شنبه 9 شهریور 1387

محمد خاتمی: وظيفه نداريم که همه دنيا را تسخير و نظام‌‏مان را به آنها تحميل کنيم، ايلنا

- نظام اگر متکی بر خواست مردم نباشد، دوام نمی‌‏آورد

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس جمهور سابق کشورمان گفت: هيچ کس معتقد نيست که دولت بايد تضعيف شود، بلکه انتقاد صحيح باعث تقويت می‌‏شود، بايد با ملاک و معيارهايی که اسلام، انقلاب و قانون اساسی به ما داده است، موقعيت خود را درست درک کنيم و به لحاظ مقتضيات ملی، منطقه‌‏ای و جهانی مسائل را مطرح کنيم.

به گزارش "ايلنا"، سيد محمد خاتمی طی سخنانی در افتتاحيه دهمين اردوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اشاره به اينکه اين انجمن يک سيرمعقول، مستقل و متعهدانه‌‏ای را از آغاز تاکنون داشته است، اظهار داشت: عنوان انجمن اسلامی مستقل يقيناً شايسته انجمن اسلامی دانشگاه تهران است که همواره پايبند به معيارهای دينی و وفادار به خط امام بوده است.
وی افزود: در عين حال انجمن اسلامی نسبت به سرنوشت کشور دغدغه داشته و با معيارهايی که از خط امام و اسلام گرفته دارای نظر انتقادی برای اصلاح اموری که در جمهوری اسلامی ايران وجود دارد، بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس بنياد باران در ادامه گفت: انجمن اسلامی دانشگاه تهران کوشيده است تا به بعضی گرايشات و تمايلاتی که متاسفانه ممکن است از بيرون دانشگاه نفوذ کند، آلوده نشود. اينها همگی قابل تقدير است و همه می‌‏دانيم که انجمن اسلامی دانشگاه تهران با چه مشکلاتی نيز روبرو بوده است. ولی بحمدالله به همت و ايمان اعضای خود توانسته اين مسير را ادامه دهد و انشاء الله در آينده نيز ادامه خواهد داد.
خاتمی تصريح کرد: اين انجمن، اسلامی است وما همه چيزمان را از اسلام داريم و می‌‏خواهيم اسلام را به گونه‌‏ای بفهميم که بتواند هم به زندگی ما معنا دهد و هم بتواند در دوران کنونی با همه خصوصياتی که زمان و مکان ما دارد، کارکرد و عملکردی موفق در جامعه داشته باشد و به لحاظ مادی و معنوی زندگی ما را معنی و ارتقا ببخشد.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها گفت: يقيناً عبادت و شرک اعتقادی نيست، زيرا مومنان هميشه خدا را پرستش می‌‏کنند و در اعتقادشان مشرک نيستند. امام زمان هم که انسان کاملی است، مقام قرب الهی را در درحد اعلاء دارد و مظهر اسماء جماليه و جلاليه و کماليه الهی است. او خود عين توحيد و مظهر توحيد است.
خاتمی خاطرنشان کرد: مراد از توحيد و شرک در اينجا در متن جامعه است و اينکه آيا در جامعه معيارها و ملاک‌‏های توحيدی حاکم است يا معيارها و ملاک‌‏های شرک؟ اين است که پايان تاريخ در نظر همه اديان الهی بخصوص اسلام و بالاخص تشيع عبارت است از دوره‌‏ای که معيارها و ملاک‌‏های الهی و توحيدی بر جامعه بشری حاکم می‌‏شود و معيارها و ملاک‌‏های انحرافی و شرک رخت بر بندد.
وی با اشاره به آيه‌‏ای ديگر از قرآن، افزود: خدا می‌‏فرمايد ما تصميم گرفتيم منت بگذاريم به کسانی‌‏که مورد ستم وضعف قرار گرفتند، آنها را ائمه قرار می‌‏دهيم و وارث زمين می‌‏کنيم. يعنی جامعه مطلوبی که مورد نظر خدا است، در نهايت می‌‏آيد. اين جامعه حاکميت معيارهای توحيدی دارد و معيارهای شرک در آن نيست. اين است که مردم در آن امام هستند؛يعنی همه امام می‌‏شوند .
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان گفت: آنچه مهم است اين است که ما درچه مرحله تاريخی قرار داريم؟ ما وارد قرن ۲۱ ميلادی شده‌‏ايم و از قرن‌‏۱۴ هجری شمسی عبور می‌‏کنيم و وارد قرن ۱۵ هجری می‌‏شويم. دنيا تحولات عجيبی داشته و تحت تاثير مسائل مختلفی هستيم.در ايران حادثه بزرگ و انقلابی فراگير رخ داده است و بدون ترديد مردمی‌‏ترين انقلاب عصر ما بلکه همه ادوار تاريخ بوده است.
خاتمی افزود: اين انقلاب با محوريت يک انسان بزگوار، عارف دانشمند ، فقيه مرجع مجتهد اخلاقی ، فيلسوف بوده است که طبيعاً اولين دعوتش به پرستش خدا، پايبندی به معيارهای الهی ،تمسک به دين خدا است. خيلی از علمای ديگر هم همين را می‌‏گفتند. امام و انقلاب يک وجهه ديگر هم دارد و آن اينکه دعوت کرده است بر اساس اعتقادات و ارزشها يک نظامی به نام جمهوری اسلامی ايجاد شود.
يقيناً ما نه، به لحاظ تاريخی، نه بر اساس ارزشهای دينی و نه از نظر امکانات، اين وظيفه را نداريم که همه دنيا را تسخير کنيم و نظام‌‏مان را به همه دنيا تحميل کنيم که نمی‌‏توانيم و نمی‌‏شود. اصلاً اگر اينطور بود فلسفه مهدوديت، معنی نداشت.
رئيس بنياد باران تاکيد کرد: آنچه مهم است، اينکه اگر جمهوری اسلامی را با معيارهايی که هم به لحاظ معنوی و فلسفی، سياسی، انتقادی رشد به گونه‌‏ای بسازيم که الگو باشد، اگرملت ما موفق شود که نظامی را ايجاد کند که همه مزايای يک زندگی خوب را دارا باشد و خلائی که کشورهای ديگردارند، نداشته باشد، خودش الگو می‌‏شود و ديگران به آن گرايش پيدا می‌‏کنيم در اين مسير است که ما خودمان را به آن جامعه ايده آل نزديک‌‏تر می‌‏کنيم .
خاتمی اظهار داشت: پذيرش انسان‌‏ها شرط رسيدن به آن جامعه ايده‌‏‌‏ال است؛ مطمئن باشيد نه پيامبر اکرم(ص)، نه امير المومنين (ع)و نه امام زمان (عج) بنايشان بر تحميل خير بر جوامع نبوده است. اصلاً چرا غيبت وجود دارد؟ برای اينکه آمادگی در دنيا نيست. يعنی مردم بايد بپذيرند و قبول کنند و اگر نپذيرند، به زور و شمشير نمی‌‏توان دين و نظامی را بر مردم تحميل کرد، نظام هم اگر متکی بر خواست مردم نباشد، دوام نمی‌‏آورد.
خاتمی با اشاره به اينکه الگوسازی يعنی اينکه ما بتوانيم نظامی درست کنيم که هم به لحاظ معنوی، مادی، حرمت مردم، مطلوب باشد،خاطرنشان کرد: آيا می‌‏توانيم نظامی را عرضه بداريم که درعين حالی‌‏که خواست‌‏های انسان را برآورده می‌‏کند، به انسان رشد می دهد؛ آزادی انسان را تامين می‌‏کند، حرمت انسان را بالا می‌‏برد، حقوق انسان را رعايت می‌‏کند، در جنبه مادی پيشرفت می‌‏کند، جايگاه ملت را در دنيا ارتقا می‌‏بخشد؛ پايبند به معيارهای دينی و اخلاقی باشد؟ اگر ا ين کار را بکنيم، موفق شده‌‏ايم.
وی در ادامه پرسيد: آيا ما از اين معيارهايی که مورد توجه بوده است، دور می‌‏شويم يا به آنها نزديک می شويم؟ اتفاقاً اينها اصول انقلاب و دين است و همين‌‏هاست که برای ما مسووليت ايجاد می‌‏کند.
خاتمی خاطر نشان کرد: ما به نام اسلام از آزادی انسان دفاع می‌‏کنيم؛ ما به نام اسلام از عدالت در جامعه دفاع می‌‏کنيم و در عين حالی‌‏که عدالت اقتصادی را مهم می‌‏دانيم بر عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی، عدالت سياسی تاکيد می‌‏کنيم.
وی با طرح اين سوال که عدالت سياسی يعنی چه؟، افزود: عدالت سياسی يعنی مردم حق دارند و صاحب رای هستند و رای آنها بايد محترم باشد. هيچ کس حق ندارد در رای مردم دخالت کند يا کاناليزه کند که رای مردم به يک طرف برود.
خاتمی تاکيد کرد: ما از پيشرفت و توسعه دفاع می‌‏کنيم، ما نمی‌‏توانيم در دنيا عقب افتاده باشيم، معتقديم کار با شعار درست نمی‌‏شود. بدتر اين است که شعار بدهيم ولی عقب بمانيم و بگوييم اينها معيارهای انقلاب و اسلام است، يعنی اسلام و انقلاب در عقب‌‏افتادگی ما موثر بوده است ،پناه می‌‏بريم به خدا!
رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: بدتر اين است که ما شعارها را بد مطرح کنيم، در عمل نتيجه مطلوب نگيريم و رضايت توده مردم بدست نيايد. اين را بايد در نظر بگيريم؛ انتقاد اگر هست اين است که آيا دلبستگی جامعه و قشرهای مختلف آن و بخصوص نسل جوانی که امروز، روز به روز تعدادش زيادتر می‌‏شود، به اين معيارها، به اسلام، انقلاب و امام بيشتر می شود يا کمتر؟
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان خطاب به حاضرين در ديدار توصيه کرد: شما بايد از جمهوری اسلامی ايران ، از رای مردم، از پيشرفت جامعه، ازحاکميت معيارهای علمی به جامعه دانشگاهی دفاع کنيد. در دانشگاه بايد علم، تحقق،و پيشرفت در کنار اخلاق وجود داشته باشد.
خاتمی تصريح کرد: اخلاق بايد همه‌‏جا باشد، نه فقط در دانشگاه! ولی اگر ما به نام اخلاق و معيارهای انقلاب طوری عمل کرديم،که علم و تحقق بحث آزاد، نتواند رشد پيدا کند؛ هم اخلاق شکست خواهد خورد، هم جايگاه دانشگاه و علم از بين خواهد رفت.
وی افزود: شما بايد از سرمايه‌‏های ملی ،از استادان و پيشکسوتان، به عنوان سرمايه‌‏های ملی دفاع کنيد و اگر آن‌‏ها جايگزين می‌‏شوند افراد بهتر به روز‌‏تر ، دانشمند‌‌‏‌‏تر جای آنها را بگيرند.اين معيارهايی است که بايد مورد نظر باشد.
خاتمی افزود: همين عنوانی که برای اردوی خود انتخاب کرده‌‏ايد، عنوان خيلی خوبی است. البته اگر همه جهات تصميم در نظر گرفته شود و خوب آن را اجرا کنيد.
خاتمی خاطر نشان کرد: انجمن اسلامی مطلوب بايد بيش و پيش از همه چيز بر هويت خود تکيه کند. انجمن اسلامی افتخار می‌‏کند که به اسلام ، معيارهای اسلامی پايبند است و در اعتقاد و عمل به اخلاق استوار باشد و در عرصه اجتماعی اسلام را آنگونه ببيند و بخواهد که برای انسان حق و حرمت قائل است و حکومت را وابسته به مردم بداند، در خدمت مردم و مسوول در برابر مردم بداند، از اين امر دفاع کنيد‌‏که امکانات عمومی به صورت مساوی در اختيار افراد جامعه قرار بگيريد. احزاب، گروهها بايد بتوانند حرفشان را بزنند، اينها اصول و معيارهايی است که در عرصه اجتماعی، با استنباط و استمداد از روح انقلاب اسلامی بدست می آوريم. ما خط امام را اينطور می‌‏شناسيم و بايد از آن دفاع کنيم. از جمله وظايف شما نقد قدرت است. اگر انحرافی در قدرت در هر سطح آن می‌‏بيند، با همان معيارهايی که به آن اعتقاد داريد بايد تذکر دهيد، رسالت شماست.
رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: هميشه بايد با اعتدال و آرامش مسائل را بيش ببريد؛ هيچ‌‏کس معتقد نيست که دولت بايد تضعيف شود. انتقاد صحيح باعث تقويت است. بايد با ملاک و معيارهايی که اسلام ، انقلاب وقانون اساسی به ما داده‌‏اند، موقعيت خود را درست درک کنيم و به لحاظ مقتضيات ملی ،منطقه‌‏ای و جهانی مسائل را مطرح می‌‏کنيم.
خاتمی تاکيد کرد: هدف ما اين است که ايران سربلند باشد و مردم ايران از هر قشر و طبقه و قومی احساس امنيت عزت ، حرمت و پيشرفت داشته باشد.
وی افزود: اگر يک ايرانی در سراسر ايران مورد اهانت قرار بگيرد، رنج می‌‏بريم. اين اهانت و بدتر از آن عقب‌‏ماندگی اگر به خاطراتخاذ برخی سياست‌‏های غلط باشد، بايد انتقاد کرد. اينها اصول و معيارهايی است که مورد توجه است و بايد سخت روی آنها پافشاری کرد.

Copyright: gooya.com 2016