چهارشنبه 6 شهریور 1387

گرجستانی که در گذار تاريخ، سرنوشت ايران را تغيير داده است! ناصر مستشار

والی گرجستان در آغاز حکومت آغا محمد قاجار به يکباره خطابه ائی بنام تزار روسيه خواند و گرجستان را به زير حمايت روسيه تزاری برد که به شدت از همه طرف در حال گسترش بود.شايد روسيه رسيدن به آبهای گرم خليج فارس را با بهانه جنگهائی که بر سر گرجستان با ايران آن روزگار آغاز کرد می خواست به واقعيت تبديل نمايد اما اغا محمد خان با لشگری تازه نفس در آغاز روی کار آمدن خاندان قاجار چنان انتقامی از مردم بيچاره گرجستان گرفت که هنوز خاطره آن خونريزی توسط اغا محمد خان بر سر زبانهاست.آغا محمد خان در گسترش قلمرو خويش کوشش فراوانی نمود که با خونريزی توام بود!در دوره او مرزهای ايران نسبت به عصر زنديه گسترش بسياری يافت.آغا محمد خان از اينکه کريم خان زند بندر بوشهر را در سال ۱۷۷۰ به اجاره انگليس ها در آورده بود بسيار ناخرسند بود ومانند شمال ايران در جنوب نيز برای خود دشمنانی بوجود آورده بود.آغا محمد قاجار در يک توطئه بسيار مشکوک توسط اطرافيانش بخاطر يک "خربزه" در همان قفقاز کشته شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما کينه گرجی ها از ايران بر دلها مانده بود و روسيه نيز در پی نقشه ائی بود تا جنگهائی را با ايران آغاز نمايد.در غياب آغا محمد خان و ضعف فتحلی شاه قاجاربارديگر گرجستان خود را به زير فرمان امپراتوری روسيه هدايت کرد.آخوند های اسلام پناه فرمان جهاد دادند و شاه را مجبور کردند تا برای باز پس گرفتن گرجستانی که قرنها پيش از آن مسيحی مذهب بود و مدتهای مديدی ديگر نمی توانست با شريعت اسلام در کنار حکومت های مر کزی ايران بماند به جنگ برخيزد! در دو مرحله و طی ۳۰ سال جنگهای ايران وروس آغاز گرديد که در نهايت بخش های مسيحی نشين قفقاز مانند ايروان و تفليس و بلکه سرزمين های مسلمان نشين ايرانی مانند باکو نيز به زو سر نيزه و نيرنگ ونادانی آخوند ها از ايران جدا شدند که تا کنون ايرانيان از زخم آن شکستها رنج می برد!همه آن شکستها جرقه هائی در ميان انديشمندان ايرانی زد تا از خواب غفلت هزار و يک شب برخيزند.عباس ميرزا بدنبال علل شکست ايران بود تا اينکه ايران پا به عصر جديدی می گذاشت تا تمدن غرب را بشناسد. تمدنی که حتی شاهان قاجار از جزئی ترين مسائل آن بی خبر بودند.ريشه های همه اين بی خبری ها را می توان از نامه فتحلعی شاه به سفير و يا ايلچی ايران در استانبول دريافت که چقدر از روزگار خود عقب بود . هرچقدر ايران در آغاز دوره صفويه درواز هايش را بخاطرضديت با ترکان عثمانی بسوی اروپا باز کرده بود تا آنجائيکه يکی از برادران شرلی يعنی روبرت شرلی که درجنگهای ايران و عثمانی از خود رشادت نشان داده بود با همسر قفقازی خود بعنوان سفير کبير ايران صفوی در انگليس بسر می برد اما در دوره قاجار ايران به خلوت خانه جنگ های فرقه ائی مذاهب شيعه تبديل شده بود. آری! اگرتمرد های گرجستان در آن روزگار عليه ايران وبه نفع روسيه به وقوع نمی پيوست ،جنگ های ايران و روس رخ نمی داد وفصل نوينی برای ايرانی ها و منطقه آغاز نمی شد و تمردی که اينک گرجستان در برابر روسيه و به نفع امريکا انجام داده است نيزآغاز فصل نوينی را در منطقه و جهان باعث شده است ! اينک گرجستان می رود تا بارديگربر مسائل هسته ائی و استراژيکی و شکستن سدی بنام جمهوری اسلامی در برابر امريکا تاثير بسزائی بگذارد. در زير به بعضی از تحليل که به زير ذره بين اين قلم رفته توجه می دهم!
"۱ ـ لاوروف، وزير خارجه روسيه در اوج جنگ گرجستان مصاحبه کرده و گفت که حاضر به استفاده از برگ‌ اتمی ايران برای معامله با امريکا بر سر گرجستان است.
۲ـ تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفيد گفت: ما در کل روابط خود چه در ميان مدت و چه درازمدت تجديد نظر خواهيم کرد!وی اظهار داشت که اعتبار روسيه پس از انجام حملات نظامی در گرجستان لطمه خورده است.
۳ـ خبرگزاری «ريا نووستی» : لئونيد ايواشوف رييس آکادمی مسائل ژئوپليتيکی معتقد است که آمريکا و کشورهای عضو ناتو با مسلح سازی گرجستان و هماهنگی مناقشه در منطقه قفقاز عملا عمليات گسترده نظامی عليه ايران را تمرين می کردند.
اول اين که مطبوعات و شبکه تلويزيونی امريکا، درست مانند دوران اوج جنگ سرد، اخبار مربوط به جنگ در گرجستان را پخش کردند. به گونه‌ای که انگار ارتش روسيه از دروازه نيويورک وارد شده و بطرف لس آنجلس در حرکت است. اين هيجان سازی جنگی بصورت هدفمند اجرا شد. هدف آن بود که موقعيت ضربه ديده جمهويخواهان در انتخابات رياست جمهوری امريکا ترميم شود، که شد. شما در روزهای آينده خواهيد خواند و خواهيد شنيد که در صد اعتبار و احتمال رای اوباما بشدت کاهش يافته و سقوط کرده است. بصورت همزمان اعتبار کانديدای جمهوريخواهان "مک کين" بالا رفته و ستاره اش رو به اوج است
۴ـ ( اول اين که مطبوعات و شبکه تلويزيونی امريکا، درست مانند دوران اوج جنگ سرد، اخبار مربوط به جنگ در گرجستان را پخش کردند. به گونه‌ای که انگار ارتش روسيه از دروازه نيويورک وارد شده و بطرف لس آنجلس در حرکت است. اين هيجان سازی جنگی بصورت هدفمند اجرا شد. هدف آن بود که موقعيت ضربه ديده جمهويخواهان در انتخابات رياست جمهوری امريکا ترميم شود، که شد. شما در روزهای آينده خواهيد خواند و خواهيد شنيد که در صد اعتبار و احتمال رای اوباما بشدت کاهش يافته و سقوط کرده است. بصورت همزمان اعتبار کانديدای جمهوريخواهان "مک کين" بالا رفته و ستاره اش رو به اوج است. اعلام روسها بعنوان برنده حوادث گرجستان، قضاوت زودهنگامی است، به همان اندازه که بازنده اعلام کردن امريکائی ها شتابزده است. بنظر من امريکائی ها با برگ گرجستان و حتی با تحريک دولت آن برای حمله به دو منطقه خودمختاری که در واقع هيچ وقت گرجی نبوده و گرجی نشين هم نيستند، رويدادی را باعث شدند، که از آن برای قطعی شدن استقرار سپرموشکی يا هدف گيری روسيه با موشک های اتمی بهره گرفتند. دو کشور لهستان و چک در گرماگرم حوادث گرجستان سند استقرار اين موشک ها را که تاکنون اروپا نيز چندان با استقرار آن موافق نبود امضاء کردند. امريکا توانست با حوادث گرجستان، اروپائی ها را ترسانده و درحالی که "شوکه" و "منفعل" از حوادث گرجستان بودند، کار خود را با لهستان و جمهوری چک به سرانجام رساند.)"تحليل منطقی خانم افسانه نگاهی در سايت اينترنتی پيک نت"
در نتيجه و مجموعا بايد جنگ هائی که اخيرا بر سر گرجستان در گرفته است راسر آغاز مناقشات وتقابل منطقه ائی و فرا منطقه ائی قدرت های ذينفع جهان ارزيابی نمود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گرجستانی که در گذار تاريخ، سرنوشت ايران را تغيير داده است! ناصر مستشار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016