چهارشنبه 6 شهریور 1387

محمد خاتمی: عدالت اجتماعی در عدالت اقتصادی و عدالت اقتصادی در اقتصاد صدقه‌‏ای خلاصه نمی‌‏شود، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس جمهور سابق کشورمان گفت: اگر مطالبی که خلاف واقع است به عنوان دستاورد مطرح شود، اثر بسيار منفی در جامعه دارد.

به گزارش "ايلنا" سيد محمد خاتمی طی سخنانی در ديدار با جمعی از نمايندگان اصناف و حوزه اجتماعی گفت: انتخابات مجرا و مسير صحيحی است که مردم بايد از طريق آن حاکميت بر سرنوشت شان را رقم بزنند و بايد به آن از جهات مختلف اهتمام کنيم به شرط اينکه همه زمينه‌‏ها و اسباب برگزاری انتخابات درست که در آن رای مردم تاثيرگذار باشد و از آن حفاظت شود، بروز پيدا کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر نيمی از مردم کشور در انتخابات شرکت نمی‌‏کنند بايد علت عدم شرکت مردم در انتخابات جستجو شود زيرا انتخابات گسترده نشانه تقويت حاکميت مردم است و نظام در سايه آن مستحکم‌‏تر و جامعه مطلوب‌‏تر اداره می‌‏شود.
خاتمی تاکيد کرد: هر چه مشارکت بيشتر باشد، برآيند خواست مردم قابل اعتمادتر و کارآمدتر خواهد بود. انتخابات بسيار مهم است ولی در عين حال بايد اين انتظار را داشت که انتخابات درست در مسير خود باشد تا مردم هم با اشتياق شرکت کنند.
سيد محمد خاتمی با اشاره به انتخابات آينده رياست جمهوری گفت: معتقدم پيش از اينکه بگوئيم چه کسی بيايد؛ بايد از آن صحبت کرد که چگونه بايد آمد؟ طبيعی است بايد برنامه‌‏ای باشد که مشخص کند چه کار بايد انجام شود و اين برنامه بايد منطبق بر شرايط موجود داخلی، منطقه‌‏ای، جهانی باشد؛ ما که در خلاء زندگی نمی‌‏کنيم! با شعار هم نمی‌‏شود، پيش رفت.
رئيس بنياد باران تاکيد کرد: برنامه بايد بر خواسته‌‏های جدی مردم منطبق باشد؛ نه اينکه بگوئيم مردم اين را می‌‏خواهند، ولی مردم چيز ديگری بخواهند و نيز مسائل بايد با معيارهای علمی و دقيق تبيين شده باشد.
خاتمی اظهار داشت: فکر می‌‏کنيم اصلاح‌‏طلبان واقعی امر مبهمی ندارند که اگر در عرصه سياسی، اقتصادی، بين المللی بيايند چه کار خواهند کرد؛ به خيلی چيزها معتقديم و سعی کرده‌‏ايم اينها بصورت برنامه باشد؛ از جمله برنامه چهارم که آن جور که بايد و شايد پيگيری نشد.
رئيس‌‏جمهور سابق با اشاره به اينکه معتقد است برنامه چهارم علمی‌‏ترين برنامه‌‏ای بودکه در جهت چشم انداز قرار داشت؛گفت:چشم‌‏اندازی که پس از بحث در مجمع و تاييد مقام رهبری، تصويب شد.اين برنامه نسخه‌‏ای بود که اگر در مسير خود پيش می‌‏رفت بسياری از دردهای کشور را درمان می‌‏کرد برای ما که بايد در سال ۱۴۰۴ برترين قدرت منطقه‌‏ای باشيم.متاسفانه نه تنها برنامه اجرا نشد بلکه در جهت چشم انداز هم حرکت نکرديم.
خاتمی افزود: معلوم است در عرصه سياست، روابط بين الملل، داخلی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، اقتصادی چه کارهايی می‌‏شود کرد و چه کارهايی بايد کرد. البته به تناسب زمان و شرايط ممکن است بعضی محورها پررنگ‌‏تر باشد بعضی‌‏ها کمرنگ‌‏تر شود.
وی تصريح کرد: مهم اين است که چقدر می‌‏توان اميدوار بود آن برنامه‌‏ها پياده شود. دولت در يک مجموعه کار می‌‏کند. دولت که فعال مايشاء نيست که هر کاری می‌‏خواهد انجام دهد. اگر برنامه‌‏ای داده شود ومردم اميدوار شوند و رای هم بدهند ولی مجموعه ناسازگاری کند حتی به صورت مانع دربعضی موارد دربيايد اين فايده ندارد! بايد فکر کنيم چه کار بايد کرد؟ بايد برنامه صحيح باشد و مجموعه نظام هم در ا ين زمينه کمک کند تا مردم دلسرد نشوند.
خاتمی با اشاره به اينکه اگر مانع وجود دارد بايد به موانع انديشيد، خاطرنشان کرد:حتی می‌‏توان روی افراد به اين صورت فکر کرد که چه کسانی اگر بيايند با آن موانع ساختاری کمتر روبرو خواهند بود ؟ولو اينکه آن فرد مطلوبيت ايده‌‏آل که اکثريت می‌‏خواهند، نداشته باشند و بتواند در مسير درست کار کند.
رئيس بنياد باران در ادامه گفت: برای اينکه مملکت در مسير آرمان‌‏های انقلاب، نظام و مردم باشد و در جهت مصالح کشورصورت گيرد؛بايد همه جهات را ديد.
سيد محمد خاتمی تاکيد کرد: بارزترين مشخصه نظام ما به عنوان ايرانی و کسی که انقلاب‌‏مان رنگ و بوی دينی داشته و مردم به آن و به قانون اساسی رای داده‌‏اند. مبنای اين نظام بايد راستی و صداقت باشد زيرا يکی از خصوصيات ايرانی صداقت ؛راستی ،حق خواهی و حق پرستی است و اينکه مهمترين تکيه اديان روی حق و صدق بوده است؛ اسلام هم بطور خاص روی راستی و درست عمل کردن تکيه کرده است.
وی افزود:کشور ما از نظر فنی، اقتصادی و تکنولوژی عقب افتادگی‌‏های بزرگی داشته که بايد به سرعت آنها راحل کنيم. آنچه که ما امروز می‌‏توانيم، عرضه کنيم که با نظام‌‏های ديگر متفاوت باشيم، اين است که بايد راست بگوييم و با مردم درست رفتار کنيم.
خاتمی در ادامه گفت: در مورد دورغ يک جنبه واقعيت، دروغ است و جنبه ديگر جنبه حقوقی و قانونی دروغ است.دروغ بيانی است که مطابق با واقع نباشد؛ مثل اينکه وقتی روز است بگوئيم شب است. البته از نظر حقوقی مساله اين است کسی آگاهانه بيانی داشته باشد که مطابق با واقع نيست و خلاف واقع را بيان کند که از نظر قانونی و حقوقی و اخلاقی کار ناپسنديده‌‏ای را انجام داده است.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها افزود: اگر مطالب گفته شده مطابق واقعيت نبود ولو با حسن نيت و در اثر بی‌‏اطلاعی آن دورغ اثر وضعی خود را خواهد داشت؛ شايد آن کسی که دروغ گفته مورد مواخذه قرار نگيرد؛ اما اگر مسوولان کشور مطالبی گفتند که خلاف واقع بود و اين موضوع را مردم با تمام وجود فهميدند که خلاف واقع است ؛‌جامعه و نظام متهم شد که راست نمی‌‏گويد ،اين بزرگترين ضربه‌‏ای است که روحيه ملت ، اصل نظام و انقلاب لطمه وارد می‌‏شود.
سيد محمد خاتمی تاکيد کرد: بدتر از اين ، آن است که اگر آنچه با واقعيت منطبق نيست؛ گفته شود و انجام شود و اين‌‏طور القا يا تلقی شود که اينها شعارهای انقلاب و اسلام است؛ آيا اين قضاوت ايجاد نمی‌‏شود که انقلاب و اسلام هم با مطالب خلاف واقع سازگار است؟ آيا اين خدمت به انقلاب است ؟
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه اگر مطالبی که خلاف واقع است به عنوان دستاورد مطرح شود، اثر بسيار منفی در جامعه دارد خاطر نشان کرد: شايد همين باشد که مردم احساس نااميدی کنند. متاسفانه گاه مطالبی گفته می‌‏شود که با واقعيت منطبق نيست و به ملت و گذشتگان جفا می شود.
وی در ادامه گفت: بنده درآستانه انتخابات سال ۷۶ در حسينيه ارشاد ،در جمع عظيم صنوف و توليدکنندگان و بازرگانان گفتم موتور محرکه جامعه در همه بخشها بخصوص اقتصاد، بخش خصوصی است.
خاتمی خاطر نشان کرد: در کشور ما بخش خصوصی بسيار مظلوم است. ديدگاهی وجود داردکه با بخش خصوصی بد است . دوم اينکه اصلاً بخش خصوصی نداريم؛ همه بکوشيم بخش خصوصی در اين کشور ايجاد شود، کار کند، تضمين ها و ضوابطی باشد که بخش خصوصی در آن ضوابط با اطمينان و امنيت‌‏خاطر کارش را انجام دهد و بستر سازی شود که بتواند راه برود. اين اموردر اين کشور بايد توسط دولت و نظام تامين شود.
سيد محمد خاتمی در ادامه گفت: بايد برای ايجاد و تداوم بخش خصوصی زمينه سازی کنيم؛حساب ذخيره ارزی، وجوه اداره شده، لايحه سرمايه گذاری خارجی، اصلاح سيستم مالياتی و تامين اجتماعی از کارهای بزرگی بود که در دولت اصلاحات برای کمک به بخش خصوصی و رونق اقتصادی انجام گرفت. آيا امروز هم در همين جهت‌‏ها پيش می‌‏رويم يا خير؟
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه ايران کشور بسيار عظيم و بزرگی است و امکانات بزرگی دارد،خاطر نشان کرد:ايران می تواند در عرصه جهانی جايگاه بالاتری داشته باشد ؛زيرا نيروی خوبی دارد، بخصوص نيروی توليد کننده که باهوش و قدرت مديريت بالا کار می‌‏کند. بايد زمينه‌‏ای فراهم کرد که به سرعت مملکت به جلو رانده شود.
خاتمی افزود: دنيا دارد جلو می‌‏رود اگر می‌‏خواهيم در سال۱۴۰۴ جزء برترين کشورهای منطقه باشيم بايد ديد در همين چند سال آنها چه کرده‌‏اند و ما چه کرده‌‏ايم؟ بايد به ملت اعتماد کنيم؛ علم و تحقيق را مورد حمايت قرار دهيم.
رئيس بنياد باران در ادامه گفت: عدالت اجتماعی بسيار مهم است. ولی اشتباه است اگر تصور شود که عدالت اجتماعی در عدالت اقتصادی و عدالت اقتصادی در اقتصاد صدقه‌‏ای خلاصه شود.
سيد محمد خاتمی با اشاره به اينکه اگر عدالت، دادن حق به ذی حق است ؛از جمله مهمترين حقی که خدا به مردم داده و در قانون اساسی آمده است حق حاکميت مردم بر سرنوشت شان است، تصريح کرد: اينکه خود مردم تصميم بگيرند و ما بعنوان نظام از آنها حفاظت کنيم. اين عدالت است؛ عدالت اقتصادی هم در جای خود مهم است که با فعال شدن بخش اقتصاد؛ زمينه سازی برای اشتغال و توليد و البته توزيع مناسب فراهم می‌‏شود که در اين عرصه فعاليت بخش خصوصی بسيار مهم است.

Copyright: gooya.com 2016