحظه بی‌خانمانان نسبت به سال گذشته خواهيم بود. در حال حاضر در برخی از محلات جنوبی تهران، تعدادی از خانواده‌ها که فاقد سرپناه مناسب به دليل افزايش اجاره بهای مسکن هستند، اقدام به برپايی چادر در کنار خيابان‌ها و زندگی در کنار محل رفت و آمد مردم کرده‌اند. ( دسترنج ۵/۵/۸۷)

۲۶۱ ـ اصغر اميرنيا، مديرعامل بنياد رودکی گفت : خانم‌های مانتويی که به عنوان ميهمان يا هر عنوان ديگری، بليط‌های رديف اول را در دست داشته باشند، اجازه نشستن در سه رديف اول را ندارند و به رديف‌های آخر تالار راهنمايی می‌شوند. بر اين اساس همه خانم‌هايی که قصد نشستن در صندلی‌های رديف اول تا سوم را دارند، بايد چادر به سر داشته باشند. اميرنيا از بازرسان وزارت ارشاد بود که در دولت نهم از سوی صفار هرندی به عنوان مديرکل اداره ارشاد استان تهران منصوب شد. وی فروردين ماه امسال با حکم صفار هرندی به عنوان مديرعامل بنياد رودکی منصوب شد. بنياد رودکی دارای سه مجموعه فرهنگی شامل تالار وحدت، تالار فردوسی و مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی (زيرزمين برج آزادی) است.( دسترنج ۵/۵/۸۷)

۲۶۲ ـ يوسف امينی اهل روستای "نوروزين" در منطقه "مرگور" اروميه که به دنبال چرای احشام خود بر اثر انفجار مين از ناحيه پا زخمی شده بود ، توسط نيروهای امنيتی به اتهام همکاری با حزب حيات آزاد کردستان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل گرديد. ( فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۵/۸۷)
۲۶۳ ـ فيض‌آبادی رييس زندان کاشمر گفت: در گذشته روزانه تعداد ورودی به زندان کاشمر ۵ تا ۶ نفر بود اما در حال حاضر روزانه ۱۵ نفر با ارتکاب جرم‌های مختلف روانه زندان می‌شوند. وی با اشاره به اين‌که اجرای برخی طرح‌های ويژه توسط نيروی انتظامی در افزايش آمار زندانيان موثر است، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد زندانيان را در زندان کاشمر افرادی با جرايم مرتبط با مواد مخدر تشکيل می‌دهند. وی ميانگين سنی زندانيان را بين ۲۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد. رئيس اداره زندان کاشمر،خاطرنشان کرد: طبق استانداردها سرانه هر زندانی ۱۷ متر مربع است که در زندان کاشمر اين استاندارد رعايت نمی‌شود لذا بايد احداث زندان جديد که زمين آن مشخص شده تسريع شود. ( ايسنا ۶/۵/۸۷)
۲۶۴ ـ شهرداری کرمانشاه با همکاری نيروی انتظامی اقدام به تخريب محله‌ی فقيرنشين و حاشيه‌ای ( چمن) در کرمانشاه کرده است. شهرک چمن ناحيه‌ای است در حاشيه‌ی شهر کرمانشاه که به دليل رواج روسپيگری و ديگر بزه‌های مشابه منطقه‌ی ويژه ای محسوب می‌شود. شهرداری کرمانشاه با دريافت وام از بانک جهانی به منظور نوسازی بافت‌های حاشيه‌ای قصد دارد مالکيت اراضی اين منطقه را برای خود کند و ساکنان آن را از اين منطقه بيرون کند. ( دسترنج ۱۳/۵/۸۷)
۲۶۵ ـ فصلنامه «آمار اقتصادی» که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، در تازه‌ترين شماره خود، با محاسبات گوناگون نشان داده است که حداقل چهارده ميليون نفر در ايران زير خط فقر هستند. نتايج اين مطالعات نشان می‌دهد که به رغم تبليغات انجام‌شده، افراد زير خط فقر در ايران در دو سال نخست دولت نهم بيشتر شده و از ۱۸ درصد به ۱۹ درصد جامعه رسيده‌اند.(دسترنج ۱۳/۵ ۸۷)
۲۶۶ ـ رضا ۲۰ ساله و ايمان ۱۹ ساله به اتهام سرقت پسته از سوی دادگاه عمومی شهر انار به ۷۰ ضربه شلاق در ملاء عام و ۹ ماه حبس محکوم شدند که در زمان اجراء حکم شلاق توسط ماموران با اعتراض مردم روبرو شده و اجرا اين حکم نيمه تمام ماند. (کارگزاران ۱۴/۵/۸۷)

۲۶۷ ـ سيد حسين ناصری مدير روابط عمومی زندان‌های خراسان رضوی اعلام کرد: ۱۸۹۴۶ نفر در زندان‌های استان ‌بسر می برند. آمار زندانيان شهر مشهد نزديک به ‌٨ هزار نفر است در حالی که زندان مشهد ‌٣٥٠٠ نفر ظرفيت دارد. (ايسنا ۱۸/۵/۸۷)

۲۶۸ ـ حجت الاسلام عليپور معاون فرهنگی سازمان ليگ مسابقات فوتبال ايران، طی نامه ای که به اين باشگاهها ارسال کرد، از آنها خواست که تا قبل از ديدارهای هفته دوم صورت خود را با استانداردهای موجود تطبيق دهند. طبق دستور سازمان ليگ و بر مبنای منشور اخلاقی مصوب، بازيکنانی که آرايش صورت، مو و ريش و سبيل غير عادی دارند، با محروميت مواجه خواهند شد. طبق اين دستور العمل سياوش اکبر پور، مهدی امير آبادی، صابر ميرقربانی و حسين کعبی شامل اين محروميتها می شوند. (کارگزاران ۱۹/۵/۸۷)

۲۶۹ ـ دوچرخه سواری زنان در پارک خانواده واقع در منطقه جهانشهر کرج به بهانه حفظ شئونات اسلامی به حکم سازمان پارک های کرج ممنوع اعلام شد . ( دسترنج ۱۹/۵/۸۷)
۲۷۰ ـ حجت اسلام احمد علم‌الهدی امام ‌جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه اين شهر که با افتتاح المپيک پکن همزمان شده بود، به ‌شدت از پرچمداری کاروان ايران توسط يک زن انتقاد کرد. علم‌الهدی گفت: در رقابت‌های المپيک در چين تيم ورزشی ما وقتی می‌خواهد حرکتی بين‌المللی انجام دهد، نبايد پرچمدار آنان خانم ورزشکار باشد، چرا که اين موضوع جنگ با ارزش‌ها و آماده ‌سازی مردم برای فرج امام زمان است. آيا می‌فهميد چه می‌کنيد؟ اين که در حرکتی بين‌المللی زن را جلودار می‌کنيد، به غير از سرپيچی از فرمايشات معصومان است؟ (ميزان نيوز ۱۹/۵/۸۷)
۲۷۱ ـ معاون اجتماعی فرماندهی نيروی انتظامی استان مازندران اعلام کرد: به حکم قوه قضائيه ۹ دختر و ۱۸ پسر به اتهام شرکت در جشن ، رقص و پايکوبی توسط مامورين انتظامی اخلاقی شهرستان نوشهر بازداشت شدند. همچنين فضل الله وکيلی راد دادستان عمومی و انقلاب بابل اعلام کرد : ۶ زن و ۱۱ مرد به اتهام فساد توسط ماموران مرکز اجرايی امر به معروف و نهی از منکر در يکی از روستاهای بابل دستگير شدند.(جمهوری اسلامی ۲۱/۵/۸۷)

۲۷۲ ـ حجت الاسلام علی علويان مدير مسئول هفته نامه "عصر ظهور" طی نامه ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد اعلام کرد: در شهر زلزله زده ی زرند واقع در استان کرمان بر اثر بی توجهی مسئولان به مشکلات مردم طی ۲۷ ماه گذشته ۱۲۰۰ نفر اقدام به خودکشی کرده اند. (امروز ۲۶/۵/۸۷)

۲۷۳ ـ طاهر رستمی مدير کل سازمان بهزيستی استان تهران اعلام کرد: کودکان خيابانی نسبت به سال گذشته دو برابر شده اند و از ابتدای سال جاری تا کنون نزديک به ۸۰۰ نفر کودک خيابانی و کار در استان تهران شناسائی شده اند. (ايلنا ۲۹/۵/۸۷)

۲۷۴ ـ عباس نژاد رئيس سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی استان مازندران اعلام کرد: از ابتدای سال تا کنون ۱۳۰ نفر در آبهای استان مازندران غرق شده اند. شمار غرق شدگان در مقايسه با پارسال، حدود ۳۰ درصد افزايش داشته است. (جمهوری اسلامی ۳۰/۵/۸۷)

"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی"

ihrnena@gmail.com
۳۱/۰۵/۱۳۸۷ برابر با ۲۱/۰۸/۲۰۰۸

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا: adhri1@yahoo.com
info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان:
HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
komitenoran@yahoo.noکمیته نوران(کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de: کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین
mnrecht@hotmail.comفعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com

[بازگشت به بخش نخست گزارش]

Copyright: gooya.com 2016